تاریخ انتشارسه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۷
کد مطلب : ۴۱۱۴۶۴
۰
plusresetminus
تازه‌های 5 خبر ویژه امروز سه‌شنبه 1398/10/24
آتلانتیک: پیامدهای ترور سلیمانی برای آمریکا فاجعه‌بار خواهد بود
یک نشریه آمریکایی با نگرانی از پیامدهای ترور فرمانده سپاه قدس ایران نوشت این ترور فراتر از یک جنایت بود، عاملان این ترور به عاقبت آن فکر نکرده‌اند. ما واقعاً نمی‌دانیم چگونه در مورد جنگ با ایران فکر کنیم، چه رسد به اینکه به پیروزی در آن بیاندیشیم.

آتلانتیک می‌نویسد:  قاسم سلیمانی دو دهه بود که به عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، نقش عمده‌ای در افزایش عمق استراتژیک ایران از طریق تجهیز و هدایت شبه نظامیان شیعه در لبنان و عراق ایفا می‌کرد. او همچنین به بشار اسد کمک‌های بسیاری کرد تا بتواند پیروز جنگ شود.

سلیمانی همچنین در یمن نیز جنگ حوثی‌ها علیه عربستان را هدایت می‌کرد و بار‌ها و بار‌ها آمریکا و متحدانش را با اقدامات نظامی در اطراف منطقه به چالش کشیده بود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی با انتقاد از سیاست دولت پیشین، فشار حداکثری را جایگزین دیپلماسی کرد، او از توافق هسته‌ای که ایران به آن پایبند بود، خارج شد و تحریم‌های فلج کننده‌ای را علیه تهران اعمال کرد. هدف او این بود که با تضعیف جمهوری اسلامی ایران این کشور را وادار به مذاکره‌ای تازه در مورد برنامه هسته‌ای و منطقه‌ای‌اش کند. برخی از آمریکایی‌های تندرو تصور می‌کردند که فشار حداکثری می‌تواند به یک راه حل دائمی برای مسئله ایران منجر شود و به کلی نظام این کشور را ساقط کند، غافل از اینکه همه این‌ها خیال بود.

هنگامی که تحریم‌ها گلوی ایران را فشرد و صبر مردم این کشور را لبریز کرد، متحدان ایران حمله به تأسیسات نفتی در عربستان سعودی و سپس به نیرو‌های آمریکایی در عراق دست زدند. آتلانتیک درباره ترور قاسم سلیمانی می‌نویسد:     سوال اصلی اکنون در مورد اخلاقی یا حتی قانونی بودن این حمله نیست، بلکه پرسش اصلی پرسشی استراتژیک است. سلیمانی سردمدار تروریسم نبود بلکه تنها یک فرمانده فوق‌العاده قدرتمند یک دستگاه دولتی به حساب می‌آمد. ترور او بدون شک چیزی را تغییر نمی‌دهد. او تنها کارگزار سیاست‌های دولتی بود که بدون شک پس از او نیز به سیاست‌هایش ادامه خواهد داد. تنها دلیل آمریکا برای انجام این کار می‌تواند تمایل برای آغاز جنگی باشد که واشنگتن فکر می‌کند در آن پیروز می‌شود.

آن جنگ چگونه خواهد بود؟  ایران چگونه خواهد جنگید؟ چه کسی اطلاعات دروغگویی مثل ترامپ را راجع به اقدامات و اهداف ایران باور خواهد کرد؟ چگونه وقتی که ترامپ تمام متخصصان را اخراج کرده یا سرویس‌های اطلاعاتی را نادیده گرفته می‌تواند مقامات آمریکایی را همراه کند؟
هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه کسی در قدرت این سوال‌ها را از ترامپ حتی پرسیده هم باشد، دیده نمی‌شود چه رسد به اینکه به پاسخ این سوالات فکر کرده باشد. اصلا به نظر می‌رسد هیچ‌کس در کاخ سفید به عاقبت این اقدام فکر نکرده است، واکنش‌های اولیه دولت به طرز حیرت انگیزی مضحک بود.

فقط جاهلان می‌توانند ادعا کنند که می‌دانند در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد، اما پیش‌بینی‌ای که من مایل به انجام آن هستم این است که به زودی اتفاقاتی رخ می‌دهد که چرند بودن این اظهارات را ثابت می‌کند. این حمله هیچ ارتباطی با بازدارندگی نداشت.

ترور سلیمانی فقط به خشونت بیشتر منجر خواهد شد. بدون شک قربانی این حمله فقط آمریکایی‌های حاضر در منطقه هستند.

این بحران مانند آزمایش فلز باریم عمل می‌کند و ماهیت و سلامتی یک سیستم را نشان می‌دهد. ترور سلیمانی یک رئیس جمهور عجول و مغرور را به همه نشان داد که همه مسائل برای او شخصی است. دولتی که هیچ استراتژی منسجمی را دنبال نمی‌کند چرا که رئیس آن چنین چیزی را ندارد. در این شرایط، ما واقعا نمی‌دانیم چگونه در مورد جنگ با ایران فکر کنیم، چه رسد که به پیروزی در آن بیاندیشیم. اصلا به هیچ وجه مشخص نیست که چرا باید در این جنگ تلاش کنیم. با توجه به آنچه گفته شد ترور سلیمانی اشتباه بزرگی بود که احتمالا نتایج آن فاجعه‌بار خواهد بود.

تحلیلگر بی‌بی‌سی: با کشتن سلیمانی آمریکا جان تازه به داعش بخشید
جرمی ‌بوئن دبیر خاورمیانه بی‌بی‌سی انگلیسی، ‌ترور قاسم سلیمانی را خبری خوش برای ‌تروریست‌های داعش خواند.

جرمی‌ بوئن در یادداشتی، ضمن طرح این سؤال که «چرا کشته ‌شدن قاسم سلیمانی خبر خوبی برای داعش است؟»، نوشت: داعش در بیانیه‌ای، از کشته ‌شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران استقبال کرده ‌اما هیچ‌ اشاره‌ای به آمریکا نکرد. تصمیم دونالد ‌ترامپ، مبنی بر کشتن قاسم سلیمانی، پیامدهای مختلفی به‌دنبال داشته است. یکی از نخستین پیامدها به جنگ علیه داعش مربوط می‌شود. تقریبا بلافاصله بعد از این اقدام (ترور) نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا که با داعش می‌جنگند عملیات خود را در عراق به حالت تعلیق درآوردند.

این اتفاق خیلی خوبی برای داعش است و به این گروه کمک می‌کند تا ضرباتی را که در پی نابودی «خلافتش» متحمل شده بود پشت‌سر بگذارد.

تنها اجرای یک عملیات بزرگ نظامی ‌در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ توانست تسلط آنها بر بخش‌هایی از عراق و سوریه را پایان دهد. خیلی از نیروهای داعش یا کشته ‌شدند یا به زندان افتادند، اما این گروه همچنان از لحاظ سازمانی زنده است.

جنگجویان داعش دلیل دیگری هم برای خوشحالی دارند. تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا برای کشتن قاسم سلیمانی، نمایشی مفرح برای نیروهای داعش بود. حمله‌های داعش در سال ۲۰۱۴ شروع شد و این گروه توانست اراضی گسترده‌ای را تصرف کند، از جمله موصل دومین شهر بزرگ عراق.

آیت‌الله علی سیستانی، شناخته‌‌شده‌ترین روحانی شیعه در عراق، خواستار بسیج عمومی ‌برای مبارزه با افراطی‌های سنی شد. هزاران جوان شیعه داوطلب شدند و آقای سلیمانی و نیروی قدس نقش مهمی ‌در سازمان‌دهی آنها در قالب یک نیروی نظامی‌ ایفا کردند. این نیروها به دشمنان بی‌رحم داعش تبدیل شدند.

حالا گروه‌هایی که از طرف ایران حمایت می‌شوند تحت سازمانی فراگیر به نام حشد‌الشعبی در ارتش عراق ادغام شده‌اند. رهبران ارشد آن در زمره قدرتمندترین رهبران سیاسی قرار دارند.
حالا به‌نظر می‌رسد که گروه‌های مسلح شیعه قطعا به اصل خود رجوع خواهند کرد که همان مبارزه با ‌اشغالگران آمریکایی پس از جنگ عراق است. نیروهای حشدالشعبی حتی پیش از کشته ‌شدن سلیمانی نیز حمله به نیروهای آمریکایی را آغاز کرده بودند.

اشپیگل: متحدان آمریکا ترامپ را غیرقابل اعتماد می‌دانند
نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی به درستی راهبرد آمریکا در رویارویی با ایران ابراز تردید کرد. هفته‌نامه اشپیگل با انتشار این خبر نوشت: در پی قتل (ترور) قاسم سلیمانی، متحدان سنتی آمریکا از دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا فاصله می‌گیرند.

ژنرال آهارون زیوی فرکاش، رئیس سابق بخش اطلاعات نظامی اسرائیل به اشپیگل گفت: «ایرانیان حداقل با منطق عمل می‌کنند، اما در مورد ترامپ نمی‌توان گفت که او با محاسبات منطقی روشنی عمل می‌کند.» اهود باراک، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل گفت: اسرائیل از سالیان پیش قاسم سلیمانی را زیر نظر داشت و فعالیت‌های او را رصد می‌کرد، اما به‌‌علت احتمال یک جنگ غیرقابل کنترل با ایران از کشتن فرمانده سپاه قدس خودداری نمود. باراک در مورد قابل اطمینان بودن شخص ترامپ تردید نشان داده و گفته است: «بسیاری از تصمیمات ترامپ برای اسرائیل خوب بوده اما تصمیماتش غیرقابل پیش‌بینی است. ما نمی‌توانیم مطمئن باشیم که آمریکا تحت هر شرایطی در کنار ما خواهد ایستاد.»

هفته‌نامه آلمانی اشپیگل در ادامه نوشت: سیاست‌های راهبردی ترامپ نسبت به ایران در داخل ایالت متحده آمریکا نیز منتقدانی دارد. داگلاس سلیمان سفیر سابق آمریکا در عراق از استراتژی ترامپ در قبال ایران انتقاد کرده  و گفته است که گمان نمی‌کند رئیس‌جمهور دقیقا در مورد پیامدهای گسترده تصمیمات خود باخبر باشد و توجه کافی داشته باشد که اقدامات او چه پیامدهایی می‌تواند داشته باشد. سفیر سابق آمریکا در عراق تاکید کرد ترامپ استراتژی مشخصی نسبت به ایران ندارد.

ترکان: شورای نگهبان نمایندگان دلال‌مسلک را رد صلاحیت کند
مشاور سابق رئیس ‌جمهور گفت: شورای نگهبان باید نمایندگانی را که دلالی و تجارت می‌کنند، رد صلاحیت کند.

اکبر ترکان در گفت‌وگو  با روزنامه آرمان اظهار داشت: تعدادی از نماینده‌ها هستند که در دوره‌های پیشین مجلس کارنامه خوبی از خود ارائه ندادند به ‌طوری که دائما مشغول داد و ستدهای تجاری و دلالی بودند.  وی تصریح کرد: من از همین جا از شورای نگهبان خواهش می‌کنم، نمایندگانی که حتی سهواً در روابط تجاری و دلالی لغزیدند تایید صلاحیت نشوند و راه ورود دوباره آنها را به مجلس ببندد.

هر کسی که لغزیده باید برود و کوچک و بزرگ و جناح و گروه نمی‌شناسد. ما دو دسته سوءمدیریت و سوءنیت داریم. به عنوان مثال فردی در مدیریت خود خطا کرده باشد می‌توان از سوءمدیریت گذشت کنیم اما به هیچ عنوان نباید از سوء‌نیت گذشت کرد، از هیچ‌ سوءنیتی نباید چشم‌پوشی شود اگر نماینده‌ای را می‌شناسیم و می‌دانیم او سوءنیت در مورد مسائل کشور دارد و از قدرت نمایندگی برای روابط غلط استفاده کرده، نباید به هیچ عنوان شرایط را برای ورود دوباره این نماینده به مجلس فراهم کنیم. در واقع با نمایندگانی که سوءنیت دارند باید مستقل از اینکه خط آنها چیست؟ با آنها رفتار شود، اصلاح‌طلب و اصولگرا فرقی ندارد، هر کسی لغزیده باید برود تا بتوانیم در این مسیر از خون شهدا پاسداری کنیم.  ترکان گفت: نامه‌های برخی از نماینده‌ها هنوز روی میز  من است.

در این نامه‌ها افرادی را معرفی کرده‌اند برای مدیریت و کارهای مختلف. نامه‌هایی از نمایندگان دارم که در کارهای اقتصادی منطقه خود دخالت کرده‌اند و این نمایندگان نباید باز هم به مجلس وارد شوند. شورای نگهبان دستش پر از این نامه‌هاست، ما نباید به هیچ عنوان اصطلاح خودی و غیرخودی به کار ببریم و در بررسی خطا هیچ اصلاح‌طلب و اصولگرایی وجود ندارد. هر کسی که لغزیده است جایی در مجلس ندارد.

محمد هاشمی: مردم از عملکرد دولت ناراضی هستند
عضو جداشده حزب کارگزاران می‌گوید کار اصلاح‌طلبان در انتخابات با توجه به کارنامه‌شان در دولت و مجلس سخت است.

محمد هاشمی در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشت: مردم بدون شک در انتخابات پیش روی حضور بسیار وسیعی خواهند داشت. چون آنها هم به‌خوبی می‌دانند که حضور پرشورشان در عرصه مهمی چون انتخابات برای دشمنان ما بازدارنده است.

وی ادامه داد: مشارکت مردم در انتخابات به اندازه‌ای اهمیت دارد که دشمنان ما درباره میزان حضور و مشارکت مردم در انتخابات نقشه می‌کشند و برنامه‌ریزی می‌کنند؛ از این روی، لازم است در این برهه حساس کنونی تمام بسترها برای حضور حداکثری مردم در عرصه انتخابات فراهم شود.

هاشمی درباره وضعیت اصلاح‌طلبان و طیف اعتدال در انتخابات مجلس خاطرنشان کرد: اما امیدواریم این جریان به رغم عملکرد ضعیفی که نمایندگان این طیف در مجلس داشتند، بتوانند با یک برنامه منسجم و البته معرفی چهره‌های باتجربه و شناخته شده در انتخابات مجلس، حرفی برای گفتن داشته باشند.

وی تاکید کرد: در این دوره از انتخابات مجلس، با توجه به نقش حمایتی اصلاح‌طلبان از دولت و نارضایتی مردم از عملکرد قوه مجریه به ریاست آقای روحانی به‌خصوص در دوره دوم، اصلاح‌طلبان بدون شک برای پیروزی در انتخابات با معذوریت‌هایی مواجهه‌اند که این روند، کار آنها را در مقابل رقیب دیرینه‌شان یعنی اصولگراها سخت کرده است.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما