تاریخ انتشاردوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۹
کد مطلب : ۳۷۰۴۴۸
وزیر خارجه قطر با بیان اینکه کشورش با تحریم‌های یکجانبه مخالف است، گفت: دوحه معتقد است که باید با ایران تعامل کرد، چراکه ایران جزئی از منطقه است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، وزیر خارجه قطر با بیان اینکه کشورش با تحریم‌های یکجانبه مخالف است، گفت: دوحه معتقد است که باید با ایران تعامل کرد، چراکه ایران جزئی از منطقه است.
شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر در مصاحبه‌ای با شبکه «سی. ان. بی. سی» در مورد تحریم‌های امریکا علیه ایران گفت: «ما تحریم یکجانبه علیه هیچ کشوری را تشویق نمی‌کنیم. تحریم، راهی برای حرکت به سمت حل مسئله نیست.» دیپلمات ارشد قطر افزود: «ما ایالات متحده را به بازگشت به مذاکره و راهکار دیپلماتیک تشویق می‌کنیم، چراکه تاب یک تنش دیگر در منطقه را نداریم. تصورش را هم نمی‌توانید کنید که قطر که بین ایران و عربستان سعودی است که هر دو هم با هم رقیب هستند، در چه وضعیتی قرار دارد. همین وضع در مورد ایران و ایالات متحده هم هست و ایالات متحده روابط بسیار قدرتمندی با قطر دارد. این موضوع ما را در وضعیت معذبی قرار می‌دهد». وزیر خارجه قطر در مورد روابط کشور‌های عربی با ایران گفت: «ایران جزئی از منطقه ماست، بخواهیم یا نخواهیم، چه با سیاست آن‌ها موافق باشیم، چه مخالف. این بدان معنی نیست که با آن‌ها تعامل نکنیم و فقط از آن‌ها دوری کنیم و در درگیری‌های نیابتی در یمن، سوریه، عراق و لبنان با آن‌ها مقابله کنیم». آل ثانی تأکید کرد که اگر یک چارچوب همکاری منطقه‌ای وجود نداشته باشد و کشور‌ها با هم در مورد دغدغه‌ها و نیازهای‌شان صحبت نکنند، به راه‌حلی نخواهیم رسید. وزیر خارجه قطر بی‌ثباتی‌های موجود در منطقه را نتیجه سیاست‌های چند کشور خواند و گفت: «ما الان با عربستان سعودی که قطر را محاصره کرده، به جنگ بی‌دلیل علیه یمن ادامه می‌دهد و نخست‌وزیر لبنان را ربود، اختلاف نظر داریم.» آل ثانی به حمایت سعودی‌ها و اماراتی‌ها از تروریسم هم اشاره کرد و گفت: «اغلب کشور‌ها وقتی ببینند که هدف وسیله را توجیه می‌کند، در مناطق دیگر از تروریسم حمایت می‌کنند. در یمن، زمانی که به القاعده پول پرداخت شد تا منطقه را ترک کنند و آن‌ها (ائتلاف سعودی- اماراتی) بتوانند ادعای پیروزی کنند، آیا این حمایت از تروریسم نبود؟ این حمایت از تروریسم است. حمایت از بی‌ثبات‌سازی سومالی. این هم حمایت از تروریسم است.»
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما