تاریخ انتشارپنجشنبه ۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵
کد مطلب : ۴۰۵۳۵۰
به گفته یک تولیدکننده چادر، قیمت یک قواره چادر در عرض یک‌سال چهار تا پنج برابر شده است.
۰
plusresetminus
افزایش ۵ برابری قیمت یک قواره چادر در عرض یک سال
به گزارش بلاغ، نسرین محمدلو، یکی از توزیع کنندگان چادر زنانه در تشریح وضعیت بازار از حیث قیمت و نرخ گذاری اظهار کرد: می‌توان با صراحت عنوان کرد قیمت تمامی چادرهای زنانه در طول یک تا دو سال اخیر به نسبت سنوات ماقبل آن با افزایشی محسوس همراه شده است.

وی افزود: چادری که هر یارد آن شش تا شش هزار و ۵۰۰ تومان تهیه می‌شد در حال حاضر در هر یارد ۲۵ هزار تومان نیز به سختی یافت می‌شود و این روال درخصوص پارچه کن کن ژاپن که هر یارد آن ۲۶ هزار تومان بود و در حال حاضر ۸۳ هزار تومان شده و یا چادر ژرژت که هر یارد آن ۱۲ هزار تومان بود و در حال حاضر ۴۵ هزار تومان قیمت گذاری شده مصداق دارد. در واقع نرخ چادر در طول یکی دو سال اخیر چهار تا پنج برابر افزایش قیمت داشته که این میزان از رشد قیمتی تاسف‌آور است.

این فعال در حوزه توزیع چادر مشکی با نام بردن از یکی از برندهای معروف ایرانی در ادامه بیان کرد: متاسفانه مدیریت تولیدی مذکور، از مجموع ۱۲۰ نفر از پرسنل کارخانه اش حدود ۶۰ تن را اخراج کرده و شنیده‌ها حاکی از این خبر تلخ است که ظاهرا در صدد است در طی چهار تا پنج ماه آینده ۲۰ تا ۳۰ نفر دیگر را نیز اخراج کنند که این اخراج‌ها نه به دلیل بی‌انضباطی یا کم کاریِ نیروی انسانی بلکه به دلیل نامتوازن بودن نظام عرضه و تقاضا و گرانی افسار گسیخته حاکم بر بازار چادر زنانه است که فعالیت واحدهای تولیدی را نیز تحت‌الشعاع قرار‌داده است.

بر اساس این گزارش، تنها با در نظر گرفتن هزینه‌های سنگین تبلیغاتیِ کشورهای غربی برای زدن زیرآب چادر در ایران، می‌توان به عمق اهمیت این موضوع پی برد و متاسفانه شرایط به نحوی شده که ناخواسته برخی از فعالان این عرصه که در مقوله تولید مشغول به فعالیت هستند به ناچار در مسیر و ریل فرهنگ منحط غربی گام بر می‌دارند.
یکی از تولیدکنندگان مانتو در غرب استان تهران هم درخصوص علت تولید مانتوی کوتاه از سوی وی در شرایطی که سال‌ها در عرصه تولید چادر مشغول به فعالیت بوده بیان کرد: بسیاری از همکاران بنده زمین خوردند و متاسفانه حمایت خاصی از سوی دستگاه‌های متولی از آنها صورت نگرفت.
وی افزود: بسیاری از تولیدکنندگان به علت مشکلات تامین مواد اولیه و نقدینگی عطای تولید چادر را به لقایش می‌بخشند و برخلاف میل باطنی خود به تولید مانتوهای آنچنانی مبادرت می‌ورزند و حتی در صورت لزوم از تولید زیرزمینی آن نیز هراسی ندارند.
بر اساس این گزارش، چندی پیش اسدالله سلیمانی، مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان این محصولات از تعطیلی یک سوم از فعالان تولید چادر در طول دو سال اخیر خبر داد.
این موضوع صرفا به چادر خلاصه نمی‌شود، در ارتباط با روسری، مقنعه، هدبند، ساق بند و... نیز وضعیت نرخ گذاری‌ها به نسبت سال‌های گذشته بسیار متفاوت است. ظاهرا حلقه مفقوده در بحث مذکور به موضوع حمایت به معنای واقعی کلمه معطوف می‌شود، حمایتی که نه در عرصه تولیدی شاهد آن هستیم و نه در نظام عرضه و اختصاص یارانه‌ای خاص برای مصرف‌کننده و به تبع در چنین شرایطی نهادینه ساختن استفاده از حجاب برتر که تمامی ارکان نظام به آن پایبند هستند و بر آن تاکید می‌ورزند امری دشوار خواهد بود.

 
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰