تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۹
کد مطلب : ۳۸۱۴۰
طی یک سال و نیم اخیر ۲ میلیارد دلار برنج خارجی به قیمتی بسیار بالاتر از نرخ جهانی وارد کشور شده که معلوم نیست سود این میزان واردات برنج به جیب چه کسانی می‌رود؟
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل از کیهان، در یک سال و نیم گذشته دو میلیارد دلار برنج خارجی با سیاست ذخیره‌سازی کالاهای استراتژیک وارد شده که به بهانه‌های مختلف نظیر توزیع سبد کالایی، نمایشگاه‌های بهاره و امثال آن در بین مردم توزیع می‌شود.

بر اساس اعلام فائو قیمت برنج هندی در جهان حدود تنی ۶۰۰ دلار و این در حالی است که واردات برنج به ایران هیچ زمان به قیمت کمتر از ۱۱۰۰ دلار از گمرک خارج نشده است. از سوی دیگر برنج هندی در یک سال و نیم اخیر کمتر از ۳۰۰۰ تومان به دست مصرف‌کنندگان نرسیده و این در حالی است که ارز اختصاص داده شده به واردات برنج در این مدت ارز ۱۲۲۶ تومانی بوده است.

سوالی که اینجا مطرح است اینکه چرا واردات برنج هندی به ایران ۵۰۰ دلار در هر تن بالاتر از نرخ جهانی است؟ و اینکه سود این مابه‌التفاوت میلیارد دلاری به جیب چه کسانی می‌رود؟

در همین رابطه محمدرضا حریری رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران با بیان این که خرید دو میلیارد دلار برنج در یک سال و نیم گذشته سوال‌های زیادی را در اذهان جامعه ایجاد کرده است بیان کرد: خرید این میزان برنج در تجارت کشور بی‌سابقه بوده است. در حال حاضر نیز کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران به این موضوع ورود کرده و موافقان و مخالفان واردات برنج قرار است با یکدیگر به مذاکره بنشینند.

وی همچنین درباره توزیع برنج هندی در سبد کالا به جای برنج ایرانی اظهار داشت: دولت به دلایل غیر اقتصادی این کار را کرده است زیرا با شناختی که از مشاوران اقتصادی دولت وجود دارد این نوع توزیع کالا و اتفاقاتی که پس از آن رخ داد ناشی از یک اقدام عجولانه و شتاب‌زده بود.

وی با اشاره به این که به محض ساماندهی عرضه سبد کالا تبعات آن از قبیل ایجاد صف‌های طولانی از بین رفت درباره توزیع برنج هندی در سبد کالا به ایسنا تصریح کرد: برنج ایرانی در داخل کشور آن قدر مشتری دارد که امکان توزیع آن در قالب سبد کالایی وجود ندارد.

حریری درباره واردات کالاهای استراتژیک و واردات انبوه برنج هندی نیز بیان کرد: به طور کلی از اواخر دولت قبل و اوایل دولت فعلی واردات کالاهای استراتژیک جزو سیاست‌ها بوده است. شرکت بازرگانی دولتی ایران برنج هندی با تناژ بسیار بالا وارد کرده و این برنج‌ها نمی‌تواند تا ابد در انبارها بماند و باید به هر نحو توزیع شود.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴