وزیر بهداشت و درمان گفت: عمده مشکل اصلی در تصادف عامل انسانی و فرهنگ توسعه نیافته فرد است.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،سعید نمکی صبح امروز در بیست و چهارمین کنفرانس بین‌المللی جامعه ایمن که در تالار شایان‌مهر علوم پزشکی تبریز برگزار شد، اظهار کرد: در این کنفرانس از نقش ویرانگر حوادث جاده‌ای و اثرات منفی آن بر نظام سلامت صحبت شد. 
عمده مشکل اصلی در تصادف عامل انسانی و فرهنگ توسعه نیافته فرد است
وی با بیان اینکه عوامل موثری در ایجاد مشکلات در ترافیک جاده‌ای دخیل است، افزود: ولی بنده معتقدم عمده مشکل اصلی در تصادف عامل انسانی و فرهنگ توسعه نیافته فرد است.
وزیر بهداشت ادامه داد: ۶ برنامه توسعه ملی بعد از انقلاب داریم و در آن برنامه‌ها زیرساخت‌ها‌، گاز و نفت حرف زدیم ولی نقشی برای انسان مشخص نکردیم. 
انسان دیگر ابزاز توسعه نیست
نمکی بیان کرد: انسان دیگر ابزاز توسعه نیست بلکه انسان توسعه یافته هدف نهایی توسعه است.
 وی با اشاره به مثلث جاده، انسان و خودرو عامل اصلی در تصادفات ابراز کرد: انسان توسعه یافته فردی نیست که پیش پرداخت به ارابه‌ای که غیراستاندارد است، دهد و تاسف‌بارتر اینکه با علم به آن، حداقل سرعت ۱۵۰ کیلومتر با آن خودرو حرکت نمی‌کند. 
نمکی تاکید کرد: همه انرژی را باید روی انسان گذاشت و خداوند در قرآن کریم به جامعه ایمن تاکید کرده است و حتی به استانداردهای آن شهر قسم خورده شده است. 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش تاکید کرد: اگر کسی قانون  شکست باید کفاره سنگین بپردازد.  
نمکی با بیان اینکه در قرآن به مدینه فاضله و شهر ایمن قسم می‌خوریم که نشان از مبنای اعتقادی است، اظهار داشت: آموزش و تحول دیدگاه اولین عامل برای پیشگیری از تصادفات است.  
مرگ 380 هزار نفر در ایران
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابراز کرد: ۳۸۰ هزار مرگ در سال ثبت شده است که ۳۱۳ هزار مرگ به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است و غم انگیزتر این است که بیش از ۱۰۰ هزار در اثر فشار خون جان خود را از دست می‌دهند.  
وی گفت: حوادث جاده‌ای با مرگ بیش از ۱۶ هزار سال در سال(مرگ ثبت شده در لحظه حادثه) نشان از سنگینی بار عظیم بر دوش جامعه و مسولان است. 
نمکی ابراز کرد: موضوع پیشگیری از حوادث از ۳۰ سال پیش مطرح و اداره کل مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر ایجاد شد. 
وی تاکید کرد: اگر بخواهیم  حوادث جاده‌ای را کالبد شکافی کنیم، عامل اصلی انسانی است که باید آموزش دیده شود و این آموزش باید از مدرسه شروع شود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش با اشاره به صحبت‌های تئوریسن داگلاس نورس گفت: به اعتقاد او نباید در کشورها جاده‌ها و کارخانه‌ها را دید باید در مدرسه نیمکت‌ها را دید و دانش‌آموزان و روحیه جستجوی آنها را دید چراکه اگر مملکتی روحیه توسعه یافتگی داشته باشد، تیک‌آف آن قطعی است. 
وی ادامه داد:  باید آموزش‌ها جامع محور، محله محور و نفر محور باشد و باید در هر خانواده و مدرسه یک سفیر سلامت انتخاب کرده و آموزش دهیم.
نمکی متذکر شد: مولفه‌های موثر در سلامت فقط حوادث جاده‌ای نیست آلاینده‌های زیست محیطی، بسیار موثر است و باید برای آنها راهکار یافت. 
وی بیان کرد:  اقتصاد ملی که تحت الشعاع ماشین و سوخت غیراستاندارد قرار می‌گیرد یا ترافیکی باعث سوخت انرژی زیادی می‌شود موضوعات قابل تامل است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش تصریح کرد:  مدیریت تروما موضوعی است که پژوهش زیادی روی آن انجام شده است تا فردی که دچار حادثه تصادف می‌شود بدون کم و کاستی به بیمارستان منتقل شود. 
تهیه سند ملی برای نقشه راه و مدیریت حوادث و بلایا 
وی خاطرنشان کرد:  تهیه یک سند ملی برای نقشه راه و مدیریت حوادث و بلایا برای نقش ترافیک جزو اولویت‌های ما است. 
نمکی افزود: پروژه‌های خوبی در وزارت  بهداشت انجام گرفته است که پروژه نماد یکی از پروژه‌هایی است که رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان ابر پروژه نام برده است. 
وزیر بهداشت ابراز کرد: تبریز شهر واکسیناسیون است به طوریکه من قبلا فکر می‌کردم  امیرکبیر آن را آورده است و بعد با مطالعه متوجه شدم که واکسیناسیون  از زمان عباس میرزا در تبریز آغاز شده و به حق تبریز به عنوان دگر اندیشان بسیار ناب مملکت هستند.
گزارش فارس حاکی است، بیست و چهارمین کنفرانس بین المللی حمایت از جوامع ایمن که برای نخستین بار در ایران برگزار می شود، با حضور وزیر بهداشت، نائب رییس مجلس شورای اسلامی، رییس پلیس راه ناجا و نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران صبح امروز در تبریز آغاز شد.
 
این کنفرانس هر دو سال یک بار در یکی از کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت برگزار می شود و بخشی از این سازمان که در مورد سلامت ترافیک کار می کند، این کنفرانس را هدایت و راهبری می کند.
 
در بیست و چهارمین کنفرانس بین المللی حمایت از جوامع ایمن، علاوه بر صاحب نظران و کارشناسان ایرانی، بیش از ۳۰ نفر از صاحب نظران علم سلامت ترافیک و میهمانانی از ۲۰ کشور دنیا حضور دارند.
 
این کنفرانس با مشارکت نهادها، سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه، سازمان برنامه و بودجه، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور،  پلیس راهور و معاونت‌های مختلف وزارت بهداشت حمایت و برگزار می‌شود.
 
این کنفرانس از اول تا سوم شهریورماه در تالار شایان مهر دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار می شود.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما