تاریخ انتشارشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰
کد مطلب : ۴۰۸۹۹۳
سهمیه سوخت اعلام شده توسط مسؤولین برای قایق‌های صیادی جوابگوی نیاز آن‌ها نیست.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازبسیاری از مردم بنادر کشور از گذشته تاکنون با شغل صیادی امرار معاش می‌کردند و از این طریق روزگار میگذراندند. 
بامداد 24 آبان ماه خبر سهمیه بندی بنزین و گرانی آن همه‌ی مردم را شوکه کرد. اقدامی که با عجله صورت گرفت و رفته رفته نشانه‌های عدم تدبیر در موارد مختلف آشکار شد.
با سهمیه بندی بنزین تمامی شغل‌هایی که بنزین جزو اساس کار آن‌ها بود دچار سردرگمی شدند که صیادان نیز از این قضیه مستثنی نبودند. در طرح سهمیه بندی بنزین، قایق‌های صیادی که مصرف بالایی نیز دارند در لیست سهمیه بندی اولیه دیده نشد تا اعتراضات صیادان و افزایش قیمت بعضی از ماهی‌ها که خوراک اصلی مردم جنوب و شمال کشور است، را به دنبال داشته باشد.
تعیین سهمیه ۴۰۰ لیتری سوخت قایق‌های صیادی
صیادی که شغل بسیاری از مردم جنوب است با نامشخص بودن سهمیه سوخت قایق‌های صیادی، صیادان جنوب را سخت دچار دغدغه فکری کرد حال با گذشت یکماه از طرح ناقص سهمیه بندی بنزین، روز گذشته استاندار بوشهر طی اظهاراتی از تعیین سهمیه ۴۰۰ لیتری سوخت قایق‌های صیادی چهار استان جنوبی کشور یعنی بوشهر، خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان خبر داد.

یکی از صیادان بندرگناوه در این خصوص در گفت‌وگوبا خبرنگار فارس اظهار داشت: قایق‌های ما نسبت به خودروها برای پیمودن یک مسافت مساوی چندین برابر بیشتر مصرف داشته و گذشته از این گاهی شبانه روز با حداکثر توان فعال هستند.
حبیب سلمانپور افزود: به عنوان مثال یک موتور دوگانه بنزین سوز با متوسط اسب بخار 75 در هر دو ساعت فعالیت 70 لیتر بنزین خواهد سوزاند که برای حداقل فعالیت روزانه 6 ساعت این میزان به بالای 200 لیتر در روز خواهد رسید که قطعا سهمیه تعیین شده جوابگوی ما در طول یکماه نخواهد بود.
سلمانپور از صیادان گناوه‌ای گفت: ما که راه‌های نزدیک می‌رویم روزانه 250 لیتر سوخت‌گیری داریم و کسانی که راه‌های دورتر برای صیادی می‌روند میانگین 400 لیتر سوخت‌گیری می‌کنند که قطعا این میزان سهمیه تعیین شده تنها به اندازه یک سفر صیادان است و باید بعد از آن به طور آزاد سوخت‌گیری کنند که این مسئله زندگی ما صیادان را سخت‌تر می‌کند.
این صیاد گناوه‌ای در رابطه با تعداد سفرها جهت صیادی در طول یکماه بیان داشت: در زمستان که به دلیل شرایط جوی ناخودآگاه تعداد سفرها کمتر می‌شود که ما حداقل 6 بار و در تابستان بیش از 12 بار به صیادی می‌رویم.
یکی دیگر از صیادان نیز در این رابطه ابراز داشت: در گذشته این سهمیه در مرحله قبلی سهمیه بندی سوخت در دولت قبل به میزان هزار و 200 لیتر تعیین شده بود که باز هم جوابگو نبوده و صیادان برای متوقف نماندن کار مجبور به خرید بنزین بصورت آزاد شده بودند اما این بار سهمیه 400 لیتر تقریبا می‌توان با توجه به حجم کار ما، گفت هیچ است.

سهمیه سوخت تعیین‌شده برای قایق‌های صیادی جوابگو نیست
حجت الاسلام محمود اسدی امام جمعه دیلم در خطبه‌های این هفته دیلم ضمن انتقاد از عدم تخصیص سهمیه سوخت قایق‌های صیادی تاکنون، گفت: سهمیه سوخت مشخص شده برای قایق‌های صیادی جوابگو نیست. در منطقه‌ ما قایق‌های صیادی مانند خودروهای عمومی در حال خدمت‌رسانی هستند و بایستی به این قایق‌ها نگاه ویژه صورت گیرد.
آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری نیز با تاکید بر توجه به تامین سهمیه بنزین در مناطق ساحلی و دریایی استان بوشهر تصریح کرد: قایق‌داران صیادی استان بوشهر قشری زحمتکش و سخت کوش هستند و در راستای تامین سهمیه بنزین استانداری و مسؤولان ذیربط از جمله دریابانی اقداماتی انجام داده‌اند.
نماینده ولی فقیه در استان بوشهر تصریح کرد: از هیئت دولت و مسؤولان استان بوشهر تقاضا می‌شود تا سهمیه‌بندی قایق‌های صیادی استان بوشهر هر چه سریعتر  تصویب و عملیاتی شود و کاری کنند تا این قشر دچار مشکل معیشتی و اقتصادی نشوند.
امام جمعه بوشهر با تاکید بر تسریع در تصویب سهمیه بنزین قایق‌های صیادی، افزود: لازم است این قشر آرامش و متانت را در برنامه خود داشته باشند تا مسؤولان سریع  و بدون معطلی سهمیه‌بندی بنزین قایق‌های صیادی را ابلاغ کنند.
به گزارش فارس، دولت از آغاز طرح سهمیه بندی از افزایش قیمت‌ها جلوگیری می‌کرد که با توجه به سفرهای متعدد صیادان جنوب کشور لازم است دولت باید با تدبیر بیشتر در راستای سهمیه سوخت قایق‌های صیادی گام بردارد و تمام جوانب را در نظر بگیرد تا باعث افزایش نجومی قیمت‌های ماهی در استان نشود و همچنین سفره صیادان از این وضعیت تنگ‌تر نشود.
گزارش: امیرحسین جلال پور





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴