کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس سازمان دامپزشکی:

۴۶۳۶ رأس دام در شش استان سیل زده تلف شد

ایلنا , 7 فروردين 1398 ساعت 21:57

رئیس سازمان دامپزشکی کشور جزئیات خسارات دام در سیلاب اخیر استان های گلستان، مازندران، کرمانشاه، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و خراسان شمالی را تشریح کرد.


به گزارش بلاغ، علیرضا رفیعی‌‌پور که طی روزهای اخیر پیگیر وضعیت خدمات رسانی بخش‌های دولتی و خصوصی به بهره‌‌برداران و همچنین سایر خدمات مرتبط با بهداشت عمومی در حوزه دامپزشکی در مناطق سیل‌زده بوده است.

وی با دسته‌‌بندی خسارات وارده در هفت بخش دام سبک، دام سنگین، تک‌‌سمی، نیمچه گوشتی، مادر و تخمگذار، آبزیان و کندوی زنبور عسل گفت: در استان‌های مازندران، گلستان، کرمانشاه، لرستان، کهکیلویه و بویراحمد و خراسان شمالی به ترتیب ۱۳۰۹، ۲۴۴۴، ۴۶، ۱۶، ۱۲۰ و ۵۶۵ و در مجموع ۴۵۰۰ رأس دام سبک تلف شده‌‌اند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: این در حالی است که در استان‌های یاد شده و طی همین مدت ۱۳۶ رأس دام سنگین تلف شده است که بیشترین تعداد تلفات دام‌های سنگین به ترتیب با ۶۲ و ۵۸ رأس سهم استان‌های گلستان و مازندران بوده و کمترین سهم تلفات نیز سهم استان‌های خراسان شمالی با ۱۵ رأس و کرمانشاه با فقط یک رأس دام سنگین بوده که در این میان موردی از تلفات دام سنگین در استان‌های لرستان و کهکیلویه و بویراحمد رخ نداده است.

رفیعی‌پور با اشاره به اینکه در دسته دام‌های «تک سمی» نیز تلفات ۴ رأس تک سمی در استان گلستان رخ داده است، اظهار داشت: در طی حادثه سیل اخیر تعداد ۵۹۷۵ کندوی زنبور عسل خسارت دیده است که با فاصله بسیار زیادی این خسارت شامل حال کندوهایی شده که در استان مازندران مستقر بوده اند؛ به گونه‌ای که از این تعداد ۵۶۸۰ کندو در استان مازندران و ۲۹۵ کندوی خسارت دیده نیز در استان گلستان بوده است.

وی با بیان اینکه در مجموع خسارات وارده در حوزه دامپزشکی ۸۴۱ هزار و ۵۰۰ قطعه طیور اعم از نیمچه گوشتی، مادر و تخمگذار تلف شده‌‌اند، تصریح کرد: بیشترین سهم این خسارت به لحاظ تعداد شامل گله‌های نیمچه‌های گوشتی با تعداد ۶۸۳ هزار و ۵۰۰ قطعه بوده است که بیشترین آن با تعداد ۵۹۴ هزار قطعه در مرغداری‌های شهرستان‌های گنبد کاووس، آق‌‌قلا، بندر ترکمن، گمیشان و آزاد شهر استان گلستان بوده است. در استان مازندران نیز تعداد ۸۹ هزار قطعه نیمچه گوشتی در شهرستان‌های ساری و جویبار تلف شده‌‌‌اند و در سایر استان‌های درگیر سیل، تاکنون تلفاتی در واحدهای پرورش نیمچه گوشتی گزارش نشده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در مورد میزان خسارات وارده به مرغداری‌های مادر و تخمگذار نیز خاطرنشان کرد: از مجموع ۱۵۸ هزار قطعه مرغ تلف شده، تعداد چهار واحد در استان‌های مازندران و گلستان دستخوش خسارت شده که با اندکی تفاوت این نسبت به صورت ۸۰ هزار قطعه در دو واحد شهرستان بابلسر استان مازندران و ۷۸ هزار قطعه در دو واحد شهرستان‌های گمیشان و آق‌‌قلا در استان گلستان بوده است.

رفیعی‌پور در مورد خسارت وارده به مزارع پرورش‌آبزیان هم ابراز داشت: تعداد ۹۴ مزرعه سردابی و ۵۰۰ مزرعه گرمابی در استان‌های گلستان، کرمانشاه، لرستان، کهکیلویه و بویراحمد خسارت دیده اند که بیشترین تعداد مزرعه گرمابی خسارت دیده به میزان ۵۰۰ مزرعه در شهرستان گنبدکاووس و تعداد ۵۷ مزرعه سردابی در استان کهکیلویه و بویر احمد رخ داده است.

از آنجا که خسارت سیل زودتر از همه گریبان هموطنان گلستانی ما را گرفت، رئیس سازمان دامپزشکی کشور در اشاره به سایر مراکز مرتبط خسارت دیده در استان گلستان نیز مواردی نظیر تخریب و آبگرفتگی ۱۶ کارخانه داروسازی، خوراک و مکمل‌‌‌سازی در شهرستان‌های کردکوی و آق قلا، تخریب شش واحد انبار نگهداری خوراک در شهرستان آق‌‌قلا، تخریب سالن و ابنیه نگهداری طیور در ۱۲ واحد شهرستان‌های آزادشهر و گنبد کاووس، تخریب سالن و ابنیه نگهداری دام در ۹۴ واحد شهرستان‌های آزادشهر، مراوه تپه و رامیان و تخریب و آب گرفتگی دو کارخانه جوجه‌‌کشی در شهرستان آق قلا را برشمرد.


کد مطلب: 383643

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/383643/۴۶۳۶-رأس-دام-شش-استان-سیل-زده-تلف

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com