کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وضعیت نابسامان معلولان را دریابید

15 آذر 1398 ساعت 17:00

معلولیت عارضه‌ای طبیعی و اجتماعی در جهان است به گونه‌ای که بر طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی 10 درصد از جمعیت جهان را معلولان جسمی، ذهنی ، روانی و اجتماعی تشکیل می‌دهند .


به گزارش بلاغ معلولیت پدیده ای است جهانی که در طول تاریخ  و در همه جوامع مطرح بوده و عارضه‌ای طبیعی و اجتماعی در جهان است  به گونه‌ای که بر طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی 10 درصد از جمعیت جهان را معلولین جسمی، ذهنی ، روانی و اجتماعی تشکیل می‌دهند .
به طور معمول اولین مواجهه با معلولیت در خانواده صورت می‌پذیرد و واکنش‌های متفاوت والدین و اعضای خانواده یکی از تعیین کننده ‌های اصلی در وضعیت فرد برای آینده خواهد بود.
بدیهی است پیامدهای حضور فرد معلول در خانواده و جامعه از جنبه‌های مختلفی مانند عاطفی اجتماعی و اقتصادی قابل تامل است.
 در این خصوص سعید فریور مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌غربی طی گفت و گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: امروز شاهد آن هستیم تلاش‎‌های که در راستای تقویت تغییرپذیری جوامع در برابر تغییرات و همچنین برای توانمند سازی زنان و مردان در استفاده از فرصت‌ها صورت می‌گیرد، توجه به حقوق و دغدغه افراد معلول بیش از پیش مد نظر قرار گیرد .
وی افزود: دنیا در حال حاضر به سرعت در تغییر بوده و جوامع نیز دگرگون می‌شوند در این میان، افراد معلول بیش از دیگران از تاثیرات بحران‌ها و چالش‌های محیطی آسیب می‌بینند و نباید این شرایط ادامه پیدا کند و باید افراد معلول در سیاست گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها مشارکت داده شود.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌غرب با اشاره به اینکه 81 هزار نفر در آذربایجان‌غربی تحت پوشش بهزیستی بوده اذعان کرد: 30 هزار خانوار از این تعداد معلولان آذربایجان‌غربی را شامل شده که مستمری بگیر سازمان بهزیستی هستند.
وی اضافه کرد: سال گذشته هفت هزار نفر معلول تحت پوشش بوده  و امسال در کل 30 هزار و 853 نفر  مستمر بگیر تحت پوشش بوده که 12هزار و 500 نفر نیز طی ماه‌های آینده وارد سامانه خواهند شد.

   عدم مناسب سازی در معابر و ساختمان‌ها و خیابان‌ها از عمده مشکلات معلولان
فریور عدم مناسب سازی فضا در جامعه  را از عمده مشکلات معلولان  نام برد و عنوان کرد: عدم وجود رمپ و یا آسانسور در طبقات همفک ساختمان‌‌‌های ادارات، مراکز خرید و سایر مکان‌ها در سطح جامعه  افراد معلول را دچار معضل کرده و فرد معلول حتی نمی‌تواند به راحتی در ایستگاه اتوبوس با ویلچیر سوار اتوبوس شده و بدون کمک گرفتن از سایر افراد به کارهای روزانه خود بپردازد.
وی با اشاره به اینکه درصد بیکاری افراد معلولین بیش از افراد سالم است تصریح کرد: با اینکه طبق قانون دستگاه‌های اجرایی موظف به اختصاص سه درصد از استخدام ‌های خود به معلولان هستند، متاسفانه گاهی در این راستا با کم لطفی بعضی مدیران مواجه شده، که سهمیه 3 درصدی استخدامی را رعایت نمی‌کنند.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌غربی از دیگر مشکلات افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی دریافت وام‌های خود اشتغالی از بانک‌های مربوطه برشمرد و اذعان کرد: وام‌های اشتغال‌زایی از طرف سازمان برای مددجویان و معلولین در نظر گرفته شده است و افراد با مراجعه به بانک‌ها برای دریافت وام با وجود قانون و تبصره‌های متفاوت برای ضمانت دچار مشکل شده و در بعضی مواقع از دریافت وام محروم می‌شوند.
وی افزود: خوشبختانه طی رایزنی های انجام شده با بانک‌های مربوطه تصمیم بر آن شد بانک‌ها برای پرداخت وام از ضمانت زنجیره ای بین مددجویان و نیز قرار دادن رقم یارانه به عنوان ضمانت وام درخواستی  خود را دریافت کنند.

فریور خاطر نشان کرد: از جمله اقدامات انجام شده برای رفع اشتغال مددجویان و معلولین افزایش وام  خود اشتغالی از 20 میلیون به 50 میلیون بوده است.
معلولیت یک ناتوانی است که دربیشتر مواقع به هیچ عنوان قابل برطرف کردن نیست و فردی که به معلولیت دچار است باید تا آخر عمر خود، با آن دست و پنجه نرم کند.
هر بیماری و یا ضعفی که برای انسان‌های زنده به وجود می‌آید و باعث رنجش فرد می‌شود ممکن است با تدابیر پزشکی و با استفاده از دارو حل شود و فرد مبتلا به آن بیماری درمان خواهد شد و سلامتی خود را به دست خواهد آورد اما معلولیت به طور کامل برعکس این موضوع است.
قانون حمایت از حقوق معلولان درست اجرا نمی‌شود
یحیی اصغری مدیرعامل انجمن معلولان آذربایجان‌غربی در مورد عدم اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان اظهار کرد: در شهریور ماه سال ۹۶ دولت در حوزه معلولان لایحه‌ای تحت عنوان لایحه قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت را به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شد که متاسفانه هنوز در سطح کشور به آن کم‌ توجهی می‌کنند.
وی افزود: با وجود مشکلات و تلاش‌ها این قانون عملا به نتیجه نرسیده، شهرها استانداردسازی نشده، زمینه اشتغال آن‌ها فراهم نشده و آمارها بسیار ناامیدکننده و نگران کننده است.

مدیرعامل انجمن معلولان آذربایجان‌غربی تصریح کرد: از جمله بخش‌های قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت ملزم کردن دستگاه‌های اجرایی و دولتی به اختصاص سه درصد از سهم استخدام‌ها در دستگاه‌های دولتی است که این قانون دستگاه‌های اجرایی را مکلف کرده که این سه درصد از استخدام معلولان را رعایت کند.
وی با اشاره به اینکه برای سازمان بهزیستی ۱۰ میلیون تومان مساعدت بلاعوض برای مساکن مهر معلولان در نظر گرفته بود که سازمان تعاونی مسکن مهر شماره ۱۶ و مسکن شهرسازی جهت تکمیل مسکن مهر معلولان همکاری‌های لازم را انجام نمی‌دهد، عنوان کرد: علاوه بر آن سازمان صدا و سیما استان مکلف است حداقل پنج ساعت از برنامه‌های خود را در هفته به صورت رایگان در زمان‏‌های مناسب به برنامه‌های سازمان و تشکل‌های مردم نهاد حامی افراد دارای معلولیت اختصاص دهد اما متاسفانه این قانون نیز در سطح استان اجرا نمی‌شود.
معلولیت محدودیت نیست  تجسم اراده است
آقای رحم دل و همسر وی نابینای مطلق هستند اما عزم و اراده این زوج موفق ستودنی بوده و قابل تقدیر است با وجود مشکلات بسیار و نابینای مطلق بودن در برابر ناتوانی جسمی ایستادند و در مسیر موفقیت گام برداشته‌اند وی کارمند یکی از ادارات دولتی و دانشجویی مقطع کارشناسی ارشد مدیریت است همسر ایشان کارشناس ارشد روانشناسی و حافظ چند جز قرآن و  عضو تیم ملی دو و میدانی بانوان نابینا و دارای چندین مدال قهرمانی طلا و نقره و برنز بوده  و از هنرهای وی بافت تابلو فرش، چرم‌دوزی و نوازندگی به صورت حرفه‌ای را می توان نام برد.
سلمان رحم دل طی گفت و گو با خبرنگار فارس با اشاره به مشکلات افراد معلول در سطح جامعه اظهار کرد: ما برای عبور و مرور در سطح جامعه و معابر دچار مشکل هستیم و کف معابر برای رفت و آمد افراد نابینا مناسب نبوده و برجستگی‌های موزاییک‌ها استاندارد لازم را ندارد و بیشتر موزائیک‌ها لق بوده و باعث می‌شود افراد نابینا زمین بخورند و دچار آسیب شوند.

وی از فرهنگ نامناسب برخی رانندگان ناراضی بود و اذعان کرد: متاسفانه برخی رانندگان رفتار مناسبی با افراد نابینا ندارند و با وجود اینکه عصا خود را به نشانه نابینایی بالا می‌بریم بارها اتفاق افتاده اهمیتی به این موضوع نداده و با سرعت از کنار ما رد می‌شوند و باعث شکسته شدن عصا شده که هزینه خرید عصا بالا بوده و سازمان بهزیستی سالانه فقط یک عصا به افراد نابینا می‌دهد در صورت شکسته شدن خود فرد مجبور به خرید بوده که هزینه زیادی بر  خانواده تحمیل می‌شود.
همسر اقای رحم دل که معلم نابینایان است اظهار کرد: برخی ادارات مربوطه نامناسب ترین وضعیت برای تردد افراد معلول را دارد و از وضعیت نامناسب پله‌ها، خرابی آسانسور‌ها و رفتار و برخورد نامناسب برخی کارکنان  ابراز نارضایتی کرد.
وی از کاهش ساعات کاری معلولان ناراضی بود و تصریح کرد: کاهش ساعت کاری که حق معلولان است در مجلس تصویب شده اما متاسفانه این قانون در آموزش و پرورش درست اجرا نمی‌شود و اضافه کار به افراد معلول تعلق نمی‌گیرد.
به گزارش فارس دسترسی داشتن به اماکن و امکانات عمومی، امکانات آموزشی مناسب، وجود مکان مناسب برای گذراندن اوقات فراغت بدون مشکل و محدودیتی، مناسب سازی پیاده‌روها، فضاهای شهری و حمل و نقل عمومی برای سهولت در تردد معلولین و هزینه بالای لوازم توانبخشی معلولین از مهمترین دغدغه این قشر از جامعه است که متاسفانه قانون مناسب سازی و دسترسی‌پذیری معلولان به اماکن عمومی و خدمات شهری در استان نیز‌‌ کامل اجرا نشده و نیازمند توجه بیشتر مسوولین است که باید به این امر اهتمام بیشتری داشته  و گامی در جهت رفع مشکلات این افراد آسیب پذیر جامعه برداشته شود.  
گزارش از رقیه وکیلی





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


کد مطلب: 408426

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/408426/وضعیت-نابسامان-معلولان-دریابید

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com