کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تصویب دانشنامه هنری استاد خوشرو به پاس یک عمر تلاش

17 آبان 1398 ساعت 15:20

مراسم تکریم از هنرمن موسیقی بومی مازندران در حالی با حضور متولیان برگزار شد که به وی وعده تصویب دانشنامه‌ استاد خوشرو و همچنین درجه یک هنری داده شده است.



به گزارش بلاغ،ابوالحسن خشرو متولد 14 دی ماه 1325 و زادگاهش روستای ساروکلا واقع در قائم‌شهر است.از کودکی عاشق و دلباخته موسیقی بود و پی علاقه خود رفت و از هنرستان موسیقی تهران فارغ‌التحصیل شد.

*آثار متعدد استاد خوشرو
آثار متعددی از این خواننده خوش‌صدای مازندرانی به یادگار مانده است که از جمله آن می‌توان به ترانه مشدی، شاباجی، تَش سو، آفتاب تِه، هژبرخوانی، مادرمه، رونما، طالبا و ده‌ها ترانه دیگر اشاره کرد.
استاد ابوالحسن خوشرو، خواننده و نوازنده قائم‌شهری است که سال‌ها عمر خود را صرف هنرش کرد و با صدای نابش سنت و پیشینه مازندران را به نسل قدیم و حال هدیه داد.
وی در حال حاضر 73 سال دارد و چندسالی است که به دلیل بیماری نتوانسته آن‌گونه که می‌خواهد به هنرش بپردازد.
حال مردم و مسؤولان هنردوست قائم‌شهری برآن شدند تا از این چهره ماندگار موسیقی مازندران در طول حیاتش تقدیر کنند که کاری بسیار نیکو و ارزشمند بود.
تبری شو، برنامه‌ای بود که امشب برگزار و بهانه‌‌ای شد برای تقدیر و نکوداشت یک عمر تلاش استاد خوشرو در راه اعتلای فرهنگ بومی مازندران.

*توجه به دغدغه فرهنگی در جامعه
نماینده مردم قائم‌شهر و سوادکوه در مجلس شورای اسلامی در این مراسم ضمن تبریک و بزرگداشت هفته مازندران با بیان اینکه خوشحال هستم که هفته‌ای به‌نام مازندران نام‌گذاری شد و متولیان فرهنگ استان و کشور این دغدغه فرهنگی را داشتند، اظهار کرد: بیشترین دغدغه ما با توجه به شرایط، سیاسی و اقتصادی است و غفلت از مسائل فرهنگی در جامعه به وجود آمد و برگزاری این برنامه‌ها هنر کهن ما را به یاد می‌آورد.
عبدالله رضیان افزود: ما به عنوان متولیان سیاسی کشور، باید نگاه جدی‌تری به فرهنگ داشته باشیم چراکه رشد فرهنگ رشد و تعالی انسان را به دنبال دارد.
وی تصریح کرد: متولیان فرهنگی استان باید در سیاست‌گذاری‌ها و تأمین منابع بودجه‌ای، نیازهای فرهنگی جامعه را مدنظر قرار دهند.

*فراهم کردن مقدمات ساخت و احیای موزه در قائم‌شهر
فرماندار شهرستان قائم‌شهر در ادامه با بیان اینکه بخش‌های فرهنگی مازندران ویژگی‌های منحصر به فردی دارد روز مازندران را فرصت بسیار خوب برشمرد برای اینکه که به داشته‌های فرهنگی خود ببالیم و برای ترویج و اشاعه آن در جامعه تلاش کنیم.
یحیی یوسف‌پور افزود: اگر در جامعه‌ای به مسائل فرهنگی توجه نشود توسعه پایدار در آن جامعه به هدف‌های خود نمی‌رسد و به منظور زنده‌نگه داشتن فرهنگ در شهرستان سعی داریم تا مقدمات ساخت و احیای موزه را در ساختمان شورای اسلامی فراهم کنیم.

*ترویج زبان مادری باید احیاگر مادر زبان‌ها باشد
مبتکر شهرک الفبا هم مهمان برنامه تبری‌شو بود و در این مراسم با بیان اینکه دوست دارم راه استاد خوشرو در بود وی ادامه داشته باشد، اظهار کرد: زندگی استاد خوشرو سرشار از عشق به موسیقی است.
فردوس حاجیان افزود: قومیت گرایی و به نوعی عدم امنیت قومی باعث می‌شود ما تفاخر قومی داشته باشیم و اگر ما بخواهیم تسلط قومی داشته باشیم، قوم و قبیله نداشته باشیم بهتر است چراکه باید افتخار قومی و قبیله ای داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در جامعه شناسی ساختارگرا ، این‌ها بر اساس ساختارهای اجتماعی شکل می‌گیرد و در جامعه شناسی ذات گرایانه اعتقاد دارند ذاتی است و اگر این ذاتی بحث ژن خوب مطرح می‌شود.
حاجیان با بیان اینکه ترویج زبان مادری باید احیاگر مادر زبان‌ها باشد، اظهار کرد: این در ما ایرانی‌ها جز کلمه چیز دیگری نیست و کلمه در نزد ما عشق است.
مبتکر شهرک الفبا ادامه داد: در تئاتر و موسیقی از بچه‌های مازندران جز عشق چیزی ندیدم و اگر امروز آموزش و پرورش ما بدون ترس بخواهد تفکر انتقادی را جا بی‌اندازد و انسان‌های شجاع تربیت کند باید راه را برای ورود هنرمندان به آموزش باز کند چراکه تنها هنر است که می‌تواند هویت قومی را به انحصار طلبی قومی ارجح بداند.
وی در پایان گفت: یکی از آرزوهای ما بود که در هویت مازندران و بازگشت به فرهنگ‌ها استادی که به بالاترین مقامات اجتهاد علمی در هنر رسیده بتواند دانشنامه خود را بگیرد و امشب این مژده را می‌دهم که دانشنامه‌ استاد خوشرو تصویب شد و درجه یک هنری به وی اعطا می‌شود که این اجازه را می‌دهد که استاد خوشرو، استاد راهنمای پایان‌نامه دانشگاه شود و بتواند تدریس کند.
 در پایان این مراسم از تلاش‌های استاد آواز مازندران تقدیر شد و قرار است هفته آینده و طی مراسمی ویژه نشان درجه یک هنری با حضور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استاد ابوالحسن خوشرو اهدا شود.
 


کد مطلب: 406389

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/406389/تصویب-دانشنامه-هنری-استاد-خوشرو-پاس-یک-عمر-تلاش

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com