تاریخ انتشاريکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰
کد مطلب : ۴۰۶۵۸۷
مدیر شبکه بهداشت و درمان بابلسر از برگزاری بیش از 10 برنامه به مناسبت هفته دیابت در این شهرستان خبر داد و گفت: بیش از 8 هزار بابلسری دیابت دارند.
۰
plusresetminus
8 هزار بابلسری مبتلا به دیابت هستند/مهم‌ترین عوامل پیشگیری از دیابت
محسن نبی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ اظهار کرد: دیابت یکی از بیماری‌هایی است که امروزه موجب  ناتوانی و در برخی  موارد مرگ زودرس می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دیابت یا مرض قند به یک نوع بیماری اطلاق می‌شود که در آن قندخون از حد طبیعی بالاتر رفته و بیماری مزمنی است که تا آخر عمر با فرد همراه بوده اما قابل کنترل است و یک فرد مبتلا به دیابت می‌تواند مانند یک فرد سالم زندگی کند، به شرط آنکه قندخونش کنترل باشد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان بابلسر تصریح کرد: اهمیت دیابت در این است که خطرات آن یعنی چاقی شکمی در اثر کم تحرکی و تغذیه نامناسب و همچنین عوارض قند بالا در طول عمر و به تدریج در بدن اثر می‌گذارد و این پیشرفت در بسیاری از موارد بدون هرگونه علامت است، اما عوارض این بیماری به‌طور ناگهانی بروز می‌کند.

نبی‌زاده با اشاره به اینکه متاسفانه دیابت در جامعه ما رو به افزایش است یادآور شد: تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که این افزایش به عواملی مربوط است که بسیاری از آن‌ها به شیوه زندگی ما ارتباط دارد که کم تحرکی و مصرف غذاهای آماده و نتیجه آن‌ها یعنی اضافه وزن و چاقی به‌خصوص چاقی شکمی در راس آن‌ها قرار دارد.

وی با بیان علل ایجاد کننده بیماری دیابت گفت: اضافه وزن و چاقی ناشی از کم تحرکی یا عادت‌های غذایی ناسالم و نادرست، استعداد ژنتیکی و سابقه بیماری در افراد درجه یک خانواده از جمله مهمترین علل ایجاد بیماری دیابت است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان بابلسر با اشاره به عوامل مهم پیشگیری کننده از دیابت یادآور شد: اصلاح شیوه زندگی، داشتن تحرک و فعالیت بدنی، حفظ وزن ایده آل و جلوگیری از افزایش وزن و چاقی و رعایت تغذیه اصولی و صحیح از جمله عوامل مهم پیشگیری کننده از دیابت است.

نبی‌زاده افزود: با کم کردن و فعالیت منظم ورزشی، رعایت رژیم غذایی مناسب و پیروی از یک دستور غذایی منظم و درست از قبیل مصرف میوه و سبزی و رژیم غذایی کم چرب در دستورات غذایی بیماری دیابت را کنترل کرد.

وی اظهار کرد: کنترل دقیق قندخون و فشارخون و پایش منظم میزان قندخون و خودمراقبتی، پیروی از دستورات پزشک و انجام آزمایشات بصورت منظم فصلی 6 ماهه و سالانه مصرف به موقع و منظم داروها، ترک مصرف دخانیات مدیریت استرس و عصبانیت از موارد دیگر نحوه کنترل بیماری دیابت است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان بابلسر خاطرنشان کرد: 8 هزار و 100 نفر در این شهرستان دارای بیماری دیابت هستند که از این میزان 4 هزار و 288 نفر در شهر توسط پزشکان خانواده شهری و 3 هزار و 812 نفر بیمار توسط پزشکان خانواده روستایی مورد پیگیری و مراقبت قرار دارند.

نبی‌زاده با اشاره به برنامه‌های هفته ملی دیابت در بابلسر تصریح کرد: افتتاح کلینیک دیابت شهرستان، گردهمایی و همایش‌های عمومی، فعالیت‌های فرهنگی، جشنواره‌های غذایی بومی محلی و سالم، پیاده‌روی مسابقات ورزشی، ارزیابی و غربالگری رایگان جمعیت بالای 30 سال از برنامه‌های این هفته است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سپاه الگویی برای انقلاب‌های آینده جهان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴