تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۰
کد مطلب : ۴۰۶۹۲۳
یک اقتصاددان خطاب به رئیس‌جمهور گفت: دست‌یابی به میدان جدید نفتی بزرگ برای ملت ایران هدیه نیست؛ بلکه اصلاح مدیریت اقتصادی دولت‌ها، ارزشمندترین هدیه به ملت ایران خواهد بود.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ عباس علوی راد در گفتگو از ابرکوه، با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور در میدان امیر چخماق یزد و خبر خوش او پیرامون دست‌یابی به میدان جدید نفتی بزرگ در کشور، گفت: پرسش‌هایی در حوزه عملکرد اقتصادی دولت وجود دارد که نشان می‌دهد دست‌یابی به میدان جدید نفتی برای ملت ایران لزوماً هدیه نیست، بلکه اصلاح مدیریت اقتصادی دولت‌ها ارزشمندترین هدیه است.
عضو انجمن اقتصاددانان ایران، اذعان کرد: رئیس‌جمهور در دیدار با مردم یزد گفت: کارگران شرکت نفت به یک میدان جدید نفتی بزرگ دست یافتند و من امروز این را به عنوان هدیه شرکت ملی نفت و دولت به ملت ایران می‌دانم.
علوی راد خاطرنشان کرد: «پدیده نفرین نفت» به این برمی‌گردد که برخی کشورهای نفت‌خیز به واسطه درآمدهای حاصل از صادرات نفت خود، در مدیریت اقتصادی از نقش مردم و بنگاه‌ها در پیشرفت اقتصادی بی‌نیاز می‌شوند. حال باید از رئیس‌جمهور پرسید که ذخایر نفتی، کشور ما را دچار نعمت نموده یا نفرین؟
وی با‌بیان اینکه عملکردهای ناشی از مدیریت اقتصادی تمام دولت‌های پس از جنگ تحمیلی و از جمله دولت روحانی حاکی از گرفتاری آن‌ها به پدیده نفرین نفت است، افزود: اگر دلارهای نفتی نبود آیا به گفته رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور، دولت می‌توانست معادل ۹۳۴ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در قالب بودجه‌های سالیانه پرداخت نماید؟
این استاد دانشگاه با اشاره به سخنان مدیرکل سازمان امور مالیاتی مبنی بر برآورد شدن حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور، اضافه کرد: اگر دلارهای نفتی نبود دولت تدبیر و امید زیر بار صرف‌نظر کردن از این حجم درآمد برای دولت می‌رفت؟
رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی ابرکوه، گفت: اگر دلارهای نفتی نبود، دولت روحانی قادر بود علی‌رغم وعده‌های پی در پی، با گذشت ۶ سال از عمرش نسبت به حذف یارانه ثروتمندان اقدام نکند؟
علوی راد تصریح کرد: دولت روحانی با سرکوب نرخ ارز از مهر ۹۲ تا آذر ۹۶ قیمت دلار را زیر ۳۶۰۰ تومان میخکوب کرد و آنگاه با یک شوک بیرونی ناشی از خروج آمریکا از برجام، قیمت دلار تا نزدیک ۲۰ هزار تومان رسید که این امر نیز نشان از وجود رد پای دلارهای نفتی دارد.
وی ادامه داد: اگر اتکا به دلارهای نفتی نبود، دولت تدبیر و امید نه‌تنها قادر به آینده فروشی در مقیاس وسیع برای پوشش هزینه‌های فعلی خود نبود؛ بلکه اگر دلارهای ناشی از صادرات نفت نبود، در بازرگانی خارجی کشور بیش از ۳ دهه استراتژی «خام فروشی نفت به مقدار و قیمت بالا» حاکم نمی‌شد.
این دانشیار اقتصاد تأکید کرد: اگر دلارهای نفتی نبود، پروژه اصلاح نظام بانکی کشور این‌قدر تأخیر نداشت تا ما شاهد ورشکستی برخی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی و بلوکه شدن سپرده‌های مردم باشیم.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴