در بیانیه گام دوم عدالت خواهی بارها مورد تأکید رهبر انقلاب گرفته و خطاب به آن به مسؤولان است، مسؤول هر فردی است که در گوشه‌ای از این سرزمین مسؤولیتی هرچند کوچک برعهده دارد، دبیران تشکل های دانشجویی هم از این قاعده مستثنی نیستند، دانشجویانی طالب عدالت که به مناسبت سال روز 16 آذر به تبیین روش‌های صحیح عدالت‌خواهی پرداختند.
۱
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازفارسبیانیه گام دوم انقلاب شرح قدم‌های برداشته شده انقلابی چهل ساله است که بیش از پیش به تمدن نوین اسلامی نزدیک می‌شود و در این مسیر نیازمند گذر و تکمیل مراحلی همچون دولت انقلابی و در نهایت تشکیل جامعه اسلامی است که زمینه‌ساز امر ظهور و رسیدن به تمدن نوین اسلامی می‌شود.
در این بیانیه یکی از سرفصل‌های اساسی گام بعدی انقلاب توصیه به عدالت‌خواهی و مبارزه با فساد است که هردو لازم و ملزوم یکدیگرند.
از سوی دیگر، یکی از کلیدواژه‌هایی تکرار شده در این بیانیه کلمه «جوان» است، جوانانی که بارها مورد خطاب قرار می‌گیرند و سرفصل عدالت نیز این قاعده مستثنی نیست، جوان‌هایی که باید زمام اداره‌های مختلف جامعه را در گام دوم به دست بگیرند و توطئه‌های دشمن را خنثی کنند و با و جود این‌که در بیانیه هم اشاره شده عدالت تنها در حکومت امام عصر (عج) محقق می‌شود و در علوی‌ترین حکومت‌ها هم افرادی حضور داشته‌اند که وسوسه مال و مقام و سیاست آن‌ها را لغزانده است اما این‌ها مانع ایجاد تلاش برای ایجاد عدالت نسبی در جامعه به ویژه در نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست.
به منظور بررسی راه‌های رسیدن به یک الگوی عدالت‌خواهی صحیح و شناخت ابزار آن خبرگزاری فارس میزبان محمدحسین بیننده دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان و احمدرضا احمدی‌فر دبیر آموزش جامعه اسلامی دانشگاه علوم پزشکی و اصفهان بود تا در یک میزگرد دانشجویی به مناسبت روز 16 آذر به تبیین مفهوم عدالت از منظر تشکل‌های دانشجویی بپردازند.
فارس: عدالت از منظر یک دانشجوی تشکیلاتی چطور تعریف می‌شود؟
بیننده: عدالت معنای گسترده‌ای دارد و نمی‌توان آن را در قالب چند واژه معنا کرد، صحبتم را با تعریف عدالت از منظر مقام معظم رهبری شروع می‌کنم که فرمودند عدالت در صدر اهداف همه بعثت‌های الهی است و در جمهوری اسلامی دارای همان شأن و جایگاه است، این کلمه مقدس در همه زمان‌ها و سرزمین‌هاست و به صورت کامل جز در حکومت حضرت ولیعصر محقق نخواهد شد؛ اگر بخواهیم معنایی را به عدالت نسبت دهیم آنچه ما به آن رسیدیم این است که عدالت نهادن هر چیزی به جای خود و لفظی است که با معنای وسیع در کلیه شئون آدمی حضور مؤثر دارد، قانون عدالت یک قانون کلی و عمومی است و هر نوع داوری و حکومت را چه در امور بزرگ و کوچک را شامل می‌شود، حق‌طلبی و حق‌دهی از لوازم عدالت است، حال این حق کوچک باشد یا بزرگ فردی باشد یا اجتماعی دینی باشد یا سیاسی اقتصادی یا فرهنگی.
اما مصداق عینی عدالت از دیدگاه شهید مطهری چنین ترسیم می‌شود که ما افراد بشر فردی از نوع خود را که نسبت به دیگران سوءقصد ندارد، به حقوق آن‌ها تجاوز نمی‌کند هیچ‌گونه تبعیضی میان افراد قائل نیست در آنچه حوزه عدالت اوست با نهایت بی‌طرفی به همه به یک ‌چشم نگاه می‌کند در مناقشات و اختلافات افراد دیگر طرفدار مظلوم و دشمن ظالم است، چنین کسی را دارای نوعی از کمال یعنی عدالت می‌نامیم و او را قابل تحسین و عادل می‌دانیم. تعریف شهید مطهری به معنای واقعی کلمه نافذ است و ما می‌توانیم افرادی که خود را عادل می‌دانند را با این شروط مطابقت دهیم.
احمدی‌فر: شاید چند هزار سالی است که عدالت در مرحله تعریف است و هنوز هم در موضوع عدالت نظریه و سندی نداریم که مشخص شود این عدالت است و بر مبنای متن آن یک حاشیه‌ای بزنیم و بگوییم که تعریف عدالت این است، بنابراین جریاناتی را می‌بینیم که به گونه‌های مختلفی قصد عدالت‌خواهی دارند، عده‌ای امنیت ملی را مقدم بر عدالت‌خواهی می‌دانند و از هرگونه اقدام عدالت‌خواهانه‌ای که امنیت ملی را تحت شعاع قرار دهد جلوگیری می‌کنند، عده‌ای عدالت را فارغ از هر مصلحتی می‌دانند و معتقدند عدالتی عدالت است که برای هیچ نوع مصلحتی زیر پا گذاشته نشود، و باید خواهان آن باشیم هرچند به هر نتیجه‌ای ختم شود. چه مانع پیشرفت و توسعه چه حتی آسیب مستقیم داشته باشد.
آن چیزی که از گذشته آن را عدالت تعریف می‌کنند شامل دو بخش است، بخش اول یک جنبه عملیاتی دارد که از جنبه عموم جامعه صادر می‌شود و تصور عموم از عدالت است و از آن جایی که هر فرد تعریف خود را از عدالت دارد و ظلم را درک می‌کند به نسبت به آن تعریف خود عدالت را مطالبه می‌کند. بخش دوم جنبه نخبگانی است که عدالت مطلق است.
به نظر می‌رسد عدالتی که باید برای کار اجرایی در نظر داشته باشیم آن عدالت نسبی و مطالبه‌های عمومی جامعه است و این‌که این عدالت نسبی چیست نسبت به شرایط روز می‌تواند تعریف جدیدی می‌تواند بگیرد و ما نسبت به آن وظیفه‌ای را برعهده داریم.

 
فارس: با توجه به شرایط امروز جامعه برای تحقق عدالتی که در بیانیه گام دوم انقلاب بر آن تأکید و کلیدواژه‌هایی که به عنوان ابزار آن به کار برده شده چه باید کرد؟
احمدی‌فر: در اسلام عدالت در مناسبت‌های اقتصادی بیشترین نما را داشته و هرچه نگاه کنیم اولین مرحله عدالت، عدالت اقتصادی است، در گام دوم انقلاب به فساد اقتصادی پرداخته شده و کلیدواژه‌ها فعالیتی که ما را به عدالت نزدیک می‌کند اگر به تاریخ مشروط نگاه کنیم زمانی جنبش عدالت‌خواهی زمانی ایجاد شد که نسبت به ظلم موجود در جامعه آگاه‌سازی عمومی صورت گرفت و این مطالبه عمومی نسبت به یک ظلم فعالیتی را به دنبال داشت که منجر به عدالت‌خواهی شد. 
کار منجر به نتیجه در حوزه عدالت آگاه‌سازی عمومی است که قیام به قسط که هدف انبیا هم است محقق شود، حضرت امام (ره) نیز در این باره فرمودند که غایت این است که مردم قیام به قسط کنند، این آگاه‌سازی عمومی بر عهده تک تک دانشجوهاست و زمانی عدالت اتفاق می‌افتد که مردم به تعریف واقعی عدالت نزدیک‌تر و به ظلم موجود آگاه‌تر شوند، این یکسان‌سازی باعث می‌شود به عدالت نزدیک‌تر شویم چرا که وقتی مطالبه عمومی درباره عدالت اتفاق بیفتد، با هر هزینه‌ای این عدالت بر قرار می‌شود. 
البته مطالبه عمومی و تغییر همیشه هزینه‌هایی هم داشته و به عنوان کلیدی‌ترین فعالیت که شناسایی ظلم و درک از آن رسیدن است. به عنوان مثال در بحث آموزش امروز متوجه می‌شوند که کنکور یک ناعدالتی است، در حالی که تا دیروز آن را یک عدالت آموزشی برای ورود به دانشگاه می‌دانستند که هرکس فرصت آزمون دادن و پذیرفته شدن داشت.
بیننده: به عقیده من عدالت اجتماعی در سه حوزه حقوقی، اقتصادی و قضائی معنا می‌شود و راهکار پیاده کردن این عدالت شایسته‌سالاری در تمامی سطوح مدیریتی و از منظر حضرت علی (ع) به معنای اهل ورع بودن، داشتن علم و سیاست بودن است، فرد شایسته علاوه بر رعایت حلال و حرام خدا از موارد شبهه ناک نیز پرهیز می‌کند، چه قدر از مسؤولان امروز ما این موارد را رعایت می‌کنند؟ مدیران باید عالم و عامل به احکام دین باشند و نسبت به امور متخصص باشند، به عنوان امثال افرادی که برای انتخابات مجلس دور یازدهم اکنون در حال ثبت‌نام هستند باید این نکته را مد نظر داشته باشند که چقدر توانایی مدیریت دارند، صندلی آن‌ها را مدیریت نکند، بلکه آن‌ها صندلی را مدیریت کنند و بر امور سوار باشند.
سومین شرط شایسته‌سالاری داشتن تدبیر و سیاست و توانایی مدیریت است که امروز آثار عدم شایسته‌سالاری در جامعه ما را در عدم بهره‌برداری درست از امکانات کشور شاهد هستیم. یکی از آثار بد آن قانون‌گریزی در پوشش قانون است، اثر دیگر آن گسترش فقر در جامعه است، امام علی (ع) کلید اصلی فقر در جامعه را سوءتدبیر برشمرده‌اند.
راهکار دوم برای رسیدن به عدالت اجتماعی ترویج معنویت و از بین بردن زمینه‌های گناه است، امروز در جامعه شاهد این هستیم که برخی مسؤولان به اسم مسلمان هستند و در عمل نه، همیشه از رهبر و ولایت‌فقیه دم می‌زنند اما به رهنمودهای ایشان عمل نمی‌کنند. و راه‌کار سوم تأسیس نظام تعاون و رفاه اجتماعی است که در بیانیه گام دوم هم بر وجود آن تأکید شده و همان وجود سیستم برای کنترل فساد و سیستم نظارتی بر سران قوا است، که باید وظیفه نظارتی خود را بهتر و دقیق‌تر انجام دهد.
فارس: اشاره کردید برخی از ولایت دم می‌زنند اما در عمل کاری انجام نمی‌دهند، برخی هم این نقد را به تشکل‌های دانشجویی دارند که تشکل‌های امروز ما هم کاری انجام نمی‌دهند، آیا این نقد به تشکل‌ها را درست می‌دانید؟ تشکل‌های دانشجویی برای مطالبه عدالت اقدام عملی برداشته‌اند؟
بیننده: این مطلب صحیح است، اخیراً در دیداری با مقام معظم رهبری یکی از حضار از ایشان خواست که چون ما از راه‌های دور و نزدیکی آمده‌ایم صحبتی برای ما داشته باشید، رهبر انقلاب در جواب فرمود ما در این سال‌ها صحبت زیاد داشتیم و اگر شما به نصف آن‌ها هم عمل کرده بودید جهان گلستان می‌شد، مشکلی که مطرح شد در بین تشکل‌های دانشجویی وجود دارد، نقد کردن و بیان این‌که نمی‌گذارند، عوامل بیرونی برای سرپوش گذاشتن برای فعالیت نکردن وجود داشته در حالی که نسبت به 50 سال قبل و با وجود این همه امکانات کار نکردن پذیرفته نیست هرچند سیاست زده شدن افراد با دیدن برخی شرایط در جامعه، گیرا و نافذ نبودن صدای دانشجو مانند قبل که خود در عامل به وجود آمدن آن هم بی‌تقصیر نیست همگی باعث می‌شود که دانشجو به انزوا روی بیاورد و اتفاقی که اشاره کردید رخ بدهد.
ما در انجمن اسلامی در طرحی به اسم سه‌شنبه‌های مهدوی در روزهای سه‌شنبه هر هفته جدای از مباحث فرهنگی بر شناسایی شخصیت والای امام زمان (عج) اهتمام دارد، زیرا با اماده‌سازی مبانی ظهور و حکومت ایشان جامعه‌ای عادل برقرار خواهد شد، این‌که چه عدالتی مدنظر ائمه و انبیا بوده است، برگزاری دوره‌های غرب‌شناسی و آشنایی با مفهوم عدالت از همه ابعاد و شناسایی جریان‌های عدالت‌خواه و تعریف عدالت بر مبنای تاریخ و عبرت از آن و...از جمله اقدامات این تشکل در حوزه عدالت است.
احمدی‌فر: در دوره‌ای به‌ویژه در دهه هفتاد تشکل‌های دانشجویی نفوذ مستقیمی حتی در تعیین منصب‌های سیاسی به ویژه در اتحادیه‌های تهران داشتند، که عامل آن در نفوذ در تشکل‌ها و برای جابه جا کردن قدرت بین سیاسیون بود، امروز آن چیزی که جامعه اسلامی فارغ از حرف انجام می‌دهد یک حرکت عدالت ساز از درون است، در ابتدا از درون خودسازی برای جریان‌های عدالت ساز داشته باشیم و از خود شورای تشکل گرفته، برقراری عدالت و ساختارهای عدالت ساز در بین اعضای تشکل است، هر تشکل نسبت به فضای دانشگاهی که در آن حضور دارد باید یک سری فعالیت‌هایی انجام دهد، گاهی تشکلی نسبت به موضع وزیر واکنش دارد اما نسبت به موضع رئیس دانشگاه ندارد، تجمعی برای رئیس دانشگاه نیست در حالی که هزاران رفت و آمد و اتفاقات عجیب و مشکوک در درون دانشگاه رخ می‌دهد یا نسبت به اتفاق آموزشی که قانون کشور است و مسؤولان دانشگاه رعایت نمی‌کنند مطالبه‌ای نسبت به قانون نمی‌کنند.
در تشکل جامعه اسلامی اولین برنامه در مرحله عدالت‌خواهی این است که نسبت به موقعیت دانشجو در دانشگاه عدالت‌خواه باشد، چه در حوزه آموزشی و رفاه دانشجویی و چه مطالبه نسبت به مسؤولانی که در وظیفه خود کوتاهی می‌کنند و همچنان که خودمان مطالبه داریم دانشجوها را نیز با این مطالبه همراه و آگاه کنیم. نکته مهم‌تر این‌که عدالت از انسان عادل صادر می‌شود و باید افراد در تشکل به یک انسان عادل نزدیک شوند که جامعه اسلامی بر برگزاری برنامه‌هایی مانند جلسات تخصصی با اساتید متخصص در حوزه‌های مختلف، شرکت در طرح‌های خودسازی معنوی مانند تنها مسیر آرامش، آگاه‌سازی علمی با سیرهای مطالعاتی مختلف، کلاس‌های آموزشی جریان شناسی سیاسی، سیر تاریخ معاصر، آشنایی با مبانی فکری رهبر انقلاب و... در راه تحقق این کار تلاش می‌کند.

 
فارس: در صحبت‌ها به فضای دانشجویی در دهه هفتاد و سهیم شدن جریان تشکلی در قدرت از جانب دولت اشاره کردید، این اقدام چه پیامدی را بعدها برای تشکل‌های دانشجویی ایجاد کرد، فعالیت‌های تشکل‌ها در دهه هفتاد را چطور ارزیابی می‌کنید؟
احمدی‌فر: این شکل رابطه با سیاست و قدرت منجر به فساد خواهد شد، نه فسادی که لزوماً امروز متوجه آن شویم، این رابطه تشکل را تحت تأثیر قدرت و اراده آن قرار می‌دهد و در خواسته‌هایی که دارد ما را حرکت می‌دهد و این اتفاق افتاد و دیدمان چیزی که تشکل‌ها تصمیم می‌گرفتند همان چیزی بود که سیاسیون تصمیم داشتند با تصور این‌که این تصمیم خود آن‌هاست، در نهایت این تشکل‌ها در گذر زمان منسوب به افراد و فردگرا می‌شدند و خطوط و جز برنامه‌ها به جای افکار از افراد می‌گرفتند که منجر به فروپاشی فکری و ذهنی تشکل شد.
بیننده: در مقام قیاس امام خمینی (ره) امثال شخصیت‌هایی مانند شهید بهشتی، مطهری، رجایی، باهنر و مفتح داشت که دانشگاه‌ها را در دست گرفتند و تبلیغ می‌کردند آیا امروز چنین افرادی را داریم، ما هنوز کتب شهید مطهری را مطالعه می‌کنیم که طبق شرایط 50 سال قبل نوشته و به پاسخگویی به شبهات پرداخته بود، آیا این مطالب صد در صد نیاز امروز جامعه را برطرف می‌کند؟ شاید پنجاه درصد جواب بدهد اما پنجاه درصد دیگر چطور؟ این خلأ، کمبود محتوا و اندیشه امروز به ما آسیب می‌زند.
افرادی که در تشکل‌های دهه پیشین عضو بودند کم کم وارد پست‌های مدیریتی شدند و این مسؤولیت به دهان آن‌ها مزه داد و اجازه ورود اقشار دانشجویی جدید را ندادند. هر جا در نظام به تنگنا رسیدند سراغ دانشجو رفتند در حالی که باید تغییر ایجاد شود، انتظار دارند جوانان بازوی مشورتی آن‌ها شوند که با دستورات اسلام همخوانی ندارد که جوانان باید مدیر باشند و افراد باتجربه‌تر نقش مشاور را داشته باشند.
باید تشکیل دولت جوان انقلابی پیگیری شود اگر زمام امور به جوانان مؤمن، کاردان و انقلابی سپرده شود این امید محقق خواهد شد، استفاده از لفظ «سپرده شود» به چه معناست؟ نه به این معنا که دانشجو به دنبال صندلی مدیریتی باشد اما وقتی جوانی مدیریت بهتری دارد چرا باید فرد 70 ساله‌ای همچنان صندلی مدیریت را رها نکند و به جوانان میدان ندهد.
فارس: با توجه به این‌مطلب، اگر امروز همه پست‌های مدیریتی را خالی کنند آیا اعضای تشکل‌های دانشجویی آماده پذیرش این منصب‌ها به عنوان جایگزین هستند و برای رسیدن به این منظور تربیت نیرو انجام گرفته است؟
بیننده: در صحبت‌های قبلی خود گفتم که ما امروز افرادی با یک اندیشه فکری مثل شهید بهشتی را نداریم اما رهبر انقلاب فرموده‌اند که «آماده بشوید» به این معنا که تا یک جای کار را آمده‌اید، باقی را هم بیاید و برای این منظور نیازمند به متخصص متعهد نیاز داریم، بنابراین در درجه اول باید بر روی ارتقا علمی خود کار کنیم و عالم باشیم که عالم با دین می‌تواند کشور را نجات بدهد.
مشکلی که امروز در میان تشکل‌ها دیده می‌شود این است که در آن بحث علمی خود می‌لنگند، ما دانشجو هستیم و اولین وظیفه ما درس خواندن است، آیا به اندازه‌ای برای درس تلاش می‌کنیم که بتوانیم به درستی پاسخگوی هزینه سالانه‌ای که از بیت‌المال بدین منظور می‌شود باشیم؟ هر فرد در تشکل باید نفر اول در رشته تحصیلی خود باشد. بعد از آن باید علم ثانی را جلو ببریم که بی‌تفاوت نبودن نسبت به مسائل، شناختن جریان‌ها، موضع گرفتن‌ها را شامل می‌شود و تقویت دین‌مداری به پیشرفت هردوی این‌ها کمک می‌کند.

 
احمدی‌فر: بند یک اساسنامه تشکل جامعه اسلامی یکی از اهداف تشکل «کادرسازی برای نظام جمهوری اسلامی» است، این تشکل برای این هدف ساخته شده و ما یک نگاه درون تشکلی در مرحله اول داریم که هدف برنامه‌های ما در اول برای خود ماست اما این‌که مدعی باشیم که توانایی جایگزینی مدیران فعلی را داریم، شخص خودم خیر، اما تشکل جامعه اسلامی در این راستا در حال کار کردن است و در هر برنامه‌ای این هدف مورد توجه قرار می‌گیرد، معتقدم تشکل‌ها در مجموع توان جایگزینی همه سمت‌های مدیریتی فعلی را ندارند زیرا تشکل‌ها محل ساخته شدن است و ساخته شده‌هایی که از تشکل خارج می‌شوند در حد جایگزینی یک وزیر یا نماینده مجلس نیست، از یک کارمند ساده تا یک وزیر و نماینده‌ای که قبلاً عضو تشکل بوده باید ساخته شدن را در خود ببیند و توان مدیریتی، اجرایی، تخصص و تقوا را در خود داشته باشد اما کافی نیست، مگر این‌که همه تشکل‌ها دورهم جمع شوند و به این منظور به طور ویژه فعالیت کنند.
البته می‌شود الگوی شناختی برای مردم تعریف کنیم که خود مردم تشخیص دهند که یک فرد جوان در سابقه کاری خود تعهد، مدیریت و سابقه کار تشکیلاتی را دارد و به او رأی دهند و تحت تأثیر جوهای قومیتی، وابستگی ثروت و ... قرار نگیرند، اگر این آگاه‌سازی از سمت تشکل‌ها اتفاق بیفتد می‌توان همین‌الان همه صندلی‌های پیر را خالی کرده و افراد جوانی را جایگزین کرد. در حال حاضر جامعه ما توانایی جایگزین کردن مدیران مسن را دارد اما توانایی انتخاب کردن آن‌ها را ندارد و روی شخص نمی‌تواند دست بگذارد.
فارس: الگوی شناخت عدالت‌خواهی تشکل‌های دانشجویی چیست؟
احمدی‌فر: از آن جایی که یکی از راه‌های ایجاد جامعه عادل قانون‌گذاری عادلانه است که در مجلس اتفاق می‌افتد، یکی از راه‌ها این است که تشکل‌ها با مطالعه و متخصصانه به طور مداوم نسبت به قانون‌گذاری مطالبه، اظهارنظر و موضع‌گیری داشته باشند، و برای آگاه‌سازی عمومی نسبت به عدالت در قانون‌گذاری با ارائه ویدیو، برگزاری مناظره، روشنگری موضوعات خاص مانند برجام، FATF، مالیات بر عایدی سرمایه و... اقدام کنند و به مردم در راه دستیابی به بصیرت و شناخت در انتخاب افراد اصلح کمک کنند.
مثلاً در حوزه مالیات بر خانه‌های خالی مردم باید آگاه شوند نماینده‌ای که نسبت به سرمایه‌دار دارای خانه‌ها خالی موضع ندارد به وضوح دارای وابستگی است. در همین راستا مردم با آگاه‌سازی از این موارد می‌توانند فردی را به مجلس بفرستند که نسبت به خانه‌های خالی موضع صحیح داشته باشد. روش دوم تبیین خود شخصیت‌هاست، به عنوان مثال برای انتخابات مجلس بدون این‌که دنبال لیست گشتن و پیشنهاد دادن اشخاص، سابقه و عملکرد و مواضع افراد را برای جامعه تبیین کنیم، خود این مطالبه گری با استفاده از قدرت رسانه برای مردم جامعه یک الگو است.

بیننده: چند نکته حائز اهمیت در تبیین یک الگو این است که در این مسیر نیازمند کادرسازی و جذب نیرو، آموزش، افزایش علم و آگاهی و کار بر روی دغدغه‌ها و مطالبه گری عدالت هستیم، ضعفی که همه تشکل‌ها در این چهل سال با آن روبرو بودند، به کار ضعیف در حوزه صدا و سیما و فضای مجازی برمی‌گردد، آن هم در مقابل دشمنی که شبانه‌روز علیه ما هجمه وارد می‌کند.
در بیانیه گام دوم رهبر انقلاب اشاره کردند که ما پس از انقلاب عدالت را تا حدی و در بخش‌هایی محقق کردیم اما دشمن با واژگونه سازی، سیاه نمایی، سکوت و پنهان‌سازی اجازه بروز آن را نمی‌دهد. ما به فضای مجازی آن طور که باید ورود نکردیم. سلبریتی پولدار از دادن مالیات معاف می‌شود اما ضعیف‌ترین قشر جامعه باید برای خرید یک شارژ تلفن همراه مالیات بدهند در حالی که اگر مطالبه جدی مردمی با استفاده از فضای مجازی شکل بگیرد جامعه را به سمت حل مشکل خواهد برد.
فارس: می‌بینیم افراد زیادی علم عدالت را برمی‌دارند اما در نهایت یا این مسیر راه درست خود را طی نمی‌کند و به انحراف کشیده می‌شود یا در میانه راه متوقف می‌شود، تشکل‌های دانشجویی ابزار درست مطالبه عدالت‌خواهی را در چه می‌بینند؟
بیننده: اگر در حین کادرسازی بر روی تقوا و دغدغه افراد آموزش مبنایی رخ ندهد، مسیر فردی که به دنبال عدالت است شاید بعد از خروج از دانشگاه به دیده شدن یا مسائل دیگر منحرف شود. طبق بیانات مقام معظم رهبری باید مراقبت شود که افراد با انگیزه‌های دیگر این شعار حق را ابراز نکنند و به نام عدالت‌طلبی حرکت غیرمنصفانه از سر جهل یا غفلت انجام نگیرد.
احمدی‌فر: در عین این‌که حضور عملیاتی موردی برای طلب عدالت از سمت تشکل جامعه اسلامی حمایت می‌شود اما معتقدیم توان تشکل‌ها به قدر همین موارد است و مسأله فساد اژدهای هفت‌سر است برای مبارزه با آن باید از مبنا مبارزه شود، در عین این‌که اگر مواردی را متوجه شویم با وجود هزینه‌هایی که دارد اظهار نظر و ورود می‌کنیم معتقدم باید جریان مطالبه گری در مردم ایجاد کرد که نتیجه عدالت نهایی از این جا صادر می‌شود.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴