تاریخ انتشارسه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۰
کد مطلب : ۴۰۶۷۶۶
نخست‌وزیر قزاقستان در سفر به ترکیه با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور و «فواد اوکتای» معاون وی دیدار کرد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ «عسکر مامین» نخست وزیر قزاقستان در سفر کاری به ترکیه با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور و «فواد اوکتای» معاون رئیس جمهور این کشور ملاقات کرد.
مامین در دیدار با اردوغان گفت: همکاری میان 2 کشور در همه زمینه‌ها به طور پویا در حال توسعه است و پایه و اساس برای ارتقاء روابط دوجانبه قزاقستان و ترکیه تا سطح جدید کیفی فراهم شده است.
وی گفت: نخستین رئیس جمهور و رئیس جمهور فعلی قزاقستان ترکیه را به عنوان یکی از شرکای اصلی و استراتژیک «نورسلطان» می‌دانند.
مامین افزود: در قلمرو قزاقستان بیش از 4.2 هزار شرکت با مشارکت سرمایه ترکیه ثبت شده که در زمینه‌های انرژی، حمل و نقل، کشاورزی، بخش‌های مهندسی، ساخت زیرساخت‌ها و سایر حوزه‌ها فعال هستند.
در 9 ماه سال جاری میلادی مبادله تجاری میان 2 کشور تا 2.3 میلیارد دلار رسید که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته میلادی 68 درصد بیشتر است.
انتظار می‌رود که تا پایان سال جاری میلادی حجم گردش مالی میان 2 کشور تا 3 میلیارد دلار افزایش یابد.
در حال حاضر مجموعه پروژه‌های سرمایه گذاری که به طور مشترک با ترکیه اجرا می‌شوند بیش از 6 میلیارد دلار را تشکیل می‌دهند.
در این مذاکرات مسائل مربوط به توسعه بیشتر همکاری در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، سرمایه گذاری، حمل و نقل و تدارکات و کشاورزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
مامین در چارچوب سفر خود همچنین از بنای یادبود «نورسلطان نظربایف» نخستین رئیس جمهور و پیشوای ملت قزاقستان بازدید، در مقابل مقبره «مصطفی کمال آتاترک» گل گذاشت و همراه با اردوغان در چارچوب برنامه محیط زیستی «نفس به آینده» نهال کاشت.
نخست وزیر قزاقستان همچنین با فعالت اتاق صنایع و بازرگانی ترکیه از جمله کار دیجیتالی نهادهای دولتی ترکی آشنا شد.
مامین در «استانبول» همراه با معاون رئیس جمهور ترکیه در یادزهمین اجلاس کمیسیون اقتصادی بین دولتی قزاقستان و ترکیه شرکت کرد.
در پایان این اجلاس برنامه اقدام مشترک به تصویب رسید که متشکل از 65 بند در عرصه‌هایی مانند تجارت، سرمایه گذاری، صنایع، حمل و نقل، آموزش، بهداشت و گردشگری می‌باشد.
علاوه بر این توافق نامه بین دولتی در زمینه حمل و نقل ترکیبی بین المللی کالا، پروتکل اقدام مشترک برای برنامه مشترک اقتصادی تحت عنوان «هم افزایی جدید» برای سال‌های 2019-2021 و همچنین تفاهم نامه بین وزارت تجارت و همگرایی قزاقستان و وزارت تجارت ترکیه در زمینه توسعه همکاری در زمینه محصولات «حلال» به امضا رسید.
مامین و اوکتای همایش تجاری قزاقستان و ترکیه را افتتاح کردند که در آن حدود 500 نفر از نمایندگان دوایر تجاری ترکیه و 100 نفر از قزاقستان حضور داشتند.
در چارچوب این همایش 18 سند به ارزش 1.5 میلیارد دلار به امضا رسید که اجرای پروژه‌هایی در زمینه صنایع، حمل و نقل، زیرساخت‌ها، بهداشت، تبادل تجربه در مشارکت‌های دولتی و خصوصی، توسعه بازار مالی و ... را فراهم می‌کنند.
به طور ویژه، 2 طرف در مورد افتتاح کارخانه تولید رنگ و محصولات لاک الکل، توسعه زیرساختی شهر ترکستان، منطقه صنعتی «آکتوبه – گیبزی»، ساخت کلینیک‌های دانشگاهی در شهرهای «آلماتی» و «کاراگاندا»، بیمارستان‌های چند رشته‌ای در شهرهای «کاکشیتائو»، «قیزل آردا»، «آکتائو»، «آتیرائو»، «آکتوبه»، «تاراز» توافق کردند.
نخست وزیر قزاقستان در چارچوب این سفر همچنین با روسای 41 شرکت ترکیه دیدار و از آنان برای احیا و توسعه ترکستان به عنوان مرکز فرهنگی و معنوی جهان ترک دعوت کرد.
مامین در این سفر همچنین از شهر «کایسری» بازدید و در آنجا از بیمارستان مرکزی این شهر که بر اساس یک مدل مشارکت دولتی و بخش خصوصی از سال 2018 میلادی فعالیت می‌کند، بازدید کرد.








بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲