تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰
کد مطلب : ۴۰۸۸۲۶
دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و و ویژه اقتصادی گفت: یک هزار و 800 واحد صنعتی و تولیدی در مناطق آزاد و ویژه فعالیت می‌کنند و 500 هزار نفر اشتغالزایی شده است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ مرتضی بانک در آیین افتتاح مرکز دیتاسنتر و ماینیگ منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان با بیان اینکه این اقدام یک پروژه نمونه در کشور است، اظهار داشت: شاید در این سطح و این حجم سرمایه‌گذاری و اثرگذاری در کشور نداشتیم.
مشاور رئیس‌جمهور با بیان اینکه رفسنجان از شهرهای پیشگام در صنعت ماینینگ است، افزود: فاز نهایی این مجموعه که اجرا شود الگویی برای بقیه واحدها در سطح کشور خواهد بود.
وی تصریح کرد: برای این نوع سرمایه‌گذاری‌ها آن‌چه مهم است این است که فضای جدیدی در فعالیت‌های اقتصادی فراهم کنیم و باید منافع سرمایه‌گذار هم تأمین شود اگر شرایط در یک حوزه فنی صنعتی به نحوی باشد که میزان برگشت سرمایه سریع باشد طبیعی است که بعد از مدتی حرکت متوقف می‌شود چون سرمایه‌گذاران دیگری هم پیدا می‌شوند و مازاد بازار تولید می‌شود.
بانک بیان داشت: این صنعت مسیر جدیدی هم در حوزه سرمایه‌گذاری باز می‌کند که برای حضور در بازارهای ملی و پولی دنیا نیاز است و در اقتصاد دنیا نقش ایفا می‌کند و از این جهت باید نگاه ویژه‌ای به آن داشت.
وی در مورد جایگاه و موقعیت مناطق ویژه گفت: این مناطق جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد کشور دارند اما از نظر اطلاع‌رسانی ضعف زیادی وجود دارد رابطه غلط حوزه اطلاع‌رسانی با این مجموعه اقتصادی موجب سیاه‌نمایی شده است.
بانک با اشاره به اینکه رفسنجان بهشت سرمایه گذاری ماینینگ در کشور است، ادامه داد: 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در عسلویه با ایجاد چندهزار شغل از جمله افتخارات این مناطق است که شاید این ظرفیت سرمایه‌گذاری در حوزه گاز و پتروشیمی را در بسیاری از کشورهای جهان نداریم.
وی عنوان داشت: 22 فاز پالایشگاهی به علاوه 17 پتروشیمی بزرگ که یکی از آن بوشهر با 2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری به‌صورت فاینانس است در مناطق ویژه ایجاد شده است.
مشاور رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه در 6 سال حدود 125 میلیارد دلار صادرات مناطق ویژه و آزاد است، گفت: سالی حدود 20 میلیارد دلار می‌شود و معادل 35 میلیارد دلار تولیدات مناطق آزاد به سرزمین اصلی وارد شده است.
وی ابراز داشت: قانون مناطق آزاد و ویژه اثرگذار و ارزشمند و موفق بوده از حدود 48 میلیارد دلار صادرات به خارج 24 میلیارد دلار فقط از مناطق ویژه که حدود 0.3 درصد خاک کشور است، انجام می‌شود.
بانک اظهار کرد: در استان کرمان مناطق ویژه سیرجان و ارگ بم کارهای خوبی انجام شده، با حرکتی که در منطقه ویژه رفسنجان انجام شده و با ظرفیتی که این شهرستان دارد در آینده نزدیک شاهد فعالیت‌های خوبی خواهیم بود.
وی به درخواست در حوزه فعالیت‌های ورزشی در منطقه ویژه پرداخت و گفت: دولت مصوبه‌ای دارد که امکان استفاده از اتومبیل‌های مسابقات و موتورسواری در مناطق ویژه باشد و باید حتما در محدوده مناطق ویژه و آزاد فعالیت داشته باشند در گمرک ثبت و فقط در همین منطقه باشند.
این مسئول یادآور شد: این مناطق می‌توانند فعالیت‌های خدماتی از جمله گردشگری هم انجام دهند.
بانک عنوان کرد: طی 6 سال اخیر حدود 71 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داخل مناطق آزاد و ویژه داشتیم و 22 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری ارزی صورت گرفته است.
وی اظهار کرد: یک هزار و 800 واحد صنعتی و تولیدی با اشتغالزایی 500 هزارنفری در مناطق آزاد و ویژه فعالیت می‌کنند و مناطق آزاد 0.4 درصد خاک کشور را شامل می‌شود و نشان می‌دهد رشد سرمایه‌گذاری داخل این مناطق خوب بوده است.
بانک بیان داشت: از سال 96 تا 98 رشد سرمایه‌گذاری در منازق آزاد و ویژه 100 درصد بوده است.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴