تاریخ انتشارچهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۰
کد مطلب : ۳۸۸۱۱۵
نماینده ولی فقیه در استان قزوین در جلسه شورای زکات استان گفت: هدف اصلی در پرداخت زکات، نیازمندپروری نیست بلکه توانمندسازی نیازمندان است .
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی ظهر امروز در جلسه شورای زکات استان قزوین که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار کرد: خدا دستور داده است تا امانت‌های الهی را به اهلش برسانیم و این مهم در حوزه زکات بسیار حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: باید همه با هم همت کنیم و دست یکدیگر را بگیریم تا در اجرای دقیق رسالت‌های مربوط به حوزه زکات سربلند باشیم و در قیامت پیش خدا رو سیاه نشویم.

امام جمعه قزوین با تأکید بر استفاده هر چه بیشتر از فرصت ماه رمضان، بیان کرد: نمازهای جماعت، نمازهای جمعه و شب‌های احیا فرصت‌های ماه رمضان هستند که باید تلاش کنیم به نحو شایسته از آنها بهره ببریم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با بیان اینکه باید برای تبیین هر چه بیشتر فرهنگ زکات در جامعه از ائمه جماعات استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: تلاش کنیم در شب‌های قدر که فرصتی برای بررسی اعمال سال گذشته هر انسان است، ببینم برای تطهیر مالی خود چه گام‌هایی برداشته‌ایم.

وی افزود: اگر جزو پاکان نباشیم نه لیله القدر و نه قرآنِ نازل شده در لیله القدر را درک نمی‌کنیم و لازم است موضوع زکات را به عنوان یکی از زمینه‌های پاکی و طهارت مال، جدی بگیریم و این موضوع را برای مردم تبیین و تشریح کنیم.

آیت‌الله عابدینی با تأکید بر اینکه هدف اصلی در پرداخت زکات، نیازمندپروری نیست بلکه توانمندسازی نیازمندان است، عنوان کرد: اینکه بتوانیم توانمندسازی را در حوزه زکات دنبال کنیم، مردم را اکرام کرده‌ایم. ما فقط مأمور اطعام نیستیم بلکه مأمور اکرام نیز هستیم و اکرام بر اطعام اولویت دارد.

امام جمعه قزوین اضافه کرد: حضرت رسول اکرم (ص) فرمودند اکرام یتیم بر اطعام پیشی دارد چرا که در اکرام زمینه‌هایی فراهم می‌شود که انسان در تمام ابعاد بتواند آبرومندانه زندگی کند و قبل از آنکه غذا به او برسد، شخصیت و جایگاه معنوی او را حفظ کرده‌ایم.

وی اظهار کرد: پرداخت کنندگان باید خود را نیازمندِ نیازمندان بدانند چرا که خدا در قرآن می‌فرماید در اموال آنها حقّی برای سائل و محروم بود! و این مهم نشان می‌دهد کاملاً تعریف شده است و اگر از این حقی که در اموال ما است را دریافت نکنند، گرفتار می‌شویم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با تأکید بر اینکه توزیع دقیق رسالت شورای زکات است، تصریح کرد: توزیع دقیق زکات چند پیش نیاز دارد که یکی از مهمترین آن‌ها آگاهی از قوانین دینی و مسائل شرعی است و لازم است این مهم در جامعه اطلاع‌رسانی شود.

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: اگر بخواهیم دقیق عمل کنیم باید جامعه هدف را به درستی شناسایی و انتخاب نماییم و اگر در این موضوع کوتاهی شود ممکن است پرداخت‌ها به نیازمندان واقعی نرسد.

وی ابراز کرد: سومین رسالت شورای زکات پس از شناسایی جامعه هدف و آگاهی از مسائل شرعی این است، اولویت‌بندی در این حوزه است و اگر بر اساس اولویت‌ها عمل کنیم نتیجه مطلوبی به دست می‌آوریم.

امام جمعه قزوین در پایان گفت: در پرداخت زکات، اول باید خویشاوندان و همسایگان محروم را در نظر بگیریم و اگر در آنها نیازمندی وجود دارد، زکاتمان را به آنها پرداخت کنیم و باید این مسأله دینی در پرداخت زکات را به پرداخت کنندگان منتقل کنیم.

 

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما