کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پیوستن به اتحادیه اورآسیا ؛ دروازه جدیدی برای اقتصاد ایران

24 آبان 1398 ساعت 11:20

رئیس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به این نکته که موافقت نامه ایران با اعضای اتحادیه ارواسیا باعث تکاپو در گمرکات کشور بخصوص و گمرکات شمالی کشور شده است؛ گفت: امروز در گمرکات ارمنستان تحرکات خوبی را شاهد هستیم و این نشان دهنده آن است که تحولات اقتصادی مناسبی در حال وقوع است.


به گزارش بلاغ یونس ژائله دیشب در کار گروه توسعه صادرات غیرنفتی استان آذربایجان شرقی که با حضور معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در محل اتاق تبریز برگزار شد با تاکید بر این نکته که در شرایطی که صادرات محصولات نفتی کاهش پیدا کرده  و فشار درآمدی کشور بر روی صادرکنندگان غیرنفتی متمرکز است؛ اظهار داشت: در روزهای سخت اقتصادی وظیفه سنگین مسئولان سازمان توسعه تجارت ایران است که تلاش مضاعفی را در راستای حمایت همه جانبه فعالان اقتصادی و صادرکنندگان کشور انجام دهند.
وی در همین خصوص با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی استان و عملکرد فعالان اقتصادی استان آذربایجان شرقی در رابطه با بحث صادرات و برنامه توسعه صادرات استان گفت: تجار استان با  تلاش‌های شبانه‌روزی که انجام می‌دهند درصدد آن هستند تا سهم بیشتری از اقتصاد منطقه و جهان در راستای توسعه اقتصادی کشور جذب کنند.
رئیس اتاق بازرگانی تبریز در همین خصوصافزود: پیوستن ایران به موافقت نامه اوراسیا و انعقاد تعرفه های ترجیحی را با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا می تواند فرصت مناسبی در راستای توسعه اقتصادی کشور باشد.
رئیس اتاق تبریز با اشاره به این نکته که موافقت نامه ایران با اعضای اتحادیه ارواسیا  باعث تکاپو در گمرکات کشور  بخصوص و گمرکات شمالی کشور شده است؛ گفت: امروز در گمرکات ارمنستان  تحرکات خوبی را شاهد هستیم و این نشان دهنده آن است که تحولات اقتصادی مناسبی در حال وقوع است و این کار یعنی پیوستن به اوراسیا کار ارزشمندی از طرف دولتمردان کشور بوده که جای قدردانی از مسئولان امر به خصوص وزیر صمت آقای دکتر رضا رحمانی دارد.
وی با یادآوری این نکته که فعالان اقتصادی کشور از مسئولان امر می خواهند در جهت انعقاد موافقت نامه های اقتصادی و تجاری با سایر کشورها تلاش کنند؛ افزود: در این مورد باید در خصوص کشورهای همچون عراق، افغانستان و پاکستان اقدامات عاجلی در مورد موافقت نامه ها و تعرفه های ترجیحی انجام دهند، چرا این توافق نامه می توانند در رونق اقتصادی کشور نقش موثری داشته باشند.
ژائله با اشاره به این نکته که تعرفه‌های ترجیحی و قراردادهای فی مابین نقش موثری در توسعه اقتصادی و تجاری کشور دارند در خصوص ظرفیت‌های استان در این خصوص گفت: استان از نظر صادرات و بازگشت ارز هم جزء استان‌هایی است که ارز حاصل از صادرات  را به کشور باز گردانده و به شبکه نیما عرضه کرده و یا کالاهای مورد نیاز کشور را از طریق ارز حاصل از صادرات را وارد کشور کنند.
رئیس اتاق تبریز در ادامه جلسه از رئیس سازمان توسعه تجارت ایران خواست تا دو موضوع اساسی؛ نظم دهی به جلسات سازمان توسعه تجارت ایران به منظور حمایت فعالان اقتصادی و توسعه اقتصادی کشور و توانمند سازی بخش خصوصی را به منظور بهبود وضعیت صادرات کشور را  در دستور کار خود قرار دهد.
علی جهانگیری معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی در این نشست با اشاره به این نکته که بار توسعه کشور را همه باید به دوش بکشند، از معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران خواست تا به منظور بهره‌مندی از ظرفیت‌های همه مناطق کشور از راستای تمرکززدایی اقدامات عاجلی در حوزه‌های اقتصادی و مدیریت را وزارت صمت به عنوان برنامه توسعه ای در دستور کار خود قرار دهند.
وی حمایت دولت در ایجاد کنسرسیوم های صادراتی را از دیگر اقدامات حمایتی وزارت صمت در راستای توسعه صادرات کشور و حضور در بازارهای منطقه ای و جهانی خواند و از مسئولان امر در این حوزه خواست تا در ایجاد این کنسرسیوم ها بخش خصوصی را بیش از پیش یاری کنند.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


کد مطلب: 406975

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/406975/پیوستن-اتحادیه-اورآسیا-دروازه-جدیدی-اقتصاد-ایران

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com