تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲
کد مطلب : ۴۰۹۳۵۶
استاندار مازندران گفت: بخشداری دالخانی رامسر ضمن آماده‌سازی مدرسه روستای بهارپشته تمهیدات لازم جهت اسکان موقت خانوارهایی که دچار تخریب کامل منازل مسکونی شده‌اند را اتخاذ کند.
۰
plusresetminus
اسکان موقت خانوارهای خسارت‌دیده بهارپشته رامسر در یک مدرسه
احمد حسین‌زادگان در گفت و گو با خبرنگار بلاغ، درباره رانش ایجاد شده در روستای بهارپشته رامسر با اشاره به بررسی‌های میدانی و مطالعات اولیه زمین شناسی ملی بازدید یک روزه درباره نتایج کارشناسی اظهار کرد: بدنبال بارش های هفته اخیر که طبق آمار اداره کل هواشناسی استان مازندران 160 میلی متر گزارش گردیده، توده لغزشی روستای بهارپشته (بالغ بر 30 خانوار) فعال و دچار گسیختگی شد.

وی افزود: در اثر آن پدیده به شدت جاده دسترسی داخل روستا تخریب و بعضی از قسمت های راه ارتباطی دچار نشست شده است.

استاندار مازندران تصریح کرد: به هشت باب منزل مسکونی آسیب جدی وارد شده که قابل سکونت نیست و پنج واحد انباری و دو واحد کارگاه دامداری تخریب شده است.

حسین‌زادگان گفت: در اثر این زمین لغزش به باغات مرکبات و زمین های زراعی آسیب و خسارت وارد شده است.

وی درباره نتیجه‌گیری کارگروه زلزله و لغزش لایه های زمین استانداری مازندران درباره رانش در روستای بهارپشته گفت: وجود آب های سطحی در گستره، هرزآب ها به همراه واحدهای زمین شناسی حساس به آب شیب توپوگرافی نسبتا زیاد و بارش های سنگین در فاصله زمانی کوتاه از عوامل اصلی وقوع زمین لغزش در روستای بهار پشته است.

استاندار مازندران افزود: ضخامت کم خاک روستا به بالا بودن پی سنگ، بالا رفتن آب زیر قشری و افزایش فشار آب منفذي ناشی از بارش های اخیر موجب سر خوردن و رخداد این پدیده گردیده است.

حسین‌زادگان تصریح کرد: این زمین لغزه در بالادست جاده داخل روستا شیبی حدودا 30 درجه و در پایین دست 20 درجه را دارد و ابعاد زمین لغزش به طول 300 متر و عرض 150 متر است.

وی افزود: اجرای جاده بتن‌ریزی شده بعد از عملیات گازرسانی و لوله گذاری باعث افزایش فشار بارسرباره گردیده است و هم جهت بودن شیب زمین شناسی و شیب مورفولوژی گستره باعث تشدید این پدیده شده است.

استاندار مازندران خاطرنشان کرد: وجود ساختگاه‌های لوله ای و خمیری ناشی از برخورد به کنگلومرای سخت ارتفاعی در حدود دو متر در پنجه لغزش را ایجاد نموده است.

این مسئول افزود:  ضخامت خاک در حدود یک متر تا 25 متر متغیر بوده است و اثرات لغزش به صورت ایجاد درزه های کششی، جابجایی و افتادگی جاده بین 10 تا 30 سانتی متر است.

حسین زادگان گفت: عرض درزه های کششی از یک تا 30 سانتی متر تغییر می کند و با توجه به عدم هدایت مناسب آب های سطحی در منطقه ، اجرای عملیات زهکشی برای هدایت آبهای زیر فشری و سطحی جهت جلوگیری از لغزش های احتمالی و کند شدن حرکت پیشنهاد می گردد.

وی تصریح کرد: مقرر شد بنیاد مسکن نسبت به ساماندهی مانداب‌های بالادست جاده داخل روستا و هرزآب ها بصورت دقیق و سیستماتیک در توده لغزشی، همچنین تعریض جاده، اصلاح شیب هندسی در مناطق به سمت پی سنگ و بالادست جاده که نشست رخ داده تمهیدات لازم را لحاظ کند.

استاندار مازندران گفت: بنیاد مسکن در اسرع وقت نسبت به اخذ مشاور جهت تهیه طرح مطالعاتی زمین شناسی مهندسی در کل پهنه روستای بهار پشته به همراه ارائه نسخه دقیق راهکار اجرایی تثبیت زمین لغزش اقدام کند.

این مسئول تصریح کرد: بخشداری ضمن آماده سازی مدرسه روستا تمهیدات لازم جهت اسکان موقت خانوارهایی که دچار تخریب کامل منازل مسکونی شده اند را اتخاذ کند.

حسین زادگان گفت: خانوارهایی که دچار تخریب کامل منازل مسکونی خود شده‌اند قطعه زمینی در قسمت امن روستا تهیه، تا بنیاد مسکن براساس شرح وظایف خود وام ساخت و وام بلاعوض به آنها اعطا کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴