تاریخ انتشاريکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
کد مطلب : ۴۱۱۹۴۹
مدیرعامل شرکت پویاکشت کردستان گفت: هرچند درحال حاضر موسیر کردستان به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود اما سود فروش موسیر در اروپا بیشتر است به همین خاطر روی صادرات آن به اروپا کار می‌کنیم.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازایران رویشگاه اصلی بسیاری از گونه‌های گیاهان دارویی با ارزش است، این گونه‌ها در شرایط طبیعی و بارندگی مختصر مواد موثره نسبتا بالایی تولید می‌کنند که با کشت اصولی آنها این میزان قابل افزایش است و از این رهگذر تولید، تبدیل و مصرف داخلی و صادرات گیاهان دارویی را در پی دارد.
در حال حاضر گیاهان دارویی در دنیا هم از لحاظ کشت و تولید و هم از لحاظ فرآوری و محصولات نهایی رشد بسیار سریعی به خود گرفته است و مهمترین عامل در ترغیب به سرمایه‌گذاری و توجه ویژه به صنعت گیاهان دارویی گرایش عمومی مردم به استفاده از گیاهان دارویی است.
موسیر هم یکی از گونه‌های گیاهان دارویی است که منشا آن مرکز و جنوب‌غربی آسیا است، این گیاه که با نام موسیر ایرانی شناخته ‌می‌شود دارای تنوع ژنتیکی بسیار زیاد و یکی از مهمترین گونه‌های دارویی و صنعتی جنس آلیوم در ایران می‌باشد که بصورت خودرو و طبیعی در مناطق مرتفع با اقلیم خیلی سرد تا نیمه سرد رشد می‌کند.
موسیر بومی ایران است و به عنوان یک گیاه وحشی در کوه‌های زاگرس در غرب و جنوب و مناطق مرکزی ایرن رشد می‌کند، دامنه رشته کوه‌های زاگرس در استان‌های لرستان، کردستان، ایلام و چهار محال بختیاری پتانسیل رشد و توسعه کشت و زراعی‌سازی این گیاه باارزش را دارند.
عابدین عطایی مدیرعامل شرکت پویاکشت کردستان یکی از جوانان کردستانی است که با همکاری تعدادی از دوستان خود که همه فارغ‌التحصیل رشته‌های کشاورزی و بیشتر رشته اصلاح نباتات هستند در زمینه کشت و تولید موسیر بصورت زراعی فعالیت ‌می‌کنند.

برداشت بی‌رویه، موسیر را با خطر انقراض روبرو کرده است
عابدین عطایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: در گذشته گیاه موسیر بصورت وحشی از کوه‌ها جمع‌آوری می‌شد اما برداشت بی‌رویه مردم محلی و تعدادی افراد سودجو این گیاه را با خطر انقراض روبرو کرده بود در واقع برداشت بی رویه موسیر از منابع طبیعی موجب به صدا درآمدن زنگ خطر نابودی تدریجی این گونه گیاهی در کردستان شده است لذا برای جلوگیری از نابودی و انقراض این گونه گیاهی شروع به کاشت آن در اراضی کشاورزی کردیم.
وی افزود: من به همراه چند نفر از دوستانم که همه فارغ‌التحصیل رشته کشاورزی هستیم تیمی تشکیل دادیم که در ابتدا روی تامین موسیر برای صنایع غذایی مرتبط کار می‌کردیم چرا که اکثر آنها برای تامین موسیر مصرفی خود مشکل داشتند اما در ادامه ایده کشت موسیر به ذهنمان رسید و تصمیم به کشت آن کردیم.
کشت مکانیزه موسیر از سال 94 در کردستان
این جوان کردستانی ادامه داد: در همین راستا شرکت پویاکشت را سال 94 در راستای حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از انقراض گیاهان دارویی از جمله موسیر تاسیس کردیم و به وسعت چند هکتار کشت مکانیزه موسیر را شروع کردیم.
عطایی تصریح کرد: تا امروز حدود 20 هکتار از اراضی استان را به کشت موسیر اختصاص داده‌ایم که امید داریم سال آینده آن را به 50 هکتار برسانیم البته استان ما پتانسیل و ظرفیت این را دارد که حجم وسیعی کشت موسیر در آن انجام شود یعنی طبق برنامه‌ای که داریم تا حجم 1000 هکتار قابلیت کشت داریم.

ریسک پایین کشت موسیر در استان 
وی گفت: کشت موسیر مانند هر محصول زراعی دیگری نقاط قوت و ضعفی دارد اما با توجه به شرایط آب و هوایی استان، اکثر کشاورزان کردستانی نگرانی خسارت سرمازدگی بویژه در کشت‌های پاییزی را دارند اما چون موسیر گیاه بومی استان است در برابر سرما و کم‌آبی فوق‌العاده مقاوم است لذا ریسک کشت و تولید موسیر در استان پایین است و گزینه مناسبی برای کشت است.
مدیرعامل شرکت پویاکشت کردستان یادآور شد: موسیر گیاهی گران قیمت است که توجیه اقتصادی و سودآوری فوق‌العاده‌ای دارد که علاوه بر اینکه 250 نفر روز در هکتار اشتغال‌زایی ایجاد می‌کند درآمدی در حدود 200 میلیون تومان در هکتار هم برای صاحب مزرعه خواهد داشت اما سرمایه‌گذاری اولیه آن سنگین است لذا برای رفع بخش عظیمی از مشکلات اقتصادی خود از سرمایه‌گذاری خارج از استان کمک گرفتیم.
وی اضافه کرد: در راستای توسعه کشت موسیر در کردستان، شرکت پویا کشت کردستان با برگزاری دوره‌های آموزشی، کشاورزان را ترغیب به کشت این گیاه دارویی می‌کند یعنی با اعلام آمادگی از سوی کشاورز، در طول زمان کاشت، داشت و برداشت حمایت‌های مشاوره‌ای از سوی این شرکت انجام شده و در نهایت نیز محصول کشت شده از کشاورز خریداری می‌شود.
برای فروش موسیر مشکلی نداریم/کمبود کشت موسیر داریم
وی به وضعیت بازار فروش موسیر اشاره کرد و گفت: برای فروش مشکلی نداریم بلکه مشکل اصلی ما کمبود کشت این گونه گیاهی در استان است در واقع با توجه به اینکه بذری از آن تولید و سبز نمی‌شود مجبور هستیم با اصلاح نژاد این مشکل را حل کنیم.

لزوم توسعه کشت موسیر در کردستان
عطایی افزود: برای توسعه کشت موسیر نیازمند حمایت و تسهیلات دولت هستیم که هر مسئولی متناسب با حوزه وظایف خود به ما کمک کرده است البته قرار است دولت هم برای توسعه کشت موسیر تسهیلات کم‌بهره به متقاضیان ارائه دهد و شرکت ما هم در نهایت قرارداد خرید تضمینی با افرادی که اقدام به کشت موسیر کنند ببندد.
وی ادامه داد: از طرف دیگر در داخل استان پایگاهی برای فرآوری این محصول نداریم بلکه حجم اندکی را بصورت کارگاه خانگی فرآوری کردیم اما حجم اصلی آن را در خارج از استان بصورت خشک شده و یا ترشی فرآوری می‌کنیم.
مدیرعامل شرکت پویاکشت کردستان تصریح کرد: چون قیمت موسیر بالا است اکثر افراد جامعه توانایی خرید آن را ندارند لذا مصرف داخل آن پایین است البته بیشتر موسیر درجه دو و درجه سه به مصرف داخل می‌رسد اما بیش از 80 درصد موسیر تولید شده کشور به خارج از کشور صادر می‌شود که اکثر کشورهای حوزه خلیج فارس آن را به صورت ادویه و ترشی مصرف می‌کنند.

پروژه اصلی شرکت اصلاح نژاد موسیر، صادرات به اروپا
وی به برنامه‌های آینده  شرکت پویاکشت کردستان اشاره کرد و گفت: پروژه اصلی شرکت اصلاح نژاد گیاه موسیر است با توجه به اینکه اعضای این شرکت بیشتر دارای تحصیلات اصلاح نباتات هستند دو سال است که روی پروژه اصلاح‌نژاد گیاه موسیر کار می‌کنیم یعنی چون موسیر یک گیاه وحشی است می‌خواهیم با اصلاح نژاد آن، گونه گیاهی تولید کنیم که عملکرد بهتری داشته باشد و بتوانیم صفات وحشی بودن آن را برطرف کنیم.
وی یکی دیگر از برنامه‌های شرکت را بحث صادرات موسیر به کشورهای اروپایی عنوان کرد و گفت: هرچند درحال حاضر به کشورهای حوزه خلیج فارس صادرات داریم اما سود فروش موسیر در اروپا بیشتر است به همین خاطر روی صادرات آن به اروپا کار می‌کنیم.






بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷