کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

ارگان دولت: برجام در معرض فروپاشی است

30 دی 1398 ساعت 0:47


به گزارش بلاغ، روزنامه دولتی ایران دیروز در گزارشی نوشت: «... توافق هسته‌ای نیز به‌دلیل ناکامی ‌اروپا در محقق‌کردن منافع برجامی ایران و متوقف شدن تعهدات آن با هدف اقدام تلافی‌جویانه در معرض فروپاشی قرار گرفته است.

در پیچیده‌تر شدن این وضعیت همین بس که آشکار شده است دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، آلمان، انگلیس و فرانسه، سه کشور اروپایی طرف برجام را تهدید کرده است که در صورت خودداری از فعال کردن سازوکار حل اختلافات در برجام موسوم به مکانیسم ماشه، تعرفه  ۲۵ درصدی بر خودروهای اروپایی وضع خواهد کرد.» تهدیدی که به‌نظر می‌رسد برای آمریکا کارساز شده است. چه سه کشور اروپایی طرف برجام بلافاصله با انتشار یک بیانیه مشترک اعلام کردند مکانیسم حل اختلاف در برجام را به‌دلیل آنچه نقض توافق از سوی ایران می‌خوانند، به جریان می‌اندازند. بر اساس مکانیسم ماشه، امکان بازگشت خودکار تحریم‌های چندجانبه بین‌المللی وجود دارد.»

ارگان دولت افزود: «مقام‌های اروپایی از این تهدید هم فراتر رفته و تلویحاً از ایران خواسته‌اند که درباره موضوع هسته‌ای ایران مذاکره دیگری انجام شود. بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا اخیراً مدعی شده است طرح ترامپ درباره برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند جایگزین برجام شود. جانسون اجرای طرح احتمالی ترامپ را قدم بزرگی رو به جلو خوانده و گفته است: «اگر بخواهیم برجام را از بین ببریم، باید جایگزینی برای آن داشته باشیم.» قابل انتظار بود که مقام‌های ایرانی با خواسته مذاکره با آمریکا پیرامون توافق جدید مخالفت کنند. محمدجواد ظریف که پیش‌تر در واکنش به تهدید اروپایی‌ها برای به جریان انداخjن مکانیسم ماشه گفته بود که «آنها  برجام را فروختند تا از تعرفه‌های ترامپ رهایی پیدا کنند»، اعلام کرده است که «به هیچ عنوان در مورد توافقنامه‌ای جدید مذاکره نخواهیم کرد.»

چندی پیش روزنامه زنجیره‌ای سازندگی در اعترافی دیرهنگام نوشته بود: «امروز فقط یک کشور به‌صورت عملی پایبند به توافق بوده است؛ ایران. آشکار است که اکنون دیگر توافقی وجود ندارد که اروپایی‌ها بخواهند از آن حمایت کنند. بلکه آنان از محدودیت‌های هسته‌ای ایران حمایت می‌کنند.

ایران موبه مو تعهدات هسته‌ای خود را اجرا می‌کند، اما تحریم‌هایی را تحمل می‌کند که به مراتب سخت‌تر از دوره قبل از توافق است و طرف‌های دیگر کاملاًً از تعهدات خویش خارج شده‌اند... امروز دولت نیازمند آن است که باور کند برجام به پایان رسیده...اکنون جواب مشخص است. خروج از برجام و بازگذاشتن راه مذاکره با کسانی که قدرت عمل به تعهداتشان را دارند، این گزینه بهتری از ماندن در توافق یک‌جانبه، تحریم‌های سخت‌تر از پیشابرجام، دلخوش کردن به اقدامات نمادین اروپا و مشاهده رکودی است که این‌بار می‌تواند اقتصاد کشور را از گروه کشورهای با درآمد متوسط به فقیر مبدل سازد».

وضع موجود نتیجه برجام است، نه مقاومت
روزنامه زنجیره‌ای همشهری در مطلبی نوشت: «اگرچه راهبرد اصلی کشور در حوزه سیاست خارجی در مقابل فشارهای ایالات متحده آمریکا، «مقاومت فعال» است، اما فارغ از برخی عایدات امنیتی به‌نظر می‌رسد آنچنانکه باید و شاید نتوانسته منافع اقتصادی کشور را تأمین کند».

ارگان رسانه‌ای شهرداری تهران در ادامه نوشت: «راهبرد مقاومت... حرکت رو به جلو در عرصه اقتصادی را با وقفه جدی مواجه خواهد کرد».

ادعای مضحک این روزنامه زنجیره‌ای در حالی است که وضع موجود، نتیجه برجام و دیپلماسی منفعلانه دولت است.

لازم به ذکر است که ساخت بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان- پالایشگاه ستاره خلیج ‌فارس- با هدف خودکفایی در تأمین بنزین و صرفه‌جویی ارزی قابل توجه و همچنین شکستن کمر داعش در منطقه و فراهم شدن بستر افزایش صادرات ایران به کشورهای همسایه- برای نمونه صادرات 9 میلیارد دلاری ایران به عراق(معادل 10 برابر صادرات ایران به اروپا)-  تنها بخش کوچکی از نتایج مقاومت است.
 


کد مطلب: 412046

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/412046/ارگان-دولت-برجام-معرض-فروپاشی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com