تیم ملی کاراته مردان و بانوان ایران در نخستین مرحله رقابت‌های لیگ کاراته وان شیلی، کاری کرد کارستان و مدال های طلای سانتیاگو را درو کرد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازتا آغاز المپیک 2020 توکیو تنها کمتر از 200 روز باقی مانده است، در واقع شمارش معکوس برای این آوردگاه بزرگ آغاز شده و به همین دلیل تمام ورزشکاران در تلاطم هستند تا با حضور در مسابقات کسب سهمیه المپیک؛ مجوز حضور در این آوردگاه جهانی را کسب کنند.
کاراته ایران یکی از رشته‌های رزمی موفق در ورزش ایران محسوب می‌شود که این روزها به شدت با حضور در مسابقات لیگ‌های جهانی کاراته وان در تلاش است تا سهمیه‌های لازم جهت حضور در المپیک توکیو را از آن خود کند، اما با توجه به برنامه ریزی فشرده فدراسیون جهانی؛ رسیدن به سهمیه المپیک فرسایشی شده و ملی پوشان تا دقیقه 90 باید تلاش کنند تا از این مسیر المپیک عبور کنند تا در نهایت با کسب بهترین مدال ها و امتیاز‌های لازم سربلند از این مسیر المپیکی بیرون بیایند.
سهم کاراته ایران در آوردگاه بزرگی به نام المپیک 3 سهمیه در بخش کومیته مردان و 3 سهمیه در کومیته بانوان است، ضمن اینکه 2 سهمیه در بخش کاتا (اجرای فرم و نمایش) خواهیم داشت. به همین دلیل کاراته‌کاهای کشورمان در این مسیر المپیکی سخت در تلاشند تا سهمیه حضور در المپیک توکیو 2020 را از آن خود کنند. 
کاراته ایران در شیلی آن هم در نخستین مرحله از مسابقات لیگ جهانی کاراته وان در سال 2020 آغاز بسیار درخشانی داشت و برای چندمین بار نشان داد که سرمایه‌ گذاری فدراسیون کاراته بی ثمر نبوده و همچنان شاگردان هروی و خوشقدم در دنیا یکه تازی می‌کنند و مدالهای مسابقات مختلف را یکی پس از دیگری درو می‌کنند.
با توجه به تعداد ورزشکاران ایرانی حاضر در لیگ جهانی شیلی، این بهترین نتیجه کاراته کشورمان در تمام مراحل رقابت های کاراته وان 2019 و 2020 بود. یکشنبه شب کاراته‌کاهای ایرانی در سانتیاگو آتش بازی به پا کردند و در نهایت 5 مدال طلای ناب شیلی با عیار 2020 را از آن خود کردند. پیش از این بهترین نتیجه ایران در کاراته وان استانبول 2019 بود که ملی پوشان موفق به کسب 6 مدال طلا و 3 مدال برنز شده بودند. این نتایج در حالی رقم خورده بود که کاراته ایران در دو بخش مردان و بانوان با 21 نماینده راهی ترکیه شده بود.
حالا با پایان نخستین مرحله از لیگ جهانی سری آ، فدراسیون جهانی به دلیل نزدیک بودن آغاز مسابقات لیگ جهانی کارته وان پاریس، رنکینگ جدید ملی پوشان المپیک را اعلام کرد و با توجه به درخشش ملی پوشان کشورمان در شیلی، جایگاه کاراته‌کاها در جدول رنکینگ المپیکی دستخوش تغییرات شد. 

براساس رنکینگ جدید اعلام شده از سوی فدراسیون جهانی کاراته جایگاه بهمن عسگرى، سجاد گنج زاده، ذبیح الله پورشیب و طراوت خاکسار تثبیت شد. رزیتا علیپور با کسب مدال طلای شیلی 2 پله صعود کرد و به رده پنجم آمد و خود را به صدرنشینان نزدیک کرد تا امیدواری اش به کسب سهمیه المپیک چندین برابر شود. حمیده عباسعلی پس از کسب مدال طلا و صالح اباذری پس از کسب مدال برنز هر کدام یک پله صعود داشتند. سارا بهمنیار هم که در کاراته وان شیلی دستش از مدال خالی ماند، از رتبه پنجم به رده چهارم صعود کرد.
با این وجود درخشش ایران در لیگ جهانی شیلی پایان کار برای کاراته ایران نیست و ملی پوشان کشورمان به عنوان سرباز تیم ملی هنوز مسیر پر پیچ و خمی را پیش رو دارند. کاراته کاها از امروز افتخارآفرینی در سانتیاگو را به تاریخ خواهند سپرد و شیلی را به مقصد پاریس ترک خواهند کرد تا با حضور در تاتامی فرانسه افتخار آفرینی دیگری را برای کاراته ایران رقم بزنند.
طبق برنامه ریزی مسئولان فدراسیون کاراته، تیم ملی مردان و بانوان برای حضور در یک اردوی تمرینی مشترک از شیلی راهی پاریس می‌شوند تا پس از آن در مسابقاتی که فرانسوی ها در پایتخت این کشور برگزار خواهند کرد؛ حضور پیدا کنند و بازهم با اقتدار مدال آوری کنند. هر چند که کسب مدال در دومین رویداد سال 2020 کار دشواری به نظر می رسد، چرا که فاصله زمانی برگزاری مسابقات سری آ شیلی و لیگ برتر کاراته وان پاریس با یکدیگر بسیار کم است. ملی پوشان کشورمان برای رسیدن به اوج آمادگی، زمان کمی را در اختیار دارند و این موضوع جزو همان برنامه ریزی‌های پر اشتباه و فرسایشی فدراسیون جهانی کاراته است.
نکته دیگر که بسیار حائز اهمیت است، اینکه فرانسوی ‌ها همیشه بزرگترین رویداد و مهترین رویداد لیگ های جهانی را میزبانی می‌کنند و قطعا این رقابت‌ها با توجه به اینکه پیش از آغاز المپیک توکیو خواهد بود، در سطح مسابقات جهانی برگزار خواهد شد و بیرون کشیدن مدال از تاتامی پاریس کار بسیار دشواری برای همه کاراته‌کاها به نظر می رسد. کسب مدال در پاریس برای ملی پوشان کشورمان که در شیلی موفق به کسب مدال طلا شده‌اند، واقعا دشوار است، چرا که هر کدام از  ملی پوشان برای رسیدن به مدال طلا حداقل 5 مرحله به روی تاتامی رفته‌اند و برای رسیدن به مدال خوشرنگ طلا انرژی بسیار زیادی را صرف کرده‌اند. 
ملی پوشان کشورمان در حالی راهی فرانسه می شوند، تنها 10 روز تا آغاز لیگ برتر کاراته وان پاریس فرصت دارند تا هم ریکاوری کنند تا هم خودشان را برای جدال با حریفان آماده کنند، البته این شرایط برای همه کاراته‌کاهای دنیا یکسان است.
کاراته‌کاهای ایرانی در شیلی به حق خود رسیدند
سید شهرام هروی پس از کسب عنوان قهرمانی کاراته ایران در شیلی، اظهار داشت: در شیلی کاراته کاهای ایران به حق خود رسیدند و امتیازات خوبی را در راه کسب سهمیه بدست آوردند. کسب 5 طلا و یک برنز نتایج خوبی بود که مسلما در ادامه راه کمک زیادی به تیم مردان و زنان ایران می کند.
وی افزود: هنوز کار ما در کسب سهمیه المپیک تمام نشده است. کمتر از دو هفته دیگر رقابت های کاراته وان پاریس آغاز می شود. باید در آن مسابقات نیز امتیازات لازم را کسب کنیم تا ان شاالله با تمام توان خود را آماده حضور در المپیک 2020 کنیم.
 

 
زمانبندی بد فدراسیون جهانی مسیر را دشوار کرده است
سمانه خوش قدم مربی تیم ملی هم در صحبت‌های خود از نتایج رقم خورده راضی بود و اظهار داشت: مسابقات رفته رفته ‌‌‌حساس‌تر می‌شود و رقابت‌ها بسیار نزدیک و میلی‌متری برگزار می‌شود. اکثر رقبا در شیلی حضور داشتند و آنها نیز به دنبال کسب امتیازهای جدید و رکوردهای بهتری هستند. در ادامه مسابقات پیش رو ما به دنبال این هستیم که ایرادهایی که داریم را رفع کنیم و یک انگیزه روحی بهتری به بازیکنان تزریق کنیم. امیدوارم در فرانسه نتیجه بهتری کسب کنیم و هر چهار بازیکن ما روی سکو باشند. تمام تلاش ما این است که برای المپیک هر سه سهمیه را کسب کنیم تا دل مردم را شاد کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا فاصله زمانی بسیار کمی که بین لیگ جهانی شیلی و فرانسه وجود دارد، آیا روی عملکرد فنی بچه‌ها این فاصله کم زمانی تاثیر منفی نمی‌گذارد؟ اظهار داشت: به خاطر زمانبندی‌های بد فدراسیون جهانی در برگزاری لیگ‌های جهانی کاراته‌وان؛ واقعا مسیر دشواری را پیش رو داریم. از لحاظ علمی برای برگزاری مسابقات هیچ توجهی نشده است. در این رقابت‌ها جنگ، جنگ روحیه است و هر کاراته‌کایی که از لحاظ روحی و روانی استقامت بیشتری دارد و میل خواستن دارد، موفق‌تر خواهد شد. ما هم تلاش می‌کنیم میزان آمادگی بازیکنان را حفظ کنیم و به لحاظ روحی و روانی روی آنها کار کنیم تا در شرایط بسیار مطلوب‌تری روی تاتامی بروند.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰