تاریخ انتشارسه شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۲
کد مطلب : ۳۸۶۸۸۰
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،
اسکات ریتر: ناو لینکلن از عهده موشک‌های ایران برنمی‌آید
توانایی موشک‌های بالستیک کوتاه‌ برد ایران، بخشی از یک تهدید موشکی بزرگ است که می‌تواند، در یک لحظه، متوجه پایگاه‌های ایالات متحده در منطقه شود.
«اسکات ریتر» افسر پیشین اطلاعاتی آمریکا در نشریه آمریکن کانسروتیو نوشت: واقعیت این است که بولتون تصمیم گرفته تا از نیروهای نظامی ایالات متحده در خاورمیانه در پاسخ به تهدید نامشخص از سوی ایران استفاده کند.
بولتون یک مشاور رئیس جمهور است که به‌صورت غیرقانونی دستور گسیل نظامی می‌دهد اما در واقع هیچگونه قدرت قانونی فرماندهی ندارد.
در حالیکه شاناهان پس از سخنان بولتون، به گونه‌ای صحبت کرد که نشان داده شود وی دستور گسیل ناو گروه را صادر کرده اما مشخص است که وضعیت آنگونه‌ای که سرپرست وزارت دفاع می‌گوید، نیست.
یکی از فرماندهان سنتکام پس از توئیت شاناهان اعلام کرد: مسئول پیگیری تهدیدهای موجود در خاورمیانه، ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده است.
ایران دارای خانواده شناخته شده‌ای از موشک‌های بالستیک کوتاه برد است. این سلاح به نام «زلزال-2» به سوریه، یمن و لبنان صادر شد، جایی که از آنها علیه شورشیان سوری، مخالفان حوثی‌ها و اسرائیل استفاده شده است.
«زلزال-2» که دارای سیستم هدایت و کنترل نیست، یک موشک بالستیک کوتاه برد نیست، بلکه یک راکت غیرهدایت‌شونده است.
ایران، با این حال، دارای دو مشتق دیگر از «زلزال-2» به نام «فاتح 110» و «ذوالفقار» است که اینها در واقع موشک کوتاه برد هستند. «فاتح 110» برای حزب‌الله، سوریه، حوثی‌ها در یمن و شبه نظامیان در عراق فرستاده شده است.
در سپتامبر 2018 (شهریور 97) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هفت موشک «فاتح 110» را علیه نیروهای معارض کرد در شمال عراق مستقر کرد. مدل پیشرفته‌تر مشتق شده از «زلزال-2»، «ذوالفقار» است.
در ماه ژوئن 2017 (خرداد 96) و در اکتبر 2018 (مهر 97) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی موشک‌های بالستیک زمین به زمین را علیه مواضع داعش در سوریه شلیک کرد. این موشک‌ها تهدید واقعی و مستمر برای نیروهای آمریکایی مستقر در خاورمیانه بشمار می‌روند.
ایران قبلا نیروهای حوثی را با موشک‌های بالستیک کوتاه برد و متوسط تامین کرده است.
ایران موشک‌های بالستیک کوتاه برد را برای سوریه و حزب‌الله با استفاده از مسیر تهران و دمشق فراهم کرده است. ایران همچنین موشک‌های بالستیک کوتاه برد را به شبه‌نظامیان عراقی هم داده است.
توانایی موشک‌های بالستیک کوتاه برد ایران بخشی از یک تهدید موشکی بزرگ است که می‌تواند، در یک لحظه متوجه، پایگاه‌های ایالات متحده در منطقه شود.
لذا اعزام ناو گروه ضربت آبراهام لینکلن و بمب‌افکن «بی-52) به خاورمیانه یک تئاتر با درون‌مایه پوچ است که هیچ کاری برای تغییر شرایط موجود انجام نمی‌دهد. نیروی موشکی ایران، به‌طور عمده، متحرک است.

کارشناس حامی برجام: باید به قبل از برجام برگردیم
یک حامی برجام با اشاره به در محاق رفتن این توافق می‌گوید سرانجام مذاکره دوباره با آمریکا هم مثل برجام خواهد شد.
حسن بهشتی‌پور که از حامیان دوآتشه برجام به‌شمار می‌رفت، در گفت‌وگو با «الف» اظهار داشت: به‌طور کلی اقدام ایران و کاهش تعهداتش در برجام اقدام خوب و مناسبی بود، چرا که بالاخره ایران باید از یک جایی شروع می‌کرد و باکاهش این تعهدات، آدرس خوبی به غربی‌ها داد که اگر شما به تعهدات خود در برجام پایبند نباشید، ایران هم پایبند نخواهد ماند و کاهش تعهدات خود را از جمله مدرن‌سازی آب سنگین اراک و افزایش سطح غنی‌سازی را در دستور کار خود قرار می‌دهد.
البته ایران باید زودتر و بعد از بدعهدی غربی‌ها دست به چنین اقدامی می‌زد؛ به‌هرحال ایران گام اول را انجام داده و اگر غربی‌ها به تعهدات خود عمل نکنند، گام دوم را اجرایی خواهد کرد. ایران باید از بسیاری از تعهدات خود در برجام بکاهد.وی گفت: باید به طرف مقابل فهماند که اهرم تحریم کارایی لازم را برای آنها نداشته است.
این کارشناس سیاسی درباره واکنش اروپا می‌گوید: واقعیت این است که اروپایی‌ها عملا نمی‌توانند در مورد تعهداتشان در برجام اقدامی انجام دهند، چرا که آنها درگیر سیستم آمریکا بوده و بدون آنها نمی‌توانند اقدامی انجام دهند. از ابتدا هم مشخص بود که اروپا بدون آمریکا نمی‌تواند تعهدات خودش در برجام را اجرایی کند و تمام سیستم آنها به آمریکایی‌ها گره خورده است، لذا بعید به‌نظر می‌رسد که کاری انجام دهند و ما باید به همان قبل از برجام یعنی سال 91 برگردیم.
وی همچنین درباره پیشنهاد آمریکا برای مذاکره گفت: ترامپ می‌گوید ما زمانی با ایران مذاکره می‌کنیم که آنها غنی‌سازی را کنار بگذارند، برد موشک‌هایشان را به زیر 300 کیلومتر برسانند و از منطقه خارج شوند؛ آن زمان با ایران مذاکره خواهیم کرد. جمهوری اسلامی هم بارها اعلام کرده که مذاکره نخواهد کرد، زیرا آنها قابل اعتماد نیستند و دوباره سرانجام این مذاکره هم همانند برجام خواهد شد.

حرف‌های فضایی متهم اول تورم 128 درصدی مسکن
وزیر مستعفی راه ‌و شهرسازی، به‌جای پاسخگویی درباره بازار آشفته مسکن که محصول بی‌کفایتی او است، درباره برجام و FATF لفاظی می‌کند.
عباس آخوندی در دانشگاه شریف گفت: دولت فاقد یک نظریه برای حل مسائل مختلف از جمله مشکلات اجتماعی، مسائل فرهنگی، مسائل اقتصادی و سیاست خارجی بود. مخالفان، برجام را از  حیثیت انداختند و مهم‌ترین نقدی که به دولت دوازدهم وارد است این است که این دولت منطق مخالفان را پذیرفت و اصلا رفت و در زمین آنها بازی کرد.
وی با بیان اینکه پس از برجام شاهد حضور کنشگران سیاسی و اقتصادی جهان در تهران بودیم، تصریح کرد: در این دوران بنگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ به ایران می‌آمدند تا با ما همکاری کنند و اساسا ایران به کانون رفت‌وآمدهای سیاسی و اقتصادی در منطقه تبدیل شده بود، اما چه اتفاقی افتاد؟ مثلا در این دوره وزارت نفت درگیر شکل قراردادها شد که قرارداد باید به چه شکل باشد با این وجود از همین طریق یک سال از وقت گرفته شد.
آخوندی با اشاره به اینکه نحوه بستن قراردادها تمام فرصت‌ها را از ایران گرفت، تصریح کرد: در وزارت راه و شهرسازی 16 میلیارد دلار قرارداد هواپیما امضاء کردیم به‌گونه‌ای که بوئینگ برای مذاکره به تهران آمد.
وی با بیان اینکه به گفته موگرینی برجام یک موافقت‌نامه امنیتی است، افزود: برجام بلافاصله با FATF تکمیل می‌شد و ایران می‌توانست مبادلات خود را با جهان تنظیم کند. در هرحال دولت باید پس از امضای برجام بلافاصله FATF را امضا می‌کرد و نقد من هم به دولت همین است که چرا بلافاصله آن را امضا نکرد در هرحال دیدیم که چگونه در داخل با مخالفین مواجه شدیم و چه کسانی جلوی سرمایه‌گذاری‌ها را گرفتند و مردم را از این همه فرصت محروم کردند و حالا هم طلبکار هستند.
آخوندی با بیان اینکه اگر 5 نفر باشند که محکم از عملکرد خود دفاع کنند یکی از آنها من هستم تصریح کرد: قرارداد ایرباس لغو نشده و اگر موانع آن برطرف شود قابل اجراست، مانع اجرای قرارداد اف‌ای‌تی‌اف است، چون تبادل مالی صورت نمی‌گیرد.
اولاً، باید از آقای آخوندی پرسید که آیا او کاسه داغ‌تر از آش است؟ وقتی رئیس جمهور تصریح می‌کند که آمریکا و اروپا دنبال تبدیل برجام به بازی برد- باخت هستند، آقای آخوندی کدام طرفی است که می‌گوید دولت در زمین مخالفان برجام بازی می‌کند؟ آیا او با این ادبیات فریبکارانه برای اروپا و آمریکا که در جهت ادله یکطرفه برجام است دلالی می‌کند؟
ثانیا، معیار سنجش برجام، میزان رفت و آمد هیئت‌ها نیست بلکه قراردادهای منعقده از یک‌سو و پایبندی به آن از طرف دوم، چگونگی تامین خسارت ایران در صورت نقض عهد طرف مقابل است. براستی چرا در قرارداد توتال یا ایرباس و بوئینگ، به هیچ نحو، پیش‌بینی جریمه و خسارت در صورت نقض قرارداد از سوی یکی از طرفین نشده است؟ این هم یکی از موارد مشکوک و قابل پیگرد قضایی در پرونده امثال وزیر مستعفی است.
آقای آخوندی اگر مدافع قراردادهای منعقده است، پاسخگو باشد که چگونه شرکت توتال اطلاعات به کلی سری و پرقیمت پارس جنوبی را دزدید و زیر قرارداد زد اما طرف ایرانی دستش به لحاظ حقوقی به هیچ‌جا بند نیست؟ آیا این هم از شاهکار تیم «توافق به هر قیمت» است که با آوردن و نمایش یک ایرباس و گرفتن عکس سلفی، سعی کردند به انتخابات مجلس دهم جهت دهند و مردم را اغوا کنند؟
ثالثا، شرط FATF از کجا سبز شد؟ کدام یک از مذاکره‌کنندگان گفته بودند که غیر از تعهدات هسته‌ای برجامی قرار است بدهکار FATF هم بشویم باید جداگانه با آنها حساب کنیم و خود را در معرض تحریم بیشتر قرار بدهیم؟
رابعا، شرکت ایرباس شروع کرده که به خاطر فشار تحریمی آمریکا، زیر قرارداد خود با ایران زده، و این رفتار قابل پیگرد در مراجع قضایی بین‌الملل است اما اینجا هم آقای آخوندی، حرف در دهان شرکت فرانسوی می‌گذارد که بهانه FATF را بگیرد و لابد، خود آقای آخوندنی هم به خاطر قراردادی سرهم بندی شده با تاریخ مصرف کوتاه نمایشی انتخاباتی مورد مواخذه واقع نشود.
آشفته‌گویی‌های این وزیر مستعفی در حالی است که در اثر بی‌کفایتی‌ها و سوءتدبیری‌های وی، فقط در یک سال گذشته 128 درصد بر قیمت مسکن افزوده شده است.

ترامپ با دعوت ایران به مذاکره کمدی بازی می‌کند
روزنامه رأی ‌الیوم، رویکرد ترامپ در مقابل ایران را نمایش کمدی توصیف کرد.
این روزنامه نوشت: رئیس‌جمهور ایالات متحده ایران را یک تهدید جدی می‌داند که برای مقابله با آن، ناو خود را به خلیج فارس اعزام کرده است. در این میان، ترامپ جمهوری اسلامی را به مذاکره هم دعوت می‌کند!
رئیس‌جمهور آمریکا بدون شک تلاش می‌کند از موضع قدرت صحبت کند، به همین دلیل است که از لفظ هرگز در مورد احتمال در گرفتن جنگ بین ایران و آمریکا استفاده نمی‌کند. اما اینگونه سخن گفتن، مناسب کسی نیست که از پیروزی در جنگ مطمئن است. چگونه است که رئیس‌جمهور یک دولت قدرتمند ناو خود را به منطقه اعزام می‌کند، اما همزمان درخواست مذاکره می‌کند؟! گویی که هیچ مذاکره‌ای بین ایران و آمریکا صورت نگرفته و منتهی به یک توافق هسته‌ای نشده است! اما ترامپ باید در نظر داشته باشد که ایران از دو سوراخ یک بار گزیده نمی‌شود و تن به مذاکره دوباره با طرفی که به تعهدات خود پایبند نیست، نمی‌دهد.
نقطه اوج این کمدی سیاسی آن است که ترامپ به صراحت اعلام می‌کند که ایرانی‌ها به توصیه جان کری حاضر به مذاکره با دولت او نیستند!
به گزارش انتخاب، این روزنامه می‌افزاید: مسئله جالب توجه در این تنش‌زایی آمریکا یا بهتر بگوییم، در این عقب‌نشینی، که هرگز به جنگ ختم نخواهد شد، استفاده از زبان هراس‌افکنی در بین رسانه‌های برخی دولت‌های عربی خلیج فارس است که به نحوی در این باره گزارش می‌دهند که لحن آن‌ها به نوید نزدیک‌تر است تا ترس و هشدار! گویا به مردم خود نوید آغاز جنگی علیه ایران را می‌دهند. در این جا، دو سؤال مطرح می‌شود؛ آیا دولت‌های خلیج فارس اطمینان دارند که این هراس‌افکنی موجب نابودی ایران از طریق نظامی می‌شود؟ آیا ممکن است این جنگ به نحوی پیش رود که به این دولت‌های عربی خسارتی وارد نشود؟ باید به این دولت‌ها یادآوری کنیم که پایگاه‌های آمریکا در خاک آن‌ها مستقر است.

تلویزیون فرانسه: ایران می‌تواند راه عبور 17 میلیون بشکه نفت را ببندد
تلویزیون فرانسه در گزارشی با اشاره به نقش تنگه هرمز در مبادلات بین‌المللی تأکید کرد: در صورت بسته‌شدن این گذرگاه راهبردی، در عمل امکان انتقال نفت از آسیا به اروپا وجود نخواهد داشت.
تارنمای شبکه 5 تلویزیون فرانسه در گزارشی با عنوان «تنگه هرمز، گذرگاه راهبردی تحت تنش‌های شدید» نوشت: تنگه هرمز، یک مسیر تجاری مهم در حمل و نقل بین‌المللی به‌ویژه تانکرهای نفتی است، و در صورت بسته‌شدن این تنگه از سوی ایران؛ امکان حمل ونقل نفت از دیگر گذرگاه‌ها در عمل وجود ندارد.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان مدافع سخت رژیم ایران، به دنبال تحریم‌های آمریکا در مورد نفت ایران، خواستار بسته‌شدن تنگه هرمز است. تنگه هرمز دروازه ورود به خلیج فارس است و هر زمان ایران بخواهد؛ می‌تواند این کانال را ببندد. روزانه 17 میلیون بشکه نفت از طریق این تنگه به سوی آسیا حمل می‌شود و 14 نفتکش بسیار بزرگ کار انتقال نفت خام را از این مسیر انجام می‌دهند، همچنین 18 درصد از صادرات گاز طبیعی از طریق تنگه هرمز انجام و بیش از یک‌چهارم تجارت گاز مایع طبیعی جهان از این طریق حمل می‌شود.
تلویزیون فرانسه در گزارش خود نوشت: در جریان جنگ ایران و عراق، بین‌سال‌های 1984و 1987 بیش از 600 کشتی در جنگ «نفتکش‌ها» مورد حمله قرار گرفتند.

فرانکفورتر روندشاو: ایران برترین قدرت موشکی خاورمیانه است
یک روزنامه آلمانی توانمندی موشکی ایران را خطرناک و نقطه قوت ایران ارزیابی کرد.
فرانکفورتر روند شاو به استناد گزارش «موسسه بین‌المللی تحقیقات استراتژیک» نوشت: ایران دارای بزرگ‌ترین زرادخانه موشک‌های میان‌برد و دوربرد در منطقه خاورمیانه است. ایران 13 نوع موشک طراحی و تولید کرده است. با توجه به نقش تعیین‌کننده و مرکزی که موشک‌های بالستیک در دفاع و بازدارندگی ایران دارند بعید است این کشور برنامه موشکی خود را متوقف کند.
در بخش دیگری از مطلب فرانکفورتر روندشاو به برآوردهای مرکز پژوهش‌های کنگره آمریکا از توان نظامی ایران اشاره شده و آمده است: حدود 4 درصد تولید ناخالص ملی ایران به بحث نظامی اختصاص دارد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰