تاریخ انتشاريکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰
کد مطلب : ۴۰۹۰۸۸
فرماندار شهرستان نور گفت: آمادگی و اراده لازم برای اجرای تصفیه‌خانه شیرابه و سپتاژ در شهرستان وجود دارد و بر تسریع آن تاکید داریم.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازمشکل زباله و شیرابه‌های آن از جمله موضوعاتی است که از سال‌ها قبل پیرامون آن نکات زیادی مطرح و مطالب فراوان منتشر شد، مدیران و مسؤولان متعدد کشوری، استانی، شهرستانی، افراد دانشگاهی، پژوهش‌گران و ... در این باره بسیار سخن گفتند و مقالات زیادی به رشته تحریر درآمد ، راهکارهای فراوانی ارائه شد، تصمیمات زیادی در جلسات متعدد هم گرفته شد، وهمچنین عده‌های فراوان برای رفع این معضل فراگیر داده شد اما همچنان نه تنها شمال کشور و جنگل‌های منحصر به فرد آن بلکه بیشتر مناطق کشور با این مشکل دسته و پنجه‌نرم می‌کنند.
البته تلاش‌ها همچنان برای رفع این مشکل به انحای مختلف ادامه دارد اما مهمتر از زباله، شیرابه‌های آن است که با نفوذ به منابع‌آبی و زیر زمینی ضمن از بین بردن جنگل، آلودگی‌های فراوان زیست محیطی، بهداشت عمومی، آلودگی آب شرب و شیوع بیماری‌های مختلف عفونی را به دنبال دارد.

 
تخلیه‌فاضلاب‌های خانگی و صنعتی در محل‌های دفن زباله و گاهی اطراف آن و حاشیه جنگل و جاده‌ها نیز از دیگر معضلاتی است که گریبان‌گیر محیط زیست و بهداشت محیط شده است، به این فاضلاب‌ها که لجن حاصل از سپتیک تانک‌ها، چاه فاضلاب یا سرویس‌های بهداشتی قابل حمل است سپتاژ گفته می‌شود، آلودگی این فاضلاب معادل ۲۰ الی ۴۰ برابر فاضلاب شهری است.
با توجه به معضل فاضلاب‌های شهری در شهرهایی که مشکل دفع  دارند به‌دلیل عدم وجود شبکه جمع‌آوری و انتقال فاضلاب‌های شهری و تصفیه خانه‌های فاضلاب، تخلیه فاضلاب توسط کامیون‌های حمل فاضلاب در محل‌های نامناسب به یکی از معضلات مهم زیست محیطی در این مناطق تبدیل شده است.
هدف نهایی تصفیه فاضلاب سپتاژها، حفاظت محیط ‌زیست است به نحوی که با اصول بهداشت عمومی و مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی هماهنگ باشد و نیز برگشت این نعمت الهی به چرخه طبیعت است.
هدف از طراحی، ساخت و نصب سیستم جامع تصفیه فاضلاب سپتاژ شهری رسیدن به پارامترهای سازمان محیط زیست ایران و استفاده مجدد از آب تمیز خروجی جهت آبیاری فضای سبز می باشد.
با توجه به حجم بالای فاضلاب روزانه در مناطق مختلف کشور به ویژه منطقه شمال و همچنین استفاده مجدد از آب خروجی و جلوگیری از ایجاد بوهای آزار دهنده و همچنین احترام و اجرای قوانین زیست محیطی، اجرای پروژه تصفیه خانه های سپتاژ از ضروریات انکار ناپذیر می‌باشد، زیرا پساب زباله‌های دفن شده، وارد آب‌های زیرزمینی، رودخانه‌ها و در نهایت دریا می شود که در این صورت حیات آبزیان، پرندگان مهاجر، دام و طیور و حتی آب شرب مردم با خطر مواجه می‌شود.
اقدام‌های اولیه چون کاهش میزان تولید زباله، تفکیک زباله از مبدا و یا شعارهای متعدد چون ایجاد واحد کمپوست و یا فرهنگ‌سازی برای رها نساختن زباله‌ها در محیط زیست شکننده استان، در واقع نتوانسته مشکلی از زباله در مازندران را حل کند.
حدود یک دهه است که طرح‌های متعددی از جمله تفکیک زباله خانگی و صنعتی از مبدا، ساخت نیروگاههای زباله سوز و کارخانه‌های کمپوست به عنوان راهکارهای حل  معضل پسماند توسط کارشناسان و مدیران مطرح شده اما با تاکید بر اینکه شیرابه ها در رودخانه ها و سفره های زیرزمینی آلودگی ایجاد می‌کند، در شمال کشور برای کاهش مشکلات زیست‌محیطی احداث دستگاه‌هایی که شیرابه‌ها را تصفیه کند پر فایده خواهد بود.
*وجود اراده جمعی برای حل مشکل شیرابه و سپتاز
از این رو جلسه‌ مدیریت پسماند شهرستان نور با دستور تصمیم‌گیری در مورد چگونگی احداث و اجرای تصفیه‌خانه و حل مشکل شیرابه و سپتاژ در فرمانداری نور و با ریاست فرماندار با حضور مدیران دستگاه‌های مرتبط و مجری طرح برگزار شد.
فرماندار شهرستان نور با تاکید بر اینکه اراده شهرستان بر اجرای طرح و انجام کار با توانمندی لازم است، اظهار کرد: کار نباید به شخص، زمان اجرا و تغییرات مدیریتی متکی باشد بلکه با حضور هر شخص در مسند مدیریت، تغییر مدیران و زمان اجرا شود.
علی شادمان با تاکید بر لزوم اجرای طرح تصفیه‌خانه شیرابه و سپتاژ افزود: مدیران شهرستان آمادگی و اراده لازم برای اجرای این کار را دارند و هیچ منعی وجود ندارد.
وی خاطر نشان کرد: مطالعه اجرای طرح باید توسط سرمایه‌گذار انجام و شرایط سرمایه گذاری با میزان آورده و انتظارات پیشنهاد تا تصمیمات لازم گرفته شود.
این مسؤول تصریح کرد: چنانچه سرمایه‌گذار سند طرح مطالعه‌ای را از شهرستان بخواهد باید هزینه آن را پرداخت کند یا ضمانت اجرایی لازم برای اجرای طرح و تصفیه خانه را ارائه کند که در این صورت هزینه مطالع طرح توسط شهرداری‌ها پرداخت می‌شود.
فرماندار شهرستان نور نوید اجرای فاضلاب شهری در سه شهر نور، رویان و ایزدشهر را در آینده نزدیک داد و گفت: به زودی عملیات اجرایی طرح فاضلاب شهری در این سه شهر ساحلی شهرستان نور آغاز می‌شود.
 
*آلودگی سپتاژ بیشتر از شیرابه
نماینده شرکت مجری طرح در این جلسه با ارائه گزارشی از اقدامات شرکت در اجرای تصفیه‌خانه سپتاژ اظهار کرد: فاضلاب خانگی، و سپتیک تانک‌ها و چاه‌های جذبی که توسط تانکرها حمل می‌شود از شاخص آلودگی بالاتری برخوردار است.
علیپور افزود: اگر تولید زباله شهرستان حدود 150 تن باشد حدود 30 متر مکعب شیرابه تولید می‌کند در حالی که مقدار سپتاژی که توسط  حدود هشت تانکرها حمل می‌شود بیش از 60 متر مکعب شیرابه تولید می‌کند.
وی بررسی ظرفیت و آنالیز میزان دقیق شیرابه‌های تولیدی ناشی از زباله و سپتاژ را در اجرای کار ضروری دانست و گفت: برای اجرای کار نیازمند طرح مطالعاتی هستیم که باید تهیه کنیم و یا سند طرح مطالعه در اختیار شرکت قرار گیرد.
رئیس محیط زیست، شهرداران و سایر اعضای حاضر نیز نقطه نظرات خود را ارائه و در نهایت مقرر شد تا پیشنهادات جلسه به ویژه مباحث مالی مطالعه و اجرای طرح توسط نماینده شرکت به مدیران شرکت مجری ارائه و تصمیم نهایی ظرف یک‌هفته اعلام شود.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲