تاریخ انتشاردوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
کد مطلب : ۴۰۳۴۷۸
شهریور که به روزهای پایانی‌اش می‌رسد آوازه مهربانی‌های مهر به گوش می‌رسد، مهربانی‌هایی از جنس بارش برگ‌های درختان و رنگی کردن زمین، آوازه وزش باد و رقص قاصدک‌های سفید و گشایش درهای علم و دانش مدرسه به روی کودکان و نوجوانانی که بعد از سه ماه تعطیلی انتظار رفتن به سرکلاس درس را دارند.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،مهر که از راه می‌رسد آهنگ بازگشایی مدارس به گوش می‌رسد، شوق و ذوق دانش‌آموزانی که این روزها برای خرید البسه و لوازم‌التحریر مدرسه همراه با والدینشان راهی خیابان و فروشگاهها شده‌اند، از چهره‌هایشان پیداست.

گرچه همچون سال‌ها پیش بسیاری از والدین توان خرید تمامی مایحتاج فرزندان خود را ندارند اما همین خریدهای کم و کوچک که در چند دفتر و مداد خلاصه می‌شود امید به تحصیل را در دانش‌آموزان زنده می‌کند.
تازگی ندارد، گرانی وضعیت بازار و قدرت پایین خرید مردم، چند سالی است که تورم و گرانی روزهای تلخی را برای مردم ساخته‌اند، این روزها که در آستانه بازگشایی مدارس هستیم، گاهی جیب خالی پدر بیکار و دل نگران مادری که فرزندش را باید امسال راهی مدرسه کند، دردناکتر از هر دردی است.
تامین لوازم‌التحریر، لباس فرم مدرسه، کیف و کفش این‌ روزها مشکل بسیاری از پدران و مادرانی است که زیرفشار گرانی توان خرید و تامین آن را ندارند.
علیرغم اطلاع سازمان دانش‌آموزی مبنی بر تعیین قیمت‌های پوشاک مدارس برای مقاطع تحصیلی مختلف اما دوزندگان با قیمت‌هایی بالاتر از نرخ انتخابی لباس‌های دانش‌آموزان را تحویل آنها می‌دهند.
اولیای دانش‌آموزان از پرداخت وجه اضافه در تهیه لباس مدارس خودداری کنند
مدیر سازمان دانش‌آموزی استان کردستان با اشاره به اینکه امسال طرح متمرکز ساماندهی و نظارت بر تهیه و توزیع لباس فرم مدارس در حال اجرا است؛ اظهار کرد: قیمت‌های پیش بینی شده برای لباس‌ها به تایید کارشناسان سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه صنف دوزندگان رسیده و حاشیه سود معقول و قانونی برای دوزندگان پیش بینی شده است؛ لذا اولیاء دانش‌آموزان از پرداخت وجه اضافی خودداری نمایند.
احمد عبداللهی قیمت هر دست لباس برای دوره‌های اول و دوم ابتدایی را به ترتیب 680 هزار و 800 هزار ریال برشمرد و افزود: نرخ لباس فرم متوسطه اول و دوم نیز به ترتیب 950 هزار ریال و یک میلیون و 50 هزار  ریال در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: چنانچه مدیران مدارس در قرارداد منعقده با دوزندگان پیش‌بینی لباس طرح‌دار نموده‌اند، افزایش قیمت خیلی جزئی (کمتر از 100 هزار ریال) برای هر دست لباس وجود خواهد داشت که این مسئله و قرارداد منعقده نیز باید قبل از اجرایی شدن به تأیید ادارات دانش‌آموزی مربوط برسد و در صورت عدم تأیید اداره دانش‌آموزی فاقد وجاهت قانونی است.
مدیر سازمان دانش‌آموزی استان کردستان اظهار کرد: در صورتی که اولیاء گرامی تخلفی در زمینه عدم پایبندی به قیمت‌های مصوب در بخشنامه مشاهده کردند ضمن خودداری از پرداخت وجه اضافی، در اسرع وقت موضوع را به سامانه نظارتی 124 اطلاع داده که با توجه به حضور بازرسان سازمان صنعت و معدن در این طرح، موضوع به صورت دقیق بررسی و احقاق حق خواهد شد.
گرچه برای لباس فرم مدارس نرخ‌هایی از سوی سازمان دانش‌آموزی و اتحادیه دوزندگان تعیین شده است اما با بررسی دوزندگان و خیابان سطح شهر خواهیم دید نرخی که از والدین دانش‌آموزان دریافت می‌شود، فراتر از نرخ مصوب بوده و قیمت‌هایی بالاتر از نرخ تعیین شده از والدین اخذ می‌شود.
نرخ‌های تعیین شده لباس فرم مدارس برای البسه ساده است
رئیس اتحادیه دوزندگان و خیاطان شهرستان سنندج اعلام کرد: براساس تصمیماتی که برای تعیین نرخ لباس فرم مدارس در سال‌جاری تعیین شده است، نرخ‌های تعیین شده برای مانتوهایی با مدل ساده پیش‌بینی شده است.
سلمان صلواتی عنوان کرد: متاسفانه مدیران مدارس مانتوهای مدل‌دار را به خیاطان معرفی می‌کنند که دوخت این مدل‌ها با نرخ تعیین شده به ضرر دوزندگان است و آنها به ناچار نرخ‌های بیشتری از والدین دریافت می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 880 دوزنده و خیاط دارای پروانه کسب در پنج رسته نظامی‌دوز، کردی دوز، مانتوشلوار، پیراهن دوز و کت و شلوار دوز در شهر سنندج فعال است، افزود: از این تعداد 122 خیاط دارای پروانه کسب در راستای دوخت لباس فرم مدارس فعال هستند.

گرچه مدیر سازمان دانش‌آموزی استان کردستان اعلام کرده است که در قرارداد منعقده با دوزندگان لباس‌های طرح‌دار نیز پیش‌بینی شده و نرخ این لباس‌ها نیز تعیین شده است، اما گویا خیاطان قیمت‌های بیشتری از نرخ یاد شده دریافت می‌کنند.
انتخاب لباس فرم یک‌دست در مدارس تحمیل هزینه اضافی بر والدین است
تحمیل تهیه لباس فرم مدارس از سوی مدیران بر والدین در شرایط کنونی و گرانی بازار، موجب نارضایتی برخی والدین شده و برخی از والدین دانش‌آموزان می‌گویند لباس‌های فرم سال‌های قبل فرزندانشان همچنان قایل استفاده است و عده‌ای از آنها نیز می‌توانند بدون در نظر گرفتن رنگ و مدل درخواستی مدارس لباس با قیمت مناسبت‌تری برای فرزندان خود تهیه کنند و انتخاب مدل و رنگ لباس فرم از سوی مدیران تحمیل هزینه‌های اضافی بر آنان است.

مادر یکی از دانش‌آموزان مدارس ابتدایی شهر سنندج می‌گوید: برای تهیه لباس فرم مدرسه فرزندم که امسال به کلاس اول می‌رود باید ۱۰۰ هزار تومان پرداخت کنم در حالیکه نرخ مصوب سازمان دانش‌آموزی 68 هزار تومان اعلام شده و کسی هم پاسخگوی این تفاوت قیمت نیست.
وی بیان کرد: اگر مدرسه من را وادار به تهیه لباس فرم نمی‌کرد می‌توانستم با قیمت پایین‌تری برای فرزندم لباس حاضری تهیه کنم ولی به دلیل اینکه رنگ و مدل لباس از سوی مدرسه اعلام می‌شود مجبور به پرداخت هزینه اضافی خواهم بود.
افزایش قیمت لوازم‌التحریر مشکل خانواده‌های دارای محصل
گذشته از لباس فرم، افزایش قیمت لوازم‌التحریر نیز دردی بر دیگر دردهای والدین افزوده است، والدینی که امسال مجبورند برای تحصیل فرزندانشان لباس فرم، کیف و کفش و لوازم‌التحریر با قیمت‌های بالا تهیه کنند و افزایش قیمت این لوازم در سال‌جاری نسبت به سال قبل موجب شده تا تعداد زیادی از والدین که درآمد چندانی ندارند با تامین حداقل‌ها و اجناس با کیفیت پایین فرزندان خود را آماده تحصیل در سال جدید کنند.

پدر میلاد که در ناحیه منفصل شهری نایسر زندگی می‌کند و فرزندش را در یکی از مدارس این منطقه ثبت نام کرده است، می‌گوید: کارگری ساده بیش نیستم و باید علاوه بر هزینه تحصیل میلاد هزینه دو دختر دیگرم را نیز که دانش‌آموز هستند پرداخت کنم.
وی می‌گوید: این روزها زیر بار گرانی و هزینه‌های بالای مستاجری نمی‌توانم پاسخگوی همه نیازهای فرزندانم باشم و مجبورم با تامین حداقل‌ها آنها را راهی مدرسه کنم.
وجود صدها مدل البسه و دهها رنگ و طرح لوازم‌التحریر مدارس در بازارها و فروشگاه‌های سطح شهر کودکان و نوجوانانی که امسال به تحصیل علم و دانش می‌پردازند را بیشتر مشتاق خریدن می‌کند و اگر والدینی توان خرید  نداشته باشند باید به هر دری بزنند تا بتوانند وسایل موردنیاز فرزند خود را تهیه کنند.
بی‌شک جای خیرین و نوعدوستان این روزها بیش از هر روز دیگری لازم است تا گوشه چشمی بر دانش‌اموزان بی‌بضاعت داشته باشند و زمینه تحصیل آنها را فراهم کنند.
کمک هنرمندان کردستانی به دانش‌آموزان بی‌بضاعت
همین چند روز گذشته بود که تعدادی از هنرمندان کردستانی اقدام به تهیه یک‌هزار دست لباس مدرسه برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت کردند و این اقدام ارزشمند حرکتی برای کمک به والدینی است که توان خرید وسایل فرزندان محصل خود را ندارند و نیاز است این حرکت نیک و پسندیده همچنان ادامه یابد.
بی‌شک این روزها قلب‌های مهربان زیادی به روی دانش‌آموزان بی‌بضاعت گشوده می‌شود و مهر و بخشش تقدیم‌شان خواهد شد و امید به تحصیل را برایشان به ارمغان خواهد آورد.
علاوه بر خیرین نیک‌اندیش کردستانی که همه ساله در جشن عاطفه‌ها مهر خواهند بخشید، آموزش و پرورش نیز برای حمایت از دانش‌آموزان مناطق محروم گام‌هایی برمی‌دارد تا بتواند زمینه حضور هرچه بهتر دانش‌آموزان مناطق محروم در پشت نیمکت‌های مدرسه را فراهم کند.
تهیه دو هزار بسته لوازم‌التحریر برای دانش‌آموزان کلاترزان
رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه کلاترزان از توزیع بسته‌های لوازم التحریر به تعداد دو هزار بسته به کلیه دانش‌آموزان هر سه مقطع تحصیلی به مناسبت روز بازگشایی مدارس و در راستای حمایت از دانش‌آموزان مناطق محروم خبر داد.

ناصر شفیعی افزود: با توجه به اینکه منطقه دارای روستاهای محروم زیادی است در نظر داریم که اول مهر ماه هیچ دانش‌آموزی بدون لوازم‌التحریر در کلاس‌های درس حاضر نباشد.
وی خاطرنشان کرد: برای همه دانش‌آموزان این بسته‌ها را آماده کرده‌ایم و در مراسم بازگشایی مدارس تقدیم آن‌ها خواهد شد تا این دانش‌آموزان نیز همانند سایر دانش‌آموزان با دارا بودن لوازم‌التحریر کافی سر کلاس‌ها حاضر شوند.
با این حال نیاز است دستگاه‌های نظارتی بر روند قیمت‌ها در بازار نظارت و کنترل داشته باشند تا این روزها مردم دچار سردرگمی نشده و شاهد قیمت‌های نامتعارف نوشت‌افزارها و البسه مدارس نباشند و دانش‌آموزان نیز مهر را با مهربانی‌هایش آغاز کنند و خاطره‌ نخستین روزهای تعلیم و تربیت‌شان را در سالتحصیلی جاری با زیبایی‌هایش به ذهن بسپارند.
گزارش از: عدالت ناصری
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما