کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

ناامیدکردن جامعه از بهبود اوضاع/ پروژه انتقام‌گیری مدعیان اصلاحات از مردم

19 اسفند 1398 ساعت 12:35


به گزارش بلاغ، الیاس حضرتی، کاندیدای ردصلاحیت شده مجلس یازدهم در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«من فکر مي‌کنم درخصوص مجلس آينده بايد فايل جداگانه‌اي باز کرد. براي هر مجلس تازه‌نفسي يک اصل وجود دارد آن هم اين است که نمايندگان تازه‌وارد آن آرزوها و آرمان‌هايي دارند. آنها براساس شعارهاي انتخاباتي که داده‌اند طبيعي است که رجز بخوانند اما بخش زيادي از اين شعارها و رجز‌خواني‌ها قبل از ورود به مجلس خام و نپخته است».

حضرتی در ادامه گفت:«طبيعي است قبل از ورود به مجلس شعارهايي داده شود که در واقعيت امکان تحقق آن وجود نداشته باشد؛ چرا که شعار‌دهندگان چندان با واقعيت‌هاي امور اجرايي و قانونگذاري آشنايي ندارند. اساساً به دليل اينکه در مسئوليت نيستند. گاه حرف‌هاي بدون چارچوب مي‌زنند. اما درخصوص مجلس يازدهم بايد با دقت و تامل بيشتري صحبت کرد و توجه داشت که اکثريت منتخبان اين دوره اولين بار است که به مجلس شوراي اسلامي راه يافته‌اند».

مدعیان اصلاحات در انتخابات مجلس شورای اسلامی علیرغم ترافیک کاندیدا با شکست سنگین مواجه شدند. این طیف در حقیقت به کارنامه خود باخت.
حالا مدعیان اصلاحات پس از این شکست سنگین در پی انتقام گیری از مردم است. این طیف که به بی‌عملی و شانه خالی کردن از مسئولیت مشهور است، اینگونه القاء می‌کند که قرار نیست هیچ اتفاق خاصی در مجلس یازدهم رخ دهد و در بر همان پاشنه قبلی- همانند حضور مدعیان اصلاحات در مجلس- خواهد چرخید.

ادعای این کاندیدای ردصلاحیت شده مجلس در حالی است که این روزها خبرهای خوبی از اقدامات برخی منتخبان ملت در مجلس یازدهم منتشر شده است. تشکیل جلسات با متخصصان و صاحبنظران در حوزه‌های تخصصی، تشکیل جلسه با نمایندگان فعلی مجلس برای بهره‌مندی از تجارب نمایندگان و...تنها بخش کوچکی از اقدامات برخی منتخبان ملت در مجلس یازدهم است.
مجلس یازدهم، مجلسی جوان و انقلابی است. مجلسی که هم رسانه‌های معاند را عصبی کرده است و هم برخی از مدعیان اصلاحات را.

تخریب علیه مجلسی که هنوز آغاز به کار نکرده!
روزنامه اعتماد روز پنجشنبه گفت وگویی با صادق زیبا کلام از فعالین سیاسی مدعی اصلاحات منتشر کرد که وی در ارزیابی خود از مجلس یازدهم گفته است: «در كليت مجلس چه در بحث هيات‌رئيسه مجلس و چه در مورد كميسيون‌هاي مهم مجلس مانند كميسيون امنيت ملي و سياست‌خارجي و كميسيون‌هاي اقتصادي، عملا اين تندروها هستند كه سكان را به دست مي‌گيرند. از سوي ديگر برخي از شوراهاي عالي هم هستند كه تعدادي از نمايندگان بايد آنجا حضور داشته باشند و با راي صحن به عضويت اين شوراهاي عالي دربيايند كه باز هم اين نمايندگان تندرو خواهند بود كه عضو اين شوراها مي‌شوند و همين‌طور رياست مركز پژهش‌ها نيز به همين منوال خواهد بود. از همين امروز هم كساني كه انتخاب شده‌اند به‌ويژه چهره‌هاي شاخص، حملات خود را به روحاني و دولت آغاز خواهند كرد. البته اين روزها به دليل شيوع ويروس كرونا در كار آنها وقفه ايجاد شده است اما سر و صداي كرونا كه فروكش كند، كار آنها نيز آغاز خواهد شد و حتي موضوع استيضاح و بركناري حسن روحاني را مطرح خواهند كرد؛ البته فكر نمي‌كنم نظام اين اجازه را به آنها بدهد كه تا آنجا پيش بروند اما حملات خيلي جدي عليه روحاني در پيش خواهند گرفت».

گفتنی است مدعیان اصلاحات که شکست انتخاباتی مجلس یازدهم را به عنوان یک افتضاح تاریخی در کارنامه کاری خود ثبت کردند، حالا هنوز مجلس آتی تشکیل نشده دست به کار تخریب در این مجلس شده‌اند.اصلاحات که در مجلس دهم توانسته بود در پایتخت 30 بر صفر رقیب سنتی خود را شکست دهد، در انتخابات مجلس یازدهم با توجه به سبقه کاری بسیار ضعیف خود 30 بر صفر شکست خورد. این جریان سیاسی لیستی را به عنوان لیست اصلی خود معرفی کرد که برخی از نمایندگان مجلس دهم نیز در آن حضور داشتند. کسانی چون «علیرضا محجوب» از جمله این کاندیداها بودند که با کاهش شدید آرا مواجه شدند.

 این جریان سیاسی که در انتخابات مجلس یازدهم چیزی برای گفتن نداشت و توسط مردم از گردونه رقابت با رقیب سنتی خود حذف شد از حالا به تخریب مجلسی امید بسته است که هنوز آغاز به کار نکرده. این درحالی است که رسانه‌ها این جریان به هیچ عنوان نسبت به مشکلات و ضعف عملکردی نیروهای خود در فراکسیون امید انتقادی نمی‌کنند و حالا که بایستی کارنامه کاری ضعیف جریان خود درمجلس را بررسی کنند به مجلسی که هنوز تشکیل نشده است حمله ور شده‌اند.

نباید به خاطرآرمان‌ها با برخی کشورها قطع رابطه کرد!
روزنامه ابتکار در شماره اخیر خود نوشت: «هیچ کشوری نمی‌تواند بدون پرداخت هزینه‌های گزاف رابطه‌اش را با کشورهای توسعه‌یافته قطع یا رابطه‌ای تنش‌آلود داشته باشد. ازاین‌رو، اگر قرار است نیازهای (امنیتی، دفاعی، علمی، اقتصادی، صنعتی، علمی، سیاسی و...) کشور با هزینه کم تأمین شوند، قطع روابط یا رابطه‌ای متشنج با کشورهای دیگر روش کارآمدی برای تأمین انواع نیازهای کشور نیست.»

این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت: «کشورها برای تحقق آن دسته از نیازهای خود که صرفاً با اتکا به امکانات و توانایی‌های داخلی برآورده نمی‌شوند مجبورند با کشورهای دیگر مراوده داشته باشند. بنابراین اساس روابط خارجی هر کشوری نه اندیشه‌ها و اهداف و طرح‌های آرمان‌گرایانه، احساسات گوناگون یا تمایلات فردی و گروهی خاص، بلکه ضرورت محض است... ر روابط خارجه نباید به‌واسطه خصومت، اندیشه‌های آرمان‌گرایانه یا عملکرد احساس محور با برخی کشورها قطع رابطه کرد.»

قابل‌تأمل آنکه در حوزه حقوق و روابط بین‌الملل «روابط خصمانه و غیر مسالمت‌آمیز» در کنار «روابط دوستانه» و بعضاً «روابط نیمه خصمانه و رقابتی» یکی از سرفصل‌های علمی و مطالعاتی است و اتفاقاً بر اساس اهداف، آرمان‌ها و منافع تابعان بین‌الملل شکل می‌گیرد. تعریض روزنامه زنجیره‌ای و اساساً مدعیان اصلاحات به شاکله نرم‌افزاری نظام اسلامی و استقلال‌خواهی ملت ایران است چراکه این طیف، حیات سیاسی خود را در داشتن رابطه با آمریکا و برخی کشورهای اروپایی می‌بینند و این در حالی است که سیاست خارجی آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها طی چند سال گذشته در قبال جمهوری اسلامی ایران و به‌ویژه در مسئله برجام، همواره تهدید و نیرنگ و فریب بوده است و بس!

مدعیان اصلاحات تازه به ‌واقعیت‌ها رسیدند
روزنامه شرق در شماره پیشین خود در یادداشتی در صفحه نخست آورده: «سال 98 با اخبار بد کلید خورد؛ سیل سهمگین نوروزی که کام خوش بسیاری از هم‌وطنان‌مان را تلخ کرد، آغازگر دومینویی بود که تا واپسین روزهای سال ادامه داشته و به احتمال قوی خواهد داشت و بعید نیست‌گریبان سال 99 را هم رها نکند. براساس مشاهدات آماری نگارنده بعد از حوادث آبان و البته به شهادت روان‌پزشکان و مشاوران کلینیک‌های روان‌درمانی تعداد مراجعات به آنها بعد از سقوط هواپیمای اوکراینی افزایش محسوسی داشته[!!] و اینها همه نشان‌دهنده اوضاع نامناسب روحی و روانی افراد جامعه از هر قشر و طبقه‌ای است.»

این یادداشت در ادامه متذکر شده است: «آمار منتشر‌شده از سوی وزارت بهداشت و آنچه چندی قبل در روزنامه شهروند منتشر شد‌ هم نشان می‌دهد ٢٣ درصد جمعیت ١۵ تا ۶۵ سال کشور دست‌کم از یک اختلال روانی رنج می‌برند (از هر چهار نفر، یک ‌نفر) آماری که از وجود بیش از ۶٠ درصد افسردگی روایت می‌کند و آن‌طور که روان‌شناسان می‌گویند تکرار عوامل استرس‌زا در یک مدت‌ کوتاه احتمال بروز نشانه‌های بیماری‌ روانی را بالا می‌برد. در چنین شرایطی است که نقش رسانه پررنگ می‌شود و اهمیت ویژه‌ای می‌یابد. اکنون شبکه‌های اجتماعی گوی سبقت را از دیگر رسانه‌ها ربوده‌اند و کنترل انتشار اخبار از خوب و بد و راست و دروغ تقریبا غیر‌ممکن است. پس نه‌تنها باید به مردم آگاهی داد، بلکه باید با هر فیک‌نیوزی مقابله کرد و در این میان البته یک نکته را نباید از یاد ‌برد که «یک دم نگاه کن که چه بر باد می‌دهی.»

نخست آنکه چطور سقوط یک هواپیما می‌تواند چنین تاثیری داشته باشد که مراجعه به روان پزشکان را به طور محسوسی افزایش دهد؟! نگارنده منبع این ادعا را مشاهدات خود! و شهادت روانپزشکان عنوان کرده‌اما سؤال این است که نگارنده مگر چه اندازه از جامعه ایرانی را می‌توانسته ببیند یا با چند روانپزشک صحبت کرده؟

دوم آنکه برای طرح چنین ادعایی به آمار پیشینی (آمار مربوط به پیش از زمان مورد نظر) و آمار پسینی (آمار پس از وقایع مذکور) نیاز داریم تا در مقایسه میان آنها مدعی افزایش یا کاهش شویم. نکته دیگر اینکه موضوع افسردگی که بیماری شایع قرن است معطوف به یکی دو اتفاق نیست بلکه مجموع عوامل در این موضوع دخیل است که سبک زندگی انسان معاصر اصلی‌ترین بستر آن است که از قضا در جوامع پیشرفته و صنعتی آمار افسردگی بیشتر است.

اما نکته مهم آن است که کیهان بارها و بارها در مورد این فضای بی‌در و پیکر مجازی هشدار داده و آخرین مورد آن به گزارشی در همین اواخر باز می‌گردد که با عنوان «جهاد وزارت بهداشت و بانک مرکزی زیر تیغ کوتاهی وزارت ارتباطات» منتشر شد. در آن گزارش از بی‌توجهی وزارت ارتباطات نسبت به فضای مجازی انتقاد شده بود. چرا که این فضا به عامل اصلی تخریب امید جامعه بدل شده است اما پس از انتشار این گزارش روزنامه‌های زنجیره‌ای به کیهان هجوم آورده و نوشتند «کیهان می‌خواهد آذری جهرمی را بترساند!!»
 


کد مطلب: 415697

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/415697/ناامیدکردن-جامعه-بهبود-اوضاع-پروژه-انتقام-گیری-مدعیان-اصلاحات-مردم

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com