تاریخ انتشاريکشنبه ۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۳
کد مطلب : ۳۹۴۵۴۷
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،
محمد سلامتی:  روحانی برای ساماندهی اقتصاد نیاز به اختیارات جدید ندارد
عضو سازمان (منحله) مجاهدین انقلاب می‌گوید: رئیس جمهور برای ساماندهی اقتصاد کشور، نیاز به اختیارات بیشتر ندارد.
محمد سلامتی در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد و در پاسخ این سوال که «آقای روحانی اخیراً به موضوع کمبود اختیارات ریاست جمهوری اشاره کردند. چقدر این کمبود اختیارات دست آقای روحانی را برای اداره مطلوب کشور بسته است؟» گفت: آقای روحانی روشن نکرده‌اند که در چه زمینه‌ای اختیاراتشان محدود است. ایشان که حقوقدان هستند، بهتر بود همان ابتدای دولت یازدهم در مورد رفع محدودیت‌های وظایف ریاست جمهوری اقدام می‌کردند و تا حالا صبر نمی‌کردند. با این حال به‌نظر من در محدوده کارهایی که برای ساماندهی وضع اقتصاد و تحرک بخشیدن به جامعه لازم است، فعلاً نیازی به اختیارات جدید نیست.
وی همچنین درباره زمزمه گاه و بی‌گاه رفراندوم از سوی روحانی می‌گوید: من نمی‌دانم آقای روحانی چه موضوعی را در ذهن خود برای همه‌پرسی درنظر داشتند ولی قانون اساسی ظرفیت مناسبی را برای حل مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از راه همه‌پرسی درنظر گرفته است. این کار با تصویب دوسوم مجموع نمایندگان مجلس امکان‌پذیر است. بنابراین بهتر است آقای روحانی از این طریق نظرات خود را پیگیری کند، اما به‌نظر من در شرایط فعلی هیچ موضوع بسیار مهمی که نتوان آن را از راه‌های معمولی حل کرد و نیاز به همه‌پرسی داشته باشد، وجود ندارد.

نیویورک تایمز: فشار حداکثری علیه ایران شکست تمام عیار برای ترامپ بود
یک روزنامه آمریکایی در ارزیابی تحرکات دولت ترامپ نوشت: کمپین فشار حداکثری علیه ایران یک شکست تمام عیار بوده است.
نیویورک تایمز به قلم نیکلاس کریستف نوشت:
دونالد ترامپ، کمپین اعمال فشار حداکثری را علیه کره شمالی به اجرا گذاشت و این کشور همچنان به فعالیت‌های خود در زمینه تولید سلاح‌های هسته‌ای ادامه می‌دهد. او همین کمپین را در مواجهه با چین به اجرا گذاشته و ایالات متحده را با خطر یک جنگ تجاری مواجه کرده است. کمپین اعمال فشار حداکثری علیه ونزوئلا هیچ تاثیری بر نیکلاس مادورو نداشته است. کمپین اعمال فشار حداکثری در مورد فلسطینی‌ها هم به اجرا گذاشته و پاسخ آنها خودداری از دیدار با مقامات دولت ترامپ بوده است. اما نگران کنند‌ه‌ترین مورد، استفاده از کمپین اعمال فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران است.
ترامپ در هریک از موارد فوق بدون این‌که هیچ استراتژی واضحی داشته باشد، تاکتیک‌های تهاجمی را پیش برده است. در اغلب موارد این تاکتیک‌ها موجبات خصومت بیشتر این کشورها به خصوص ایران را فراهم آورده‌اند که در برخی موارد برای ایالات متحده مخاطره آفرین است.
خوشبختانه ترامپ اعلام کرده که دستور حمله نظامی به ایران را لغو کرده، اما مسئله این است که سیاست او در قبال این کشور عمدتا شکست خورده. بداهه نوازی‌های او دوست و دشمن را به یک میزان گیج و آشفته کرده است.
به‌نظر می‌رسد که ترامپ در یک دنیای فانتزی زندگی می‌کند که در آن اقدامی چون ترک توافق هسته‌ای به‌همراه اعمال تحریم‌ها و توئیت‌های تهدیدآمیز، ایران را به دست کشیدن از برنامه هسته‌ای‌اش وادار خواهد کرد. اما تاکتیک‌های ترامپ در عمل خشم ایران را برانگیخته و آن را به واکنش وادار کردند.
اگر همان‌طور که ترامپ گفته و پیش‌بینی کرده، در حملات دقیق آمریکا 150 ایرانی کشته می‌شدند، آنگاه نیروهای تحت حمایت ایران با کشتن آمریکایی‌ها در عراق، سوریه، افغانستان و هر جای دیگری در جهان این حمله را تلافی می‌کردند. حتی این احتمال وجود داشت که ایران یا یکی از گروه‌های تحت حمایت آن به زیرساخت نفتی عربستان سعودی حمله و در جریان نفت از تنگه هرمز اختلال ایجاد کنند. ممکن بود حزب‌الله به اسرائیل حمله کند و یک جنگ جدید بین اسرائیل و لبنان آغاز شود. اقتصاد جهانی ممکن بود به شدت آسیب ببیند. درگیری با یک حمله دقیق به اهداف خاص شروع می‌شد، اما همانجا پایان نمی‌یافت.
رویکرد فشار حداکثری ترامپ در رابطه با هر کشوری که اعمال شده، یک شکست تمام عیار بوده است.

نشنال ریویو: کابوس‌های بوش و اوباما ترامپ را از جنگ برحذر می‌دارد
یک نشریه آمریکایی معتقد است اظهارات ترامپ مبنی بر غیرعمدی بودن سرنگونی پهپاد آمریکا توسط ایران ساده‌لوحانه است و او از تلفات درگیری با ایران می‌ترسد.
مایکل روبین از اعضای اندیشکده آمریکن اینترپرایز، در نشریه نشنال ریویو نوشت: ساده‌لوحانه است که «دونالد ترامپ» نابودی پهپاد آمریکایی توسط ایران را «غیرعمدی» می‌خواند، عملی که حتی خود مقامات جمهوری اسلامی هم آن را تأیید کرده‌اند. او افزود: دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده روز چهارشنبه در جریان دیدار با «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا سقوط پهپاد آمریکایی توسط ایران را «یک اشتباه بد» نامید، اما در پاسخ به این سؤال که آمریکا چه باید بکند، مرموز عمل کرد.
در حالی که ترامپ نسبت به رؤسای جمهوری پیشین خود رویکرد سخت‌تری به ایران داشته، به نظر می‌رسد در حال گریختن از درخواست برای حمله تلافی‌جویانه علیه ایران است.
نشنال ریویو که از حامیان ترامپ در انتخابات بوده، می‌افزاید: شاید حق با ترامپ باشد که از درگیری نظامی مستقیم با کشوری که تقریباً چهار برابر وسعت عراق دارد، جلوگیری کند، اما او اشتباه می‌کند که نابودی هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را غیرعمدی می‌خواند.
باید خاطرنشان کرد جمهوری اسلامی به مدت 40 سال به روش‌های مختلف علیه ایالات متحده جنگیده و به جز چند مورد ناچیز، هزینه‌ای برای این دست اقدامات خود پرداخت نکرده است.
ترامپ ممکن است نخواهد با ایران وارد جنگ شود، به‌ویژه پس از تجربیات «جورج دبلیو بوش» و «باراک اوباما» در افغانستان، عراق، لیبی و سوریه، اما در عین حال ساده‌لوحانه است اگر نابودی پهپاد آمریکایی را غیرعمدی بخواند؛ اقدامی که حتی مقامات جمهوری اسلامی هم آن را تأیید کرده‌اند.

هاآرتص: اسرائیل نگران است کاسه و کوزه درگیری‌ها سر او بشکند
مقامات صهیونیست که در شرایط عادی تحریک به جنگ با ایران می‌کردند، اکنون با مشاهده سرنگونی پهپاد آمریکایی می‌ترسند در صورت وقوع درگیری، هدف اول حملات ایران قرار بگیرند.
این خبر را روزنامه صهیونیستی هاآرتص منتشر کرد و نوشت: نگرانی‌های روزافزونی در میان مقامات اطلاعاتی اسرائیل و غرب به وجود آمده بر این مبنا که احتمال دارد ایران بعد از تشدید تقابل با ایالات متحده و یا حتی پاسخ به اقدامات آمریکا، اسرائیل را هدف قرار دهد.
این مقامات گفته‌اند، پس از تهدیدها و اقداماتی که جمهوری اسلامی تاکنون برای پاسخ به آمریکا به‌کار برده، احتمال دارد این کشور اکنون اسرائیل را از طریق یکی از سازمان‌های خود در سوریه یا لبنان، از جمله حزب‌الله، به میان بحران بکشاند تا جوابی به اقدامات آمریکا و تحریم‌های آمریکا باشد.
بنیامین نتانیاهو این هفته جلسه کابینه امنیتی خود را دو بار برگزار می‌کند، که در موارد عادی کم‌سابقه بوده است. از هنگام انتخابات ماه آوریل که سپس با ناتوانی وی از تشکیل ائتلاف، به تعیین تاریخی برای رأی‌گیری در سپتامبر انجامید، دولت موقت وی به ندرت جلسه مذاکره‌ای تشکیل داده است.
جلسه دوم کابینه قرار است روز چهارشنبه برگزار شود.
این تحلیل‌ها نشان می‌دهد که دولت اسرائیل علی‌رغم ادعاهایی که می‌کند از توان نظامی ایران به شدت هراس دارد.

فایننشال‌تایمز: آمریکا نگران قدرت تلافی ایران است
یک نشریه اروپایی از علت ناتوانی آمریکا از حمله به ایران رازگشایی کرد.
روزنامه فایننشال‌تایمز به نقل از ست جونز، محقق سیاسی در اندیشکده مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک نوشت: «سرنگون کردن نظام ایران از طریق عملیات نظامی در بین گزینه‌های واشنگتن قرار ندارد. ترامپ یا اعضای کابینه‌اش تمایلی به تکرار تجارب گذشته در عراق و افغانستان ندارند».
به گزارش انتخاب، فایننشال‌تایمز همچنین از قول هنری بوید، تحلیل‌گر اندیشکده بین‌المللی مطالعات استراتژیک می‌افزاید: «دولت ترامپ باید از تجارب خود در سوریه و یمن استفاده کند. گزینه‌های پیش رو می‌توانند حمله به سایت‌های رادار باشند. آمریکا می‌تواند از این طریق به ایران نشان دهد که اقدامات آنها را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت».
روزنامه مذکور می‌نویسد: اما این سؤال مطرح است که آیا چنین تاکتیک‌هایی می‌توانند پیام دلخواه واشنگتن را به تهران منتقل کنند. در حال حاضر باید راهی برای کاهش فشار در منطقه پرتنش خلیج ‌فارس پیدا شود.
در ماه گذشته تنش‌ها بین دو کشور بعد از وقوع مجموعه‌ای از حوادث شدت پیدا کردند. هفته گذشته سپاه پاسداران ایران یک پهپاد جاسوسی 130 میلیون دلاری آمریکا را هدف قرار داد. پیش از این نیز چندین نفتکش تجاری در نزدیکی تنگه هرمز هدف قرار گرفته بودند.
شاید نیروهای نظامی متعارف آمریکا کاربرد زیادی در مقابل ایران نداشته باشند، زیرا ایرانی‌ها تلاش خواهند کرد که به جای نبرد زمینی با نیروهای آمریکایی از گروه‌های نیابتی و قابلیت‌های موشک‌های بالستیک خود بهره بگیرند.
موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در گزارش سالانه خود نتیجه‌گیری کرد؛ ایران از طریق متحدان و گروه‌های نیابتی از جمله حوثی‌های یمن و سازمان حزب‌الله در لبنان به نفوذ بالایی در منطقه دست پیدا کرده است. در صورتی که آمریکا حمله کند، ایران و متحدانش منافع آمریکا در منطقه یا اسرائیل را هدف قرار خواهند داد.
مطابق گزارش منتشر شده توسط موسسه بروکینگز، ایران دارای 15 نوع موشک بالستیک است که بین 200 تا 6000 کیلومتر برد دارند. ایران همچنین یک موشک ضد کشتی جدید توسعه داده است که در ماه فوریه آن را آزمایش کرد.
تحلیلگران همچنین‌ اشاره می‌کنند که ایران قابلیت‌های تهاجمی سایبری خود را تقویت کرده است. کارشناسان امنیت سایبری، ایران را مسئول حمله سال 2012 علیه شرکت‌های عربستان سعودی معرفی کرده‌اند. این حملات با استفاده از ویروسی با نام شامون انجام شدند. سال گذشته نیز حمله مشابهی پیاده‌سازی شده بود.
کریستوفر کربز، مدیر دپارتمان امنیت سایبری آمریکا در مصاحبه با رسانه‌ها گفت: «شکی وجود ندارد که سطح فعالیت‌های سایبری ایران افزایش یافته‌اند. عوامل ایران و نیروهای نیابتی آنها تنها به دنبال سرقت اطلاعات نیستند و عملیات‌های تهاجمی تخریبی زیادی را علیه ما انجام داده‌اند.»

سی‌ان‌ان: 17 پایگاه آمریکا در منطقه در تیررس متحدان ایران است
شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در گزارشی تاکید کرد آمریکا می‌داند در صورت درگیری نظامی با ایران با حریفی مقاوم و خطرناک مواجه خواهد شد.
«تام فورمن» خبرنگار راهبردی سی‌ان‌ان در گزارشی گفت: سوای پهناوری و قدرت نظامی ایران، حمله به ایران می‌تواند به سرعت به دیگر نقاط منطقه گسترش یابد.
شبه‌نظامیان شیعه در عراق که دوست ایران هستند بلافاصله قادر خواهند بود به سراغ نظامیان آمریکایی بروند، در سوریه نیز شبه‌نظامیان شیعه که از سوی ایران حمایت می‌شوند و همچنین حزب‌الله لبنان به سراغ نیروهای آمریکایی که تا حدودی هم آسیب‌پذیر هستند، خواهند رفت.
آنسوتر در لبنان، حزب‌الله، اسرائیل را مورد حملات موشکی خود قرار خواهد داد و حماس نیز از دیگر سو دست به چنین کاری می‌زند.
آنگاه پایین‌تر و در جنوب عربستان، یمن را داریم که حوثی‌های یمن به نیروهای آمریکا در عربستان و امارات حمله می‌کنند.
در افغانستان نیز هنوز نیروهای وفادار به ایران وجود دارند که ممکن است به سراغ نیروهای آمریکایی بروند.
سوای همه اینها ایران می‌تواند در تنگه هرمز که یک پنجم نفت مورد نیاز آمریکا از این آبراه تامین می‌شود، مشکل ایجاد کرده و تمام 17 پایگاه آمریکا در عربستان، کویت، عمان، امارات، قطر و بحرین را در تیررس خود داشته باشد.

گلایه مردم از عدم پوشش ناکارآمدی‌های دولت در رسانه ملی
مدیر روابط عمومی صداوسیما تأکید کرد مردم از عدم پوشش ناکارآمدی‌های دولت توسط رسانه ملی گلایه‌مند هستند.
محمدحسین رنجبران در واکنش به صحبت‌های سخنگوی دولت، از ناراحتی مردم پیرامون عدم انعکاس ناکارآمدی‌های دولت خبر داد.
به گزارش جام‌جم، علی ربیعی، سخنگوی دولت درباره پخش سریال گاندو و اینکه آیا دولت مانع پخش قسمت‌هایی از آن شده است یا خیر اظهار کرد: از صداوسیما خواهش‌ می‌کنم هرچه که سفارش شده پخش کنند. قسمت‌هایی از فیلم را دیدم، هنرپیشه‌های خوبی هم کار می‌کنند.
وی افزود: اصلا از سوی دولت چیزی عنوان نشده که پخش نکنند. البته به مقدار کافی علیه دولت مواردی پخش شده که این در برابر آن‌چیزی نیست.
 بعد از سخنان سخنگوی دولت، محمدحسین رنجبران، مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی به این صحبت‌ها واکنش نشان داد و در صفحه توئیتر خود نوشت: خط قرمز رسانه ملی همواره منافع ملی بوده و هست و نه مصلحت‌اندیشی گروهی، این ادبیات طلبكارانه هم جالب است و البته ما عادت كرده‌ایم به این تدبیر‌شان! که گویا صدا و سیما همواره باید بدهکارشان باشد.
وی در ادامه نوشت: در حالی كه به اذعان بسیاری از کارشناسان بی‌طرف و حتی برخی همفکران دولت، همراهی ‌سازمان صداوسیما با دولت‌های یازدهم و دوازدهم، اگر نگوییم بی‌نظیر بوده، کم نظیر است.فقط با همین 162 روزانه تماس‌های متعددی داریم از مردم که چرا صداوسیما این همه ناکارآمدی دولت را بیان نمی‌کند؟
مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی تاکید کرد: پیشنهاد می‌کنم در این ارتباط بی‌واسطه با مردم هر از چندگاهی خدمتگزاران عزیز دولت میهمان ما در 162 باشند و مشکلات و درد دل‌های مردم را از زبان خود آنها بشنوند. به نظرم وقت گذاشتن برای شنیدن حرف‌های مردم کم اهمیت‌تر از آشتی دادن افراد درون دولت نیست! پیش از این هم مقامات دولتی از پخش چند برنامه انتقادی نسبت به عملکرد دولت انتقاداتی را مطرح کرده بودند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سپاه الگویی برای انقلاب‌های آینده جهان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴