کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پای صحبت استاد دانشگاهی که مخترع است/ چرا باید این پول را از بیت‌المال دریافت کنم؟

17 آذر 1398 ساعت 20:25

عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران با اعلام اینکه اختراع پودر شیرین کننده از سال 95 تا الان به دنبال پروسه اداری برای مجوز تولید است، گفت: مسؤولان بنیاد نخبگان کشور نه تنها دلسوز نیستند بلکه دنبال باند بازی و بیزنس خودشان هستند.


به گزارش بلاغ، آرمان محمودی یکی از اساتید دانشگاه مازندران است که از سال ۹۶ موفق به تولید پودر شیرین کننده کم کالری از گیاه سیب زمینی ترشی شده است.

استفاده از این پودر طبیعی گیاهی،جایگزین مناسبی برای ساکاروز و دیگر قندهای پلی ساکاریدی است که برای بدن مضر هستند.

این استاد دانشگاه و دانشیار گروه زیست شناسی دانشگاه مازندران با اشاره به این که پودر شیرین‌کننده طبیعی گیاهی تولیدی، علاوه بر مبتلایان به دیابت برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری هم قابلیت مصرف دارد ابراز امیدواری کرد: با بهره‌گیری از این ترکیب در صنایع غذایی مختلف از قبیل تهیه شیرینی، شکلات، نوشابه، کمپوت، ماکارونی و دیگر ترکیب‌های غذایی مبتلایان به دیابت به راحتی می‌توانند از این خوراکی‌ها نیز استفاده کنند.

محمودی که عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران است، گفت:  پیشتر نیز قندهای طبیعی از برخی گیاهان دارویی مانند استویا که بومی امریکای جنوبی است در کشورمان تولید شد که به دلیل انجام برخی فعل و انفعالات هزینه بر به منظور تلخ‌زدایی،صرفه‌اقتصادی چندانی ندارد،اما گیاه هیانتوس توبروسوس که در نواحی شمال ایران به وفور یافت می‌شود با کمترین هزینه از بیشترین میزان قند طبیعی اینولین برخوردار است.

پس از پیگیری‌ها به شدت سنگین اداری این استاد دانشگاه و محقق همه مراحل بروکراسی اداری را طی کرده و در آستانه دریافت مجوز تولید با شرط و شروط‌های مواجه شده است.

پای درد دل این استاد دانشگاه می‌نشینم که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

سوالم را درباره پودر شیرین کننده آغاز کردم که گلایه‌هایش را از معاونت علمی ریاست جمهوری در قسمتی که طرح ما به تصویب رسیده در چالش هستیم.

وی با اعلام اینکه در سال رونق تولید حداقل همکاری را انجام نمی‌دهند، گفت: فقط به دنبال ایجاد بروکراسی‌های جدید اداری و مانع تراشی برای جلوگیری از تولید هستند.

در سال رونق تولید حداقل همکاری را انجام نمی‌دهند، گفت: فقط به دنبال ایجاد بروکراسی‌های جدید اداری و مانع تراشی برای جلوگیری از تولید هستند.

عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران با اعلام اینکه بنده حسن نیتی در کارشان ندیدم، گفت: برخی از مدیران به نظر می‌رسد که نه کشور، نه استقلال و نه تولید را دوست دارند؛ بنده حس خوبی از فعالیت مدیران دستگاه معاونت علمی ریاست جمهوری دریافت نکردم، بروکراسی سنگین اداری طرح انجام شده است.

محمودی با اعلام اینکه برای دریافت مجوز تولید به اجبار می‌خواهند به بنده تسهیلات بدهند، گفت: بنده اعلام کردم که این تسهیلات را نمی‌خواهم؛ اعتقاد دارم که اگر این تسهیلات را دریافت کردم باید صرف مصالح تولید کنم، وقتی شرایط اقتصادی و توجیهات آن وجود ندارد چرا باید این پول را از بیت‌المال دریافت کنم؟

برای دریافت مجوز تولید به اجبار می‌خواهند به بنده تسهیلات بدهند، گفت: بنده اعلام کردم که این تسهیلات را نمی‌خواهم؛ اعتقاد دارم که اگر این تسهیلات را دریافت کردم باید صرف مصالح تولید کنم، وقتی شرایط اقتصادی و توجیهات آن وجود ندارد چرا باید این پول را از بیت‌المال دریافت کنم؟

 وی در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس که زمان سفر معاون علمی ریاست جمهوری در مازندران گفت‌وگوی با ستاری نداشتید، بیان کرد: از طرح بنده بازدید کرده و استقبال کردند بنده ۶ دقیقه دو طرحی را که داشتیم برای ایشان توضیح دادم.

محمودی خاطر نشان کرد: درباره پودر شیرین کننده به دلیل اینکه برای آنها جالب بود به بنده اعلام کردند که پروپوزال طرح را برایشان ارسال کنم،این در حالی است که دو سال پیش این طرح را تصویب کردیم.

وی اضافه کرد: برایم جالب بود، معاونت علمی ریاست جمهوری از طرحی استقبال کرده که در زیرمجموعه خودش تصویب شده اما بعد از دو سال برای دریافت یک نامه هیچ همکاری نمی‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران خاطر نشان کرد: برداشتم این است که به جز باند بازی و روابطی که در معاونت علمی ریاست جمهوری وجود دارد، به نظر می‌رسد که این مجموعه خانوادگی است،این مجموعه برای تعدادی خاصی است و به هم دیگر نون قرض می‌دهند.

وی اضافه کرد: بنده‌ای که می‌خواهم کار کنم هیچگونه حمایتی که نشدم بعد از دو سال نامه‌ای که از آنها خواسته‌ام به بنده نداده‌اند.

محمودی در پاسخ به این سؤال که آیا شما همه مجوزهای لازم را دریافت کرده‌اید، پاسخ داد: ثبت اختراع سال گذشته انجام شده و برای مجوزهای دیگر در وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی اقدام کرده‌ و مشکل نداریم اما همه دغدغه ما بحث مجوز تولید است؛ ارائه مجوز تولید پروسه خاص خودش را دارد و سنگ اندازی‌های زیادی انجام می‌شود.

نگرانی بنده درباره ثبت اختراع این است که پس از ثبت هیچ کارایی ندارد، آخرین مرحله ناراحت کننده و باعث تاسف است که گواهی ثبت اختراع قاب گرفته می‌شود و خاک می‌خورد، هیچ دستگاه نظارتی و ارگان مسؤولی وجود ندارد که پیگیر ثبت اختراعات باشد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران اضافه کرد: نگرانی بنده درباره ثبت اختراع این است که پس از ثبت هیچ کارایی ندارد، آخرین مرحله ناراحت کننده و باعث تاسف است که گواهی ثبت اختراع قاب گرفته می‌شود و خاک می‌خورد، هیچ دستگاه نظارتی و ارگان مسؤولی وجود ندارد که پیگیر ثبت اختراعات باشد.

محمودی با اعلام اینکه برایم جالب بود در این دو سال یک مقام مسؤول در سطح استان یک بار نپرسید که طرح شما که زمینه جلوگیری از رشد دیابت را فراهم می‌کند در حال حاضر در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: این طرح بارها و بارها انعکاس داده شده و گزارشات زیادی هم از آن منتشر شده یک مقام مسؤول دلسوز  در سطح استان بنده ندیدم که درباره طرح و سرنوشت آن پرس و جو کرده باشد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران با اعلام اینکه اساتید دانشگاه و محققان در حال تلاش برای رونق تولید هستند،افزود: مسؤولان اجرایی برای جلوگیری از رونق تولید سنگ جلوی پای مخترعان و محققان می‌گذارند.

بنده از وضع موجود ابراز نارضایتی نمی‌کنم؛ با شرایط سختی که کار می‌کنم، انتظار دارم که یک مسؤول آستین همت بالا بزند و کار را انجام دهد.

 وی با اعلام اینکه بنده از وضع موجود ابراز نارضایتی نمی‌کنم،گفت: با شرایط سختی که کار می‌کنم، انتظار دارم که یک مسؤول آستین همت بالا بزند و کار را انجام دهد.

 محمودی ادامه داد: 90 درصد پایان‌نامه‌ها و ثبت اختراع قاب گرفته می‌شود و کنج اتاق خاک می‌خورد.

وی اضافه کرد: تنها یک نفر در این مدت 10 بار زنگ زد و پرسید این طرح چی شد،خبرنگار خبرگزاری فارس بوده است و بنا دارم این موضوع را در رادیو مازندران اعلام کنم.

عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران خاطر نشان کرد: در این مدت نه از استانداری،نه از پارک علم و فناوری،بنیاد نخبگان، سازمان صنعت و تجارت و کشاورزی خودشان را آشنا به این طرح نکردند.

وی با اعلام اینکه در معاونت علمی ریاست جمهوری فقط نشستند که از کار یک ایرادی بگیرند، افزود: این‌ها به دنبال رفع مشکل تولید در کشور نیستند.

محمودی اضافه کرد: هدف از این طرح کمک به جامعه است و اگر به تولید برسد زمینه کاهش مشکلات سلامتی افراد جامعه را فراهم کند.

وی با اعلام اینکه به بنده گفتند که شما باید با فردی که معرفی کردیم کار کنید، افزود: بنده قبول نکردم که از طرح علمی بنده سوء استفاده شود.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: به این نتیجه رسیدم که نگاه تشکیلات معاونت ریاست جمهوری تنها تجارت است و هیچگونه دلسوزی در تشکیلات این معاونت برای کشور و جامعه ندیدم.

آرمان محمودی در سال 95 موفق به تولید پودر قند از سیب‌زمینی ترشی شده که به وفور در مازندران تولید می‌شود، پودر این قند با وجود شیرینی برای بیماران دیابتی ضرر نداشته و افراد عادی هم با دریافت این پودر قند دچار بیماری دیابت نمی‌شوند.

انتهای پیام/


کد مطلب: 408579

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/408579/پای-صحبت-استاد-دانشگاهی-مخترع-چرا-باید-این-پول-بیت-المال-دریافت-کنم

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com