جزئیات برنامه‌های هفته بسیج دانش‌آموزی اعلام شد

از آغاز اردوهای راهیان نور تا برگزاری 40 هزار یادواره لاله‌های روشن

تاریخ انتشارجمعه ۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸
کد مطلب : ۴۰۵۳۶۲
رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی کشور از برپایی یادواره‌های شهدای دانش‌آموز خبر داد و گفت: هفته بسیج دانش‌آموزی از هفتم آبان با شعار «دانش‌آموز انقلابی، مدرسه انقلابی» آغاز می‌شود.
۰
plusresetminus
از آغاز اردوهای راهیان نور تا برگزاری 40 هزار یادواره لاله‌های روشن
به گزارش بلاغ، علی صابرماهانی در نشست خبری معرفی برنامه‌های هفته بسیج دانش‌آموزی، اظهار کرد: هفته بسیج دانش‌آموزی از هفتم آبان ماه با شعار «دانش‌آموز انقلابی، مدرسه انقلابی» آغاز می‌شود؛ این هفته مزین به نام شهید فهمیده است؛ شهید فهمیده یکی از اصالت‌های دفاع مقدس است و کار بزرگی که این نوجوان انجام داد موجب شد که امام(ره) از او به عنوان «رهبر ما» یاد کنند.

وی با بیان اینکه در طول دوران دفاع مقدس قریب به 550 هزار دانش‌آموز به مناطق عملیاتی اعزام شدند و 36 هزار دانش‌آموز به درجه رفیع شهادت نائل شدند، گفت: شروع هفته بسیج دانش‌آموزی با الگوگیری دانش‌آموزان از شهدا است و محور، شهید فهمیده است و پایان هفته بسیج دانش‌آموزی نیز روز ملی مبارزه با استکبار است یعنی مبارزه دانش‌آموزان با نظام سلطه است.

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی کشور ادامه داد: گفتمانی که ما در این هفته مدنظر داریم، یکی استکبارستیزی است با این نگاه که قدرت آمریکا رو به افول است؛ در سال 58 تسخیر لانه جاسوسی بود و آمریکا را از ایران بیرون کردیم و اکنون با مقاومت فعالی که امت اسلامی دارد، آمریکا را دارد از منطقه بیرون می‌کند و گفتمان دیگر ما ترویج مقاومت فعال و ترویج نظریه مقاومت است.

وی با بیان اینکه گفتمان بعدی، وظیفه‌ای است که دانش‌آموزان بسیجی درباره گام دوم دارند، افزود: یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان بسیج دانش‌آموزی این است که فرایندی را ایجاد می‌کند که از طریق آن، دانش‌آموز بسیجی درباره آینده احساس مسؤولیت کند.   

صابرماهانی با اشاره به اینکه در 15 هزار دبیرستان و هنرستان، مسؤولیت کار را به دانش‌آموزان سپردیم، اضافه کرد: این موضوع حاکی است که دانش‌آموز با احساس مسؤولیت خودش، بسیج دانش‌آموزی را اداره می‌کند و با یک جمع شورایی یعنی با کمک دوستانش این کار را انجام می‌دهد البته با هدایت و راهنمایی مدیر مدرسه، مربی پرورشی و معلمان بسیجی است.

وی ادامه داد: نکته بعدی تقاضایی است که دانش‌آموزان بسیجی در جهت ارتباط بین سند تحول و گام دوم دارند و معتقدند اگر سند تحول خوب اجرایی شود، گام اساسی برداشته می‌شود در جهت آنکه آنها بتوانند در گام دوم نقش آفرینی کنند چون تربیت نسلی است که می‌خواهد این انقلاب را پیش ببرد.

* اجرای طرح دانش‌آموزان خادمیار بسیجی

وی به روزشمار هفته بسیج دانش‌آموزی اشاره کرد و افزود: سه‌شنبه هفتم آبان روز «دانش‌آموز بسیجی، اخلاق و پایداری» نام دارد که در این روز عزاداری هیأت‌های دانش‌آموزی مشهد مقدس در حرم مطهر امام رضا(ع) به نیابت از دانش‌آموزان بسیجی سراسر کشور برگزار می شود همچنین طرح دانش‌آموزان خادمیار بسیجی به صورت نمادین آغاز خواهد شد.

صابرماهانی با بیان اینکه چهارشنبه هشتم آبان روز «دانش‌آموز بسیجی، ایثار و تعالی معنوی» نام دارد، گفت: در این روز مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی (ره) و بیعت مجدد با مقام معظم رهبری با حضور دانش آموزان بسیجی در مرقد مطهر حضرت امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

* برگزاری 40 هزار یادواره لاله‌های روشن در 40 هزار مدرسه

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی کشور با بیان اینکه مراسمی بر سر مزار شهید فهمیده در بهشت زهرا(س) در روز شهادت وی برگزار می‌شود، گفت: یادواره شهید فهمیده و 36 هزار شهید دانش‌آموز در سطح مدارس دوره اول و دوم متوسطه در روز 8 آبان برگزار خواهد شد؛ با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش 40 هزار یادواره شهید تحت عنوان «لاله‌های روشن» در 40 هزار مدرسه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در مدارس همچنین زنگ ایثار و شهادت نواخته می‌شود و در برنامه صبحگاه مدارس متوسطه اول و دوم برنامه سخنرانی و قرائت بیانیه اجرا می‌شود.

* آغاز ششمین اجلاسیه کنگره ملی همفکری آینده‌سازان

صابرماهانی اظهار کرد: پنج شنبه نهم آبان روز «دانش‌آموز بسیجی، شجاعت و آرمانخواهی» نام دارد که مسابقه دو رهروان شهدای دانش‌آموز ویژه پویندگان و کوهپیمایی دانش‌آموزان بسیجی ویژه پیشگامان در این روز برگزار می‌شود؛ همچنین شاهد آغاز ششمین اجلاسیه (سومین دوره)کنگره ملی همفکری آینده‌سازان در محل سابق مجلس شورای اسلامی خواهیم بود.

وی اضافه کرد: در روز پنج‌شنبه دانش‌آموزان به عطر افشانی و غبارروبی مزار شهدای دانش‌آموز و معلم می‌پردازند و به دیدار خانواده شهدای دانش‌آموز و فرهنگی می‌روند.

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی کشور با بیان اینکه جمعه دهم آبان روز «دانش‌آموز بسیجی، انتظار و عدالتخواهی» نام دارد، گفت: در این روز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه، یکی از دانش‌آموزان بسیجی به سخنرانی و قرائت بیانیه می‌پردازد.

وی ادامه داد: در این روز دانش‌آموزان فرمانده واحد پیشگام به دیدار نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه در استان می روند تا گزارش عملکرد داشته باشند و بسیج دانش‌آموزی را معرفی کرده و به تشریح مأموریت‌های این نهاد بپردازند.

* آغاز برگزاری اردوهای راهیان نور از 11 آبان

صابرماهانی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم 700 هزار دانش‌آموز امسال به راهیان نور بروند، بیان کرد: شنبه یازدهم آبان روز «دانش‌آموز بسیجی، بصیرت و ولایت مداری» نام گرفته است که در این روز اردوهای راهیان نور دانش‌آموزی سال تحصیلی 99-98 آغاز می‌شود.

وی اضافه کرد: دوران دفاع مقدس یک گنج است و چطور می‌توانیم این گنج را استخراج کنیم؟ یکی از حرکت‌های بسیار اثرگذار، اردوهای راهیان نور است که برای انتقال فرهنگ دفاع مقدس به دانش‌آموزان است.

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی افزود: امسال اردوی راهیان نور از مرقد مطهر حضرت امام خمینی(ره) آغاز می‌شود و دانش‌آموزان ضمن تجدید بیعت با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب و ولایت، برای رفتن به مناطق عملیاتی آماده می‌شوند.

صابرماهانی درباره امنیت اردوهای راهیان نور گفت: یک قرارگاه مشترک با آموزش و پرورش داریم که یک دستورالعمل مشترک از «مدرسه تا مدرسه» است و تمام موارد ایمنی در این دستورالعمل را با هماهنگی هم دنبال می‌کنیم؛ در این دستورالعمل، اولویت با حمل و نقل ریلی است؛ آنجایی که امکانش هست با ریل است و در جاهایی که امکانش نیست با اتوبوس است و البته نکات ایمنی را یادآور شدیم.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم همه دانش‌آموزان از طریق حمل و نقل ریلی به اردوی راهیان نور بروند باید دولت پای کار بیاید و بحث اعتبارات را تأمین کند؛ در این مسیر برای اینکه این حرکت از جوشش نیفتد، خانواده‌ها همکاری می‌کنند.

وی ادامه داد: برگزاری نشست‌های روشنگری با موضوع «استکبارستیزی حول محور افول آمریکا (استکبار)»، «تبیین نظریه مقاومت فعال» و «تبیین بیانیه "گام دوم انقلاب" در سطح مدارس متوسطه دوم» از دیگر برنامه‌های این روز است.

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی کشور اضافه کرد: نشست‌های معرفتی، بصیرتی و تربیتی ویژه فرماندهان واحدهای پیشگام (دانش آموختگان دوره یاوران ولایت) تحت عنوان «رهبر کوچک» را در این روز برگزار می‌کنیم.

وی، یکشنبه دوازدهم آبان را روز «دانش‌آموز بسیجی، خلاقیت و نوآوری» ذکر کرد و افزود: در این روز  دانش‌آموزان نخبه علمی، فرهنگی، هنری و ورزشی با استانداران و فرمانداران و فرماندهان سپاه نواحی دیدار خواهند داشت و از این نخبگان تجلیل می‌شود؛ همچنین ثبت‌نام لیگ علمی (پایا) در این روز آغاز می‌شود.

* برگزاری مسابقات متنوع در مسیر راهپیمایی روز ملی مبارزه با استکبار جهانی

صابرماهانی اظهار کرد: دوشنبه 13 آبان روز «دانش‌آموز  بسیجی، مقاومت و استکبارستیزی» نام گرفته است که شاهد حضور سازمان یافته دانش‌آموزان بسیجی در مراسم روز ملی مبارزه با استکبار جهانی خواهیم بود.                                                                                 

وی ادامه داد: برگزاری مسابقات متنوع  در مسیر راهپیمایی از قبیل  نقاشی با موضوع «مرگ بر آمریکا» (وی‍ژه امیدان) و مسابقه عکس با موضوع «جلوه حضور» ویژه دوره پویندگان و مسابقه «باشکوه ترین حضور» خاص  واحدهای پیشگامان پیش‌بینی شده است.

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی کشور به برگزاری اردوهای یک‌روزه و 4 روزه طرح شهید بهنام محمدی اشاره کرد و گفت: در سال تحصیلی 99ـ98 قریب به 800 هزار دانش‌آموز در اردوهای یک‌روزه شرکت می‌کنند و در بعضی از آنها دانش‌آموزان از کارخانه‌های تولید اجناس داخلی بازدید می‌کنند و مطالبه‌گری از جنس دانش‌آموزی در زمینه رونق تولید انجام می‌شود.

وی به برگزاری اردوهای یک‌روزه در هفته بسیج دانش‌آموزی اشاره کرد و بیان داشت: بازدید سازماندهی شده دانش‌آموزان بسیجی دوره متوسطه دوم از مجموعه13 آبان(لانه جاسوسی سابق) و همچنین بازدید دانش‌آموزان عضو طرح شهید بهنام محمدی از مجموعه مذکور در این طرح پیش‌بینی شده است.

صابرماهانی درباره طرح شهید بهنام محمدی افزود: اصل طرح شهید بهنام محمدی می‌گوید که ما 3 رکن تربیتی مدرسه، خانه و مسجد را هم‌جهت و هم‌افزا کنیم؛ به کمک آموزش و پرورش رفتیم و در بیش از 3 هزار مدرسه با جامعه آماری نزدیک به یک میلیون نفر حضور داریم که در کارهای تربیتی کمک به آموزش و پرورش داشته باشیم؛ قرار شد در این 3 هزار مدرسه نماز جماعت باشکوهی را برگزار کنیم.

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی ادامه داد: در بحث آسیب‌های اجتماعی، در مدارس طرح شهید بهنام محمدی که در دوره متوسطه اول است، 6 هزار همایش را برای خانواده‌ها در نظر گرفتیم؛ ما به کمک معاونت پرورشی رفتیم و نیروهای بسیجی که کار تربیتی کردند و آموزش دیدند، به مدرسه می‌روند و با محوریت مدیر مدرسه و مربی پرورشی، در عرصه تربیتی مدرسه کمک می‌دهند.  

وی تصریح کرد: تهیه نشریه دیواری با موضوعات «دانش‌آموز انقلابی» ، «استکبارستیزی» و «مصرف و حمایت از تولیدات ملی»، ایجاد موج «استکبارستیزی» و  ترویج « مصرف و حمایت از تولیدات ملی» در فضای مجازی، برپایی نشست‌های حلقه‌های معرفتی، بصیرتی شجره طیبه صالحین و حلقه‌های تربیتی رهبر کوچک و برگزاری مسابقه مقاله نویسی با موضوع «نقش دانش‌آموزان در رونق تولید و حمایت از تولیدات ملی» از جمله برنامه‌ها در هفته بسیج دانش‌آموزی است.

صابرماهانی افزود: رونمایی از طومارهای دانش‌آموزان بسیجی پیرامون«تلاش پیوسته در جهت تحقق آرمان "تمدن سازی" نظام اسلامی» و «تربیت انقلابی دانش‌آموزان و همچنین توجه جدی‌تر آموزش و پرورش به موضوع پرورش و تربیت نسل آینده»، برگزاری نمایشگاه از عملکرد و فعالیت‌های بسیج دانش‌آموزی در سطح مدارس و دعوت از خانواده معزز شهدای دانش‌آموز و فرهنگی در برنامه‌های مدارس جهت تبرک و کسب فیض معنوی، از دیگر برنامه‌های این هفته است.

وی درباره درس آمادگی دفاعی گفت: درس آمادگی دفاعی درس مشترک ما و آموزش و پرورش است که سالانه قریب به 400 هزار دانش‌آموز در میدان تیر حضور پیدا می‌کنند و آموزش تیراندازی را می‌بینند و با سلاح آشنا می‌شوند.

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی تصریح کرد: بسیج دانش‌آموز بالقوه کل بسیج است؛ یک دانشجوی آینده، استاد آینده، پزشک آینده همینجاست و هرچه اینجا هزینه شود، هزینه نیست و سرمایه‌گذاری است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا دولت به بسیج دانش‌آموزی کمک می‌کند، اظهار کرد: بر اساس قانون، رئیس شورای هماهنگی و پشتیبانی بسیج دانش‌آموزی، وزیر آموزش و پرورش است و ما یک شورایی داریم که رئیسش، وزیر است.

صابرماهانی ادامه داد: در زمینه اعتباری، مشکل داریم؛ هماهنگی خوبی با آموزش و پرورش داریم اما در بحث‌های اعتباری کمک صورت نمی‌گیرد و مثلا اگر در بحث راهیان نور مسائل مالی‌اش برطرف نشود، در اجرا با مشکل مواجه می‌شویم.

وی درباره ثبات مدیریت در آموزش و پرورش گفت: اگر ثبات مدیریت در آموزش و پرورش نباشد، مسائل تربیتی نمی‌تواند به خوبی ساری و جاری شود و ضمن اینکه عدم ثبات مدیریت باعث می‌شود که برنامه‌های کلان هم به خوبی اجرا نشود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴