تاریخ انتشارچهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
کد مطلب : ۴۱۲۶۸۳
قائم‌مقام وزیر علوم و رئیس مرکز هیئت‌های امنا و ‌هیئت ممیزه مرکزی تاکید کرد: ما باید بدنه دانشگاه و همچنین خودمان را برای مواجهه با شرایط تحریم آماده کنیم و همچنین از ورود به مسائل آسیب‌زا در دانشگاه پرهیز کنیم و در تصمیم‌گیری‌ها به موضوعات تنش‌زا دامن نزنیم زیرا گاهی اوقات یک تصمیم نابجا مشکلات عدیده‌ای در سیستم ایجاد می‌کند.
۰
plusresetminus

به گزازش بلاغ، دکتر عبدالرضا باقری، در آیین پایانی نشست معاونان اداری، مالی و مدیریت منابع و مدیران منابع انسانی و پشتیبانی دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و پژوهشی کشور که در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، دکتر باقری با تشکر از معاونان اداری مالی و پشتیبانی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فعالیت آن‌ها در شرایط تحریم اظهار داشت: شرایط تحریم یک شرایط غیرعادی اقتصادی است که بر کشور تحمیل شده است و همه ما باید این واقعیت را قبول کنیم و عملکردمان با توجه به مقتضیات این شرایط تنظیم شود.
قائم‌مقام وزیر علوم با تأکید بر بروز خلاقیت‌ها و تصمیم‌گیری‌های صحیح به‌ویژه در مراکز دانشگاهی در شرایط تحریم گفت: البته خلاقیت در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی همیشه باید انجام شود و مدیران باید همیشه زمانی برای تفکر در انجام امور و ارائه راه‌حل‌های مناسب اختصاص دهند.
وی همچنین به مواردی همچون ایجاد منابع مالی جدید، استفاده از کارهای انگیزشی برای کارکنان و ایجاد شفافیت مالی در شرایط تحریم اشاره کرد و گفت: ایجاد شفافیت مالی، شرایط ذهنی و روحی مناسبی در کارکنان ایجاد می‌کند؛ این رویه در شرایط دوران جنگ تحمیلی نشان داد که اگر در مسائل شفاف‌سازی صورت گیرد، همگان شرایط موجود را قبول کرده و به بهترین نحو همکاری می‌کنند.
دکتر باقری شناخت مسائل در شرایط تحریم را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: در این شرایط باید مسائل را شناخته و به دنبال یافتن صورت‌مسئله و ارائه راه‌حل مناسب و منطقی باشیم.
وی در ادامه داشتن برنامه مناسب در این شرایط را لازم دانست و گفت: در شرایط تحریم باید از نقطه نظرات و ابتکارات همه همکاران و دانشگاهیان استفاده کرد و با ارائه فراخوانی از افکار و نظرات سازنده همکاران درزمینهٔ بهبود انجام امور بهره برد.
قائم‌مقام وزیر علوم افزود: ما باید بدنه دانشگاه و همچنین خودمان را برای مواجهه با این شرایط آماده کنیم و همچنین از ورود به مسائل آسیب‌زا در دانشگاه پرهیز کنیم و در تصمیم‌گیری‌ها به موضوعات تنش‌زا دامن نزنیم زیرا گاهی اوقات یک تصمیم نابجا مشکلات عدیده‌ای در سیستم ایجاد می‌کند.
دکتر باقری شرایط تحریم را به‌عنوان یک فرصت برای اقداماتی از قبیل اصلاح ساختارها و فرآیندها عنوان کرد و گفت: موضوع مهمی که همه باید در این شرایط رعایت کنیم، بالا بردن تحمل خود و همکارانمان است. البته کار سختی است ولی وقتی کسی مسئولیت قبول می‌کند باید آستانه تحمل خود را بالابرده و فشارهای کاری را تحمل کند.
وی افزود: نمونه استفاده از فرصت طلایی این شرایط، همکاری دانشگاه‌ها و پاسخ‌گویی آن‌ها به نیازهای نظامی و دفاعی کشور در دوران دفاع مقدس بود که هنوز هم این همکاری به بهترین وجهی ادامه دارد و الان هم می‌توان در این شرایط، رویه‌های غلط اداری را اصلاح‌کرده و سازوکار جدیدی در نظام اداری کشور به وجود آورد تا افزایش مشارکت کارکنان را به دنبال داشته باشد.
قائم‌مقام وزیر علوم تحلیل و بررسی مداوم شرایط تحریم را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: در این تحلیل‌ها باید نقاط آسیب‌پذیر و شکننده سیستم شناسایی و ترمیم شوند زیرا گاهی اوقات ضعف‌های کوچک سیستم می‌تواند منشأ بروز مشکلات بزرگ و جدی شود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر باقری با انتقاد از مدیریت خودرأی و نگاه از بالا به پایین مدیریتی اظهار داشت: همه مدیران و کارکنان به‌عنوان یک گروه منسجم با یکدیگر همکاری کنند و در انجام امور با استفاده از همفکری صاحب‌نظران و همکاران باید تصمیم‌گیری مناسب صورت گیرد و هنر مدیر دانشگاهی استفاده از نظرات همگان در اداره و انجام امور است و باید مدیریت تحکمی را کنار گذاشت و با مدیریت مشارکتی به اجرای امور پرداخت.
قائم‌مقام وزیر علوم در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به بخشنامه رئیس‌جمهوری به همه دستگاه‌های اجرایی در خصوص استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور در جهت رفع معضلات جامعه، اظهار امیدواری کرد که دانشگاه‌های کشور با توسعه ارتباطات خود با دستگاه‌های اجرایی استان‌ها بتوانند به بهترین نحو ممکن در حل معضلات جامعه و کشور مفید و مؤثر واقع شوند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷