تاریخ انتشارپنجشنبه ۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۷
کد مطلب : ۴۰۴۱۷۸
مدیرکل مهندسی و مطالعات سازمان جنگل‌ها گفت: بر اساس گزارشی که فائو اعلام کرد از 9سال پیش سالانه 12 هزار هکتار از سطح جنگل‌های کشور کم شده است.
۰
plusresetminus
سالانه 12 هزار هکتار از جنگل‌های کشور کم شده است
به گزارش بلاغ، رضا بیانی در پاسخ به اینکه آخرین آمار سطح جنگل‌های کشور چقدر است، اظهار داشت: آخرین آماری که از سطح جنگل‌های کشور با تاجِ پوششِ بالای پنج درصد با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و عکس‌های فضایی بدست آورده‌ایم، 14 میلیون و 319 هزار هکتار است.

گفتنی است، «تاجِ پوششِ بیش از پنج درصد» یعنی جنگل‌هایی که در آنها در هر هکتار بیش از پنج اصله درخت وجود داشته است. البته در آمار فائو (دفتر نمایندگی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) مناطقی را که بیش از 10 اصله درخت در هر هکتار دارد جنگل به حساب می‌آورند.

وی در پاسخ به اینکه سطح استاندارد از نظر سازمان خواروبار جهانی چقدر است؟ گفت: استاندارد فائو با تاج پوشش 10 درصد است و سطح جنگل‌های ایران با این استاندارد 10 میلیون و 600 هزار هکتار است که برای فائو گزارش داده‌ایم، اما اجازه بررسی با تاج پوشش پنج درصد را هم داریم.

مدیرکل مهندسی و مطالعات سازمان جنگل‌ها ادامه داد: بررسی سطح جنگل‌ها هر پنج سال یکبار انجام می‌شود و باید به فائو نحوه بررسی و ابزارهای بررسی خود را گزارش دهیم، آمارهای سال 2015 و جزئیات کار و روش‌های اجرا را به آنها اعلام کردیم و در گزارش فائو هم آمده است.

بیانی اضافه کرد: برای ارزیابی سطح جنگل در سال 2020 هم روش‌هایمان را به فائو گفته‌ایم و نقشه‌ها و تصایرمان را ارسال کرده‌ایم که در روش جدید تصاویر ماهواره‌ای با قدرت بیشتری نسبت به سری‌های قبلی انجام شده و منتظر تایید هستیم.

وی در پاسخ به اینکه تغییرات سطح جنگل‌ها در گذشته چقدر بوده است، ‌گفت: کاهش سطح کشت جنگل‌ها با تغییر کاربری و آتش‌سوزی‌ها اتفاق می‌افتد اما چون جنگل‌هایی که آتش‌سوزی‌ شده دوباره به چرخه برمی‌گردد جزو کاهش سطح جنگل به حساب نمی‌آوریم.

مدیرکل مهندسی و مطالعات سازمان جنگل‌ها افزود: بر اساس گزارشی که فائو اعلام کرد سالانه 12 هزار هکتار از سطح جنگل‌های کشور نسبت به گزارش 2010 کم شده است. اگرچه کاهش‌هایی در سطح جنگل‌ها بوده اما سال گذشته 27 هزارهکتار جنگل‌کاری در کشور انجام دادیم و امسال نیز برنامه جنگل‌کاری 110 هزار هکتار را در برنامه داریم.

بیانی در این باره که آیا سطح جنگل‌ها نسبت به 40 سال گذشته کم شده است،‌ گفت: آمارهایی که در آن زمان بدست آمده خیلی قابل استناد نیست زیرا روش‌ها و ابزار استفاده شده خیلی دقیق نبوده است.
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما