تاریخ انتشارجمعه ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۰
کد مطلب : ۴۱۱۷۱۵
معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور خانواده را اولویت دارترین و مهمترین مسئله در حوزه آسیب های اجتماعی خواند و افزود:آسیب های زیادی وجود دارد که بنیان خانواده را تهدیدی می کند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل اززهرا عابدینی معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور با اشاره به اهمیت نقش سازمان های مردم نهاد در جامعه و به ویژه در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی گفت: یکی از مهمترین مسائلی که سازمان های مردم نهاد باید به آن بپردازند، برگزاری همایش‌ها می باشد تا زمینه های شناخت بیشتر در فعالان اجتماعی ایجاد شود و این پیش نشست ها از طرف سازمان های مردم نهاد برای برگزاری دومین کنگره ملی خانواده کار سازمانی و خوبی است.
وی در خصوص مواجه با بحران بزرگ آسیب های اجتماعی و اثرات مخرب آن حتی بیشتر از یک زلزله ده ریشتری اظهار داشت: ضرورت پرداختن به آسیب های اجتماعی علاوه بر مردم، باید از نگاه دولت هم مهم تلقی شود و در این زمینه مردم و دولت همکاری کنند و دولت نقش حامی، نه مجری را داشته باشد.
همچنین وی یادآور شد: بیکاری، خشونت و طلاق از مولفه هایی هستند که به صورت حلقه وار باهم در ارتباطند و نیازمند نگاه فوریتی است تا نهادهای اجتماعی و فعالان مدنی به این امور بپردازند. 
این مسؤول آسیب های اجتماعی را همچون زخمی بر پیکره ی جامعه خواند که علت و معلول هایی دارد و تصریح کرد‌: برای جلوگیری از آثار منفی این زخم اجتماعی نیازمند کمک فعالان اجتماعی و سازمان های مردم نهاد در کنار دولت هستیم و درمان وظیفه دولت است، اما نمی توانیم منکر وظیفه مردم در قبال جامعه شویم و استفاده از خرد جمعی در مقابله با مشکلات بسیار مهم است.
عابدینی میزان موفقیت در پیشگیری از آسیب های اجتماعی را معرف کارایی نظام اجتماعی عنوان کرد و اظهار داشت: هرچه شبکه اجتماعی قدرتمند تر باشد نظام اجتماعی قوی تر است و مداخله فعالان اجتماعی کمک به پویا تر شدن این مجموعه می کند. 
همچنین وی در خصوص یکی از ضعف های سازمان های مردم نهاد گفت:سازمان های مردم نهاد با علم به زمینه های خلا باید مداخله کنند و این در حالی است که براساس شناخت خودشان مداخله می کنند و گاهی اثر عکس دارد.
وی خانواده را اولویت دارترین و مهمترین مسئله در حوزه آسیب های اجتماعی خواند و افزود:آسیب های زیادی وجود دارد که بنیان خانواده را تهدیدی می کند و منجر به ایجاد اثرات منفی می شود و طلاق یکی از آن ها است که تبدیل با مسئله روز و اجتماعی شده  و این در حالی است که با مولفه های اسلامی در دهه ای که قرار داریم، آمار طلاق و ازدواج با هم برابری می کنند و این شایسته ما نیست. 
وی به عوامل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در امر طلاق اشاره کرد و اذعان داشت: سه مورد ذکر شده جنبه های فکری دارند که در باور طلاق و شکل گیری بنیان خانواده بسیار موثر هستند و با این وجود موانعی بر سر راه این دو است که باید موانع ذهنی و مسئله فرهنگی حل شود. 
معاون مشارکت های سازمان اجتماعی کل کشور اظهار داشت: نقش کنش گران اجتماعی و سازمان های مردم نهاد بی بدیل است و نقطه تلاقی دولت و جامعه تعامل بین این دو است و هر چه قدر کنش گران بیشتر باشد دولت هم فعالانه حضور می یابد. 
وی با تاکید بر نقش سازمان های مردم نهاد به عنوان حامی جامعه بیان کرد:سازمان های مردم نهاد در مسیر تحکیم بنیان خانواده می توانند به عنوان حامی نقش بسزایی داشته باشند و با شناسایی آسان و سریع مشکلات در ترویج فرهنگ و سبک درست زندگی کارگشا باشند. 
عابدینی افزود:بیکاری، اعتیاد و خشونت در کنار مسائل فرهنگی خانواده را تهدید می‌کنند و نباید از موارد این چنینی غافل شد.
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص مضرات بیکاری و یکی از علل طلاق گفت: وقتی معیشت و اقتصاد خانواده تحت بیکاری به خطر بیفتد انتظارات برآورده نمی شود و اختلافات بالا می رود و تا زمانی که بیکاری است، اعتیاد و خشونت پشت سر آن می آید و اگر بنیان خانواده تهدید بشود تمام مسائل اجتماعی تهدید می شود. 
وی در پایان عنوان کرد:سلامت نظام خانواده در کشور به سلامت کل جامعه مربوط است و هرچه سلامت نظام خانواده، مجموعه خانواده ها در کشور تامین شود، آسیب ها کاهش می یابند و خانواده مبدل و منشا بسیاری از مسائل در جامعه و مسئله مهم و کلیدی می باشد و خانواده سنگر مهمی است و باید تمام قد در آن ایستاد و حفظش کرد.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴