کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تازه‌های خبر ویژه امروز شنبه 1398/11/5

5 بهمن 1398 ساعت 0:12


بی‌بی‌سی از کما درآمد فقط چند ده هزار نفر بودند(!)
شبکه دولتی انگلیس، دیروز پس از چند ساعت شوک‌زدگی و سانسور تظاهرات بی‌سابقه مردم عراق مدعی شد این راهپیمایی چند ده هزار نفره بوده است.

در حالی که سی‌ان‌ان آمریکا و بسیاری از رسانه‌ها و نشریات جهانی، شمار مردم تظاهرات‌کننده در بغداد را چند میلیون نفر عنوان کرده‌اند، بی‌بی‌سی فارسی ضمن انتشار عکسی کوچک نوشت: «ده‌ها هزار نفر امروز در پی فراخوان مقتدی صدر در بغداد به خیابان آمدند»!

این نوع پوشش خبری در حالی است که همین شبکه هنگام قمه‌کشی و آشوب‌افکنی مخالفان مقاومت در منطقه،  لحظه به لحظه گزارش و خبر جعلی یا چند ده برابر بزرگ‌نمایی شده را منتشر می‌کند.

بی‌بی‌سی که گویا خود را همدرد دولت بدنام ترامپ در خوردن تودهنی‌های اخیر از ملت‌های ایران و عراق می‌داند، اخیرا تعداد شرکت‌کنندگان در نماز جمعه میلیونی هفته گذشته تهران را 129 هزار نفر عنوان کرده بود!! این شبکه رفتار غیرحرفه‌ای مشابهی در تشییع ده‌ها میلیونی شهید سلیمانی در شهرهای مختلف ایران داشت و معمولا جمعیت حامی جمهوری اسلامی را صد یا هزار برابر کمتر عنوان می‌کند و نمایش‌های گروهک‌های بی‌مقدار را چند ده هزار برابر بزرگتر جلوه می‌دهد!

یادآور می‌شود اغلب رسانه‌های ضد انقلابی (ماهواره‌ای، اینترنتی، تلگرامی و ...) دیروز برای ساعت‌ها در اغما فرو رفته و ناتوان از اظهار نظر یا انتشار گزارش درباره تظاهرات عظیم مردم عراق با شعار مرگ بر آمریکا و آمریکا هر چه زودتر از عراق خارج شود، بودند.

یادآور می‌شود روز قبل از نماز جمعه حماسی تهران به امامت رهبر حکیم انقلاب، یک  خبرنگار آمریکایی درباره توفانی که این خطبه‌ها می‌تواند علیه کاخ سفید برانگیزد، هشدار داده بود. خبرنگار نیویورک تایمز نوشته بود «جمعه ایران. سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای در نماز جمعه نگران‌کننده است. آخرین باری که او در نمازجمعه صحبت کرد، سال ۲۰۱۲ بود که به بهار عربی (بیداری اسلامی در منطقه) منجر شد».

گعده انتخاباتی مدعیان رحم اجاره‌ای با روحانی و ناطق نوری
خاتمی به همراه برخی اصلاح‌طلبان، پنج‌شنبه شب با حسن روحانی دیدار کرد.

به گزارش کانال‌های اصلاح‌طلبان، در این جلسه که چند هفته مانده به انتخابات مجلس برگزار شد، افراد دیگری چون ناطق نوری، حسن خمینی و اسحاق جهانگیری نیز حضور داشته‌اند.
این ملاقات و همفکری در حالی است که اصلاح‌طلبان می‌گویند عملکرد روحانی به شدت به آنها لطمه زده و می‌خواهند در انتخابات مجلس، تجربه نامطلوب ائتلاف در قالب «لیست امید» را کنار بگذارند.

جالب اینکه برخی اصلاح‌طلبان از جمله عبدالله ناصری مشاور خاتمی، بارها از دولت روحانی به عنوان رحم اجاره خود یاد کرده‌اند.

آنها در عین حال پس از ریزش شدید محبوبیت روحانی، بی‌صداقتی به خرج داده و خود را منتقد و مستقل از دولت جا زدند.

البته روحانی نیز در این میان و متقابلا نگاه ابزاری به مدعیان اصلاحات داشت، هر چند که خسارت‌های این مدل نگرش ابزاری، بیشتر متوجه دولت شده تا اصلاح‌طلبان.

یادآور می‌شود افراطیون مدعی اصلاحات نگاه ابزاری مشابهی به طیف ناطق دارند و بارها بر لزوم یارگیری و سربازگیری از این طیف تاکید کرده‌اند.

30 میلیارد لیتر مصرف بیشتر بنزین نتیجه لجبازی و حذف کارت سوخت
با حذف کارت سوخت از سوی دولت و وزارت نفت طی 4 سال گذشته، 30 میلیارد لیتر بنزین بیشتر مصرف (یا قاچاق) شد.

روزنامه جوان نوشت: اگر از سال ۹۴ که کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین حذف شد تا زمان بازگشت این فرایند در سال ۹۸ یک حساب سرانگشتی از میزان بنزینی که می‌توانست از مصرف داخلی صرفه‌جویی و صادر شود و نشد، انجام دهیم به رقم بالایی می‌رسیم که یک خسارت کلان است. وزیر نفت که هیچ‌گاه دلیل متقنی برای حذف کارت سوخت نیاورد، حالا خود معترف است که با احیای دوباره کارت سوخت و سهمیه‌بندی ۲۰ میلیون لیتر بنزین در روز صرفه‌جویی می‌شود؛ بنزینی که قبلاً بیشترش را دلال‌ها قاچاق می‌کردند و حالا بیشترش را دولت صادر می‌کند!

فرق قضیه از زمین تا آسمان است. سودآوری برای دولت فقط یکی از فر‌ق‌ها و سودهاست. فرق دوم، کنترل مصرف برای روزی است که اگر کنترل نمی‌شد، مجبور به واردات بنزین بودیم. فرق سوم اصل هدایت مردم به برنامه‌ریزی و ساماندهی در استفاده از منابع ملی و توجه به نیاز نسل‌های آینده و فرق چهارم، مسئله محیط‌زیست و آلودگی کمتر است. پنجم، مسائل امنیتی و فرق‌های دیگر که از محاسبه خارج است. تعطیلی فرایند سهمیه‌بندی بنزین و کارت سوخت، در کنار ثابت ماندن قیمت بنزین برای چند سال متوالی از منظر کارشناسان هم ضرر ده‌ها هزار میلیارد تومانی به کشور زد و هم اینکه باعث انحراف الگوی مصرف و قاچاق و آلودگی هوا شد.

حال چند ماه پس از فعال شدن سیاست کارت سوخت و تعدیل بهای بنزین به اعتراف ژنرال نفتی دولت یازدهم یعنی بیژن زنگنه، مصرف روزانه بنزین حدود ۲۰ میلیون لیتر کاهش داشته است که می‌توان نتیجه گرفت در چند سال اخیر حداقل ۳۰ میلیارد لیتر بنزین اضافه مصرف شد. روز‌های پایانی آبان ماه ۹۸ بود که دولت روحانی به یکباره تصمیم گرفت بعد از یک وقفه و تعطیلی 4/5 ساله در موضوع سهمیه‌بندی و دونرخی بودن بنزین، این طرح را دوباره به جریان بیندازد.

سهمیه‌بندی بنزین بعد از صرف صد‌ها ساعت وقت از سوی کارشناسان در این حوزه و همچنین تحمیل هزینه‌های سنگین به دولت برای راه‌اندازی زیرساخت‌های مرتبط با آن نظیر کارت‌های سوخت در سال ۸۶ اجرایی شد. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که سهمیه‌بندی و استفاده از کارت سوخت تا حد زیادی مصرف بنزین را در کشور کاهش داده و جلوی قاچاق سوخت و بخشی از آلودگی هوا را گرفته بود، به‌طوری که در یک مورد میزان مصرف بنزین از روزانه ۷۳ میلیون لیتر در سال ۸۵ به روزانه ۶۹ میلیون لیتر در پایان سال ۹۳ رسیده بود.

طی پنج سال اخیر میزان مصرف روزانه بنزین از ۶۹ میلیون لیتر در پایان سال ۹۳ به بیش از ۹۱ میلیون لیتر در فروردین سال ۹۸ رسید که حکایت از رشد ۳۱ درصدی مصرف روزانه بنزین طی این دوره است.
وزیر نفت درباره میزان کاهش مصرف روزانه سوخت در کشور بعد از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین اعتراف کرد که روزانه حدود ۲۰ میلیون لیتر کاهش مصرف بنزین داشته‌ایم.

این اعتراف زنگنه بعد از چهار و نیم سال از کنار گذاشتن کارت سوخت تنها یک اعتراف نبوده و حاکی از هدر رفتن چند صد هزار میلیارد تومان از بودجه کشور در لجبازی برای تعطیلی کارت سوخت است. این در حالی است که در چهار سال حدود ۳۰ میلیارد لیتر بنزین مازاد مصرف شده است که می‌شد با عدم حذف طرح کارت سوخت به شکل دیگری برای این منابع برنامه‌ریزی کرد.

انبوه تدابیر اقتصادی را معطل اخم و لبخند غرب نکنید
یک کارشناس اقتصادی ضمن نقد سخنان رئیس‌جمهور می‌گوید اقتصاد ما بیش از فشار تحریم‌های خارجی، تحت فشار بی‌تدبیری و بی‌برنامگی دولت است.

احسان خاندوزی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی درباره این سخنان روحانی که گفته بود «من بلد نیستم با دنیا کاری نداشته باشم و مشکلات اقتصادی را در داخل حل کنم»، اظهار داشت: صحبت‌های اخیر رئیس جمهور چنین ذهنیتی ایجاد می‌کند که گویا تلقی ما در اقتصاد ایران حرکت به سوی یک نوع انسداد خارجی است در حالی که به صراحت در نظریه اقتصاد مقاومتی، کشور خواهان تعاملات باز و در عین حال مصون‌سازی و واکسینه شدن در مقابل فشار‌ها و تهدید‌های خارجی است.

وی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجو افزود:  ما حتی در سال‌هایی که تحریم هم نبودیم کمتر از ۲۰ درصد تعاملات خارجی ایران با اروپا و آمریکای شمالی بود و ۸۰ درصد طرف‌های تجاری کشور را همسایگان و کشور‌های آسیایی و آمریکای جنوبی تشکیل می‌دادند. از طرف دیگر فعالان و صادرکنندگان بخش صنعتی و تولیدی کشور بیش از آن که از فشار تحریم‌های خارجی ناراضی باشند از عدم همکاری دستگاه‌های اجرایی و قوانین دست و پا گیر و همینطور فشار‌هایی مثل بیمه و مالیات شکایت دارند. به عبارت دیگر این فرماندهان در خط مقدم جنگ اقتصادی قائل به این هستند که راه‌های فرار از تحریم‌ها را به خوبی بلدند و تنها نیازمند تسهیل امور از طرف نهاد‌های داخلی و دولت هستند.

نکته دیگر این است که در شرایط کنونی ظرفیت‌های بسیار زیادی برای تولید و اشتغال در اقتصاد ایران وجود دارد که حتی با چشم‌انداز تحریمی هم می‌تواند منشا رشد و توسعه اقتصادی باشد. در راستای بالفعل کردن همین ظرفیت‌های بالقوه‌ اقتصادی، اقتصاددانان پیشنهاد‌های مختلفی را به دولت ارائه داده‌اند، مثل سهولت در محیط کسب و کار وحذف مجوز‌های غیرضرور و رفع انحصار در بخش‌های مختلف که همه این‌ها امکان‌پذیر و عملیاتی است.

خاندوزی افزود: همچنین پیشنهاداتی مثل سیاست‌های حمایتی از تولید و صنعت و صادرات در میان مدت، اصلاحات سیاست‌های مالیاتی و تامین درآمد‌های پایدار دولت و اصلاح ساختار نظام بانکی وغیره که در چند سال اخیر روی میز دولت قرار گرفته است که تاکید می‌کنم تمام راهکار‌ها در شرایط تحریمی قابلیت پیاده‌سازی دارد، اما متاسفانه مورد اقبال و توجه از طرف مقامات دولتی واقع نشده است؛ بنابراین انتظار می‌رود که اگر اقتصاد ما از طرف اروپا و آمریکا تحت فشار قرار می‌گیرد اولا از پتانسیل‌های اشتغال زایی و مولدسازی داخلی بهره‌برداری کند و ثانیا بتواند با یک دیپلماسی اقتصادی فعال از طرف دولت ظرفیت کشور‌های منطقه و دوست و متحد را جایگزین کشور‌های متخاصم کند. کشوری که بیشتر شهرک‌های صنعتی و بنگاه‌های تولیدی آن با نیمی از ظرفیت خود تولید می‌کند نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی و جدید ندارد بلکه باید همین ظرفیت‌ها را تقویت کند تا خلق ارزش افزوده و شیفت‌های کاری در بنگاه‌های صنعتی و اشتغال افزایش یابد.

زمانی که در زمینه‌ این دست اصلاحات اقدامی صورت نمی‌گیرد گویا تعمدی وجود دارد برای اینکه اقتصاد ایران شرطی بشود به کشور‌های غربی! بنابراین به نظر می‌رسد اقتصاد ایران بیش از تحریم‌های خارجی از بی‌تدبیری و بی‌برنامگی داخل تحت فشار قرار گرفته است.

این کارشناس اقتصادی درباره راه مقابله با اخلالگری‌های آمریکا در همکاری با شرکا و همسایگان گفت: از دوره اول تحریم‌ها پاسخ این ابهام داده شده و حتی در برنامه ششم توسعه به دولت تکلیف شده است.

دولت می‌تواند با استفاده از پیمان‌های دوجانبه پولی و ایجاد نهاد‌های غیررسمی برای نقل و انتقالات مالی تحریم‌های بانکی را دور بزند.

چین بدون اینکه تحت تحریم‌های مالی آمریکا هم قرار داشته باشد در چند سال اخیر با ۴۰ کشور دنیا وارد سازوکار‌های تعاملی نامتعارف شده است.

روسیه نیز از ۲۰۱۶ شبکه تعاملات ارزی غیرمتعارف خود را با مجموعه‌ای از کشور‌های دیگر شروع کرد. علاوه بر این دو کشور ترکیه و عراق هم به استفاده از سازوکار‌های مالی غیرمتعارف تمایل دارند بنابراین اگر ما در سال‌های گذشته از این ابزار استفاده می‌کردیم یا اینکه اکنون به این راهکار سرعت ببخشیم مشکلات نقل و انتقالات بانکی در تجارت بین‌الملل مرتفع خواهد شد کما اینکه نقل و انتقالات ارزی ما به صورت نقدی زیاد نیست و می‌تواند با موسسات مذکور و از طریق حواله و یا حتی تهاتر کالایی انجام شود. تجربه عملی هم وجود دارد.

برای مثال اکنون موفق شده‌ایم با یک شرکت روسی که امکان ذکر نام آن نیست توانسته‌ایم مبادلات را خارج از مسیر سوئیفت برقرار کنیم و تصفیه مالی انجام دهیم. همین پیشنهاد را کشور‌های ترکیه و چین که با ما تراز تجاری (واردات و صادرات) قابل توجهی دارند به ایران داده‌اند.

متاسفانه سرعت کار در این زمینه خیلی کند است و اگر این سازوکار از سوی دولت سرعت بخشیده شود می‌توانیم طی یکسال با بیش از ۷۰ درصد طرف‌های تجاری بدون نیاز به نقل و انتقالات متعارف کار خود را پیش ببریم.

تحلیلگر صهیونیست: ضربه موشکی ایران محکم و شگفت‌انگیز بود
محافل صهیونیستی معتقدند حملات موشکی بی‌سابقه ایران به پایگاه‌ نظامی آمریکا در عراق، نشان‌دهنده جرأت بالای ایران است و معادلات جدیدی را بر منطقه حاکم می‌کند.

به گزارش شبکه تلویزیونی المنار، کابینه رژیم صهیونیستی به محافل رسانه‌ای وابسته دستور داده تلاش کنند ارزش پاسخ موشکی ایران را به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق، کم‌رنگ نشان دهند.

این رژیم تلاش کرده است مانع بی‌اعتمادی دستگاه‌ها و سازمان‌های صهیونیستی به قدرت آمریکا برابر ایران شود. با این حال برخی از محافل صهیونیست، اعتراف کردند این کشور توانسته معادله جدیدی در منطقه رقم بزند، به‌گونه‌ای که به‌عنوان بزرگ‌ترین قدرت در رویارویی با آمریکا در منطقه محسوب شود. ایهود یعری تحلیلگر امور منطقه گفت: من چند موضوع مختلف را مشاهده کردم از جمله جرأت ایران در حمله موشکی به پایگاه‌های آمریکا. فرمانده ایرانی آنگاه که گفت هیچ کشوری از زمان جنگ جهانی دوم پایگاه‌های آمریکایی را با موشک هدف قرار نداده، سخن درستی ‌گفت. من علاوه بر این از دقت موشک‌های ایرانی از جمله موشک قیام شگفت‌زده شدم، موشکی که به دقت به تاسیسات آمریکایی در پایگاه عین‌الاسد اصابت کرد.

عاموس هرئیل دیگر تحلیلگر نظامی صهیونیست هم گفت: حملات ایران به معنای جرأت این کشور است. ایرانی‌ها ده‌ها موشک به یک ابرقدرت جهانی،  زدند و من تحلیل‌هایی را که می‌گویند حملات ایران جدی نبود یا این کشور، کشور قدرتمندی نیست، نمی‌پذیرم. ایران واقعا این قدرت را دارد که به آمریکا ضربه بزند. با وجود ضربه‌ای که هیبت آمریکا را خدشه دار کرد، ترامپ به ایران حمله نکرد.

محافل صهیونیستی همچنین تاکید کرده‌اند که ایران و محور مقاومت از طریق تشییع بسیار گسترده مردمی پیکر‌های شهیدان تجاوز آمریکا، در عراق و ایران، در سطح افکار عمومی به موفقیت بزرگی دست یافته‌اند.

لیورا هندلمن رئیس بخش پژوهش‌های ایران در دانشگاه تل‌آویو گفت: ایران به موفقیت بسیار بزرگی دست یافت، مردم عراق دیگر نمی‌پذیرند که نیرو‌های آمریکایی در کشورشان بمانند. این در حالی است که یک ماه قبل فضای عمومی در خاورمیانه متفاوت بود، اما بعد از ترور سپهبد سلیمانی، همه چیز دگرگون شد، به‌گونه‌ای که میلیون‌ها ایرانی را دیدیم که در دریای اتحاد داخلی حرکت می‌کردند.
 


کد مطلب: 412425

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/412425/تازه-های-خبر-ویژه-امروز-شنبه-1398-11-5

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com