نایب رئیس سندیکای صنعت برق با تاکید بر اینکه در مقابل 80 هزار مگاوات نیروگاه نصب شده صادرات 1700 مگاوات عدد ناچیزی است گفت:صادرات برق دولتی است در حالیکه با هموار کردن مسیر بخش خصوصی می توانیم صادرات برق را افزایش بیشتری دهیم.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،پیام باقری در گفت‌وگو با خبرنگار  در پاسخ به این سوال که آیا ایران توانایی افزایش صادرات برق را دارد، گفت: فرسودگی تجهیزات در حوزه نیروگاهی کمتر از بخش توزیع است بنابراین یکی از دلایلی که توانستیم برنامه‌ریزی کنیم و میزان تلفات انرژی را به زیر 11 درصد برسانیم یک بخش آن با همین جایگزین کردن تجهیزات فرسوده با تجهیزات جدید بود.
وی ادامه داد: به هر حال فرسوده بودن تجهیزات اثر خود را بر میزان بهره‌برداری از ظرفیت‌های نیروگاهی خواهد گذاشت، اما مطلبی که حائز اهمیت است این است که ایران قابلیت صادرات برق را بیش از این دارد و با وجود رکورد جدید صادرات برق همچنان ظرفیت بالقوه صادرات برق با آن چیزی که امروز بالفعل شده فاصله قابل توجهی دارد.
باقری افزود: فاصله جدی میان مصرف برق در تابستان با زمستان وجود دارد، بنابراین یکی از اقدامات مناسبی که می‌توان انجام داد، این است که آن برق مازاد را صادر کرد. 
نایب رئیس سندیکاری صنعت برق با اشاره به سفر هیات ایرانی به افغانستان گفت: تفاهم‌نامه‌ای که میان ایران و افغانستان در صنعت برق انجام شد، بر همین مبنا است که پیک بار مصرف برق در ایران با پیک بار مصرف برق در افغانستان متفاوت است و زمانی که ایران در اوج مصرف برق قرار دارد، افغانستان در کم‌باری قرار دارد، بنابراین ایران به راحتی می‌تواند برق مازاد خود را به افغانستان و حتی کشورهای دیگر صادر کند، پس این یک فرصت است. 
وی با اشاره به اینکه این فرصت‌ها زودگذر است، گفت:در پروژه «کاسا 1000» قرار شد 1200 مگاوات برق از کشورهای CIS به افغانستان صادر شود، در حالی که این میزان برق را ایران می‌توانست به آنها صادر کند و آنها با توجه به نیاز برقی که دارند هم به شبکه سراسری ایران وصل کند و هم اینکه عواید اقتصادی خوبی برای کشور داشته باشد. 
باقری در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به فرسوده بودن شبکه توزیع ایران توانایی افزایش صادرات را داریم، اظهار داشت: ایران بسیار بیشتر از این ظرفیت کنونی می‌تواند صادرات برق خود را افزایش دهد، پس برای این موضوع که یک تکلیف قانونی هم هست و براساس آن وزارت نیرو باید تا پایان برنامه ششم توسعه به هاب انرژی تبدیل شود باید مسیر ورود بخش خصوصی به صادرات برق را هموار کند. 
باقری ادامه داد: در حال حاضر هر آنچه که صادر می‌شود توسط وزارت نیرو و بخش دولتی انجام می‌شود، بنابراین نیازمند سرمایه‌گذاری عظیم در این بخش هستیم و این سرمایه‌گذاری باید توجیه اقتصادی برای سرمایه‌گذاران داشته باشد و مجوزهای لازم در اختیار آنها قرار بگیرد تا بخش خصوصی با تمرکز بالا در این بخش سرمایه‌گذاری کند و این ظرفیت بالقوه برای صادرات برق از طریق ورود بخش خصوصی محقق و افزایش خواهد یافت.
* 1700 مگاوات صادرات برق انجام می شود
وی در پاسخ به این سؤال که ایران در حال حاضر چه میزان برق صادر می‌کند، گفت: در حال حاضر حدود 1600 تا 1700 مگاوات صادرات برق انجام می‌دهد و اگر مسیر بخش خصوصی فراهم شود، می‌تواند این ظرفیت به دو برابر افزایش یابد. 
باقری ادامه داد: در حال حاضر بالغ بر 80 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده در کشور داریم و در مقایسه با این 80 هزار مگاوات صادرات 1700 مگاوات برق درصد قابل توجهی نیست، بنابراین فاصله پیک تابستان با پیک زمستان بیش از 20 هزار مگاوات است، و در زمستان این قابلیت وجود دارد که از این 20 هزار مگاوات چند هزار مگاوات را به اورهال نیروگاه‌ها و رزرو نیروگاه‌ها اختصاص  و یک بخش قابل توجهی از این مازاد تولید برق را که مصرف نمی‌شود صادر کنیم. 
نایب رئیس سندیکای برق با اشاره به اینکه صادرات برق می‌تواند، ارزآوری خوبی برای کشور باشد و از لحاظ امنیتی برای کشور کمک حال خواهد بود، گفت: کشورهای اطراف را می‌توانیم با این اقدام به شبکه سراسری وصل کنیم و قدرت چانه‌زنی را نیز در منطقه بالا ببرد.
وی با اشاره به اینکه در سفر اخیر هیأت ایرانی به افغانستان و امضای تفاهم‌نامه با این کشور می‌تواند زمینه‌ساز نکات مثبت اقتصادی برای کشور باشد، گفت: ارتباط با همسایگان می‌تواند در دیپلماسی بسیار حائز اهمیت باشد چرا که می‌توانیم با این اقدام عدد صادرات غیرنفتی را بالا ببریم.
باقری افزود: در حال حاضر میزان واردات کشورهای همسایه از سایر کشورها بالا است و سهم ایران برای صادرات غیرنفتی به کشورهای همسایه عدد ناچیز و در حد 5 درصد است و عمده واردات این کشورهای همسایه از ایران نیست پس اگر با توجه به تحریم‌های به وجود آمده همین سیاست‌گذاری‌ها را توسعه داده و به افزایش صادرات غیرنفتی اقدام کنیم این می‌تواند راه نجاتی برای عبور کشور از بحران‌های پیش‌رو باشد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷