تاریخ انتشارشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰
کد مطلب : ۴۰۸۵۰۰
خرید تضمینی محصولات کشاورزی از کشاورزان ضمن ایجاد انگیزه برای رونق و توسعه کشاورزی منجر به کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها را در پی دارد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی از سال ۶۸ تصویب شد و اجرای آن قدم مهمی در جهت رفع نگرانی کشاورزان از عدم فروش محصولات کشاورزی بود.
۳۰ سال از اجرای این قانون در کشور می‌گذرد و هرساله لیست محصولات کشاورزی که شامل خرید تضمینی می‌شوند توسط نهادهای ذیربط اعلام می‌شود که عمده این محصولات شامل گندم، جو، چغندر، حبوبات، دانه های روغنی و... است.
خرید تضمینی محصولات کشاورزی در استان ایلام نیز مانند سایر نقاط کشور تاثیر بسیار چشمگیری در فعالیت‌های کشاورزی و تولید محصولات کشاورزی داشته است، اما عدم اجرای قانون خرید تضمینی برای برخی از محصولات که نیاز کمتری به آبیاری دارند سبب گلایه کشاورزان شده است.
لزوم حمایت از کشاورزان
اسماعیل همتیان یکی از ارزن کاران ایلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ایلام گفت: محصول ارزن، کینوا و... شامل خرید تضمینی نمی‌شود و این در حالی است که کشت ارزن می‌تواند جایگزین مناسبی برای محصولاتی باشد که نیاز زیادی به آب دارند.
وی افزود: مسوولان باید از کشت محصولات کم آب حمایت کنند تا شاهد کاهش کشت محصولاتی مانند صیفی‌جات باشیم که نیاز زیادی به آب دارند و از این طریق علاوه بر کمک به کشاورزان و رفع دغدغه فروش محصول به ترویج کشت این گونه محصولات نیز کمک کنند.
عدم اجرای خرید تضمینی برای تمامی محصولات
محمد نادری کارشناس ارشد کشاورزی در این باره می‌گوید: در خرید تضمینی دولت در ابتدای هر سال زراعی، قیمت خرید تعدادی از محصولات کشاورزی را تعیین می‌کند و در فصل برداشت محصولات را با قیمت تضمین شده خریداری می‌کند.
وی افزود: یکی از مهمترین سیاست‌های حمایتی دولتی در بخش کشاورزی خرید تضمینی است که شامل برخی از محصولات کشاورزی از قبیل، گندم، جو، دانه کلزا و... می‌شود.
این کارشناس ارشد کشاورزی تصریح کرد: خرید تضمینی سبب می‌شود کشاورز دغدغه فروش محصول و نگرانی از نبود بازار را نداشته باشد و این امر کمک زیادی به تولید محصولات کشاورزی داشته است اما متاسفانه این قانون برای تمامی محصولات کشاورزی اجرا نشده است.
نادری یادآور شد: با توجه به مصرف بالای آب در بخش کشاورزی، ضروری است مسوولان محصولاتی مانند ارزن، کینوا و... را نیز شامل خرید تضمینی کنند تا کشت محصولات پرآب کاهش یابد.
پایین بودن قیمت خرید تضمینی برخی محصولات
وی به پایین بودن نرخ برخی از محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: برخی از محصولات مانند حبوبات مشمول خرید تضمینی هستند اما قیمت خرید نسبت به بازار بسیار پایین است و همین امر سبب می‌شود این محصولات کمتر کاشته شوند که ضروری است مسوولان در خصوص افزایش قیمت خرید تضمینی این محصولات اقدام کند.
به گفته نادری، اگر برای روستاییان درآمد ثابتی از طریق کشاورزی داشته باشند دلیلی برا مهاجرت از روستا به شهرها برایشان وجود نخواهد داشت و خالی شدن روستاها از سکنه به پایینترین حد خود می‌رسد.
تنها محصولات اساسی شامل خرید تضمینی هستند
محمدعلی اقدسی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: محصولات اساسی مانند گندم، جو، کلزا، چغندر قند، ذرت دانه‌ای که در استان بسیار کاشته می‌شوند شامل خرید تضمینی هستند.
وی با تاکید بر خرید تضمینی محصولات اساسی از کشاورزان، افزود: صیفی‌جات و همچنین نباتات علوفه‌ای تابع عرضه و تقاضا در بازار است و این موارد مشمول خرید تضمینی نیستند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان ایلام به کشت پایین گیاهان کم آب در استان اشاره کرد و گفت: گیاهی مانند ارزن در حدود ۱۵۰ هکتار از اراضی استان کاشته می‌شود و با توجه به اینکه جزو محصولات اساسی نیست شامل خرید تضمینی نمی‌شود اما با توجه به بالا بودن قیمت آن در بازار برخی کشاورزان اقدام به کاشت این محصول کرده‌اند.
لازم به ذکر است، خرید تضمینی نه تنها حمایت از کشاورزی است بلکه حمایت از روستاییان نیز محسوب می‌شود و منجر به کاهش مهاجرت از روستا به شهرها می‌شود.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴