تاریخ انتشاريکشنبه ۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹
کد مطلب : ۳۷۱۸۰۹
عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) گفت: 9 دی پس از 22 بهمن و تسخیر لانه جاسوسی، سومین انقلاب مردم ایران اما پیچیده‌تر بود که اگر از حوادث سال‌های قبل آن درس می‌گرفتیم دچار فتنه و خسارت نمی‌شدیم.
۰
plusresetminus
9 دی، انقلاب سوم مردم ایران و پیچیده‌تر از دو انقلاب قبلی بود/ اداره کشور جای آزمون و خطا نیست
به گزارش بلاغ، حجت‌الاسلام قاسم روانبخش در همایش گرامیداشت سالروز 9 دی در مسجد جامع شهرستان نکا، 9 دی را عید بصیرت، بینش و انقلاب سوم ملت ایران برشمرد و اظهار کرد: انقلاب اول در 22 بهمن 57، انقلاب دوم در تسخیر لانه جاسوسی و انقلاب سوم ملت ایران نیز در 9 دی 88 رقم خورد.

وی انقلاب سوم را پیچیده‌تر از دو انقلاب قبلی توصیف کرد و افزود: چراکه در عرصه اول و دوم دشمن و کسانی که در برابر ما بودند معلوم و روشن بودند، افرادی که روی زانو می‌نشستند و جوانان ما را هدف قرار می‌داند، اما در انقلاب سوم کسانی که در برابر ملت صف‌آرایی کرده بودند آدم‌های روشنی نبودند.

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) با بیان حضور چند رئیس جمهور در فتنه 88، خاطرنشان کرد: در فتنه 88 افراد باسابقه انقلاب و خواصی که راه را عوض کرده بودند حضور داشتند که دست در دست دشمن به عنوان عامل دشمن عمل می‌کردند به شکلی که نخست وزیر امام راحل و دفاع مقدس در رأس فتنه بود.

این مسئول اضافه کرد: در جریان فتنه 88 کسی که ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده داشت، نامه بدون سلام و والسلام می‌نوشت، دختر وی در خیابان‌ها حضور داشته و همسرش مردم را به شورش علیه نظام دعوت می‌کردند.

وی گفت: بعضی در حوزه‌های علمیه بیانیه داده و از فتنه حمایت می‌کردند و از سوی دیگر خواصی که باید برای مردم حقایق را روشن کرده و مردم به آن‌ها نیاز داشتند سکوت کرده جزو ساکتین فتنه بودند که در آن مردود شدند.



* بیداری دیرفهم‌ها با آتش گرفتن پرچم امام حسین(ع)

روانبخش با تشریح اثرگذای فراوان افرادی که مردم را روشن کردند، آیت‌الله نوری همدانی را یکی از خواص اثرگذار در جریان روشنگری در برابر فتنه خواند و تصریح کرد: گرچه تعداد این خواص با بصیرت کم بود اما ملت شاخص‌هایی که امام راحل تعیین کرده بود را در جلوی چشم خود مانند یک تابلو داشت چراکه بنیانگذار انقلاب اسلامی به خوبی چنین روزهایی را پیش‌بینی می‌کرد که می‌فرمود پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد.

وی افزود: مردم منتظر خواص نماندند بلکه به سخنان رهبر خود توجه کردند و وقتی که حقایق در نمازجمعه تهران تبیین شد حتی کسانی که در روز قبل از میدان انقلاب تا میدان آزادی پشت سر میرحسین موسوی حرکت کرده و شعار می‌دادند بعد از آن سخنرانی میدان را در پشتیبانی از فتنه‌گران خالی کردند.

دبیر سرویس سیاسی روزنامه پرتو با بیان تشخیص درست مردم در هدف گرفته شدن اصل نظام و انقلاب در فتنه و مطرح نبودن موضوع تقلب، اذعان کرد: چند ماهی طول کشید تا بعضی دیرفهمها موضوع را دریباند تا اینکه وقتی پرچم امام حسین(ع) به آتش کشیده شد تازه دیرباورها فهمیدند که موضوع تقلب در انتخابات مطرح نیست.

این مسئول اضافه کرد: حال در این میان برخی شهرستان‌ها از جمله شهرستان نکا یک روز زودتر از 9 دی به صحنه آمدند و این نشان از هوشیاری بیشتر مردم آن در پیروی از ولایت و نقش برآب کردن توطئه دشمنان را داشته است.

وی گفت: این در شرایطی است که در آن اوضاع فتنه‌گون تشخیص راه بسیار مشکل بوده و این ملت در 9 دی راه را پیدا کرده، پشت انقلاب اسلامی ایستاد و توطئه‌های داخلی و خارجی ار نقش بر آب کرد.



* چند سوال مهم

روانبخش در ادامه به طرح چند سوال اساسی پرداخت و اظهار کرد: اولین سوال این است که بصیر کیست و شاخصه‌های بصیرت چه چیزهایی است، دوم اینکه عامل این همه فشارهایی که در طول 40 سال از سوی مستکبران بر این ملت تحمیل می‌شوند چیست.

وی افزود: بعصی می‌خواهند القا کنند که این فشار‌ها عامل درونی دارد چراکه بلد نیستیم با دنیا حرف بزنیم، دیپلماسی ما درست نیست و زبان ما خشن است که اگر لطیف ونرم باشد دنیا هم با ما نرم برخورد خواهد کرد.

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) بیان کرد: سوال سوم این است که آیا اگر ما مقاومت کنیم فشار کاهش پیدا می‌کند یا اگر کوتاه بیاییم و سازش کینم، بعضی می‌گویند این همه مشکلات به خاطر ایستادن و مبارزه مقابل آمریکا است، آیا اگر کوتاه بیاییم بهتر می‌شود یا اگر بایستیم بهتر می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: سوال چهارم این است که این گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی در چندماه اخیر آیا عامل بیرونی دارد یا درونی، آیا به تحریم ها و فشارهای بیرونی بر می‌گردد یا بی‌تدبیری مسئولان، بعضی می‌خواهند آدرس غلط همه را به بیرون بدهند.

وی سوالات مطرح شده را شبهات موجود در سطح جامعه دانست و گفت: در آخر هم این سوال وجود دارد که حال چه باید کرد و آیا راهی برای مقابله با این معضلات روی داده وجود دارد یا خیر.

* معیار بصیرت و نتایج آن

روانبخش فرد دارای بصیرت را از نظر امام علی(ع) در نهج البلاغه دارای سه ویژگی برشمرد و تصریح کرد: اولین ویژگی بصیر این است که وقتی چیزی را شنید ابتدا در آن خوب نگاه کرده و به راحتی قبول نمی‌کند.

وی افزود: دومین شاخص بصیرت این است که وقتی نگاه کرد دقیق می‌شود فقط به نگاه اکتفا نمی‌کند بلکه لایه‌های آن را هم می‌بیند، عقبه و پشت صحنه آن را می‌بیند که چه عواملی آن را به وجود آوردند و چه هدفی را دنبال می‌کنند.

دبیر سرویس سیاسی روزنامه پرتو در بیان یکی از مثال‌های توجه به عقبه امور، اذعان کرد: جریان فکری که مقابل انقلاب در سال 88 ایستاد و فتنه ایجاد کرد به تیم نخست‌وزیری دهه 70 و جریان لیبرالیستی آن دوران بر می‌‌‌گرد که امروز هم باکی از اینکه بگویند ما لیبرال هستیم ندارند.

این مسئول اضافه کرد: سومین شاخص این است که بصیر از عبرت‌ها سود می‌برد، از پدیده‌ها عبرت می‌گیرد و اگر چنین مدیریت‌هایی را در دهه 70 تجربه کردیم باید بصیرت می‌داشتیم که چنین مدریت و افرادی در دهه 80 روی کار نیاید اگر در 88 فتنه ذاشتیم باید مراقب باشیم که در آینده فتنه‌هایی شبیه آن ممکن است روی دهند.

وی گفت: انسانی که بدین صورت دقت می‌کند و به راحتی تسلیم هر حرف و شبهه‌ای نمی‌شود راه را روشن و واضح پیموده و گرفتار بن‌بست‌ها و افتادن در چاله‌ها نمی‌شود.

* اسلام یک تمدن برای همه انسانه‌ها است

روانبخش در پاسخ به دومین سوال در رابطه با اینکه عامل این فشارها بر انقلاب و کشور چیست، اظهار کرد: مسئله این است که دشمن با اساس انقلاب اسلامی، کیان جمهوری اسلامی و این فکر و مکتب مخالف است.

وی افزود: دلیل آن را هم باید در مذاکرات هسته‌ای اخیر دید که پس از قبول تمام شرط‌های آنان، سپس دنبال موضوعاتی مانند حقوق بشر و دموکراسی رفتند حال آنکه در هر سه موضوع بسیاری از کشورها هستند که شرایط خوبی ندارند اما مورد چنین فشارهایی قرار ندارند.

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) با بیان ریشه‌دار بودن انقلاب اسلامی در جهان و فراتر از منطقه، خاطرنشان کرد: اثرات انقلاب اسلامی را نه فقط در عراق، سوریه و لبنان بلکه باید در کشور نیجریه نگریست و اینکه موج بیداری امروز به قلب اروپا رسیده است.

این مسئول اسلام را یک تمدن توصیف و تأکید کرد: این تمدن جدید به دنیای به هم ریخته سبک زندگی تازه تزریق می‌کند و در کنار آن نیز ملتی صاحب جنبه‌های مادی و معنوی این تمدن و فکر در سایه مدیریت رهبر معظم انقلاب قرار دارد که در بسیاری از علوم پیشرفته دنیا از نانو و هسته‌ای گرفته تا هوافضا، سلول‌های بنیادین، پرتاب ماهواره، موشک و موشک‌های فضاپیما جزو 10 کشور برتر دنیا قرار گرفته است درحالی که ما ملتی بودیم که سوزن چرخ خیاطی خود را از چین وارد می‌کردیم اما امروز بحث موشک‌های نقطه زن ایران است و با صادر کردن آن به کشورهای منطقه جنگ با اسرائیل را به جنگهای دو روزه تبدیل کردند تا نخست وزیر کشوری که شعار نیل تا فرات می‌داد امروز از ناتوانی از جنگ با بادبادک‌ها صحبت کند.

وی گفت: تمدن اسلامی شیعی با این فکر و این رشد روز افزون علمی اگر به جلو حرکت کند، همانطور که کمونیسم و مارکسیسم را به موزه تاریخ کشاند بلکه به زودی لیبرالیسم را نیز به موزه تاریخ سپرده و زمینه را برای ظهور موعود همه امت‌های الهی فراهم می‌سازد.

* قرآن می‌گوید مقاومت جواب می‌دهد

روانبخش در پاسخ به این سوال که این فشارها به دلیل مقاومت است یا سازش، تصریح کرد: امرو مقاو مت جواب می‌دهد چراکه یک آیه قرآن پیدا نمی‌کنیم که از سازش بگوید بلکه تجربه نشان داده هر ملتی و مجموعه‌ای که پای سازش رفت باخت، امروز حزب‌الله و حماس قهرمان منطقه هستند و آبرویی خدا در سایه مقاومت به آن‌ها داده که اسرائیل در لاک خود فرو رفته و جرأت تکان خوردن ندارد.

وی افزود: با هجوم به سوریه بخش‌های زیادی از این کشور به جز بخشی از دمشق از دست رفته بود و حتی خود بشار اسد هم در حال رفتن بود اما بنابر فرمان رهبر معظم انقلاب ایستاد و دیدیم که امروز اکثریت خاک سوریه آزاد شده است.

دبیر سرویس سیاسی روزنامه پرتو سخن در تبیین ابعاد کوتاه آمدن در برابر دشمن، اذعان کرد: حال ریس جمهور و رئیس مجلس هم‌دست شدند و مذاکره را بر کشور تحمیل کردند اما رهبری فرمودند من خوش‌بین نیستم اما راهنمایی و کمک کردند، خب حالا هرچه گفتند انجام دادیم اما تحریم ها را برنداشتند.

این مسئول اضافه کرد: اگر سخنان رهبری در سال‌های قبل را گوش میکردید امروز آنقدر چار خسارت نمی‌شدیم که فرمودند اگر دیکته آمریکا را انجام دهید نیز آمریکا تحریم را بر نمی‌دارد چون بحث موشک، منطقه و حقوق بشر را وسط کشیدند.

وی گفت: این فرهنگ قرآن است که اگر بر این استقامت بورزید نتجیه گوارا را خواهید نوشید اما کسانی که به غیر خدا امید بستند امیدشان قطع شد.

* مملکت اداره کردن جای آزمون و خطا نیست

روانبخش با اشاره به درونی بودن مشکلات اقتصادی کشور، تصریح کرد: رئیس جمهور گفت اگر بخواهیم دلار را به قیمت سال‌های قبل برگردانیم می‌توانیم و اینکه تقصیر اقتصاددان‌ها و عمل مردمی بود و کار از دست در رفت اما مملکت اداره کردن جای آزمون و خطا نیست بلکه باید با تدبیر اداره کنیم.

وی با بیان زیر و رو شدن زندگی مردم گفت: بنا بود کاری کنیم مردم به دولت یارانه بدهند اما کاری کردید که آدمی که سه میلیون حقوق می‌گیرد در خط فقر است و باید بسته حمایتی دریافت کند، قدرت خرید مردم کم شده است با بسته حمایتی مشکل حل نمی‌شود، این‌ها برای فتنه بعدی زمینه ایجاد می‌کند.

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) فتنه بعدی را بیرون کشیدن مردم انقلاب از پشت نظام خواند و خاطرنشان کرد: حالا رئیس گزینش کشور می‌گوید مدیر از خارج بیاوریم یعنی آیا اگر وزیر و رئیس جمهور از خارج بیاوریم مشکل حل می‌شود، آیا ما اینقدر ناتوان بوده و دستمان خالی است

این مسئول در بیان چه باید کرد، جنگ اقتصادی را برای کشور آسان‌تر توصیف و اضافه کرد: چراکه در مقابل شاه و در دفاع مقدس با دست خالی جنگیدیم اما امروز در میدان اقتصادی دست ما پر است چراکه اولین سرمایه‌دار گاز و نفت دنیا هستیم.

وی گفت: معادن فراوان، مزارع متنوع، تنوع آب و هوایی و جوان‌های خوش فکر همگی سرمایه‌های عظیمی هستند که می‌توانند این دارایی‌های بالقوه را به فعل تبدیل کنند.

* نیاز به مدیران صالح انقلابی و جهادی

روانبخش مشکل کشور را مدیریتی برشمرد و تصریح کرد: نیاز به مدیران صالح در دولت و مجلس وجود دارد و باید کاری کرد که از مدیران جهادی و انقلابی استفاده کنند که باید از مسئولان خود امور را مطالبه کنیم.

وی گفت: اگر شاخص‌ها را رعایت کنیم مجلسی می‌آید که اثرگذار باشد و این در نظام جمهوری اسلامی با رأی من و شما رقم می‌خورد، آینده روشن است و به زودی این ملت ارزش‌های اسلامی و آمال و آرمان‌های اسلام را بر بال ملائک می‌نشانند و آن را تبدیل به تنها تمدن دنیا و زمینه‌ساز ظهور امام زمان(عج) می‌کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴