کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نوک تیز انتقادات فقط کیانوش را هدف گرفته است

وداع تلخ قهرمان المپیک با رقابت‌های جهانی وزنه برداری چه کسانی مسبب ناکامی رستمی بودند؟!

4 مهر 1398 ساعت 7:58

کیانوش رستمی مدتهاست رویه غلط خود را در پیش گرفته اما در این ورزش عریض و طویل از وزارت ورزش گرفته تا فدراسیون وزنه برداری یک نفر نتوانست با تشریح واقعیت‌ها و خطری که او را تهدید می‌کند، قهرمان المپیک را متوجه‌اشتباهاتش کند.



به گزارش بلاغ، مسابقات وزنه برداری قهرمانی جهان 2019 به میزبانی تایلند در جریان برگزاری است. روز سه شنبه و در رقابت‌های دسته 96 کیلوگرم، کیانوش رستمی دارنده دو مدال طلا و برنز المپیک ناکام بزرگ بود تا جایی که در انجام حرکات یک ضرب اوت شد و برای حرکات دو ضرب به روی تخته نیامد تا دست خالی رقابت‌های جهانی را ترک کند.

رستمی در حرکت اول یک ضرب خود وزنه 180 کیلوگرم را انتخاب کرد و در مهار آن ناکام بود. او در حرکت دوم دوباره پشت وزنه ۱۸۰ کیلوگرم قرار گرفت اما هنگام بلند شدن وزنه را انداخت و کمی از ناحیه آرنج احساس ناراحتی کرد. رستمی در حرکت سوم بار دیگر برای مهار وزنه ۱۸۰ کیلوگرم آمد اما دوباره وزنه را انداخت و اوت شد.

شروع مسیر‌اشتباه
چند ماه مانده به المپیک ۲۰۱۶ و بعد از انتشار خبر برکناری حسین توکلی، فدراسیون وزنه برداری با یک خواسته عجیب از سوی کیانوش رستمی مواجه شد.

این وزنه بردار که مدعی اصلی کسب مدال طلای دسته ۸۵ کیلوگرم در المپیک ریو بود، از مدیران فدراسیون خواست که انفرادی تمرین کند! این خواسته عجیب در ابتدا با مقاومت فدراسیون مواجه شد، اما با ورود وزارت ورزش همه چیز طبق خواسته کیانوش پیش رفت. مسئولان شرایط خاص المپیک را بهانه کرده و اجازه دادند رستمی انفرادی تمرین کند. طلا گرفتن این وزنه بردار در المپیک ۲۰۱۶ باعث شد تا او این اتفاق را دست مایه‌ای برای ادامه خواسته‌های غیرمنطقی خود کند. هر زمان که از کیانوش انتقاد می‌شد، او می‌گفت با همین شرایط در المپیک مدال طلا گرفته؛ در شرایطی که فقط ۳، ۴ ماه مانده به المپیک چنین شرایطی برایش فراهم شده بود.

مسابقات جهانی ۲۰۱۷ در آمریکا، آغاز سریال ناکامی کیانوش رستمی بود. این وزنه بردار به همراه برادرش به آمریکا رفت و بعد از نقره در حرکت یکضرب در حالی که ادعا می‌کرد زانویش به شدت مصدوم است، در حرکت دوضرب با وزنه‌های بالایی کار خود را شروع کرد، اما یک بار هم موفق به مهار آن نشد.

این اتفاق هم باعث تغییر رویه کیانوش رستمی نشد و او با تغییر اوزان المپیکی به دسته ۹۶ کیلوگرم رفت که سهراب مرادی هم حضور داشت. در بازی‌های آسیایی اولین تجربه رسمی کیانوش رستمی در این دسته را شاهد بودیم. باز همان ماجرا در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ هم ادامه پیدا کرد. رستمی با انتخاب وزنه‌های سنگین در همان گام اول اوت کرد و دست خالی به ایران بازگشت!

بهانه این بار این بود که کیانوش تازه تغییر وزن داده و باید در وزن جدید جا بیفتد. امسال که سهراب مرادی به دلیل مصدومیت غایب بود، همه امیدوار بودند کیانوش رستمی در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ بتواند به سکوی جهانی بازگردد و حتی طلا بگیرد. روز سه شنبه برای سومین سال متوالی شاهد تکرار این سریال تلخ و عجیب بودیم.

انتقادات انوشیروانی از رستمی
دیروز سجاد انوشیروانی سرمربی سابق تیم ملی درباره عملکرد رستمی گفت: وقتی رقابت کیلو به کیلو است چرا رستمی باید با ۱۸۰ کیلوگرم رقابت خود را آغاز کند؟ در حالی که می‌توانست با ۵ کیلوگرم کمتر شروع کند. او در مسابقات جهانی ۲۰۱۷ و بازی‌های آسیایی هم همین کار را انجام داد. کیانوش رستمی باید شرایط خود را در وزنه‌برداری جهان حفظ کند اما همه دنیا او را نگاه کردند و همه از او برای المپیک نا امید شدند.

انوشیروانی در مورد اینکه کیانوش رستمی پس از انداختن حرکت اول نتوانست خودش را جمع و جور کند و از لحاظ ذهنی بهم ریخت و برادرش هم به او کمک نکرد، گفت: من با تمام احترامی که برای برادر رستمی قائل هستم اما اگر رستمی خودش را در اختیار کادرفنی قرار می‌داد بهترین نتیجه را می‌گرفت و امروز یکی از مدال‌ها برای ما بود.

سرمربی سابق تیم ملی در مورد وزنه‌های بالایی که رستمی انتخاب کرد نیز گفت: رستمی فقط برای مدال طلا می‌آید که این دیدگاه خوبی نیست و یک نوع خود برتر بینی است. این تاکتیک‌اشتباهی است که نمی‌دانم چرا کیانوش به آن اصرار دارد. راجر فدرر با وجود اینکه سال‌ها در سطح تنیس حرفه‌ای دنیا فعالیت می‌کند اما زمانی که ضربه‌اشتباه می‌زند با مربی‌اش صحبت می‌کند. ورزشکار ۱۰ مدال جهانی و المپیک هم داشته باشد اما باید یک نفر بالای سرش باشد. هیچ کسی مثل مربی نمی‌تواند ورزشکار را هدایت کند. کیانوش باید قبول کند سیستمی که دارد به بن بست رسیده است. درست است وزنه بردار پرقدرتی است اما سن و سال او هم به تدریج بالا می‌رود.

نقش مدیریت در تضعیف رستمی
این روزها نوک تیز انتقادات تنها کیانوش رستمی را نشانه می‌گیرد ولی کمتر کسی به نقش مدیریت در بحران ایجاد شده برای وزنه بردار پرافتخار کشورمان‌اشاره کرده است! کیانوش رستمی مدتهاست رویه غلط خود را در پیش گرفته اما در این ورزش عریض و طویل از وزارت ورزش گرفته تا فدراسیون وزنه برداری یک نفر نتوانست با تشریح واقعیت‌ها و خطری که او را تهدید می‌کند، قهرمان المپیک را متوجه ‌اشتباهاتش کند.
آن روزی که در اختلافات سرمربی وقت تیم ملی وزنه برداری و کیانوش رستمی، برخی مسئولان نتیجه گرا از ترس مدال نگرفتن از اصول حرفه‌ای عدول کردند و به سمت ورزشکار و ورزشکار سالاری غش کردند، باید تصور چنین روزهایی را می‌داشتند. البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که فراز و فرود در ورزش حرفه‌ای امری طبیعی است؛ کیانوشی که روزگاری دو مدال المپیک را برای ایران به ارمغان آورد در توکیو هم می‌تواند افتخار آفرین باشد، به شرطی که در مسیر درست قدم بردارد.
 


کد مطلب: 404188

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/404188/وداع-تلخ-قهرمان-المپیک-رقابت-های-جهانی-وزنه-برداری-کسانی-مسبب-ناکامی-رستمی-بودند

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com