تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
کد مطلب : ۴۰۸۳۲۶
پارلمان اردن تلاش دارد تا قرارداد میان شرکت ملی گاز اردن با یک شرکت آمریکایی برای واردات گاز از سرزمین اشغالی را لغو کند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ همزمان با نزدیک شدن به موعد عملیات لوله‌کشی از سرزمین اشغالی به اردن در پایان سال جاری میلادی، اردن تلاش می‌کند وارد مذاکرات لغو قرار داد شود.
به نوشته وبگاه خبری آی۲۴، طرف قرار داد اردن شرکت «نوبل انرژی» آمریکاست که ۴۰ درصد سهام میدان گازی «لویتان» در دریای مدیترانه را در اختیار دارد.
به گفته منابعی در وزارت انرژی اردن، این کشور تلاش دارد تا از زیر بار بند پرداخت غرامت ۱.۵ میلیاردی که در صورت لغو قرارداد باید بپردازد، شانه خالی کند.
این اقدام اردن در حالی صورت می‌گیرد که تولید برق این کشور بسیار افزایش یافته و حتی به دنبال صادرات برق به کشورهای همسایه خویش است. اردن همچنین در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر نیز سرمایه‌گذاری کرده و در عین حال واردات گاز طبیعی از مصر نیز به طور منظم صورت می‌گیرد و تمامی این موارد، باعث شده تا نیاز به گاز اسرائیل دیگر حس نشود.
«عبدالله دوم» شاه اردن نیز اخیرا در جمع تعدادی از نمایندگان پارلمان گفته است که اردن در حال بررسی راههای قانونی برای لغو قرار داد است.
شرکت ملی برق اردن در سال ۲۰۱۶ قرار داد خرید و فروس گاز طبیعی را با شرکت «نوبل انرژی» آمریکا امضاء کرد. شرکتی که در میدان گازی «لویتان» در دریای مدیترانه سرمایه‌گذاری کرده است. در زمان عقد این قرارداد بسیاری از احزاب و گروههای مردمی اعتراض کردند و اخیرا نمایندگان اردنی تلاش دارند تا بحث لغو قرار داد را در دستور کار قرار دهند اما دولت پرونده این قرارداد را به دادگاه قانون اساسی احاله داده و چنین استدلال می‌کند که قرارداد امضاء شده یک قرارداد دولتی نیست بلکه میان دو شرکت امضاء شده و پارلمان نمی‌تواند آن را لغو کند.
طبق توافق امضاء شده شرکت «نوبل انرژی» آمریکا گاز رژیم صهیونیستی را به مدت ۱۵ سال (۴۵ میلیارد متر مکعب) از ابتدای سال ۲۰۲۰ به اردن خواهد فروخت. 





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما