تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
کد مطلب : ۴۱۱۵۵۷
وزیر خارجه فرانسه ضمن اشاره بر ضرورت تنش زدایی در منطقه، گفت ائتلافی که تحت رهبری آمریکا در سوریه و عراق حضور دارد، با هدف مبارزه با داعش شکل گرفته است، نه برای مقابله کردن با ایران.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازوزیر خارجه فرانسه در نشست هفتگی با خبرنگاران تأکید کرد که ائتلاف تحت رهبری آمریکا در سوریه و عراق، برای مقابله با ایران نیست.
به گزارش وبگاه «وزارت خارجه فرانسه» «ژان ایو لو دریان» وزیر خارجه فرانسه در نشست هفتگی با خبرنگاران، با پرداختن به مسائل روز فرانسه و جهان، به تشدید تنش در منطقه و سرنگون شدن یک فروند هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین  نزدیک تهران پرداخت.
ژان ایو لو دریان در پاسخ به سئوالی در زمینه رفع تنش در خاورمیانه گفت: «ما یک دوره بسیار جدی را تحمل می‌کنیم. امروز شاهد وقفه‌ای در تشدید تنش هستیم، اما تنش‌زدایی صورت نگرفته است. سقوط غم انگیز هواپیمای اوکراینی لزوم یافتن راهی برای بازگشت به دیپلماسی را نشان می‌دهد.»
وی در ادامه درباره سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری اوکراینی نزدیک تهران گفت: «ایران در بیانیه‌ای اعتراف کرد که هواپیما را به اشتباه ساقط کرد. اکنون تحقیقات باید ادامه یابد. ایران اکنون خواستار آن است و فرانسه می‌تواند تمام منابع فنی لازم را تامین کند. اکنون مسئولیت باید به وضوح مشخص شود.»
رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه در خصوص چگونگی تنش زدایی در خاورمیانه نیز گفت: «در مرحله اول، باید برای مذاکره فرصت دیگری فراهم شود. "امانوئل ماکرون" رئیس جمهور فرانسه همیشه نشان داده که ابتکار عمل را در دست دارد. دوم این‌که باید لزوم ادامه جنگ علیه داعش با عراق را به خاطر بیاوریم، زیرا خطر این است که هدف اصلی را فراموش کنیم. این ائتلاف بین‌المللی که نزدیک به ۷۰ کشور و سازمان‌های بین المللی را بسیج کرده، ائتلافی علیه داعش است، نه علیه ایران!»
وی افزود: «باید این واقعیت آشکار را دوباره مورد تاکید قرار دهیم، زیرا هنوز این گروه تروریستی از بین نرفته است. به یقین داعش  قلمروی خود را از دست داده، اما هنوز شبکه‌های زیرزمینی قدرتمندی دارد. ما باید بر نقش ائتلاف مجددا تاکید کنیم و این کار را با توافق نزدیک با عراق و احترام کامل به حاکمیت آن کشور انجام دهیم.»
لو دریان ادامه داد: «سرانجام، ضرورت دارد که از افزوده شدن بحران تکثیر سلاح هسته‌ای به این بی‌ثباتی جلوگیری کنیم. به همین دلیل می‌خواهیم در توافق وین بمانیم، زیرا ما را قادر می سازد از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته ای جلوگیری کنیم. تصور کنیم که اگر ایران سلاح‌های هسته‌ای داشته باشد، بحران امروز در منطقه چگونه خواهد بود. به همین دلیل است که ما به موضع ایالات متحده در این زمینه نمی‌پیوندیم و شیوه تدریجی تهران در فاصله گرفتن از برجام را  محکوم می‌کنیم.»
وزیر خارجه فرانسه در خاتمه به طور ضمنی از ترور سپهبد قاسم سلیمانی از سوی تروریست‌های آمریکا دفاع کرد و آن‌را تصمیم مستقل این کشور بدون مشورت با پاریس خواند.
اظهارات لو دریان پس از آن مطرح می‌شود که پهپادهای آمریکایی در حمله به کاروان حامل سردار سلیمانی در نزدیکی فرودگاه بغداد، این سردار ایرانی و گروهی از همراهانش را به شهادت رساندند. با وجود تضاد آشکار این اقدام با قوانین بین‌المللی، دولت‌های اروپایی نه تنها از واشنگتن انتقاد نکرده‌اند، بلکه به دفاع از این حمله تروریستی پرداخته‌اند.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷