تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰
کد مطلب : ۴۰۶۸۲۱
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: پیشرفت‌های علمی حیرت‌انگیز کشور در شرایطی به دست آمده که اکنون نزدیک به 25 سال می‌شود که در بازسازی زیرساخت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها تعلل شده است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی در گفت‌وگو با خبرنگار  با بیان اینکه بازسازی زیرساخت‌های پژوهشی دانشگاه‌های کشور مربوط به 25 سال گذشته است، گفت: یکی از مشکلاتی که طی چند دهه اخیر پژوهشگران، نخبگان و دانشگاهیان با آن روبه‌رو هستند، مقوله تجهیزات و دستگاه‌های موردنیاز در حوزه پژوهش است، به طوری که اکنون 25 سال می‌شود که در بازسازی زیرساخت‌های پژوهشی برای مراکز علمی و دانشگاه‌ها تعلل و کوتاهی شده است.
* در دنیا همه کشورها از پیشرفت علمی ایران شگفت زده هستند
وی افزود: اساتید دانشگاهی و فارغ‌التحصیلان نخبه کشور در شرایطی که زیرساخت‌های پژوهشی برایشان مهیا نبوده است، توانسته‌اند در مجامع بین‌المللی از لحاظ پیشرفت علمی در حوزه‌های مختلف نانوتکنولوژی، بایوتکنولوژی و هوافضا حرفی برای گفتن داشته باشند، به طوری که اکنون در دنیا همه کشورها از پیشرفت‌های علمی ایران با توجه به تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی فراوان شگفت‌زده هستند.

* دستگاه های تحقیقاتی در دنیا در طول یک سال حداقل دو مرتبه تغییر می‌کند
امید تصریح کرد: در حال حاضر در دنیا دستگاه‌های تحقیقاتی برای فعالیت‌های پژوهشی مراکز علمی‌شان در طول یک سال حداقل دو مرتبه تغییر می‌کند، اما متاسفانه در دانشگاه‌های ایران 25 سال است که زیرساخت‌های پژوهشی بازسازی نشده است، به طور مثال بنده به عنوان یک استاد دانشگاه اکنون نزدیک به 15 سال است که در حال تلاش هستم یک دستگاه لیزر اندازه‌گیری سرعت برای دانشجویان خود تهیه کنم، اما توان آن را ندارم؛ چراکه بودجه لازم و کافی نیست.
* دستگاه های اجرایی تحقیقات علمی خود را به دانشگاه ها دهند
وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یکی از راهکارهای برون‌رفت در بازسازی زیرساخت‌های پژوهشی و حمایت از دانشگاه‌ها این است که دستگاه‌های اجرایی باید به دانشگاه‌ها و مراکز علمی پول داده تا آنها برایشان تحقیقات علمی انجام دهند که اگر این اتفاق بیفتد، دانشگاه‌ها می‌توانند در درآمد آنها زیرساخت‌های پژوهشی خود را با خریداری دستگاه‌های موردنیازشان تامین کنند، اما متاسفانه هیچ کدام از نهادها و دستگاه‌های اجرایی چنین کاری نمی‌کنند.
*  در 20 سال گذشته سهم تحقیقات از تولید ناخالص ملی به نیم درصد هم نرسیده است
امید اضافه کرد: آماده‌سازی زیرساخت‌های پژوهشی و تحقیقاتی مراکز علمی و دانشگاه‌ها همیشه در سخنرانی‌های مقام معظم رهبری مورد توصیه و تاکید قرار گرفته است، اما در اجرا هیچ اتفاق مثبتی نمی‌افتد. از طرفی باید بگویم قرار بود سهم تحقیقات از تولید ناخالص ملی به 4 درصد داده شود، اما در ادامه کار این عدد به دو درصد رسید و اکنون نیز به جرأت می‌توانم بگویم در 20 سال گذشته سهم تحقیقات به نیم درصد هم نرسیده است.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما