تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۴
کد مطلب : ۴۰۸۸۵۷
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با‌اشاره به تغییرکاربری اراضی کشاورزی گفت: تغییر کاربری قطب‌های مهم تولید کشاورزی نگران‌کننده و به شدت در معرض خروج از چرخه تولید هستند.
۰
plusresetminus
روند تغییر کاربری اراضی کشاورزی نگران‌کننده است
به گزارش بلاغ، عباس کشاورز در نشست سراسری معاونان و مدیران ارشد این وزارتخانه و روسای سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها با قدردانی از حجتی در دوران تصدی وزارت جهاد کشاورزی و تاکید بر لزوم استفاده از تجارب ایشان، اظهار کرد: روند اتفاقات تغییرکاربری اراضی کشاورزی به خصوص اراضی حاصلخیز و تجهیز و نوسازی شده و در قطب‌های تولید نگران‌کننده است.

وی افزود: قطب‌های مهم تولید کشاورزی به شدت در معرض خروج از چرخه تولید هستند و در این رابطه باید فکر اساسی شود و حراست از اراضی کشاورزی باید به عنوان یک موضوع جدی مورد توجه قرار گیرد و طرح و پیشنهاد کارآمدی در این رابطه تهیه و پیگیری شود.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، شفاف شدن و واقعی شدن نرخ ارز را به نفع بخش کشاورزی دانست و خاطرنشان کرد: در این شرایط نباید در رفتارهای اقتصادی به گونه‌ای عمل کرد که تولید محصولات کشاورزی به خصوص محصولات اساسی و راهبردی کشور سرکوب و در روند تولید این‌گونه محصولات اختلال ایجاد شود. از این رو در این شرایط باید همه با هم از تولید داخلی دفاع و حمایت کنیم. ضمن اینکه تقویت امنیت غذایی و تامین کالری از محل تولیدات داخلی باید و می‌تواند تا 88 درصد برسد.

کشاورز، بخش کشاورزی را دارای چهار چالش اساسی دانست و گفت: درآمد کشاورزی کم است و در زراعت و باغبانی عملکردها و بهره‌وری در کشور علیرغم زحمات زیاد انجام شده در زیربخش آب و خاک، همچنان پایین است.

وی ادامه داد: علاوه‌بر این پدیده تغییر اقلیم نیز یک واقعیت غیرقابل انکار است و بدیهی است که نمی‌توانیم با طبیعت بجنگیم ولی باید با توجه به تحقیقات و روزآمدسازی دانش کشاورزان و اتخاذ تمامی تدابیر لازم برای مباحث تنش آبی، سرمازدگی و... اندیشیده شود.

 کشاورز، چهارمین چالش بخش کشاورزی را مسئله آب عنوان و تاکید کرد: نه فرصت داریم و نه می‌توانیم به گذشته برگردیم؛ باید توجهمان به الان و آینده باشد و بدون توجه به حاشیه سازی‌ها با تلاش و کار زیاد و منطبق بر یافته‌های علمی و روحیه جهادی باید نگاهمان به تولید و ارتقای تولید باشد.

وی اضافه کرد: در همه مراحل باید با صاحبنظران، صاحبان تجربه، تشکل‌های کشاورزی، بخش خصوصی و بهره برداران در ارتباط باشیم و دسترسی کشاورزان و فعالان بخش را تسهیل کنیم؛ بسیاری از تنش‌های اجتماعی در بخش کشاورزی با یک نشست و هم اندیشی صمیمی با کشاورزان قابل حل است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی از روسای سازمان‌ها خواست در هر هفته دست کم یک روز را برای ملاقات‌های مردمی اختصاص دهند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سپاه الگویی برای انقلاب‌های آینده جهان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴