کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انتقاد مجدد اتاق بازرگانی از بی‌توجهی دولت به نظرات فعالان اقتصادی

باشگاه خبرنگاران جوان، , 29 خرداد 1398 ساعت 0:35

رئیس‌اتاق بازرگانی ایران با گلایه مجدد از رفتار دولت در قبال بخش خصوصی گفت: اپوزیسیون دولت نیستیم ولی با تصمیمات نادرست و عدم توجه به نظرات فعالان اقتصادی کشور چه کنیم؟


به گزارش بلاغ، غلامحسین شافعی، در حاشیه جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: در حال حاضر کشور با شرایط سختی دست و پنجه نرم می‌کند و موضوع جنگ اقتصادی علیه کشورمان مطرح است.

وی افزود: مشکل اساسی و بزرگ ما این است که در حالی که ما به عنوان فعالان اقتصادی در مقابل تیر‌های دشمن و طرف مقابل سینه سپر می‌کنیم، باید با تیر‌هایی که از پشت بر پیکره اقتصادی کشور وارد می‌شود، چه کنیم؟ تصمیمات نادرست و عدم توجه به نظرات فعالان اقتصادی کشور همان تیر‌هایی است که از پشت بر پیکر ما وارد می‌شود.

رئیس‌اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: این یک واقعیت است که ما اپوزیسیون دولت نیستیم و خدای ناکرده نباید چنین تصوری ایجاد شود که ما در مقابل دولت ایستاده‌ایم از همین رو باید فضای تبادل و گفت‌وگو در کشور فراهم شود. با وجود آنکه سال‌های سال است که سنگ تولید را به سینه می‌زنیم، ولی امروز می‌بینیم تولید کشور کوچک شده است.

شافعی اضافه کرد: متاسفانه مردمی که از مقابل اتاق بازرگانی تهران، اتاق ایران یا اتاق‌های بازرگانی استانی عبور می‌کنند و به این ساختمان نگاه می‌کنند، تصور می‌کنند در این ساختمان‌ها عده‌ای آدم پولدار بی‌درد دور هم جمع شده‌اند درحالی که واقعا اینطور نیست و باید برای واقعی شدن دیدگاه مردم به اتاق‌های بازرگانی تلاش کنیم.

انتظار فعالان اقتصادی از رئیس‌جمهور یکساله شد
همچنین چندی پیش یک روزنامه اقتصادی حامی دولت از گلایه‌های رئیس‌اتاق بازرگانی نسبت به بی‌توجهی دولت خبر داده بود.دنیای اقتصاد با‌اشاره به دیدار برخی فعالان اقتصادی با روحانی می‌نویسد: بی‌توجهی به دیدگاه‌های فعالان اقتصادی و نبود یک ارتباط دوسویه موثر میان بخش دولتی و بخش خصوصی از محور‌های مهم در صحبت‌های رئیس‌اتاق ایران بود.

وی در جلسه‌ای که سال گذشته میان نمایندگان بخش خصوصی و وزیر اقتصاد برگزار شد، تاکید کرده بود که بخش خصوصی در سال ۹۷ مکاتبات متعددی با دستگاه‌های اجرایی داشته اما برای هیچ کدام از مکاتبات پاسخی دریافت نکرده است؛ همین موضوع بار دیگر و با ادبیاتی متفاوت، از سوی رئیس‌پارلمان در جلسه با رئیس‌جمهوری مطرح شد.

شافعی با‌اشاره به نامه‌های‌ بی‌پاسخ مانده عنوان کرد که در فروردین سال گذشته، اتاق ایران، یک گزارش تحلیلی حاوی راه‌حل‌هایی برای رفع مشکلات اقتصادی را به‌صورت محرمانه برای روسای سه قوه ارسال کرد و علاوه‌بر آن، ده‌ها نامه را خطاب به متولیان دولتی نوشت، اما در مقابل هیچ بازخورد و پاسخی دریافت نکرد.

شافعی پس از گلایه از بی‌پاسخ ماندن نامه‌های مذکور، نسخه‌ای از نامه‌هایی را که سال گذشته از طرف بخش خصوصی به دولت ارسال شده بود در این جلسه به رئیس‌جمهوری ارائه کرد. رئیس‌اتاق ایران خطاب به رئیس‌جمهوری تصریح کرد که بی‌پاسخ ماندن درخواست‌ها و مطالبات بخش خصوصی، باعث یأس و ناامیدی فعالان اقتصادی خواهد شد.

از سوی دیگر این اتفاقات در شرایطی رخ داده که رشد اقتصادی 97 نسبت به سال قبلش (۱۳۹۶) با نزول ۸.۶ درصدی به منفی ۴.۹ درصد رسیده؛ اتفاقی که به نظر می‌رسد فقط به نفت و تحریم‌هایش ارتباطی ندارد.
در این باره کارشناسان معتقدند که کاهش نرخ رشد اقتصادی به واسطه کاهش فعالیت‌های اقتصادی و حجم مبادلات در اقتصاد اتفاق می‌افتد که قسمت عمده آن هم معمولاً به کاهش درآمدهای نفتی و فعالیت‌های صنعتی مرتبط است.اما پیش از اینکه بخواهیم همه چیز را به تحریم‌ها ارتباط دهیم، توجه به این نکته ضروری است که تحریم‌های نفتی از اواسط آبان ماه شروع شد و پیش از آن نیز تحریم‌های بانکی از اواخر شهریورماه اجرایی شد. این به آن معناست که تحریم‌ها فقط بخشی از نزول رشد اقتصادی را می‌تواند توجیه کند.

به گزارش ایسنا، وزارت اقتصاد به عنوان نهادی که موظف به تنظیم سیاست‌های اقتصادی و مالی کشور و ایجاد هماهنگی برای اجرای این سیاست‌هاست، نهادهای مهم و مؤثری همچون سازمان امور مالیاتی، گمرک، برخی بانک‌های دولتی، بیمه، بورس و معاونت‌های مختلف اقتصادی، بانکی و بیمه‌ای و توسعه و مدیریت منابع را در اختیار دارد.


کد مطلب: 392633

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/392633/انتقاد-مجدد-اتاق-بازرگانی-بی-توجهی-دولت-نظرات-فعالان-اقتصادی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com