تاریخ انتشارشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰
کد مطلب : ۴۱۱۸۲۵
معاون پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه قانون‌گذار اختیارات دانشگاه‌ها را برای ورود به موضوعات مختلف حل کند،گفت: امروز به دولت مقتدری نیاز داریم که با حمایت‌های مستمر از مراکز علمی، سلامت و امنیت رشد ایران را رقم بزند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازیعقوب فتح الهی معاون پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس در گفت وگو با خبرنگار  با اشاره به اینکه نبود سیستم مدیریت علمی ضعف دانشگاه است، گفت: باید یک سیستم علمی با تجربه و خاص در درون دانشگاه‌ها تحول ایجاد کند.
وی ادامه داد: باید برای حفظ شأن دانشگاه‌ها برای آنها ساختار تعریف شود، اما در حال حاضر دانشگاه‌های ما هیچ‌گونه اختیاری ندارند بنابراین باید قانونگذار اختیارات دانشگاه‌ها را برای ورود به موضوعات مختلف و حل مسائل کشور حل کند. در واقع ما به دولت مقتدری نیاز داریم که با حمایت‌های مستمر از مراکز علمی، سلامت، امنیت و رشد ایران را رقم بزند. این درحالی است که حوزه سلامت جزء فعالیت اختصاصی وزارت بهداشت نیست، چرا که دانشگاه‌ها در همه ابعاد می‌توانند ورود پیدا کرده و بسیاری از گره‌های داخلی کشور را حل کنند. البته باید به این نکته اشاره کنم که حوزه سلامت ۱۵ درصدش دراختیار وزارت بهداشت است. 
* دولت به دانشگاه نگاه فرهنگی دارند
وی افزود: در حال حاضر دولت به دانشگاه نگاه فرهنگی دارد، این در حالی است که عامل توسعه و رشد توسعه اقتصادی همین دانشگاه‌ها هستند که می‌توانند راهکارهای مناسبی را در موضوعات مختلف ارائه کنند. انتظارات زیادی از دانشگاه وجود دارد که این انتظارات نیز براساس سخنرانی‌های مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت و کارکرد دانشگاه بیشتر شده است، اما نکته مهم این است که همه دستگاه‌ها در مواقع بحرانی، از دانشگاه انتظار کمک دارند، اما هیچ‌گونه پشتیبانی از آنها نمی‌کنند، در واقع نگاه همه به دانشگاه به عنوان زینت‌المجالس است.
معاون پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: نگاه امام خمینی(ره) به دانشگاه نگاه متفاوتی بود، به طوری که مبدأ همه تحولات را دانشگاه می‌دانست. امروز هم ما نیازمند این هستیم که سرلوحه همه کارهایمان دانشگاه‌ها باشد، چرا که این دانشگاه است که می‌تواند تمام آرمانهای انقلاب را به نتیجه برساند.

*  همه قوانین به درستی اجرایی نمی‌شوند
فتح الهی تصریح کرد: خیلی از قوانین در قالب آئین‌نامه وجود دارد و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم آنها را تصویب کرده اما هیچ‌گونه فایده‌ای ندارد، چرا که همه قوانین به درستی اجرایی نمی‌شوند. به عقیده من دانشگاه چشمه تحول ایران است، به طور مثال؛ ایران طی چند سال اخیر با توجه به همه مشکلات و کسری‌ها و کمبودهایی که داشته، توانسته است در صنایع موشکی، هسته‌ای، دریایی و همچنین سدسازی پیشرفت‌های قابل توجهی داشته باشد. 
*  دانشگاه‌ها نباید در میدان دشمنان بازی کنند
وی با بیان اینکه دشمن با تحریم‌های ظالمانه درصدد این است که از پیشرفت‌های علمی و فناوری ایران جلوگیری کند، خاطر نشان کرد: دانشگاه‌ها نباید در میدان دشمنان بازی کنند. بسیاری از مراکز علمی به طور ناخواسته در میدان بازی دشمنان قرار می‌گیرند که باعث می‌شود فعالیت‌های علمی دچار خلاء شود.
* کشور ایران دارای سرمایه انسانی بسیار خوبی است
معاون پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس گفت:  کشور ایران دارای سرمایه انسانی بسیار خوبی است، خوشبختانه ما در کشور دارای جوانان باهوش، بااستعداد و با پشتکار هستیم که در قالب محققان در مقاطع دکترا در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند، اما متأسفانه ضعفی که در این زمینه وجود دارد این است که ما نمی‌توانیم از این نیروی انسانی به خوبی استفاده کنیم، در واقع باید آنها را بسیج کرده و به طور هدفمند از آنها در پروژه‌های ملی و علمی نهایت استفاده را ببریم. این در حالی است که در ۲۵ سال گذشته فعالیت‌های علمی ایران در جایگاه خود بی‌نظیر بوده است. 





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما