کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور:

اقتصاد کشور واردات‌چی است

مهر , 25 تير 1398 ساعت 9:11

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت تغییر ساختارهای سنتی در صنایع کشور اظهار کرد: ما به خاطر ساختار اقتصاد نفتی ذاتاً واردات‌چی هستیم.


به گزارش بلاغ، سورنا ستاری دیروز در مراسم افتتاح رسمی خط تولید خودروی پژو ۳۰۱ با‌اشاره به تحولاتی که شرکت‌های دانش بنیان در دنیا به وجود آورده اند، گفت: داشتن کارخانه با صنعت متفاوت است و اگر می‌خواهیم از نیروی انسانی تحصیلکرده استفاده کنیم، باید صنعت داشته باشیم اما اینکه یک خط مونتاژ را راه‌اندازی کنیم، صرفاً یک کارخانه بوده و صنعت به شمار نمی‌رود.
وی افزود: در شرایط کنونی حتی اگر ۱۰۰ خط مونتاژ هم داشته باشیم نیاز به دانشگاه نخواهیم داشت و این در شرایطی است که هم اکنون ۳۳ میلیون جوان و ۴.۵ میلیون دانشجو داریم و ظرفیت ما در این حوزه بسیار کم نظیر است.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه کارخانه‌داری منجر به ایجاد ارزش افزوده واقعی نخواهد شد، تصریح کرد: خام‌فروشی به هیچ عنوان منجر به شکل گیری ارزش افزوده نشده و اگر چه در گذشته قادر بودیم کشور را با خام فروشی اداره کنیم اما اکنون این امکان وجود ندارد، چرا که به لحاظ تکنولوژی اتفاقات عجیب و غریبی در دنیا رخ داده و بسیاری از صنایع دنیا از حالت سنتی خارج و خود را با این تکنولوژی‌ها سازگار کرده‌اند.
ستاری گفت: در دوران تحریم‌ها متوجه شدیم که باید به حوزه خودکفایی تغییر جهت دهیم، در حالی که کشور سالها است که از دارایی‌های خود که عمدتاً در نیروی انسانی خبره نهفته است، بهره نگرفته است. ما به خاطر باندهای وارداتی در سراسر کشور مشکلاتی را درباره تأمین نیازهای صنایع تجربه کرده‌ایم. ضمن اینکه ساختار اقتصاد ایران متکی بر نفت است و ما واردات‌چی هستیم، لذا اگر بخواهیم کالایی را صادر کنیم، باید زیرساخت‌های آن را فراهم‌نماییم.

وی با بیان اینکه اگر صنعت متحول نشود، به طور قطع ادامه مسیر ممکن نخواهد بود، خاطرنشان کرد: ما باید از طریق شرکت‌های دانش بنیان تحول ایجاد کرده و از این شرکت‌ها بخواهیم تا محصولات نوین را برای ما طراحی کنند، این در حالی است که هر چقدر هم با پول دولت تحقیق کنیم، محصولی از آن استخراج نخواهد شد.
ستاری خطاب به خودروسازان گفت: اگر ساختارهای سنتی خود را نشکنیم و به سمت شرکت‌های دانش بنیان حرکت نکنیم، شکست خواهیم خورد.

وی سال ۹۷ را سالی بسیار سخت برای اقتصاد ایران و البته خودروسازان دانست و گفت: بحرانی که در صنعت خودرو پیش آمد منجر به این شد که صنعت خودروسازی دوست و دشمن خود را بشناسد و وارد شراکت‌های پایدار شود، این در شرایطی است که شرکتی همچون پژو که با اخمِ یک طرف دیگر، قرارداد را نیمه کاره رها کرده و ایران را ترک می‌کند، یک شریک استراتژیک برای صنعت خودروی ایران نخواهد بود.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با بیان اینکه هم اکنون راه نهضت خودکفایی در حال تداوم است، افزود: صنایع کشور در حال حاضر به سمت تغییر فضای کاری خود حرکت کرده و البته ما هم به عنوان معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور اقلام تحریمی را در لیست حمایت‌های خاص خود قرار داده‌ایم.


کد مطلب: 396770

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/396770/اقتصاد-کشور-واردات-چی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com