تاریخ انتشاريکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۴۰۸۵۴۵
روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد، نشانه‌ای وجود ندارد که تبادل زندانی میان تهران و واشنگتن به مذاکرات بیشتر میان دو طرف منجر شود.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ کاخ سفید تایید کرد که اوایل روز شنبه تبادل زندانی میان ایران و آمریکا صورت گرفته است، مساله‌ای که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با انتشار بیانیه‌ای و «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران با انتشار تصاویر آن را تایید کرده‌اند. 
براساس گزارش‌ها، دکتر «مسعود سلیمانی» محقق و پروفسور ایرانی در برابر «ژیو وانگ» که به جرم جاسوسی در ایران به ده سال حبس محکوم شده بود آزاد شدند. این دو زندانی در زوریخ سوئیس تحویل مقامات کشورهای خود شده‌اند. 
روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به این موضوع به نقل از مقامات آمریکایی که نامشان فاش نشده است اعلام کرد که ژیو وانگ با یک هواپیمای دولتی سوئیس از تهران به زوریخ منتقل شده است. این مقامات آمریکایی همچنین تاکید کردند که آنها هیچ نشانه‌ای از اینکه این تبادل به گفت‌وگوهای بیشتر و گسترده تر میان تهران و واشنگتن منجر شود نمی‌بینند. 
مقامات دولت ترامپ با اشاره به تحولات و اغتشاشات اخیر در ایران مدعی شده‌اند که حکومت ایران احتمالا آقای ژیو وانگ را در راستای بهبود چهره خود در عرصه بین‌المللی آزاد کرده است. 
روزنامه نیویورک تایمز نیز به نقل از دو منبع آمریکایی گزارش داد که وانگ با یک هواپیمای سوئیسی از تهران به زوریخ رفته و در آنجا با «برایان هوک» نماینده آمریکا در امور ایران دیدار کرده است. براساس گزارشها، پروفسور مسعود سلیمانی نیز در همان هواپیمایی که برایان هوک به سوئیس سفر کرده است از آمریکا به زوریخ منتقل شده است. 
نیویورک تایمز در ادامه نوشته است که این برایان هوک بوده که از طریق کانال دیپلماتیک خود با ایران، یعنی سوئیس، گفت‌وگوهای مربوط به تبادل زندانیان را پیش برده است. با این حال هیچژ دیدار مستقیمی میان هوک و مقامات ایرانی صورت نگرفته است. آخرین تماس مستقیم برایان هوک با مقامات ایرانی به مارس 2018 و در یک نشست پیرامون برجام برمی‌گردد.
وانگ از اوت سال ۲۰۱۶ در ایران و به جرم جاسوسی به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود. 
سخنگوی وقت قوه قضائیه در یک نشست خبری درباره آقای وانگ گفته بود: «یکی از عوامل نفوذی آمریکا که البته دو تابعیتی است با نفوذ خاصی وارد ایران شد، این فرد مستقیم از ناحیه آمریکایی‌ها هدایت می‌شده و پس از شناسایی، دستگیر شد». وی همچنین با اشاره به حکم اولیه صادر شده برای این جاسوس آمریکایی از محکوم شدن وی به 10 سال حبس خبر داده بود.
وزارت خارجه ایران نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد مسعود سلیمانی استاد و پژوهشگر ایرانی پس از حدود یکسال بازداشت غیرقانونی در آمریکا آزاد و در سوئیس تحویل مقامات ایرانی شد.
سوم آبان سال ۱۳۹۷ (بیست‌وپنجم اکتبر ۲۰۱۸) بود که دکتر سلیمانی، به‌عنوان یکی از دانشمندان علوم پزشکی ترمیمی و هماتولوژی (خون‌شناسی) و همچنین نخبه تحسین‌شده ایرانی بعد از ورود به فرودگاه شهر شیکاگو در ایالات متحده با استفاده از ویزای معتبر J-۱ توسط نیروهای امنیتی و پلیس فدرال این کشور (اف. بی. آی) و به اتهام نقض تحریمهای آمریکا علیه ایران بازداشت شد.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما