تاریخ انتشارشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۴۰۸۹۷۰
افزایش نشاط اجتماعی در نغمه خوش موسیقی محلی مازندرانی، مقوله مهم فرهنگی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و عشق نوازی گروه کوبه‌ای ورساقی با همراهی ملودی مهر و ماه در بهشهر موجب شد تا مردم حامی موسیقی محلی و بومی از این کنسرت حمایت کنند و لحظاتی شادی را در کنار هم سپری کنند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازموسیقی به عنوان یکی از هنرهای قدیمی ایرانی است که تاریخی دو هزار ساله دارد و همواره برای ما بیانگر فرهنگ، آیین‌ها و هنر هر منطقه‌ای است و ایران اسلامی به دلیل دارا بودن اقوام مختلف دارای فرهنگ‌ها، آیین‌ها و موسیقی مختلف بومی و محلی است که دل و گوش سپردن به هر یک از این موسیقی‌ها و نواها حال خوشی را برای ما تداعی می‌کند.
موسیقی محلی و بومی مازندرانی که از گذشته‌های دور با گوشت و پوست این مردم آمیخته بود و به قول پدربزرگان و مادربزرگان لحظاتی را نمی‌توان از فرهنگ مازندرانی به یاد داشت که با موسیقی و آهنگ همراه نباشد.
موسیقی بومی و محلی مازندرانی، مجموعه صداها و نغمه‌های موزون و متناسبی است که برگرفته از محیط طبیعی و همچنین باورها و اعتقادات و نحوه زندگی مردم است و اینک مردم هنردوست بهشهر شاهد هنرنمایی و عشق نوازی  گروه کوبه‌ای ورساقی با همراهی ملودی مهر و ماه در سالن بصیرت ارشاد بهشهر بودند؛ برنامه‌ای که با همراهی و استقبال خوب مردمی مواجه بود و شادی را به آنان هدیه کرد.
از آنچه بزرگان نقل کرده‌اند؛ می‌توان دریافت که موسیقی مازندرانی به نوعی با زندگی روزمره ما در ارتباط بوده است و نمی‌توان شالیزارهای مازندران را بدون صدا و نوای موسیقی مازندرانی که از کارگران مشغول کار شنیده می‌شود؛ تصور کرد و این مسأله در اغلب زندگی‌های گذشته ساری و جاری بود.
اکنون اما با تغییر روش زندگی و توسعه موسیقی و تغییر و تحولات فراوان در این عرصه اگرچه شاید در برخی از موارد جذابیت‌های شاید کاذب برخی از موسیقی‌ها جوانان را به سمت آن کشیده باشد؛ اما هیچ‌گاه از اثرات موسیقی بومی و محلی و علاقه‌ای که در بین جامعه وجود دارد؛ نمی‌توان گذشت.
موسیقی بومی و محلی با مردم زیسته و زیست خواهد کرد
و به قول استاد زنده یاد مرحوم محمدصادق اسحاقی‌گرجی، " اهمیت صداها به قدری بر زندگی مردم مازندران دارای ارزش و منزلت بود که هر قشری از اجتماع شامل دهقان، دامدار، کارگر، کشاورز و.. با توجه به شرایط کاری خود ابزاری را به عنوان ساز و زمزمه‌هایی را به عنوان آهنگ و ترانه برای خود ایجاد نمود تا بتواند شرایط بهتری را برای ادامه زندگی در جهت رشد و تکامل جسم و روح ایجاد کند."
استاد اسحاقی معتقد بود که موسیقی بومی و محلی، با مردم زیسته و خواهد زیست و مردم مازندران غم و شادی خود را از گذشته‌های دور به وسیله آواها و نواهای موسیقی ابراز می‌کردند و این هنر اثر بسیار فراوان و عمیقی در پیشبرد کار و زندگی داشته و از طرفی در تسکین روح و روان اثرگذار است.
مردم هنردوست و هنرپرور شهرستان بهشهر، برای اولین بار شاهد برگزاری کنسرت موسیقی تلفیق از گروه کوبه‌ای ورساقی و گروه ملودی مهر و ماه به سرپرستی سیاوش ابراهیم‌نژاد گرجی در ارشاد بهشهر بودند؛ گروهی که با صدای کمال طاهری، مازیار محمدپور و محمود سفیدگری تلفیقی از موسیقی محلی مازندرانی، فارسی و آذری را با همراهی دف‌نوازان و گروه موسیقی به اجرا گذاشت.

 
گامی برای زوال موسیقی‌های غیراصولی و نامطلوب
برگزاری کنسرت ورساقی در سالن ارشاد بهشهر با تلفیقی از گروه کوبه‌ای ورساقی و ملودی مهر و ماه، از نظر استاد سیاوش ابراهیم‌نژاد‌گرجی سرپرست این کنسرت، در واقع شناساندن فرهنگ بومی و محلی و آیین‌های بومی به مردم بوده است.
وی با بیان اینکه ساز و نواها در ما از کودکی شکل گرفته است و در واقع با ساز و نوا و آهنگ بومی و محلی بزرگ شده‌ایم؛ به خبرنگار فارس گفت: باید با توسعه موسیقی بومی و محلی در جامعه از رشد غیر اصولی موسیقی‌های نامطلوب جلوگیری کرد.
ابراهیم‌نژاد اظهار کرد: برگزاری کنسرت ورساقی در سالن ارشاد بهشهر با تلفیقی از گروه کوبه‌ای ورساقی و ملودی مهر و ماه برای اولین بار در مازندران در شهرستان بهشهر اجرایی شد تا با تلفیق موسیقی اقوام، فرهنگ‌ها و آیین‌ها در جامعه نهادینه شود و فرزندان ما اسیر موسیقی‌های نامطلوب نشوند.
اجرای موسیقی بومی و محلی همراه با تفکر است
رئیس انجمن موسیقی شهرستان بهشهر هم با اعلام اینکه باید موسیقی بد را از ذهن مردم خارج کند، یادآور شد: باید تلاش شود تا با اجرای موسیقی بومی و محلی به عنوان موسیقی اصیل از ترویج موسیقی غیراصولی جلوگیری شود.
محمود هراسانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس افزود: رسمیت بخشیدن به این فرآیند و برگزاری کنسرت‌های بومی و محلی در جامعه مهم است و باید تلاش شود تا جامعه با موسیقی بومی و محلی بیش از پیش انس گرفته و مانوس شود.
وی گفت: پشت موسیقی بومی و محلی تعقل و تفکر است و لذا باید جامعه به سمت موسیقی بومی و محلی هدایت شود.

 
سلیقه موسیقیایی و ابتذال در آن موجب شد تا در موسیقی ضرر کنیم
مازیار محمدپور خواننده و سرپرست گروه ملودی مهر و ماه هم معتقد است که موسیقی نیاز جامعه است؛ اما نباید سلیقه‌ای عمل شود و باید از ابتذال موسیقی که موجب ضرر جامعه و فرهنگ شده است؛ جلوگیری کرد.
وی به خبرنگار فارس گفت: فرهنگ موسیقی را می‌سازد و تا زمانی که فرزندان ما ساز را نشناسند؛ نمی‌توان به توسعه فرهنگ بومی و محلی و اصیل امیدوار بود و لذا باید فرهنگ‌سازی شود.
 
موسیقی محلی ایرانی موسیقی کاربردی است
محمدرضا اسحاقی‌گرجی، استاد بزرگ موسیقی مازندران و تنها یادگار به جامانده از موسیقی خنیاگر مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، درباره تأثیر برگزاری چنین برنامه‌هایی بر زندگی و آداب و رسوم مردم مازندران گفت: موسیقی از فرهنگ مازندرانی جدا نیست و این موسیقی در خدمت زندگی مازندرانی است.
وی معتقد است: موسیقی در فرهنگ بومی مازندران کاربردی است و کارکردی روزمره و اجتماعی داشت و اصولا ما در فرهنگ موسیقی مازندرانی، موسیقی گداری نداشته و نداریم و موسیقی ما مخصوص مازندران با سازها و نواهای مازندرانی است.
اسحاقی افزود: بسیاری از بزرگان موسیقی ما به رحمت خدا رفته‌اند و اکنون باید از جوانان موسیقی بومی و محلی حمایت و از انحطاط  و به زوال رفتن این موسیقی جلوگیری شود.
وی گفت: اگر موسیقی بومی و محلی به عنوان آیین اصیل و محلی ما جدی گرفته نشود، ارزش و اعتبار خود را از دست داده و جامعه متضرر خواهد شد.

 
موسیقی بومی و محلی، سرمایه فرهنگی ماست
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهشهر هم با اشاره به اینکه موسیقی بومی و محلی، سرمایه فرهنگی ماست؛  در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: برخی تلاش دارند تا ذائقه مردم را تغییر دهند اما برجستگی‌هایی در موسیقی محلی و فولکور وجود دارد که آن را ماندگار کرده است.
مسعود فلاح افزود: حوزه موسیقی مظلوم واقع شده است و تلاش داریم تا موسیقی بومی و محلی احیا شده و در توسعه این بخش تلاش کنیم .
وی بیان داشت: حمایت از برنامه‌های بومی و محلی و آیینی از برنامه‌های مهم ماست و حمایت از موسیقی بومی و محلی، به عنوان سرمایه فرهنگی در دستور کار جدی قرار دارد.

 
رونق موسیقی بومی و محلی، انتقال فرهنگ و آیین‌ها به نسل جوان
محمدرضا پرهیزکار یکی از شهروندان مازندرانی معتقد است که هر شخصی به دلیل روحیات خود علاقمندی به یک نوع موسیقی دارد و گرایش به سمت موسیقی خاص خود دارد؛ اما در همه این موارد نمی‌توان از ایجاد آرامش و نشاطی که با موسیقی در ما ایجاد می‌شود به راحتی گذشت.
وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: فرزندم یکی از علاقمندان به موسیقی پاپ بود و بنده به موسیقی محلی و بومی علاقه‌مند بودم؛ با توجه به علاقمندی پسرم در یکی از کلاس‌های موسیقی و ساز ثبت نام کرد و اکنون از علاقمندان پروپاقرص موسیقی بومی و محلی است.
پرهیزکار گفت: موسیقی در کنار جنبه‌های هنری که دارد به دلیل دارا بودن ویژگی‌های معنوی ،‌ زیبایی، لطیف بودن و آرامشی که در روح ایجاد می‌کند بر زندگی مؤثر است و نمی‌توان از مقوله فرهنگی و اطلاعاتی که از آداب و رسوم و اعتقادات به ما منتقل می‌کند؛ غافل شد و لذا باید در توسعه موسیقی بومی و محلی به عنوان بخشی از فرهنگ و آیین جامعه به نسل جوان تلاش شود.
مردم خواهان حیات موسیقی محلی و بومی هستند/ رونق موسیقی محلی، از ابتذال موسیقی و توسعه موسیقی زیرزمینی جلوگیری می‌کند
مبینا قاسمی هم از دیگر شهروندان مازندرانی که اجرای زنده کنسرت ورساقی بهشهر را از نزدیک دیده و شنیده است، توجه به فرهنگ و آیین‌های بومی را گامی برای دوری از زندگی و فرهنگ غربی دانست و یادآور شد:
وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس افزود: موسیقی هر منطقه، با فرهنگ و آداب و سنت های آن منطقه مرتبط است و نمی توان آنها را به طور کامل از هم جدا کرد و لذا باید در راستای پرداختن به فرهنگ و آداب و رسوم به موسیقی محلی هم به عنوان آیین این سرزمین پرداخته شود.
این شهروند مازندرانی تصریح کرد: مردم خواهان حیات موسیقی محلی و بومی هستند و رونق موسیقی محلی، از ابتذال موسیقی و توسعه موسیقی زیرزمینی جلوگیری می‌کند و باید برگزاری این کنسرت‌ها برای حیات دوباره موسیقی بومی و آیینی و جلوگیری از موسیقی‌های زیرزمینی و ناخوشایند، رونق یابد.
قاسمی گفت: نباید با دوری فرزندان و جوانان از موسیقی بومی و محلی گامی برای پیوستن به موسیقی غربی و موسیقی‌های بی اساس و پایه شویم و لذا باید با تکیه بر داشته‌های اصیل محلی و بومی خود برای توسعه و رشد فرهنگ بومی تلاش کنیم.
 موسیقی، فرهنگ کهن و ریشه‌دار هر قومیتی است و به ارتقای فرهنگ موسیقی مردم کمک شایانی می‌کند و علاوه بر موارد کاربردی که در زندگی مردم گذشته داشته؛ می‌تواند لحظات و ساعاتی خوش به مردم هدیه کند و می‌توان با حمایت از این بخش در توسعه فرهنگ بومی و محلی تلاش کرد و از این طریق، آداب و رسوم و اعتقادات را به نسل جدید منتقل کرد.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴