تاریخ انتشاريکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۳۹۱۰۵۰
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،
چرا دو سازمان مهم اقتصادی دولت با سرپرست اداره می‌شود؟!
یک روزنامه حامی دولت از اینکه سه پست مهم مدیریتی فاقد مدیر است، انتقاد کرد.
روزنامه هفت صبح نوشت: از نیمه دوم سال گذشته که بعضی تغییرات کلان در سطح وزارتخانه‌ها و از طرفی اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان اجرا شد تعدادی پست‌های مدیریتی مهم در کشور خالی ماند. مناصب مهمی مثل سخنگویی دولت و سفارت ایران در چین تا همین چندی پیش برای مدت نسبتاً طولانی معطل مانده بود. بعضی دیگر هنوز هم خالی مانده. سه مورد خاص که به ذهن ما رسید مدیریت سازمان تأمین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی و سفارت ایران در آلمان است وجه مشترک این سه مورد اهمیت بالای آن‌ها در شرایط خاص سیاسی و اقتصادی اخیر کشور است.
آبان سال پیش و پس از درگذشت محمد تقی نوربخش برای مدت کوتاهی انوشیروان محسنی بندپی شد سرپرست سازمان تأمین اجتماعی. او هم هنوز پاییز به اتمام نرسیده استعفا داد و به استانداری تهران رفت. در نتیجه با حکم محمد شریعتمداری محمد حسن زدا به عنوان سرپرست این سازمان منصوب شد. الان بیش از پنج ماه از آن تاریخ می‌گذرد و سرپرستی زدا به لحاظ قانونی اشکال دارد چون حکم سرپرستی فقط سه ماه اعتبار دارد. البته به روایتی حکم محمد حسن زدا در سوم بهمن 97 صادر شده و حتی در این صورت هم الان ما از مهلت قانونی تعیین تکلیف مدیریت این سازمان عبور کردیم و محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرچه سریع‌تر باید مدیر عامل جدید این سازمان را معرفی کند.
حالا چرا مدیریت سازمان تأمین اجتماعی مهم است و ثبات مدیریتی آن تأثیر قابل اعتنایی روی شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور دارد؟ این سازمان الان 13 میلیون نفر مستمری بگیر و بیمه شده اصلی دارد که اگر تعداد اعضای خانواده و تحت پوشش اعضای آن را در نظر بگیریم عملاً معیشت 40 میلیون نفر از مردم ایران با آن درگیر است.
نکته بعدی که پست ریاست سازمان تأمین اجتماعی را به خصوص برای جناح‌های سیاسی برجسته کرده مدیریت شستاست. شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی به روایتی 20 هزار میلیارد تومان دارایی اصلی دارد و همین چند روز پیش وزیر کار گفته بود این شرکت 13 هزار میلیارد تومان طلب وصول نشده دارد. پست‌های مدیریتی زیر نظر شستا گاهی محل جولان جناح‌های سیاسی بوده و همین حساسیت‌ها را روی صندلی مدیریت سازمان تأمین اجتماعی هم بالا می‌برد.
از بهمن سال پیش سازمان امور مالیاتی به عنوان مهم‌ترین سازمان اقتصادی کشور هم با سرپرست اداره می‌شود. در حقیقت از اواخر بهمن سال گذشته سید کامل تقوی‌نژاد رئیس سابق امور مالیاتی با حکم سعید نمکی وزیر بهداشت به عنوان معاون توسعه مدیریت و منابع این وزارتخانه منصوب شد.
امسال با توجه به رویدادهای سیاسی اخیر و کاهش فروش نفت حتماً درآمدهای مالیاتی و تحقق پیش‌بینی‌ها برای دولت اهمیت دارد. در لایحه بودجه 98 دولت روی 153 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی حساب باز کرده. 37 هزار میلیارد تومان مالیات بر حقوق، 24 هزار میلیارد تومان مالیات بر درآمد، 4 هزار میلیارد تومان مالیات بر ثروت، 60 هزار میلیارد تومان مالیات بر کالا و خدمات و 27 هزار میلیارد تومان مالیات بر واردات.
از اواخر پاییز و اوایل زمستان سال پیش یعنی تقریباً همزمان با سازمان تأمین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی مدیریت سفارت ایران در آلمان هم معطل مانده. در واقع زمانی که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه اعلام کرد سفرایی که مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان هستند باید به کشور بازگردند، مأموریت سفیر سابق ایران تمام شد. علی ماجدی از سال 93 سفیر ایران در آلمان بود و بعد از او هنوز کسی برای این مسئولیت معرفی نشده است.

کرباسچی: دلسوزانه گفتیم نجفی نباید شهردار شود اما گوش ندادند
دبیرکل کارگزاران می‌گوید: متأسفانه تذکرات درباره مشکلات آقای نجفی مورد توجه قرار نگرفت.
کرباسچی به روزنامه اعتماد گفت: اگر کسی در زندگی خصوصی‌اش مشکلات و مسائل خارج از عرفی داشته باشد که نه خودش، نه دوستانش و نه جریان متبوعش به مطرح‌شدن و علنی‌شدن آن راضی نباشند، بهتر است در آن سمت قرار نگیرد. این مسأله متأسفانه با وجود تذکرهایی که داده شد در مورد آقای نجفی مورد بی‌اعتنایی قرار گرفت. در واقع برداشت عده‌ای از این تذکرات، سیاسی بود و فکر می‌کردند این حرف و حدیث‌ها از موضع سیاسی است. به همین دلیل هم نسبت به این موضوع بی‌توجهی کردند. در حالی که اگر این تذکرات مورد توجه قرار می‌گرفت و ایشان همچنان در پوزیشن غیرمسئول بود شاید آن‌قدر زندگی خصوصی ایشان مورد توجه قرار نمی‌گرفت و احتمالاً این موضوع در بعد خانوادگی و در حوزه شخصی ایشان نیز آن‌قدر حاد نمی‌شد.
وی‌ می‌افزاید: من که اطلاعات دقیق آن‌چنانی نداشتم اما کسانی که اطلاعات دقیق داشتند برای برخی مسئولان، برای خود آقای نجفی و کسانی که در انتخاب شهردار دخیل بودند، توضیحاتی ارایه کردند خطا و اشتباه نجفی این بود که در عین حال که تذکراتی داده شده بود این سمت و مسئولیت را قبول کرد، حال با اصرار یا بدون اصرار.
برخی از کسانی که دوستان ایشان بودند و فکر می‌کردند آقای نجفی باید در این سمت قرار بگیرد اجمالاً مسائل مربوط به زندگی ایشان را می‌دانستند اما فکر می‌کردند خیلی نباید وارد زندگی شخصی ایشان شد یا اگر کسی وارد این مسائل می‌شد، فکر می‌کردند با دیدگاه سیاسی وارد بحث شده است.
در صورتی‌که به‌نظر من باید اختلافات سیاسی و دیدگاه‌های سیاسی را در جای خود نگه داشت اما راجع به مسائلی که به عموم جامعه بازمی‌گردد نباید همیشه عینک سیاسی بزنیم و از منظر سیاسی ببینیم. حرف من همین بود و من با آن توییت نخواستم کینه‌توزی نسبت به آقای نجفی داشته باشم. ما با ایشان دوست و رفیق بودیم و خودم هم قبل از پذیرش مسئولیت و هم بعد از پذیرش مسئولیت توصیه کردم که قبول شهرداری تهران به مصلحت ایشان نیست اما ما از موضع دوستی این توصیه را داشتیم نه سیاسی وگرنه دشمنی با ایشان نداشتیم.
کرباسچی گفت: من قبلاً هم مصاحبه کردم و گفتم که این انتخاب خوب نیست. هم به تنهایی و هم با چندنفر از دوستان به منزل آقای نجفی رفتیم و از ایشان خواهش کردیم و گفتیم که به مصلحت نیست این سمت را بپذیرید. موضع‌گیری‌های من هم موجود است. ایشان و خانواده‌شان هم که حضور دارند و می‌توانید، سؤال کنید مسئولان و کسانی که در سمت‌های سیاسی بودند هم اطلاع دارند که دیدگاه من نسبت به پذیرش مسئولیت از سوی ایشان چه بوده است. من هم در جلسات خصوصی و هم در جلسات عمومی این تذکرات را منتقل کرده بودم. من که پیشگو  و پیغمبر نیستم اما دیدگاه من این بود کسی که در زندگی شخصی با چنین مسائل و مشکلاتی روبه‌رو است جالب نیست در این سمت قرار گیرد و باعث طرح موضوعاتی از این دست در جامعه شود.
نمی‌توان افراد را از جریاناتی که به آن منتسب هستند، جدا کرد. اگر کسی در پست و مسئولیتی موفق باشد به پای مجموعه‌ای نوشته می‌شود و برعکس؛ عدم موفقیت ایشان یا اعضای شورای شهر یا شهرداری یا هر منصب دیگری به پای مجموعه اصلاحات نوشته می‌شود.

سازندگی: در دولت روحانی مسکن 3 برابر گران شد
ارگان حزب کارگزاران می‌گوید قیمت مسکن با افزایش 3 برابری (300 درصدی) در دولت روحانی، رکورد زده است.
روزنامه سازندگی در گزارشی نوشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال 93 با 273 میلیون تومان می‌شد یک خانه 70 متری در تهران خرید اما حالا برای خرید همین خانه باید 850 میلیون تومان پرداخت کرد؛ یعنی هزینه 3 برابری در عرض 5 سال. بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در اردیبهشت 97 در تهران حدود 12 میلیون و 670 هزار تومان است که نسبت به ماه مشابه سال گذشته حدود 112 درصد رشد کرده است. این قیمت نسبت به فروردین‌ماه نیز رشد 12/5 درصدی داشته که این میزان رشد، طی 6 سال گذشته بی‌سابقه بوده است
قیمت‌ها نسبت به اردیبهشت‌ پارسال حدود 118 درصد رشد کرده است. افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها باعث کاهش معامله نیز شده است؛ بر اساس آمارهای بانک مرکزی، تعداد معاملات مسکن در اردیبهشت امسال حدود 12 هزار و 128 واحد بوده که نسبت به اردیبهشت 97 با 19 هزار و ‍107 معامله خانه، حدود 36/5 درصد کاهش داشته است.
سرمایه‌گذاری در بازار مسکن طی این مدت 6 ماهه، حدود 140 درصد سوددهی داشته است. این فاصله سود، باعث تغییر ذائقه مردم شد و نقدینگی سرگردان را به سمت بازارهای سکه و دلار سوق داد. با این همه قیمت خانه همچنان در سیر صعودی باقی ماند و برچسب «رکود تورمی» را بر پیشانی خود حفظ کرد. تصمیمات اقتصادی مقطعی دولت برای کنترل بازار ارز نیز به این رکود دامن زد.

تاجرنیا: حمایت از روحانی لطمه سنگینی به اصلاح‌طلبان زد
عضو حزب منحله مشارکت گفت: ائتلاف با لاریجانی اشتباه است. علی تاجرنیا هم‌چنین می‌گوید حمایت از روحانی، لطمه سنگینی به اصلاح‌طلبان زد.
وی در گفت و گو با روزنامه آرمان اظهار داشت: برخی ناکارآمدی‌ها در دولت به مقبولیت اصلاح‌طلبان در جامعه لطمه زده و بخش عمده‌ای از آن نیز به این دلیل بود که شرط مناسبی با دولت آقای روحانی در جهت پیگیری برنامه‌ها و اهداف اصلاح‌طلبانه صورت نگرفت. یک دولت گرفتار بی‌برنامگی و ناکارآمدی نخواهد توانست افکار عمومی را راضی و اقناع کند.
وی افزود: متأسفانه دولت و مجموعه نیروهای سیاسی ابتکارعمل را از دست داده‌اند بعد از برجام و آن توافقی که صورت گرفت و با توجه به کارشکنی‌هایی که انجام شد، تا کنون اغلب مواضع دولت انفعالی بوده است. سخنان گاه و بیگاه آقای رئیس جمهور اگرچه در برخی موارد می‌تواند نسیمی تازه را از پایبندی رئیس جمهور به یک سری از شعارها نشان دهد اما واقع امر این است که هیچ‌گونه نمود بیرونی و عملی برای مردم ندارد دولت باید در این شرایط دست به یک ابتکار عمل بزرگ بزند و این ابتکار عمل باید به حدی بزرگ باشد که مردم را متقاعد به حضور موثر در انتخابات کند. برای این مهم نیاز به رفتاری شجاعانه و همبستگی در درون جریان اصلاحات و درون دولت است. تا زمانی که دولت برخاسته از رأی اصلاح‌طلبان بخواهد با مجموعه‌هایی مثل آقای لاریجانی رایزنی‌های پشت‌پرده داشته باشد و از طرف دیگر با بخش‌هایی از اصلاح‌طلبان در ارتباط باشد، نمی‌شود که به سمت کار جدی و مثبتی به پیش برویم. احساس من این است که اکنون اصلاح‌طلبان به لحاظ سیاسی ابزار دیگری در دست ندارند و فقط دولت در اختیارشان است که آن را هم منفعل می‌بینند.
تاجرنیا درباره تعامل با لاریجانی و طیف او گفت: این بحث که باعث شد ما رضایت دهیم در انتخابات مجلس به لیست امید رأی دهیم تا به جای جریانات تندرو جریانات عقل‌گرا وارد مجلس شوند ارزیابی اشتباهی بود که مرزهای هویتی اصلاح‌طلبان را دچار خدشه کرد. هرچند که آن مسیر بعداً هم توسط آقای روحانی و حلقه اطرافیانش با شدت بیشتری دنبال شد که منجر به منزوی‌شدن اصلاح‌طلبان حتی میانه‌رویی چون آقای عارف در مجلس شد. بنابراین احساس می‌کنم اصلاح‌طلبان عملاً به‌خاطر همراهی با دولت به اجبار، بهای سنگینی را پرداختند.

روزنامه کارگزاران: نجفی خودکشی نیهیلیستی کرد
روزنامه سازندگی به قلم عماد باقی، ازدواج دوم و جنایت نجفی علیه همسر خود را خودکشی نیهیلیستی توصیف کرد.
ارگان حزب کارگزاران به قلم عماد باقی (پدر همسر سردبیر سازندگی) نوشت: من کل روند ازدواج دوم نجفی تا قتل شوک‌آور آن را یک انتحار می‌دانم. بر این اساس خودکشی دکتر نجفی را بیشتر از نوع خودکشی صادق هدایت و صمد بهرنگی می‌دانم تا انواع دیگر، به‌ویژه که مخالفان حکومت در زمان پهلوی مرگ صمد را زیر انبوهی از رازها پنهان کردند و این را به کرسی نشاندند که مرگ صمد یک دسیسه امنیتی بود. انتحار دکتر نجفی از جهاتی به این دو شباهت داشت. صرف‌نظر از وجود برخی ضعف‌های شخصی، از این جهت به هدایت شبیه بود که او در سال‌های اخیر به‌شدت مأیوس و سرخورده از شرایط سیاسی و ناامید از تغییر بود و به نوعی نیهیلیسم کشیده شد که در جزئیات ازدواج دومش ظهور داشت. تمرکز عمومی بر قتل میترا استاد ذهن‌ها را از مسئله اصلی‌تری گمراه کرده است. این قتل در قله فرآیندی واقع شده که آن فرآیند مهم است و این قتل می‌توانست پایانش باشد یا نباشد. نیهیلیسم یک فرآیند است که در درازای زمان بر اثر ناکامی‌ها و ناتوانی از تغییر و مقهور بختک جبر شدن و فروریختن باورها و ایمانیات حاصل می‌شود که اغلب افراد، آن را در سپهر عمومی پنهان می‌کنند و حتی برخلاف آن ظاهر می‌شوند که نوعی نیهیلیسم نقابدار است، به همین دلیل حوزه خصوصی‌شان می‌تواند ظرفیت افشاگری پیدا کند. مبتلایان به نیهیلیسم سیاسی یا عقیدتی یا هر دو، نسبت خاصی با جناح‌های سیاسی خاص ندارند و در گروه‌های مختلف، تنها درجات و اشکال بروز و ظهور آن متفاوت می‌شود. برخی آن را مدیریت می‌کنند، برخی به دارو پناه می‌برند و نتیجه‌اش این است که در ایران مصرف فلوکستین و داروهای آرام‌بخش و ضدافسردگی بالاترین رتبه را در دنیا دارد و برخی هم قادر به مدیریت آن نیستند. گسستن باورها به گسستن رفتارها می‌انجامد. دلزدگی، خستگی و دورویی، شرایط سیاسی و اجتماعی کنونی، نجفی‌های زیادی را در انبان خود دارد که ممکن است اشکال دیگر بروز و ظهورش، موجودیت سیاسی را هم در معرض تهدید قرار دهد. اتفاقا دکتر که خود را افشا کرد. وقتی شخصیتی با دانش و تجربه و توان دکتر نجفی به این نقطه برسد یک زنگ هشدار به همگان است. نیهیلیسم مایه بی‌انگیزگی و پوچ‌انگاری است.
آنچه در این نوشته مغفول مانده، این است که نیهیلیسم و پوچ‌انگاری دنیا، حاصل زندگی اباحی و لیبرالیستی است و انسان‌های باورمند و معتقد و ریشه‌دار هرگز به این نقطه نمی‌رسند. منتها نویسنده حزب کارگزاران، ترجیح داد مشکل فراگیر خود در حوزه لیبرالیسم و اباحیت را به دیگران نسبت دهد.

مشاور خاتمی: مردم می‌گویند روحانی هر چه زودتر برود بهتر است
مشاور خاتمی وزیر دولت اصلاحات می‌گوید تنها تغییر امیدوارکننده روی کار آمدن دولت جدید است.
به گزارش نامه نیوز، حسن روحانی بعد از گذشت 6 سال ریاست جمهوری، حرف‌های جدیدی می‌زند که نه تنها تعجب مردم و تحلیلگران سیاسی بلکه حیرت دوستان سیاسی‌اش را نیز برانگیخته است. او در مراسم افطاری با سیاسیون به ناکافی بودن اختیاراتش اشاره کرد و در دیدار با رسانه‌ای‌ها از اولویت نداشتن رسیدگی به سختی زندگی مردم در این اوضاع و احوال سخن گفت.2 سال تا انتخابات ریاست جمهوری 1400 زمان باقی است، برخی معتقدند مردم برای پایان یافتن دولت دوازدهم لحظه‌شماری می‌کنند.
علی صوفی درباره ارزیابی خود از 2 سال پایانی دولت حسن روحانی به نامه نیوز گفت: همه مولفه‌های بدتر یا بهتر شدن اوضاع کشور به دولت مربوط نمی‌شود ولی اینکه دولت وضع بهتری پیدا کند، خیر چنین نشانه‌هایی دیده نمی‌شود. انتظار این است که حداقل دولت با متغیرهای قابل کنترل در اختیار خود حرکتی انجام دهد و تحولی امیدوارکننده را به نمایش بگذارد تا اعتماد مردم را جلب کند.
وی افزود: روند کنونی دولت از بروز تحولی در آینده حکایت نمی‌کند، به همین خاطر برخی سیاسیون پیشنهاد استعفای رئیس جمهور را به زبان آوردند چون اگر نشانه‌های تغییر رویکرد در دولت مشاهده می‌شد، از رئیس جمهور می‌خواستند که محکم بماند و در مسیر رفع ضعف‌ها و کاستی‌ها راهش را ادامه دهد.
دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات تأکید کرد: مردم می‌گویند اگر این دولت بخواهد روند دولت دهم را در پیش گیرد و کاری انجام ندهد و روزها را به وقت‌کشی بگذراند، هرچه زودتر برود بهتر است. من فکر می‌کنم تنها تغییری که می‌تواند مقداری در مردم امید ایجاد کند روی کار آمدن دولت جدید است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما