تاریخ انتشاريکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰
کد مطلب : ۴۰۹۰۹۷
تعداد زیادی از مسیحیان انجیلی در آمریکا معتقدند که خدا دونالد ترامپ را برای گسترش پادشاهی خدا بر روی زمین برگزیده است. چندین رهبر مذهبی عالیرتبه نیز اظهارات مشابهی را مطرح کرده اند و اغلب ترامپ را با کوروش پادشاه ایرانی مقایسه می کنند که خدا از او خواست قوم اسرائیل را از تبعید در بابل نجات دهد!
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازریک پری وزیر انرژی آمریکا اخیرا در مصاحبه ای با فاکس نیوز گفته است که خدا دونالد ترامپ را به ریاست جمهوری انتخاب کرده است. او گفته است که در سراسر تاریخ خدا «انسان های ناکاملی» (!) چون داود یا سلیمان را به رهبری قوم های خویش برگزیده است
از این نظر پری تنها نیست. تعداد زیادی از مسیحیان انجیلی در آمریکا معتقدند که خدا دونالد ترامپ را برای گسترش پادشاهی خدا بر روی زمین برگزیده است. چندین رهبر مذهبی عالیرتبه  نیز اظهارات مشابهی را مطرح کرده اند و اغلب ترامپ را با کوروش پادشاه ایرانی مقایسه می کنند که خدا از او خواست قوم اسرائیل را از تبعید در بابل نجات دهد.
بسیاری از این مسیحیان بخشی از جنبشی هستند که من و همکارانم در کتاب سال 2017 خود آن را «شبکه مستقل کاریزماتیک» یا «شبکه مسیحیت مستقل کاریزماتیک» نامیده ایم.
رهبرانی چون ریک پری هشت سال پیش – در آگوست 2011 –  با این جنبش مرتبط شدند، زمانی که در میان تشویق های پرشور بیش از 30 هزار نفری که در استادیوم رلیانت جمع شده بودند به عنوان نامزد ریاست جمهوری آمریکا و فرماندار تگزاس بود روی صحنه آمد. پری در این گردهمایی با موضوع «پاسخ: فراخوان به دعا برای ملتی گرفتار دربحران» با نقل قول هایی از انجیل، درباره نیاز به رستگاری به دست عیسی مسیح موعظه کرد. بسیاری از رهبرانی که این مراسم را سازماندهی کرده بودند، همان رهبرانی هستند که ادعا می کنند ترامپ برگزیده خدا برای گسترش پادشاهی خداوند بر روی زمین است.
به اعتقاد ما شبکه مسیحیت کاریزماتیک به شکل قابل توجهی در حال دگرگون کردن چشم انداز مذهبی در آمریکا – و سیاست های کشور- است.
آنچه درباره این جنبش دریافته ایم
شبکه مسیحیت کاریزماتیک  توسط شبکه ای از کارآفرینان مذهبی مستقل و محبوبی رهبری می شود که پیروانشان اغلب تحت عنوان «پیشوایان» از آنها یاد می کنند. آنطور که ما دریافته ایم آنها روابط بسیار نزدیکی با برخی سیاستمداران محافظه کار همچون سارا پیلن، نوت کینگریچ، بابی جیندال، ریک پری و اخیرترین مورد، پرزیدنت دونالد ترامپ دارند.
مسیحیان کاریزماتیک بر معجزه های معنوی و  مداخلات آسمانی تاکید دارند، اما شبکه مسیحیت کاریزماتیک  با دیگر گروه های کاریزماتیک – و به طور کلی با دیگر فرقه های مسیحی- از این جهات با هم فرق دارند: 1) تمرکز اصلی این شبکه نه بر  مجمع سازی، بلکه بیشتر بر گسترش باورها و مناسک از طریق رسانه ها، کنفرانس ها و مدارس کشیشی است؛ 2) این شبکه چندان  روی دعوت کردن به کیش خود در میان غیرباورمندان تاکید ندارد، بلکه در جهت هدف دگرگون کردن جامعه از طریق قرار دادن باورمندان مسیحی درسمت های قدرت در تمام بخش های جامعه کار می کند؛ 3) این گروه بیشتر از فرقه های رسما سازماندهی شده، به عنوان شبکه ای از رهبران مستقل سازماندهی شده عمل می کند.
یافتن پیروان
شبکه مسیحیت کاریزماتیک یک گروه  مسیحی درآمریکا و احتمالا گرداگرد جهان است که به سرعت در حال رشد است. درطول 40 سال از سال 1970 تا 2010 تعداد کسانی که به طور منظم در کلیساهای پروتستان شرکت می کنند در مجموع به طور میانگین هر سال نیم درصد کاهش داشته است در حالی که  گردهمایی های مستقل نو کاریزماتیک ها- طبقه ای که گروه های مسیحیت کاریزماتیک نیز در آن جای می گیرند- به طور میانگین در هر سال 3/24 درصد رشد داشته اند.
با این حال تاثیر این گروه ها بسیار بیشتر از آن است که بتوان با تعداد افراد حاضر شده در کلیساها آن  را اندازه گیری کرد. به این دلیل که مسیحیت کاریزماتیک در مرکزیت سیاست های خود، آنقدر نسبت به حضور در مراسم دغدغه ای ندارد که به گسترش باورها و مناسک خود توجه دارد.
شبکه مسحیت کاریزماتیک را می توان در میلیون ها بازدیدی که از بسیاری از مراکز رسانه ای اینترنت محور آنها به عمل می آید، در تعداد بسیار زیاد شرکت کنندگان در گردهمایی هاشان در استادیوم ها و کنفرانس ها و میلیون ها دلاری که از محل فروش های رسانه ای شان کسب می کنند مشاهده کرد.
رهبران «بیتل»، یکی از مراکز کشیشی وابسته به شبکه مسیحیت کاریزماتیک واقع در ردینگ کالیفرنیا، ادعا کرده که در سال 2013 از محل فروش های رسانه ای خود درآمدی 8 میلیون و 400 هزار دلاری داشته است. این اقلام شامل موسیقی، کتاب، دی وی دی و محتوای  اینترنت محور بوده است. هفت میلیون دلار دیگر نیز از محل شهریه مدرسه کشیشی معنوی بیتل به دست آمده است.
شون فوشت یکی از پرطرفدارترین موسیقیدان ها و رهبران دعا و نیایش بیتل، هم اکنون برای نمایندگی کنگره از ناحیه کنگره ای سوم کالیفرنیا شرکت کرده است.
کشش شبکه مسیحیت کاریزماتیک
ما در قالب بخشی از تحقیقمان، با رهبران ارشد، کارکنان و  مشارکت کنندگان فعلی و سابق در وزارتخانه های مسیحی جنبش مسیحیت کاریزماتیک گفتگوهای مفصلی کرده ایم. همچنین گفتگوهایی تکمیلی را با رهبران و محققان مسیحی مطلع از چشم انداز مذهبی در حال تغییر کشور انجام داده ایم و در کنفرانس ها، مراسم چندین کلیسا، کلاس های مدرسه کشیشی، جلسات شفابخشی و جن گیری شرکت کرده ایم. به طور کلی ما 41 مصاحبه مفصل انجام داده ایم.
نتیجه گیری اولیه ما این است که رشد این گروه ها عمدتا نتیجه شیوه غیررسمی اداره این شبکه است. این شبکه در مقایسه با  نظارت و پاسخگویی مجامع و فرقه های رسمی، اجازه آزمون و خطاهای بیشتری را می دهد. این آزمایش ها شامل تجارب «افراطی» معنوی، باورها و اعمال غیرارتدوکس و تامین بودجه و همچنین بازاریابی تکنیک هایی می شوند که اهرم قدرت در اینترنت به شمار می روند.
همچنین ما شاهد کشش مردم، به خصوص جوانان به سمت مسیحیت کاریزماتیک بوده ایم. ما  شاهد هیجان جلسات شفای معنوی فی البداهه در اتاق های اورژانس یک بیمارستان دولتی بزرگ بودیم، در کلاس درس مدرسه کشیشی که مختص تکنیک های دنبال کردن ارواح شیطانی بود شرکت کردیم و ماجراجویی تیم هایی از جوانان را شاهد بودیم که با رفتن به مکان های عمومی، به دنبال دریافت هدایت مستقیم از خداوند برای شفا یا پاسخ دادن به پیام های الهی خاص بودند.
«هفت کوه فرهنگ»
تلقی بیشتر گروه های مسیحی در آمریکا از نقش کلیسا، مرتبط کردن افراد به خداوند از طریق  به دست آوردن لطف عیسی مسیح و تشکیل اجتماعاتی که  از طریق مراسم پرستش و عبادت، معنا و احساس تعلق را در شرکت کنندگان ایجاد کند بوده است.
بعلاوه آنها به خدمت و فراهم کردن نیازهای اجتماعات محلی شان اعتقاد دارند. این قبیل گروه های مسیحی سنتی معتقدند که هرچند دنیا را می توان بهبود داد، ولی این کارها تا وقتی که مسیح دوباره حکومت بر زمین را در دست نگیرد، نخواهد توانست طرح اصلی خداوند را عملی سازد.
اما باورهای شبکه مسیحیت کاریزماتیک فرق دارد. گروه های مسیحیت کاریزماتیکی که ما در مورد آنها مطالعه کرده ایم، به دنبال آوردن بهشت یا جامعه کامل مورد نظر خداوند به روی زمین از طریق قرار دادن «افراد باورمند به این پادشاهی» در سمت های قدرتمند در راس تمام بخش های اجتماع هستند. این «هفت کوه فرهنگ» شامل کسب و کار، دولت، رسانه ها، هنر و سرگرمی، تحصیلات، خانواده و مذهب می شوند. در این شکل از «مسیحیت گسترشی»»آنها معتقدند که اگر مسیحیان به راس هر هفت «کوه» برکشیده شوند، جامعه به کلی دگرگون خواهد شد.
یکی از رهبران جنبش مسیحیت کاریزماتیک که ما با او مصاحبه کرده ایم، توضیح داده است: «هدف این جنبش جدید، دگرگون کردن واحدهای اجتماعی همچون شهرها، گروه های نژادی و ملت ها به جای افراد است. اگر مسیحیان  بتوانند به هر کدام از این کوه ها سیطره بیابند و به قله هر هفت کوه صعود کنند...جامعه به اخلاقیات انجیلی دست خواهد یافت، مردم در هماهنگی زندگی خواهند کرد، صلح بر زمین حاکم خواهد بود نه جنگ و هیچ خبری از فقر نخواهد بود.»
ما این ایده ها را مکررا در اکثر مصاحبه هایمان، در مراسمی که شرکت کردیم و در مطالب رسانه ای جنبش مسیحیت کاریزماتیک شنیده ایم.
مهم تر آنکه از انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 به بعد، برخی از رهبران این جنبش با انتشار بیانیه هایی عمومی ادعا کرده اند که ریاست جمهوری ترامپ، تحقق بخشی از طرح خداوند برای «آوردن بهشت به زمین» است که از طریق جای دادن باورمندان در سمت های عالی از جمله پری، وزیر آموزش و پرورش بتسی دووس و وزیر مسکن و توسعه شهری بن کارسون عملی شده است.
تغییر چشم انداز
مسیحیت کاریزماتیک جنبشی است که باید مراقب آن بود. اگر این جنبش همچنان به جذب پیروان در شمار زیاد ادامه دهد، همانطور که ما پیش بینی کرده ایم در آینده با تعداد رو به رشدی از مسیحیانی مواجه خواهیم بود که هدف خود را نه نجات جان ها بلکه دگرگون کردن جامعه از طریق به دست آوردن کنترل نهادهای آن می بینند.
در حالی که رسوایی اوکراین، جداسازی خانواده ها در مرز و ادعاهای فساد در مورد ترامپ، برخی از مسیحیان انجیلی را  در تداوم حمایت از دونالد ترامپ دچار شبهه کرده، اما بیشتر کسانی که به مسیحیت کاریزماتیک گرایش دارند هرگز رئیس جمهور خود را رها نخواهند کرد.
آن گونه که ما دریافته ایم از نظر آنها مخالفت با ترامپ مخالفت با خداست که او را به طور خاص برای بازگرداندن آمریکا و جهان به سمت خدا برگزیده است!
نویسنده: برد کریسترسون (Brad Christerson) استاد جامعه شناسی در دانشگاه بیولا
منبع: https://b2n.ir/837816
انتهای پیام.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما