کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تازه‌های 4 خبر ویژه امروز شنبه 1398/10/21

21 دی 1398 ساعت 0:00


به گزارش بلاغ،
دولت تا دیروز رحم اجاره‌ای بود حالا مسئولیتش را نمی‌پذیرید؟!
عضو حزب اعتماد ملی می‌گوید: اصلاح‌طلبان در حمایت از روحانی، سیاست‌ورزی درستی نکردند و امروز با نارضایتی مردم مواجه هستند.

محمدصادق جوادی حصار درباره این سوال روزنامه شرق که «اصلاح‌طلبان چرا مناسبات خود را با دولت طوری تنظیم نکردند که چهره دولت روحانی در چهره آنها دیده نشود تا این حجم از انتقاد بر دوش آنها تحمیل نشود؟» گفت: من به آقای خاتمی به صراحت گفتم که آقای خاتمی اگر مشخص نکنید جریان اصلاحات کجای دولت ایستاده است، بعد از انتخابات همین همراهان دولت خواهند گفت که اصلاح‌طلبان دو میلیون بیشتر رای برای دولت نیاوردند. همین هم شد و مشابه این سخن را از دهان اطرافیان آقای روحانی شنیدم.

وی خاطرنشان کرد: ماجرا از اینجا آغاز شد که ما خوشبینانه با آقای روحانی مواجه شدیم. اگر آقای هاشمی به سمت اصلاح‌طلبان آمده بود، بر اساس یک درک عمیق نسبت به آینده این کار را کرده بود اما آقای روحانی برای اهداف سیاسی و مقطعی به اصلاح‌طلبان نزدیک شد اما آقای هاشمی دریافته بود که شرایط کشور بدون گفتمان اصلاح‌طلبی درست نمی‌شود. اصلاح‌طلبان باید سهم خود در دولت را مشخص می‌کردند و اگر قرار به پیروزی در انتخابات بود، دست‌کم باید آقای عارف معاون اول می‌شد و چند وزارتخانه مهم به اصلاح‌طلبان می‌رسید. آنچه نتیجه حمایت اصلاح‌طلبان از آقای روحانی شد، این بود که پیروزی به نام اصلاحات و به کام نزدیکان آقای روحانی رقم خورد.

جوادی حصار افزود: متاسفانه ما از این چوب‌ها کم نخورده‌ایم. آقای روحانی نتیجه خطای استراتژیک رهبران اصلاحات بود. من دو ساعت به آقای خاتمی گفتم که اجازه دهید پیشانی جریان اعتدالی آقای هاشمی و پیشانی جریان اصلاح‌طلبی حضرت عالی باشید و شما دو شخصیت برجسته وارد چانه‌زنی شوید تا یک ائتلاف واقعی با تمام مناسباتش شکل بگیرد تا بعدها بدانیم با چه شخصی و چه دولتی طرفیم اما نیروهای اصلاح‌طلب گفتند که این حرف‌ها بوی اختلاف می‌دهد. من گفتم که آقای خاتمی با لویی جرگه نمی‌شود کشور را اداره کرد و نمی‌شود با افراد رودربایستی داشت. دیدم که چنان سیاست‌هایی به یأس و ناامیدی مردم رسید، تا جایی که خود آقای خاتمی هم می‌گوید که حتی اگر من هم به مردم بگویم پای صندوق بیایید، دیگر نمی‌آیند. آقای خاتمی عزیز همه ماست اما واقعا در مواجهه با آقای روحانی سیاست‌ورزی دقیقی صورت نگرفت و رهبران اصلاحات این بیت از حافظ را فراموش کرده بودند که «نه هر که طرف کله کج نهاد و تند نشست/ کلاه‌داری و آیین سروری داند» واقعیت این است که مجموعه‌های تصمیم‌گیر در جبهه اصلاحات در سال 92 کمتر به نتیجه تصمیمشان فکر می‌کردند.

سخنان جوادی حصار در حالی است که اصلاح‌طلبان بسیاری همچون اصغرزاده و عبداله ناصری بارها تصریح کرده‌اند دولت روحانی، رحم اجاره‌ای اصلاح‌طلبان بوده است.


اصلاح‌طلبان به جای آیه یأس خواندن از مردم عذرخواهی کنند
یک عضو فراکسیون امید می‌گوید؛ اصلاح‌طلبان با توجه به سوابق عملکرد خود در دولت و مجلس، آیه یأس می‌خوانند.

جلال میرزایی به روزنامه اعتماد گفت: ما به عنوان فعال سياسي و كنشگران سياسي كه به تشكل‌هاي رسمي يا غيررسمي سياسي وابستگي‌هاي مشخصي داريم، نبايد از مسئله كاهش مشاركت صحبتي به ميان آوريم. امروز زمان بيان اين مطالب نيست. امروز همه بايد خود و برنامه‌هاي‌مان را به‌روز كنيم تا بتوانيم به مطالبات جامعه پاسخ بگوييم. اينكه مرتباً در قالب يك جريان سياسي از بي‌تفاوتي و دلسردي عموم جامعه براي شركت در يازدهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي سخن به ميان آوريم، رفتاري عاقلانه محسوب نمي‌شود.

این نماینده اصلاح‌طلب افزود: اينكه بنده به عنوان يك نماينده مجلس شوراي اسلامي كه وابستگي‌هاي جرياني مشخصي نيز دارم، مدام از كاهش مشاركت در انتخابات يازدهمين دوره مجلس صحبت كنم، به نظر مي‌رسد چندان پسنديده نباشد؛ ضمن اينكه اين رويه در جهان نيز نمونه‌اي ندارد. شما به كشورهاي آمريكايي و اروپايي نگاه كنيد. بارها و بارها پيش آمده فلان حزب در اين كشورها به‌رغم آنكه از اقبال مناسبي برخوردار نبوده‌اند اما دست‌كم براي حفظ ظاهر تلاش‌هاي بسياري انجام مي‌دهند. آنان مدام از دلسردي مردم نمي‌گويند، بلكه از تلاش‌هايي كه براي شركت در انتخابات به‌عمل آورده‌اند، سخن گفته و مي‌كوشند در دوره بعدي بيشتر در جهت جلب‌نظر مردم گام بردارند، اما امروز شما در ايران چنين چيزي نمي‌بينيد. خود ما به‌عنوان اصلاح‌طلبان جرياني از هم گسيخته را شاهديم كه مدام آيه يأس مي‌خوانند. با اين شيوه و رويكرد نمي‌توان در انتخابات وارد شد.
وی همچنین گفته است: بايد در افرادي كه ماموريت‌هاي مختلفي را به آنان محول كرده‌ايم، تجديدنظر كنيم. همچنين بايد واقعيت‌ها را مدنظر قرار داده و در نسبت‌مان به عنوان نيروهاي جريان اصلاحات با دولت بازنگري انجام دهيم. اگر اشتباهاتي داشته‌ايم، از مردم عذرخواهي كنيم. از مردم بابت بي‌برنامگي كه به‌طور كلي در جريان اصلاحات دچار آن بوديم، عذرخواهي كنيم. هر چند در برخي موارد نيز برنامه‌هاي مشخصي داشتيم ولي اولويت‌بندي صحيحي صورت نگرفته بود. يكي ديگر از مشكلات اصلاح‌طلبان اين بود كه نسبت خود با دولت را نفهميديم.

نیویورک‌تایمز: قدرت موشکی ایران خطرناک و شگفت‌انگیز است
محافل نظامی و سیاسی آمریکا از نمایش قدرت موشکی ایران شوکه شده‌اند آنها در عین حال می‌گویند ایران توانایی‌های گسترده‌تری دارد و تنها گوشه‌ای از این را در حمله به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد به نمایش گذاشته است.

مارک کیمیت معاون سابق وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره تاکید کرد ایران بخش کوچکی از توانایی موشکی خود در حمله به مواضع نظامیان آمریکایی در پایگاه عین‌الاسد عراق استفاده کرد.

مارک کیمیت گفت: ایران توانایی موشکی بسیار بیشتری از آنچه دو شب پیش به کار گرفت، در اختیار دارد و ترامپ هم می‌داند که ایران می‌تواند باعث خسارت‌ها و تلفات بیشتری شود.

معاون وزیر پیشین دفاع آمریکا افزود: ممکن است بسیج مردمی عراق، برای هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی در عراق و دیگر مکان‌ها تلاش کند؛ بنابراین مرحله اول پایان یافت، اما هنوز مرحله دوم آغاز نشده است.

کیمیت در ادامه افزود: در مرحله دوم ممکن است بسیج مردمی عراق موشک‌هایی را به طرف سفارت یا پایگاه‌های آمریکا شلیک کند همچنین ممکن است شاهد انفجار بمب‌هایی باشیم چرا آن‌ها می‌خواهند این پیام آشکار را ارسال کنند که آمریکایی‌ها در عراق امنیت ندارند.

در همین حال روزنامه نیویورک تایمز نوشت: مقامات آمریکایی از حملات ایران شگفت‌زده شده‌اند، این روزنامه می‌نویسد: «مقامات نظامی و اطلاعاتی آمریکا از میزان دقت، شدت و قوت حملات موشکی ایران به پایگاه‌های نظامی آمریکا در شمال عراق، شگفت‌زده شدند. چهار ماه پیش هم موشک‌های کروز و پهپادهایی در ارتفاع کم، تاسیسات نفتی عربستان را هدف قرار دادند و واشنگتن را در بهت فرو بردند. تقریبا هیچ کشوری در منطقه نمی‌توانست مقابل آن حملات بایستد. حملات ماه سپتامبر یادآوری قوی است از آنکه تهران در زرادخانه‌های خود سلاح‌هایی در اختیار دارد که در صورت تشدید خصومت بین ایران و آمریکا، قادرند بسیار فراتر از صرف تهدید عمل کنند.»

نیویورک تایمز با بیان این که «قابلیت‌های کمتر متعارف ایران در میان قوی‌ترین‌های دنیاست»،  افزود: این توانایی،‌مناسب جنگ‌های نامتقارن با آمریکاست. «ایران یکی از بزرگ‌ترین زرادخانه‌های موشک بالستیک و کروز را در منطقه در اختیار دارد. از گروه‌های متحد شبه نظامی با حدود 250 هزار رزمنده بهره می‌برد و تیم‌هایی از هکرهای رایانه‌ای دارد که مقامات آمریکایی آنها را در میان  خطرناک‌ترین‌ها در دنیا رتبه‌بندی می‌کنند. پهپادهای پیچیده مسلح و شناسایی هم در منطقه مستقر و با استفاده از ناوگانی از قایق‌های تندرو و مین‌های زیرسطحی، راه‌های دیگری را برای مسدود کردن جریان نفت در خلیج فارس، فراهم کرده‌اند.

«جک واتلینگ» تحلیلگر موسسه خدمات متحد سلطنتی در لندن، می‌گوید: «توانایی تهاجمی آنها بسیار بیشتر از قابلیت‌ دفاعی است. توانمندی ایران برای وارد کردن خسارت گسترده، هزینه جنگ با ایران را بسیار شدید می‌کند.»

نیویورک‌تایمز افزود: «حمله روز چهارشنبه، نشانگر برد موشک‌های بالستیک ایران بود- که در برخی بیش از 600 مایل است. به نوشته این روزنامه، تهران و متحدانش احتمالا همچنان در حال طراحی اشکال دیگر انتقام از آمریکایی‌ها هستند.

نیویورک تایمز افزود: حملات سپتامبر گذشته به تاسیسات نفتی عربستان نشان داد سیستم‌های دفاع موشکی سعودی‌ها آسیب‌پذیر هستند و این که فناوری ایران، پیشرفته‌تر از سازما‌ن‌های اطلاعاتی آمریکا عمل می‌کند.

همچنین «دن کوتس» مدیر سابق سازمان اطلاعات ملی آمریکا،‌ ایران را به همراه روسیه و چین، در بین سه منبع بسیار خطرناک‌ حملات سایبری جهان در سال گذشته معرفی کرده‌ است.


شگفتی فرمانده سابق سنتکام از پیشرفت موشکی خیره‌کننده ایران
یک روزنامه چاپ انگلیس، پیشرفت‌های موشکی ایران را خیره‌کننده توصیف کرد.

روزنامه ایندیپندنت در ارزیابی پیشرفت‌های موشکی ایران می‌نویسد: هنگامی که پهپادها و موشک‌های کروز، بزرگ‌ترین تاسیسات نفتی عربستان سعودی را مورد هدف قرار داد، دولت آمریکا، ایران را به خاطر این «حمله بی‌سابقه» مورد سرزنش قرار داد. اما آنچه در واقع موجب غافلگیری شد، دقت حمله بود.

هنگامی که دود ناشی از آتش‌سوزی در تاسیسات نفتی «آرامکو» فرو نشست، مقامات سعودی 14 سوراخ بزرگ بر روی مخازن نفتی و 3 سوراخ دیگر در تاسیسات فرآوری نفت در این مجموعه را مشاهده کردند. در گزارش‌های منتشر شده درباره این حمله، تحلیلگران آمریکایی بیان داشتند که این حمله نوعی هشدار بود زیرا شواهد نشان می‌داد دقت موشک‌هایی که مورد استفاده قرار گرفتند نسبت به آنچه پیش‌تر ایران تولید کرده یا به متحدان منطقه‌ای خود تحویل می‌داد، پیشرفت شگرفی داشته‌اند.

«فابیان هینز» کارشناس در زمینه برنامه موشکی ایران در موسسه بین‌المللی «میدل‌بری» در این باره گفت: «آنچه در طی این چند سال در ایران شاهد هستیم تغییر در موشک‌هایی است که از ابزار سیاسی و فیزیولوژیکی به تسلیحاتی واقعی در میدان نبرد تبدیل شده‌اند».

مقامات آمریکا می‌گویند موشک‌های ارتقاء یافته ایران برخی تا 1200 مایل برد دارند که می‌‌توانند به راحتی اهدافی را در اسرائیل (سرزمین‌های اشغالی) مورد هدف قرار دهند.

این قابلیت دفاعی قابل توجه، نتیجه مطالبه «آیت‌الله علی خامنه‌ای» رهبر عالی ایران در حدود یک دهه پیش است. در آن زمان پیشرفته‌ترین موشک‌های تهران از مشتقات موشک‌های «اسکاد» بود که در جنگ ایران و عراق نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت.

به گفته یکی از مقامات وزارت دفاع انگلیس نتیجه این تقویت توان موشکی، خط تولید موشک‌های کوتاه و میان‌بردی است که می‌توانند کلاهک‌های جنگی را با دقت بالا به محل مورد نظر برسانند.
این مقام انگلیسی به ایندیپندنت گفت: «ارتقاء پیوسته دقت موشک‌های بالستیک ایرانی را شاهد بوده‌ایم». وی افزود یکی از مهم‌ترین این موارد، تکنولوژی به کار رفته در موشک‌های «قیام» با برد 500 مایل است که به راهبر آن اجازه می‌دهد جهت حرکت آن را در طول مسیر تصحیح کند. حتی موشک کوتاه‌برد «فاتح 110» که به «حزب‌الله» و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی نیز تحویل داده شده است به سیستم چشم الکترونیکی و هدایت رادیویی مجهز هستند.

در حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی که شبه‌نظامیان یمنی متحد ایران مسئولیت آن را بر عهده گرفتند، سیستم‌های دفاع موشکی گران‌قیمت ساخت آمریکا نتوانستند موشک‌ها و پهپادها را ردیابی کنند. «جوزف ووتل» فرمانده سابق سنتکام پس از این حمله اذعان کرد توان موشکی ایران به‌طور چشمگیری افزایش داشته است.

ووتل افزود: «وقتی به منحنی سرعت یادگیری [ایرانی‌ها] نگاه کنید می‌بینید که آن‌ها در یادگیری از ما پیشی گرفته‌اند».

دیگر تحلیلگران می‌گویند، تا زمانی که محل پرتاب موشک‌ها نامشخص است، تهدیدات ترامپ برای مقابله به مثل کمتر می‌تواند معنی‌دار باشد.


کد مطلب: 411182

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/411182/تازه-های-4-خبر-ویژه-امروز-شنبه-1398-10-21

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com