کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در آخرین برنامه خود در ژاپن

روحانی: ممکن است از برجام خارج شویم

30 آذر 1398 ساعت 23:18

رئیس‌جمهور در ژاپن گفت که احتمال دارد که ایران از برجام خارج شود.


به گزارش بلاغ، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور، روز شنبه و پیش از ‌ترک توکیو در جمع شماری از مدیران ارشد بخش‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ژاپن اعلام کرد که درهای ایران به روی دولت و شرکت‌های ژاپنی برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بزرگ اقتصادی باز است و ایران و ژاپن به‌عنوان دو دوست قدیمی، نباید اجازه دهند که کشور ثالثی در روابط دوستانه آنها اخلال ایجاد کند.

روحانی افزود: ما در برجام به دنیا ثابت کردیم که پای تعهدات خودمان می‌ایستیم و علی‌رغم اینکه طرف تعهد به بخشی از تعهداتش عمل نکرده و یا یکی از آنها به‌طور کامل خارج شده ما همچنان در تعهد خودمان باقی هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، وی خاطرنشان کرد: البته پس از اینکه مدت زیادی صبر کردیم و بعد از این صبر، اگر ببینیم که از این توافق هیچ نتیجه‌ای عاید ما نمی‌شود و صرفاً ناچاریم بعضی از تعهدات‌مان را اجرا کنیم، به‌طور طبیعی تصمیم بعدی ما ممکن است ادامه این تعهد نباشد.

خروج از برجام
آقای روحانی تصریح کرده است که ممکن است ایران از برجام خارج شود. پیش از این مقامات ارشد دولت بارها اذعان کرده بودند که برجام تقریبا هیچ دستاوردی برای مردم ایران نداشته و دستاوردهای توافق روی هواست و توافق با آمریکا به اندازه جوهر روی کاغذ هم ارزش ندارد.

اکنون بیش از 4 سال از امضای برجام و همچنین حدود 19 ماه از خروج آمریکا از برجام سپری شده است. در این مدت و به استناد گزارش‌های آژانس، ایران به تمامی ‌تعهدات خود عمل کرد اما طرف غربی هیچ‌گاه تعهدات خود را انجام نداد.

متأسفانه ضرب‌الاجل برجامی ‌دولت، فاقد مولفه شوک‌آوری است و کاهش میلیمتری تعهدات نمی‌تواند به احقاق حقوق ایران بینجامد. اکنون به اذعان اندیشکده‌های غربی، تحریم‌ها به سقف خود رسیده و به قول معروف دیگر تحریمی ‌باقی نمانده که واشنگتن آن را امتحان نکرده باشد.

به عبارتی، ایران در شرایط فعلی هم محدودیت‌های برجامی ‌را اجرا می‌کند و هم با تحریم‌هایی سنگین‌تر از پیش از برجام مواجه است. بنابراین بهترین گزینه در مقطع کنونی، خروج از برجام است. همان‌طور که آمریکا به‌طور رسمی ‌و اروپا نیز به‌طور عملی از توافق خارج شده است.

اشتباه محاسباتی آمریکا
روحانی در ادامه این نشست گفت: متأسفانه فشار آمریکا بر ایران و کشورهای دیگر یک واقعیت تلخ است که امروز با آن رو‌به‌رو هستیم. مهم این است که در این شرایط سخت باز هم راهی را پیدا کنیم که با هم تجارت و مراوده داشته باشیم و به نفع دو ملت گام برداریم.
وی اظهار داشت: آمریکا می‌گوید ما راجع به مواد غذایی و دارویی هیچ‌گونه مشکلی برای ایران ایجاد نکردیم  اما شما به خوبی می‌دانید وقتی سیستم بانکی را دچار مشکل کردند همه این تحرکات اقتصادی با مشکل مواجه می‌شود.

رئیس‌جمهور افزود: ما در منطقه خودمان آنچه راجع به آمریکا دیدیم راهبردهایشان خطا بوده و همواره فکر و طراحی‌شان با اشتباه محاسباتی توام بوده است.

پایان سفر به ژاپن
رئیس‌جمهور کشورمان که به دعوت آبه شینزو نخست‌وزیر ژاپن به این کشور سفر کرده بود، شنبه توکیو را به مقصد تهران ‌ترک کرد.
روحانی در این سفر رسمی ‌به ژاپن، با آبه شینزو دیدار و دو طرف درخصوص مسایل مورد علاقه دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی گفت‌و‌گو کردند.

ادامه مشورت‌ها
عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در گفت‌وگویی با‌ اشاره به سفر حسن روحانی به توکیو گفت: این سفر در پاسخ به سفر آبه شینزو به تهران صورت گرفت.

عراقچی با ذکر این نکته که در نودمین سالگرد روابط سیاسی ایران و ژاپن هستیم، خاطرنشان کرد: سال بسیار فعالی در روابط دو‌ کشور بوده است. رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر ژاپن در سال‌جاری سه بار در تهران، نیویورک و توکیو با یکدیگر ملاقات کردند.

وی با بیان اینکه ژاپن از دوستان قدیم و شرکای تجاری مهم ایران است و ما همیشه مشورت‌های سیاسی نزدیک با ژاپن داشتیم، اظهار داشت: امسال هم به‌دلیل نودمین سالگرد و هم به‌دلیل تحولاتی که در جریان است، فشارهای آمریکا و تحریم‌هایی که ناعادلانه با خروج آمریکا از برجام تحمیل شده، ضرورت داشت مشورت‌های نزدیک‌تر و فشرده‌تری صورت بگیرد.

معاون وزیر خارجه عنوان کرد: در دیدار روحانی و آبه مذاکرات سنگین و فشرده‌ای صورت گرفت و هم مسائل دوجانبه و هم مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و بحث‌های مربوط به برجام و تحریم‌های آمریکا بحث شد.

عراقچی اظهار داشت: قرار شد مشورت‌های دو کشور به‌صورت نزدیک ادامه یابد.

ادعای رسانه انگلیسی
به گزارش فارس، یک رسانه انگلیسی به نقل از مقام دولت ژاپن مدعی شده آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن روز جمعه رئیس‌جمهور ایران را از طرح توکیو برای اعزام نیروی دریایی به خاورمیانه (غرب آسیا) جهت محافظت از کشتی‌‌های خود مطلع کرده است.

این مقام ژاپنی که به نامش‌ اشاره نشده، بعد از گفت‌وگوی آبه و روحانی در توکیو در جمع خبرنگاران صحبت کرده است.

به گزارش رویترز، مقام ژاپنی ادعا کرده حسن روحانی در پاسخ گفته که از قصد ژاپن برای کمک به امنیت ‌تردد دریایی آگاه است.


کد مطلب: 409529

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/409529/روحانی-ممکن-برجام-خارج-شویم

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com