تاریخ انتشارسه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۴۰۸۶۸۷
روابط عمومی وزارت نفت اعلام کرد: وزارت نفت در دوره فعلی مدیریت، هیچگاه تلاش و زحمات مدیران قبلی را منکر نبوده و تخفیف نداده و به دفعات قدردان آن بوده است
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ روابط عمومی وزارت نفت در پی انتشار مصاحبه ای با علیرضا دانشی، مدیر فنی سابق شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با عنوان "حذف کارت سوخت 100 هزار میلیارد تومان به کشور خسارت زد/ زنگنه ژنرال شکست‌خورده جنگ‌های کوچک است" در تاریخ 12 آذرماه، توضیحاتی به این خبرگزاری ارسال کرده که متن کامل آن در ادامه آمده است:
در پی انتشار مصاحبه مدیر فنی اسبق شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در خبرگزاری فارس و طرح پاره ای موارد خلاف واقع، توهین و افترا، توضیحات ذیل جهت تنویر افکار عمومی ارائه می شود. هرچند با بررسی روند روزهای اخیر در رسانه های یک جریان خاص به خوبی و روشنی متوجه شده ایم که جریان سازی های اخیر بیشتر یک تسویه حساب سیاسی و جناحی و امکانی برای جلب نظر در بحبوحه انتخابات است و ارائه پاسخ به مسائل مطروحه هیچگاه با دیده انصاف خوانده و درک نمی شود، اما باز هم به جهت جلوگیری از تحریف تاریخ و سیاه نمایی کارنامه زحمات شبانه روزی کارکنان خدوم صنعت نفت، ناگزیر از ارائه مطالبی به منظور روشنگری و شفاف سازی هستیم. در مصاحبه اخیر خبرگزاری فارس با آقای علیرضا دانشی، مدیر فنی اسبق شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، عددسازی هایی صورت گرفته است که مشخص نیست چگونه به آن رسیده اند؛ از جمله مدعی شده اند با حذف کارت هوشمند سوخت، کشور 100 هزار میلیارد تومان خسارت دیده است! این در حالی است که اساسا در سالهای گذشته هیچگاه سامانه کارت هوشمند سوخت حذف نشده و با توجه روند تولید خودرو و موتورسیکلت نوشماره و صدور کارت المثنی از سال 1392 تاکنون بیش از 16 میلیون قطعه کارت هوشمند سوخت در کشور تولید و توزیع شده است. عدم اقبال مردم به استفاده از کارت هوشمند سوخت به دلیل اجرای سیاست تک نرخی با توجه به همترازی قیمت بنزین داخلی با قیمت فوب خلیج فارس در سالهای 93 تا اواسط 96 کاملا بدیهی و در چنین شرایطی اعمال محدودیت برای مصرف از طریق تخصیص سهمیه بلاوجه بوده است. چنانکه بدیهی است اگر روزی قیمت بنزین در داخل با نرخ فوب خلیج فارس یکسان شود و شرایط ظالمانه تحریمی حاکم نباشد، اعمال محدودیت و سهمیه بندی برای مصرف کنندگان بنزین امری غیرلازم و فاقد توجیه است.
ایشان در نهایت بی‌انصافی مدعی شده است وزیر نفت در صادرات نفت موفق عمل نکرده است. این ادعا بیش از آنکه نافی تلاشهای وزیر نفت باشد، انکار فداکاری‌ها و زحمات شبانه‌روزی هزاران نفر از پرسنل خدوم و بی‌ادعای صنعت نفت است که چرخهای اقتصاد کشور را در دشوارترین شرایط تحریم همچنان در گردش نگه داشته اند و مانع تعبیر رویای دشمنان قسم خورده ایران عزیز در «به صفر رساندن صادرات نفت» شده اند. شگفت آنکه این موضوع را همه دشمنان ایران فهمیده و به آن اذعان دارند، اما اشخاصی که در چنبره ذهنیات خود اسیرند نمی خواهند آوازه این سلحشوری مردان و زنان صنعت نفت در عرصه خط مقدم جنگ تمام عیار اقتصادی به گوش برسد و هم از این رو دائم در حال «ناله شبگیر» هستند.
درخصوص سایر ادعاهای ایشان از جمله در مورد پالایشگاه سازی، افزایش ظرفیت بنزین کشور و گاف فنی ایشان که چرا پالایشگاه ستاره خلیج فارس به جای نفت خام، میعانات گازی پالایش می کند! به قدری دلایل و استنادهای ایشان سست و عاری از حداقل های فهم موضوع است که پاسخی برای ایشان نداریم؛ وقتی ایشان از پالایشگاهی که واحدهای فرآیندی آن بر مبنای خوراک میعانات گازی طراحی شده توقع پالایش نفت خام دارد چه می توان گفت، اما صرفا از باب اشاره یادآوری می کنیم، تولید بنزین پتروشیمی که از سال 1388 و در دولت دهم آغاز شده بود و همانطور که به درستی گفته اند «تبعات سنگینی» برای کشور داشت، در سال 1393 با دستور و تلاش مهندس زنگنه متوقف شد. ایده نوسازی و به روزرسانی پالایشگاه‌های موجود با هدف افزایش تولید بنزین و فرآورده های سبک و همچنین طرح احداث پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس همگی در سال 1382 و در دوران وزارت قبلی مهندس زنگنه مطرح و مطالعات آن انجام شد و حتی برخی پروژه‌ها وارد مراحل اجرایی شد و در نهایت طرح‌های بنزین‌سازی و به روزرسانی پالایشگاه های آبادان، اصفهان، تهران، تبریز، شیراز، اراک، بندرعباس، لاوان و همچنین فازهای سه گانه پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سالهای اخیر به بهره برداری رسید که در نتیجه آن ظرفیت تولید بنزین کشور از 52 میلیون لیتر در سال 1392 به 112 میلیون لیتر تا شهریورماه 1398 افزایش یافته، ضمن آنکه بیش از 75 درصد تولید بنزین کشور با استاندارد یورو 4 انجام می شود. طرح‌های احداث پالایشگاه آناهیتای کرمانشاه، میعانات گازی پارس شیراز نیز که از سال 1385 تاکنون در وضعیت بلاتکلیفی به سر می برند و همچنین طرح فراگیر پالایشی سیراف که از سال 1393 با پشتیبانی مهندس زنگنه کلید خورد، در حال پیگیری توسط سهامداران بخش خصوصی است. در این زمینه به دلیل محدودیت های قانونی، وزارت نفت امکان سرمایه گذاری دولتی و فعالیت ندارد و سهامداران این طرحها نیز به دلیل مشکلات مالی و تحریم ها نتوانسته اند سرعت لازم برای اجرای آن را داشته باشند. اما همین کافی است تا بی مبنایی مدعای آقای دانشی و برخی مدعیان دیگر در مورد عدم اعتقاد مهندس زنگنه به پالایشگاه سازی مشخص شود. ایشان و برخی همفکرانشان 30 تا 40 درصد پیشرفت فیزیکی طرحهای پالایشی آنهم در مراحل فونداسیون و لوله کشی را مصداق اعتقاد به پالایشگاه سازی می دانند و حال آنکه اتمام یک طرح عظیم پالایشی و بیش از 60 تا 70 درصد ساخت یک پروژه پالایشی آن هم در مراحل نصب واحدهای فرآیندی و راه اندازی آن را به هیچ می انگارند. برخلاف این عده وزارت نفت در دوره فعلی مدیریت، هیچگاه تلاش و زحمات مدیران قبلی را منکر نبوده و تخفیف نداده و به دفعات قدردان آن بوده است، اما ایکاش این مدعیان بیهوده بر طبل ایجاد واگرایی و دوگانه سازی در کشور نکوبند.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما