تاریخ انتشاريکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵
کد مطلب : ۳۹۲۱۹۵
قاسم سلیمانی: اگر نیروهای آمریکا، نیروهای حشدالشعبی و مقاومت اسلامی عراق را هدف بگیرند، درهای جهنم را به روی آنها باز خواهیم کرد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،زهرا بختیاری: ۵ سال پیش زمانی که تروریست‌های تکفیری برخی شهرهای عراق را با جنایات خود متشنج کردند، می‌رفت تمام عراق را این غده سرطانی در برگیرد. تروریست‌‌ها خاک هر جا را که دستشان می‌رسید به توبره می‌کشیدند.

در یازدهم و دوازدهم ژوئن ۲۰۱۴ میلادی یعنی 21 و 22 خرداد 92 آنها توانستند بر مناطق وسیعی از شمال و مرکز عراق از جمله پایگاه «اسپایکر» در نزدیکی «تکریت» در استان «صلاح‌الدین» مسلط شوند، آنها پس از این تسلط دست به کشتاری زدند که نمونه آن در تاریخ بی سابقه است. در این جنایت خونین ۱۷۰۰ نظامی در پایگاه اسپایکر به طرز وحشیانه‌ای به قتل رسیدند.

در تیرماه سال ۹۶ «امل عطیه»  نماینده فراکسیون بدر در پارلمان عراق با صدور بیانیه مطبوعاتی که نسخه‌ای از آن در اختیار شبکه خبری «سومریه» قرار گرفت گفت: «تعداد شهدای اسپایکر ۲۰۳۷ نفر بوده است در حالی که فقط برای ۶۶۸ نفر از آنها در تمام استان ها گواهی شهادت صادر شده و برای ۱۳۶۹ شهید دیگر چنین گواهی صادر نشده است.»

داعش به جنایات خود در هر ابعادی که می‌توانست ادامه می‌داد و جلو می‌آمد. تجاوز به زنان و دختران نیز جزو یکی از فجایع وحشتناکی بود که تروریست ها انجامش می‌دادند. بنا برگزارش مرکز خبری شبکه اطلاع رسانی عراق (IMN) در سال ۹۳، داعشی‌ها به بیش از 60 دختر باکره در منطقه «الکرمه» واقع در استان «الانبار» تجاوز کردند و زمانی که مردانشان خواستند مقابل این جنایت بایستند همه را به قتل رساندند.

ترس از این هتک حرمت زنان موجب شد پس از  هجوم داعشی‌ها به  شهر «سنجار» در شمال غرب «موصل» هزاران عضو اقلیت «ایزدی» در کوهها آواره شوند که در این میان تعداد زیادی زن اسیر و مردان بسیاری نیز اعدام شوند.

در پی همین تجاوزات بود که در روزنامه «دیلی استار» به نقل از «روپرت کولویل» سخنگوی دیده بان حقوق بشر سازمان ملل متحد خبر خودکشی 4 زن در این شهر به دلیل هتک حرمت توسط نیروهای داعش منتشر شد و آمد: «پس از حمله داعش به شهر موصل و آزاد کردن عمدی زندانیان این شهر، مجرمین با ورود به مناطق مسکونی در صدد انتقام از مسببین محکومیت خود برآمدند که این حوادث در کنار اعدام‌های اعضای داعش، منجر به کشته شدن صدها شهروند موصلی شد.»

همچنین رسانه های تحت اختیار تروریست‌ها در آن ایام تصاویری  از ۵۰ عراقی منتشر کردند که با بسته شدن دستانشان از پشت روی شکم خوابانده‌‌ شده و تکفیری‌ها با مسلسل در حال تیراندازی به سر قربانیان هستند.

داعش تمام جنایات خود را به سرعت در رسانه ها پخش می‌کرد تا از قِبَل این فجایع هم زمان جنگ روانی در میان مردم دیگر شهرها به را بیاندازد و با رعب و وحشتی که در دل آنها ایجاد می‌کند مقاومت و ایستادگی‌شان را متزلزل کند. شاید بتوان گفت در مواردی نیز موفق بود و مردم عراق زمانی که سایه داعش را بالای سر خود احساس می‌کردند خانه و خانمان را می‌گذاشتند و فرار را بر قرار ترجیح می‌دادند.

 

تروریست‌ها و طرفداران کوردل اسلام آمریکایی حتی به اماکن مذهبی هم بی حرمتی می‌کردند و در پی آن بودند تا این اماکن را به صورت کلی با خاک یکسان کنند.

 

مرداد سال ۹۳، «لویس کارو» نماینده پیشین استان نینوا در پارلمان عراق در رسانه «الغد پرس» اعلام کرد همه مناطق مذهبی در این استان مورد حمله و هتاکی داعش قرار گرفته است و کلیساها، حسینیه ها و مساجد استان نینوا تبدیل به پایگاهی برای داعش شده است.

 ارتش عراق اگر چه با تمام قوا سعی در جلوگیری از پیشروی تروریست‌های داعش در خاک کشورش داشت اما نمی‌توانست به تنهایی جلوی این غده سرطانی تا بن دندان مسلح را بگیرد. همچنین جنگ روانی به راه افتاده توسط داعشی‌ها نیز بازوی قدرتمندی شده بود برای عقب راندن مردم بدون هیچ مقاومتی. 

جای خالی یک نیروی مقاوم مردمی مانند بسیج به خوبی احساس می‌شد. نیرویی که بتواند در کنار ارتش با داعشی‌ها مقابله کند. نیرویی که بر آمده  از آحاد مختلف ملت عراق باشد و جانش را بر کف گرفته تا بتواند خاک و ناموسش را از چنگال و دست درازی شقی ترین مخلوقات خدا نجات دهد. 

سرانجام ۲۳ خرداد سال ۹۳ آیت‌الله سیستانی مرجعیت بزرگ شیعیان در عراق با مشاهده فجایع تروریست‌ها اعلام جهاد کفایی کرد. آن روز تلویزیون عراق به نقل از دفتر آیت‌الله اعلام کرد: «مرجع عالیقدر شیعیان عراق، مردم و نیروهای مسلح و امنیتی این کشور را به دفاع از عراق و مقدسات و مقابله شجاعانه با تروریست ها فرا خواند. «شیخ عبد المهدی کربلائی»  نماینده آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان عراق در خطبه های نماز جمعه امروز در مرقد مطهر امام حسین(ع) در شهر کربلای معلا گفت: «هر کسی که می تواند سلاح به دست گیرد و توان مقابله با ترویست ها را دارد، برای مقابله با تروریست ها داوطلب شود، زیرا دفاع از عراق وظیفه ملی است. مرجعیت شیعه از تلاش های نیروهای مسلح عراق در مقابله با گروه های تروریستی حمایت می کند و این گروه ها را به شجاعت و صبر و پایداری دعوت می کند زیرا دفاع از عراق ، وظیفه ملی است و همه باید برای دفاع از عراق وارد عمل شوند. عراق با اوضاع بسیار خطرناکی روبرو شده است، باید هوشیار باشیم که دفاع از عراق مسئولیت ملی و دینی خطیری است زیرا کشور و ملت عراق با چالش و خطری بزرگ روبرو شده اند و هدف حمله تروریست ها قرار گرفته اند و در نتیجه همه اقشار و طایفه های ملت عراق در معرض این حمله قرار دارند و همگی باید با صبر و استقامت و شجاعانه سلاح در دست گیرند و با تروریست ها مقابله نمایند. تروریست های داعش به همراهی بازماندگان حزب بعث و صدام حسین در کنار افرادی مانند عزت الدوری معاون صدام معدوم، در هفته های اخیر حملات وسیعی در شهرهای مختلف عراق بخصوص تکریت ، سامرا و موصل انجام داده اند.»اعلام فتوای آیت‌الله سیستانی

 

این فتوا در تاریخ دهم ژوئن 2014 و پس از گذشت سه روز از حمله عناصر داعش به عراق و اطراق بغداد و فروپاشی نیروهای امنیتی حاضر در موصل، صادر شد. فتوایی که به اعتقاد کارشناسان تاریخی و در طول 100 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

 

این فتوا موجب شد تا بیش از ۴۰ گروه مسلح با ۱۰۰ هزار رزمنده  تشکیل شود که عمدتاً گروه‌های شیعه هستند اما گروه‌های سنی مذهب و مسیحی و ایزدی نیز در آن حضور داشتند در چارچوب «الحشد الشعبی» عازم جبهه‌های جنگ با داعش شوند و الحشد تبدیل به یک نهاد امنیتی شد که در کنار نیروهای ارتش و پلیس در چارچوب قانونی مشخص و تحت فرمان فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق، به نبرد با داعش پرداختند و نقش بزرگی در شکست داعش ایفا کردند.

بعد از اعلان جهاد کفائی از سوی آیت الله سیستانی، آیت الله سید مرتضى القزوینی نیز جزو کسانی بود که سلاح بر دست گرفت و به ارتش برای مبارزه با داعش پیوست.


آیت الله سید مرتضى القزوینی

 

آیت‌الله سیستانی مرجعیت عالی شیعیان عراق در خصوص شهدای حشدالشعبی اعلام کرد: «شهدای دفاع کفائی حق بزرگی بر گردن همه ما دارند و جایگاه آنان والا و غبطه‌ برانگیز است. از خداوند متعال مسئلت دارم که آنها را با یاران امام حسین (ع) محشور کند.»

 نوری مالکی در مرداد ۱۳۹۴ در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود: «ما در ساختار بسیج عراق از بسیج ایران الگو گرفتیم.» وی همچنین گفته بود: «سلاح نیرو‌های بسیج مردمی، پیروزی یا شهادت است و برای همین در قاموس آن‌ها عقب‌نشینی، تسلیم شدن و خیانت وجود ندارد. حشد الشعبی به کابوسی برای دشمنان عراق و تشیع مبدل شده است.»

حیدر العبادی فرمانده کل بسیج مردمی نیز حشد الشعبی را بخشی از نیروهای حکومتی که مشغول مبارزه با داعش هستند، دانسته بود.

تعداد واقعی گروه حشد الشعبی هیچگاه به صورت رسمی اعلام نشده اما آمارهای متفاوتی از ۶۰ هزار تا ۱۲۰ هزار نفر از آنها تخمین زده شده است.گروهی متشکل از سازمان های متفاوتی از جمله «عصائب اهل الحق»، لشکر بدر، گردان «علی اکبر»، «سرایا السلام»، حزب الله عراق، «سرایا الجهاد» و نهضت اسلامی عراق، تخمین زده شده است. این نیرو ها عمدتاً از رزمندگان شیعه هستند که و البته برادران اهل سنت و مسیحی نیز در بین آنها حاضرند.

 

امروز حشدالشعبی عراق پس از ۵ سال که از تاسیسش می گذرد سیر قدرتش صعودی است و بازوی قدرتمند نظامی عراق در برقراری امنیت این کشور محسوب می شود.

تابستان سال گذشته «قیس الخزعلی» رییس جنبش عصائب اهل الحق از فشارهای آمریکا علیه دولت عراق به منظور انحلال الحشد الشعبی و عزل «ابومهدی المهندس» معاونت این هیأت از پستش خبر داد.

همچنین «لیث العذاری» از رهبران این جنبش در گفت وگو با «بغداد الیوم» گفته بود:«فشارهایی از سوی آمریکا علیه دولت عراق اعمال می شود تا ابومهدی المهندس را از پستش برکنار و الحشد الشعبی را منحل کند. اما الحشد الشعبی با قانون تشکیل شد و نماینده اراده ملت عراق است و نمی توان قانون یا اراده مردم را نادیده گرفت و از آن عبور کرد. این هیأت دارای قانون است و هیچ کس نمی تواند این قانون رابشکند مگر با قانون.»

و اینگونه بود که سرانجام «ابومهدی المهندس»، نایب رئیس تشکیلات الحشد الشعبی عراق ، در مراسم بزرگداشت شهدای عشائر «السادة البطاط»در استان بصره، بهمن سال ۹۶ اعلام کرد که این نیروها طومار داعش را از نظر نظامی در هم پیچیده است و اکنون با تروریسم در بعد امنیتی مقابله خواهد کرد.

وی گفت:«ما توانستیم توانایی های ملت خود را سازماندهی کنیم و با آموزش ده ها هزار جوان، یک سازمان نظامی کامل را در کمتر از 4 سال، به موازات نهادهایی که عمرشان بیش از 97 سال است، تشکیل دهیم. ما شانه به شانه برادرانمان در ارتش، پلیس و سرویس مبارزه با تروریسم و با پشتیبانی نیروی هوایی ارتش و... این جایگاه راهبردی را کسب کنیم و همبستگی و روابط ویژه میان الحشد و سایر نیروهای امنیتی و نظامی، عامل اصلی و مهم برای پایان دادن به این نبرد بود. الحشد الشعبی طومار داعش را از نظر نظامی در هم پیچید و اکنون از بعد امنیتی با تروریسم مقابله خواهد کرد.»


تصویری از ابومهدی المهندس

 

حشدالشعبی توانسته در دل های مردم عراق نیز راه پیدا کند و نیروی مردمی ای باشد که از پشتوانه محکمی برخوردار است. مصداق این صحبت بر می گردد به پاییز سال ۹۶ وقتی لایحه تحریمی نُجَباء یکی از زیرشاخه های حشدالشعبی در کنگره ایالت متحده آمریکا مطرح شد، موج گسترده ای در حمایت از این گروه مقاومت به راه افتاد و جریان ساز شد و شخصیت های مختلفی در عراق موضعی علیه این رفتار آمریکا گرفتند.


حمایت مردمی از نجباء

 

خبرگزاری الغدپرس عراق به نقل از «یکی از فرماندهان ارشد حشدالشعبی» پیش از این اعلام کرده بود: سردار سلیمانی، پیام تهدید شدیداللحنی رابرای فرماندهان نظامی آمریکا در عراق ارسال کرده است. در این پیام گفته شده که اگر نیروهای آمریکا، نیروهای حشدالشعبی و مقاومت اسلامی عراق را هدف بگیرند، درهای جهنم را به روی آنها باز خواهیم کرد. اگر این اتفاق بیفتد، نیروهای الحشد و مقاومت اسلامی پاسخ سختی به نیروهای حاضر در پایگاه های آمریکا در عراق خواهند داد.

سرانجام در روز ۲۶ نوامبر ۲۰۱۶ بود که حشدالشعبی با اکثریت آرای مجلس عراق به عنوان یک سپاه جدا از ارتش رسمیت پیدا کرد و هم اکنون در حالی که پس از ۵ سال از سابقه تاسیس آن می‌گذرد قدرتمندانه مقابل دشمنان عراق ایستاده است. و امروز چنان توانی پیدا کرده‌اند که گردان «العباس» ساخت اولین تانک عراقی با نام «الکفیل» را آغاز کرده است. قابل تأکید است که ساخت جنگ‌افزارهایی در این سطح در سه دهه گذشته در این کشور بی‌سابقه بوده است.

 

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴